Generalkonference
At blive som ham
Oktoberkonferencen 2020


At blive som ham

Kun med Frelserens guddommelige hjælp, kan vi alle bevæge os mod at blive ligesom ham.

Selv for den, der omhyggeligt studerer Jesu Kristi liv og tjenestegerning, er Frelserens formaning til at være »ligesom jeg er« 1 skræmmende og tilsyneladende uopnåelig. Måske er I ligesom mig – meget bevidst om jeres fejl og nederlag, så I mener, at det er mere mentalt behageligt at gå ad en vej uden stigning og lille udvikling. »Denne lærdom er helt sikkert urealistisk og overdrevet«, rationaliserer vi, når vi mageligt vælger kursen med mindst modstand, hvorved vi forbrænder færre tiltrængte forandringskalorier.

Men hvad nu hvis at blive »ligesom [han er]« ikke er billedligt, selv i vores dødelige tilstand? Hvad hvis det, i nogen grad, er opnåeligt i dette liv og et krav for at være sammen med ham igen? Hvad hvis »ligesom jeg er« er præcist og nøjagtigt, hvad Frelseren mente? Hvad så? Hvilken slags indsats ville vi være villige til at yde for at indbyde hans mirakuløse kraft i vores tilværelse, så vi kan ændre vores inderste væsen?

Ældste Neal A. Maxwell sagde: »Når vi overvejer, at vi er blevet befalet af Jesus at blive som ham, ser vi, at vi i vores nuværende omstændigheder ikke nødvendigvis er ugudelige, men snarere er halvhjertede og mangler entusiasme for hans sag – som også er vores sag! Vi lovpriser ham, men sjældent imiterer vi ham.« 2 En ung præst, Charles M. Sheldon, udtrykte lignende meninger på denne måde: »Vores kristendom elsker dens nemhed og magelighed for meget til at tage noget så hårdt og tungt som et kors på sig.« 3

Faktisk er alle befalet at blive som ham, ligesom Jesus Kristus blev som Faderen. 4 Idet vi udvikler os, bliver vi mere fuldstændige, færdige og fuldt ud udviklet. 5 Sådan lærdom er ikke baseret på én trosretnings lære, men kommer direkte fra Mesteren selv. Det er gennem denne linse, at livet bør leves, kommunikation bør overvejes og forhold bør fremelskes. Der er i sandhed ingen anden måde at hele sårene på fra ødelagte forhold eller et nedbrudt samfund, end at vi hver især imiterer Fredsfyrsten mere fuldstændigt. 6

Lad os overveje, hvordan man påbegynder en eftertænksom, tilsigtet og overlagt stræben efter at blive, som han er, ved at opnå netop Jesu Kristi egenskaber.

Beslutsomhed og forpligtelse

For nogle få år siden stod min hustru og jeg ved foden af Japans højeste bjerg, Fujijama. Da vi påbegyndte vores bestigning, så vi op mod tinden langt væk og spekulerede over, om vi kunne nå dertil.

Billede
Fuji-bjerget

Idet vi gjorde fremskridt, begyndte træthed, ømme muskler og højdens påvirkninger at vise sig. Mentalt blev det vigtigt for os kun at fokusere på det næste trin. Vi sagde: »Jeg når nok ikke til toppen snart, men jeg kan tage dette næste trin nu.« Med tiden blev denne overvældende opgave opnåelig – trin for trin.

Det første trin på denne sti mod at blive som Jesus Kristus er at have et ønske om at blive det. Det er godt at forstå formaningen om at blive som ham, men den forståelse skal sammenkobles med en længsel mod at forvandle os selv, et trin ad gangen, udover det naturlige menneske. 7 Vi må vide, hvem Jesus Kristus er, for at udvikle ønsket. Vi må kende noget til hans karakter, 8 og vi må lede efter hans egenskaber i skrifterne, gudstjenester og andre hellige steder. Når vi lærer ham bedre at kende, vil vi se hans egenskaber blive genspejlet i andre. Dette vil opmuntre os på vores egen færd, for hvis andre i nogen grad kan opnå hans egenskaber, så kan vi også.

Hvis vi er ærlige over for os selv, så hvisker Kristi lys 9 inden i os, at der er afstand mellem, hvor vi er i forhold til Frelserens ønskede karakter. 10 Denne ærlighed er vigtig, hvis vi skal gøre fremskridt mod at blive som ham. Ærlighed er i sandhed én af hans egenskaber.

Billede
Forvrængede tivolispejle

De af os, der er modige, kan overveje at spørge et betroet familiemedlem, en ægtefælle, ven eller åndelig leder, om hvilken af Jesu Kristi egenskaber vi mangler – og vi skal nok forberede os til at få svaret! Nogle gange ser vi os selv med forvrængende tivolispejle, der enten viser os meget rundere eller meget magrere, end vi virkelig er.

Betroede venner og familie kan hjælpe os med at se os selv mere korrekt, men selv de, uanset hvor kærlige og hjælpsomme de gerne vil være, kan se tingene ufuldkomment. Derfor er det vigtigt, at vi også spørger vor himmelske Fader, hvad vi har brug for, og hvor vi skal fokusere vores indsats. Han har et perfekt billede af os og vil kærligt vise os vores svagheder. 11 Måske vil I finde ud af, at I behøver større tålmodighed, ydmyghed, næstekærlighed, kærlighed, håb, flid eller lydighed for at nævne et par stykker. 12

For ikke så længe siden havde jeg en øjenåbnende oplevelse, da en kærlig kirkeleder kom med et meget direkte forslag om, at jeg kunne bruge et større mål af en bestemt egenskab. Han skar kærligt igennem enhver fordrejning. Samme aften fortalte jeg min hustru om denne oplevelse. Hun var nådigt næstekærlig, selv da hun var enig i hans forslag. Helligånden bekræftede for mig, at deres råd var fra en kærlig himmelsk Fader.

Det kan også være nyttigt ærligt at udfylde aktiviteten kristuslignende egenskaber i kapitel 6 i Forkynd mit evangelium. 13

Når I har lavet en ærlig vurdering og besluttet jer for at påbegynde vandringen op ad bjerget, skal I omvende jer. Præsident Russell M. Nelson har kærligt undervist: »Når vi vælger at omvende os, vælger vi at forandre os! Vi tillader Frelseren at forandre os til den bedste udgave af os selv. Vi vælger at vokse åndeligt og modtage glæde – glæden ved forløsning i ham. Når vi vælger at omvende os, vælger vi at blive mere som Jesus Kristus.« 14

At blive som Jesus Kristus kommer til at kræve, at vi ændrer vores hjerte og sind, ja, selve vores karakter, og at gøre dette er kun muligt gennem Jesu Kristi frelsende nåde. 15

Find og gør noget

Når I nu har besluttet jer for at ændre og omvende jer og har søgt vejledning gennem at bede, ærlig overvejelse og muligvist rådført jer med andre, vil I være nødt til at vælge en egenskab, der bliver jeres fokus. I vil blive nødt til at forpligte jer til at yde en betydelig indsats. Disse egenskaber kommer ikke billigt eller pludseligt, men gennem hans nåde vil de komme trinvist, når I forsøger.

Kristuslignende egenskaber er gaver fra en kærlig himmelsk Fader for at velsigne os og dem omkring os. Ligeledes vil vores bestræbelser på at få disse egenskaber kræve inderlige bønner om hans guddommelige hjælp. Når vi søger disse gaver for bedre at kunne tjene andre, vil han velsigne os i vores bestræbelser. Selvisk søgen efter en gave fra Gud vil ende med skuffelse og frustration.

Ved at fokusere skarpt på én nødvendig egenskab i jeres fremskridt mod at få den egenskab, vil andre egenskaber begynde at tilfalde jer. Kan én, der fokuserer skarpt på næstekærlighed, ikke opnå mere kærlighed og ydmyghed? Kan én, der fokuserer på lydighed, ikke opnå mere flid og håb? Jeres betydelige indsats for at få én egenskab bliver som tidevandet, der hæver alle bådene i havnen.

Optegn og oprethold

Det er vigtigt for mig, når jeg stræber efter at blive som ham, at registrere mine oplevelser og det, jeg lærer. Når jeg studerer med én af hans egenskaber in mente, bliver skrifterne nye, idet jeg ser eksempler på denne egenskab i hans lærdomme, hans tjenestegerning og hans disciple. Mine øjne bliver også mere fokuseret på at genkende den egenskab i andre. Jeg har set vidunderlige personer både i og udenfor Kirken, der har egenskaber, der imiterer ham. De er kraftfulde eksempler på, hvordan disse egenskaber kan komme til udtryk hos almindelige dødelige gennem hans kærlige nåde.

For at se reel fremgang er man nødt til at yde en vedholdende indsats. Ligesom bjergbestigning kræver forberedelse før og udholdenhed og vedholdenhed under bestigningen, vil denne rejse også kræve en virkelig indsats og ofre. Sand kristendom, i hvilken vi stræber efter at blive som vores Mester, har altid krævet vores bedste indsats. 16

Nu en lille advarsel. Det er ikke meningen, at befalingen om at blive som ham, skal få jer til at føle jer skyldige, uværdige eller uelskede. Hele vores jordiske oplevelse handler om udvikling, at forsøge, at fejle og at lykkes. Selvom min kone og jeg ville have ønsket, at vi kunne lukke øjnene og på magisk vis blive transporteret til bjergtinden, så er det ikke det, livet handler om.

I er gode nok, I er elsket, men det betyder ikke, at I er fuldkomne endnu. Der skal arbejdes i dette liv og i det næste. Kun med hans guddommelige hjælp kan vi alle udvikle os mod at blive ligesom ham.

I disse tider, hvor »alt [synes at] være i bevægelse; og … frygt [tilsyneladende kommer] over alle mennesker«, 17 er den eneste modgift, den eneste kur at stræbe efter at være som Frelseren, 18 hele menneskehedens Forløser, 19 verdens Lys 20 og at søge efter ham, som erklærede: »Jeg er vejen.« 21

Billede
Forløseren

Jeg ved, at det at blive ligesom ham gennem hans guddommelige hjælp og styrke er opnåeligt trin for trin. Hvis det ikke var sådan, ville han ikke have givet os denne befaling. 22 Jeg ved dette – til dels fordi jeg har set hans egenskaber i så mange af jer. Om disse ting bærer jeg vidnesbyrd i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. 3 Ne 27:27. Se relaterede formaninger fra Frelseren i Matt 5:48 (»Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske Fader er fuldkommen«); 1 Joh 2:6 (»Den, der siger, at han bliver i ham, skylder også selv at leve sådan, som han levede«); Mosi 3:19 (For det naturlige menneske er en fjende af Gud og har været det fra Adams fald og vil være det for evigt og altid, medmindre han giver efter for Helligåndens tilskyndelser og aflægger det naturlige menneske og bliver en hellig ved Herren Kristi forsoning og bliver som et barn, underdanig, sagtmodig, ydmyg, tålmodig, fuld af kærlighed, villig til at underordne sig alt det, som Herren finder det tjenligt at pålægge ham, ligesom et barn underordner sig sin far«); Alma 5:14 (»Og se, nu spørger jeg jer, mine brødre i kirken: Er I blevet født åndeligt af Gud? Har I antaget hans billede i jeres ansigtsudtryk?«); 3 Ne 12:48 (»Derfor ønsker jeg, at I skal være fuldkomne, ligesom jeg, eller jeres Fader som er i himlen, er fuldkommen«).

  2. Neal A. Maxwell, Even As I Am, 1982, s. 16.

  3. Charles M. Sheldon, In His Steps, 1979, s. 185.

  4. Se L&P 93:12-17.

  5. Se Matt 5:48, King James, fodnote b.

  6. Se Es 9:6; 2 Ne 19:6.

  7. Se 1 Kor 2:14; Mosi 3:19.

  8. Se Matt 7:23; 25:12; Mosi 26:24; David A. Bednar, »Kender I mig«, Liahona, nov. 2016, s. 102-105.

  9. Se L&P 93:2.

  10. Se Moro 7:12-19.

  11. Se Eter 12:27.

  12. Se Forkynd mit evangelium: En vejledning til missionering, 2007, kapitel 6, »Hvordan udvikler jeg kristne egenskaber?« Henvisninger til andre egenskaber, Frelseren har, findes spredt i skrifterne. Nogle få eksempler findes i Mosi 3:19; Alma 7:23; TA 1:13.

  13. Se Forkynd mit evangelium, s. 126.

  14. Russell M. Nelson, »Vi kan gøre det bedre og være bedre«, Liahona, maj 2019, s. 67.

  15. Se Bible Dictionary, »Grace«; se også Guide til skrifterne, »Nåde«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

  16. Se Sheldon, In His Steps, s. 246: »Hvis vores definition af at være kristen kun er at nyde tilbedelsens privilegier, være gavmild, uden at det koster os noget, have en god, nem tid omgivet af venlige venner og af behagelige ting, leve respektfuldt og på samme tid undgå verdens store stress af synd og problemer, fordi det er for megen smerte at bære – hvis dette er vores definition af kristendom, så er vi i sandhed langt fra at følge ham, hvis trin gik vejen med jamren og tårer og pinefuld hulken for en tabt menneskehed; som sved store dråber af blod, som råbte højt fra det oprejste kors: ›Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?‹«

  17. L&P 88:91.

  18. Se Es 43:3.

  19. Se Job 19:25.

  20. Se Joh 8:12.

  21. Joh 14:6.

  22. Se 1 Ne 3:7.