Generalkonference
Jesu Kristi helbredende kraft
Oktoberkonferencen 2020


Jesu Kristi helbredende kraft

Når vi kommer til Jesus Kristus ved at udøve tro på ham, omvende os og indgå og holde pagter, kan det, der er ødelagt i os – uanset årsagen – blive helet.

Siden begyndelsen af dette år har vi måtte håndtere mange uventede begivenheder. Tab af liv og indkomst på grund af den verdensomspændende pandemi har påvirket det globale samfund og økonomien alvorligt.

Jordskælv, brande og oversvømmelser i forskellige dele af verden, såvel som vejrrelaterede katastrofer, har efterladt folk hjælpeløse, håbløse og sønderknuste, undrende om deres liv nogensinde vil blive det samme.

Lad mig fortælle jer en personlig historie om ødelæggelse.

Da vores børn var små, besluttede de, at de gerne ville tage klavertimer. Min mand, Rudy, og jeg ønskede at give vores børn denne mulighed, men vi havde ikke noget klaver. Vi havde ikke råd til et klaver, så Rudy begyndte at søge efter et brugt et.

Det år overraskede han os til jul med et klaver, og i løbet af årene lærte børnene at spille.

Billede
Et gammelt klaver

Da vores sønner voksede op og forlod hjemmet, samlede det gamle klaver bare støv, så vi solgte det. Nogle få år gik, og vi havde sparet nogle penge op. En dag sagde Rudy: »Jeg tror det er tid til, at vi får et nyt klaver.«

Jeg spurgte: »Hvorfor skal vi have et nyt klaver, når ingen af os kan spille?«

Han sagde: »Men vi kan få et klaver, der selv kan spille! Ved at bruge en iPad kan man programmere klaveret til at spille over 4.000 sange, heriblandt salmer, Tabernakelkorets sange, alle primarysange og så mange flere.«

Rudy er en god sælger mildest talt.

Billede
Nyt klaver

Vi købte et smukt, nyt klaver, og nogle få dage senere kom to store, stærke mænd og leverede det til vores hus.

Jeg viste dem, hvor jeg ønskede det skulle stå, og fjernede mig.

Billede
Flyt klaveret

Det var et tungt babyflygel, og for at det kunne komme igennem døren, fjernede de benene og formåede at få flygelet på siden oven på en sækkevogn, som de havde medbragt.

Vores hus lå på en lille skråning og desværre havde det sneet tidligere på dagen, hvilket efterlod tingene våde og sjappet. Kan I se, hvor det fører hen?

Mens mændene flyttede flyglet op ad den lille skråning, gled det og jeg hørte et stort, højt brag. Flyglet var faldet af sækkevognen og ramte jorden så hårdt, at det efterlod et stort hul i vores græsplæne.

Jeg sagde: »Du godeste. Er I okay?«

Heldigvis var begge mænd okay.

Deres øjne var vidtåbne, idet de så på hinanden og derefter på mig og sagde: »Vi er virkelig kede af det. Vi tager det med tilbage til butikken, og får vores manager til at ringe til jer.«

Kort efter talte manageren med Rudy og arrangerede at levere et nyt flygel. Rudy er venlig og tilgivende og fortalte manageren, er det var i orden, hvis de bare reparerede det beskadigede flygel og kom med det samme flygel igen, men manageren insisterede på, at skaffe os et nyt.

Rudy svarede: »Det kan ikke være så slemt. Bare fiks det og kom med det.«

Manageren sagde: »Træet er ødelagt, og når det sker, kan det aldrig lyde på samme måde. I får et nyt flygel.«

Søstre og brødre, er vi ikke alle som dette flygel, lidt ødelagt, revnet og beskadiget, med en følelse af, at vi aldrig bliver den samme igen? Men når vi kommer til Jesus Kristus ved at udøve tro på ham, omvende os og indgå og holde pagter, kan det, der er ødelagt i os – uanset årsagen – blive helet. Denne proces, som indbyder Frelserens helbredende kraft i vores liv, gendanner os ikke blot til det, vi var før, men gør os bedre, end vi nogensinde har været. Jeg ved, at vi alle gennem Frelserens forsoning kan blive repareret, gjort hele og opfylde vores mål, præcist som et helt nyt flygel med en smuk lyd.

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Når prøvelserne os møder, så er det der, vi skal styrke vores tro på Gud, arbejde hårdt og tjene andre. Så vil han helbrede vores knuste hjerte. Han vil efterlade os personlig fred og trøst. Disse storslåede gaver vil ikke blive ødelagt, end ikke af døden.« 1

Jesus sagde:

»Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.

Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle.

For mit åg er godt, og min byrde er let« (Matt 11:28-30).

Billede
Vor Frelser, Jesus Kristus

For at hele det ødelagte ved at komme til ham, må vi have tro på Jesus Kristus. At have tro på Jesus Kristus betyder at stole helt og fuldt på ham – at stole på hans uendelige kraft … og kærlighed. Det omfatter at tro på hans lærdomme. Det betyder at tro, at selv om vi ikke forstår alt, så gør han det. Fordi han har oplevet alle vores smerter, lidelser og svagheder, ved han, hvordan han skal hjælpe os med at rejse os over vores daglige vanskeligheder.« 2

Når vi kommer til ham, kan vi »blive fyldt med glæde, fred og trøst. Alt, hvad der [er hårdt og udfordrende] ved livet, kan blive gjort godt igen ved Jesu Kristi forsoning.« 3 Han har rådet os: »Se hen til mig i alle jeres tanker; tvivl ikke, frygt ikke« (L&P 6:36).

I Mormons Bog, da Alma og hans folk næsten blev knust under de byrder, der blev pålagt dem, bønfaldt folket om befrielse. Herren fjernede ikke deres byrder, i stedet lovede han dem:

»Og jeg vil også lette de byrder, der bliver lagt på jeres skuldre, så I slet ikke kan føle dem på jeres ryg, selv mens I er i trældom; og dette vil jeg gøre, for at I kan stå som vidner for mig herefter, og for at I kan vide med vished, at jeg, Gud Herren, kommer til mit folk i deres trængsler.

Og se, det skete, at de byrder, der blev lagt på Alma og hans brødre, blev gjort lette; ja, Herren styrkede dem, så de kunne bære deres byrder med lethed, og de underordnede sig gladelig og med tålmodighed hele Herrens vilje« (Mosi 24:14-15).

Ældste Tad R. Callister har angående Frelserens evne til at helbrede og lette byrder sagt:

»En af forsoningens velsignelser er, at vi kan få del i Frelserens undsættende kraft. Esajas talte gentagne gange om Herrens helbredende, beroligende indflydelse. Han vidnede om, at Frelseren var et ›værn for den fattige i hans nød, ly under skybrud, skygge i hede‹ (Es 25:4). Ligesom til dem, der sørger, erklærede Esajas, at Frelseren besad kraft til at ›trøste alle, der sørger‹ (Es 61:2), og tørre ›tårerne af hvert ansigt‹ (Es 25:8; se også Åb 7:17); ›oplive den nedbøjede ånd‹ (Es 57:15) og bringe ›lægedom til dem, hvis hjerte er knust‹ (Es 61:1; se også Luk 4:18; Sl 147:3). Så omfattende var hans undsættende kraft, at han kunne veksle ›hovedpynt i stedet for aske, glædens olie i stedet for sørgedragt og lovsang i stedet for svigtende mod‹ (Es 61:3).

Åh, hvilket håb svæver i de løfter … Hans ånd helbreder, den forædler, den trøster, den indgyder nyt liv ind i håbløse hjerter. Den har kraften til at omdanne alt, der er grimt og ondskabsfuldt og værdiløst i livet til noget af højeste og herlig pragt. Han har kraft til at omdanne livets aske til evighedens skønhed.« 4

Jeg vidner om, at Jesus Kristus er vores kærlige Frelser, vor Forløser, helbredelsens Mester og vores trofast ven. Hvis vi vender os mod ham, vil han helbrede os og gøre os hele igen. Jeg bærer vidnesbyrd om, at dette er hans kirke, og han forbereder sig på endnu en gang at vende tilbage for at herske med kraft og herlighed på denne jord. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Russell M. Nelson, »Jesus Kristus – Helbredelsens Mester«, Liahona, nov. 2005, s. 87.

  2. »Faith in Jesus Christ«, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org.

  3. Forkynd mit evangelium: Vejledning til missionering, 2007, s. 52, ChurchofJesusChrist.org.

  4. Tad R. Callister, The Infinite Atonement, 2000, s. 206-207.