Generalkonference
Omfavn fremtiden med tro
Oktoberkonferencen 2020


Omfavn fremtiden med tro

Fremtiden vil være herlig for dem, der forbereder sig, og som fortsat forbereder sig på at være redskaber i Herrens hænder.

Det har været en uforglemmelig aften. Mine kære søstre, jeg er beæret over at være sammen med jer. I har ofte været i mine tanker disse seneste par måneder. I er flere end 8 millioner. I har ikke blot antallet, men den åndelige styrke til at ændre verden. Jeg har set jer gøre netop dette under denne pandemi.

Nogle af jer har ledt efter knappe forsyninger eller et nyt job. Mange har undervist børn og set til naboer. Nogle har budt missionærer hjem tidligere end forventet, mens andre har forvandlet deres hjem til missionærskoler. I har brugt teknologi til at kommunikere med familie og venner, til at drage omsorg for de, der har følt sig isoleret og til at studere Kom og følg mig med andre. I har fundet nye måder at gøre sabbatten til en fryd på. Og i har lavet mundbind – millioner af dem!

Med inderlig medfølelse og kærlighed føler jeg med de mange kvinder rundt om i verden, der har kære, der er gået bort. Vi græder med jer. Og vi beder for jer. Vi priser og beder for alle, der utrætteligt arbejder for at beskytte andres helbred.

I unge kvinder har også været bemærkelsesværdige. Selvom sociale medier har været oversvømmet med strid, har mange af jer fundet måder at opfordre andre til at dele vor Frelsers lys på.

Søstre I har alle været fuldstændig heltemodige! Jeg forundres over jeres styrke og jeres tro. I har vist, at I kan gå tappert fremad i vanskelige tider. Jeg elsker jer, og jeg kan forsikre jer om, at Herren elsker jer og ser det store arbejde, I udfører. Tak! Endnu en gang har I bevist, at I bogstaveligt er Israels håb.

I personificerer det håb, som præsident Gordon B. Hinckley havde for jer, da han introducerede »Familien: En proklamation til verden« for 25 år siden til Hjælpeforeningens møde i september 1995. 1 Det er betydningsfuldt, at han valgte at introducere denne vigtige proklamation til Kirkens søstre. Ved at gøre dette understregede præsident Hinckley den uerstattelige indflydelse, kvinder har i Herrens plan.

Nuvel, jeg ville elske at høre, hvad I har lært i år. Er I kommet Herren nærmere, eller føler I jer længere væk fra ham? Og hvordan har nylige begivenheder fået jer til at føle om fremtiden?

Indrømmet, Herren har talt om vore dage i alvorlige vendinger. Han advarede om, at i vore dage skal hjertet »synke i livet på menneskene,« 2 og at selv de udvalgte vil kunne blive forledt. 3 Han sagde til profeten Joseph Smith at »fred skal borttages fra jorden,« 4 og at ulykker skal ramme menneskeheden. 5

Dog gav Herren også en vision for, hvor bemærkelsesværdig denne uddeling er. Han inspirerede profeten Joseph Smith til at erklære, at »[dette] værk i disse dage er af en sådan storhed … Dets herlighed overstiger enhver beskrivelse, og dets storhed er uovertruffen.« 6

Storhed er nok ikke ordet, I ville bruge til at beskrive disse seneste måneder! Hvordan håndterer vi både de alvorlige profetier og de storslåede udtalelser om vore dage? Herren fortalte hvordan med enkel, men slående forsikring: »Hvis I er beredte, skal I ikke frygte.« 7

Sikke et løfte! Det er et løfte, der bogstaveligt talt kan ændre måden, vi ser vores fremtid på. Jeg hørte for nyligt en kvinde, der har et stort vidnesbyrd, indrømme, at pandemien, kombineret med et jordskælv i Salt Lake-dalen, havde hjulpet hende til at indse, at hun ikke var så forberedt, som hun troede, hun var. Da jeg spurgte hende, om hun hentydede til hendes forråd eller hendes vidnesbyrd, smilede hun og sagde: »Ja!«

Hvis forberedelse er vores nøgle til at omfavne denne uddeling og vores fremtid med tro, hvordan kan vi så bedst forberede os?

I årtier har Herrens profeter tilskyndet os til at opbevare mad, vand og økonomiske reserver til den dag, der bliver brug for dem. Den nuværende pandemi har forstærket visdommen i det råd. Jeg tilskynder jer til at tage skridt til at blive timeligt forberedte. Men jeg er endnu mere bekymret for jeres åndelige og følelsesmæssige forberedelse.

I det øjemed kan vi lære meget af hærføreren Moroni. Som kommanderende for de nefitiske tropper, stod han over for fjendtlige tropper, der var stærkere, større i antal og mere nedrige. Så Moroni forberedte sit folk på tre vigtige måder.

Først hjalp han dem med at skabe områder, hvor de kunne være i sikkerhed – »sikre steder«, kaldte han dem. 8 For det andet havde han forberedt »folkets sind til at være trofast mod Herren.« 9 Og for det tredje holdt han aldrig op med at forberede sit folk – fysisk eller åndeligt. 10 Lad os overveje disse tre principper.

Princip nummer ét: Skab sikre steder

Moroni befæstede hver nefitisk by med volde, befæstninger og mure. 11 Da lamanitterne faldt over dem, blev de »overordentlig forbavsede over nefitternes visdom med hensyn til at berede deres sikre steder.« 12

Ligeledes må vi, når uro raser omkring os, skabe steder, hvor vi kan være i sikkerhed både fysisk og åndeligt. Når jeres hjem bliver et personligt trostilflugtssted – hvor Ånden bor – bliver jeres hjem første forsvarsværk.

På samme måde er Zions stave »tilflugt fra uvejret,« 13 fordi de ledes af dem, der bærer præstedømmenøgler og udøver præstedømmemyndighed. Når I fortsætter med at følge råd fra dem, som Herren har bemyndiget til at lede jer, vil I føle større sikkerhed.

Templet – Herrens hus – er et uovertruffent sikkert sted. Dér bliver I søstre begavet med præstedømmets kraft gennem de hellige præstedømmepagter, I indgår. 14 Dér bliver jeres familier beseglet for evigt. Selv i år, hvor adgang til vores templer er blevet alvorligt begrænset, har jeres begavelse givet jer konstant adgang til Guds kraft, når I har æret jeres pagter med ham.

Helt enkelt er et sikkert sted, hvor som helst I kan mærke Helligåndens nærvær og blive vejledt af ham. 15 Når Helligånden er med jer, kan I lære sandhed, selv når det er i modstrid med fremherskende meninger. Og I kan overveje oprigtige spørgsmål om evangeliet i et miljø af åbenbaring.

Jeg tilskynder jer, mine kære søstre, til at skabe et sted, der er et sikkert sted. Og jeg fornyr min invitation til jer om at øge jeres forståelse af præstedømmets kraft og af templets pagter og velsignelser. Når I har sikre steder, som I kan flygte til, vil det hjælpe jer til at omfavne fremtiden med tro.

Princip nummer to: Forbered jeres sind til at være trofast mod Gud

Vi har påbegyndt det store arbejde at forlænge levetiden og kapaciteten for templet i Salt Lake City.

Billede
Templet i Salt Lake City under opførelse

Nogle satte spørgsmålstegn ved at foretage sådanne ekstraordinære foranstaltninger. Men da Salt Lake-dalen oplevede et 5,7-jordskælv tidligere i år, rystede dette ærværdig tempel nok til, at englen Moronis trompet faldt ned! 16

Billede
Englen Moroni med falden trompet

Ligesom det fysiske fundament for templet i Salt Lake City må være stærkt nok til at modstå naturkatastrofer, må vores åndelige fundament også være solidt. Så når metaforiske jordskælv rammer vores liv, kan vi stå standhaftigt og urokkeligt på grund af vores tro. 17

Herren underviste os i, hvordan vi kan øge vores tro ved at søge »at lære, ja, ved studium og også ved tro.« 18 Vi styrker vores tro på Jesus Kristus, når vi stræber efter at holde hans befalinger og »altid erindre ham.« 19 Desuden øges vores tro, hver gang vi udøver vores tro på ham. Det er det at lære ved tro betyder.

Hver gang vi for eksempel har troen til at være lydig mod Guds love – selv når den populære mening nedgør os – eller hver gang vi modstår underholdning eller ideologier, der fremelsker brud på pagter, udøver vi vores tro, hvilket så øger vores tro.

Desuden er der få ting, der styrker tro mere end regelmæssig fordybelse i Mormons Bog. Ingen anden bog vidner om Jesus Kristus med sådan en kraft og klarhed. Inspireret af Gud så dens profeter vore dage og udvalgt lære og sandheder, der ville hjælpe os mest. Mormons Bog er vores overlevelsesmanual til de sidste dage.

Selvfølgelig kommer vores ultimative sikkerhed, når vi spænder os selv til vor himmelske Fader og Jesus Kristus! Livet uden Gud er fyldt med frygt. Livet med Gud er fyldt med fred. Det er sådan, fordi åndelige velsignelser kommer til de trofaste. Det er én af de største velsignelser at kunne modtage personlig åbenbaring.

Herren har lovet, at hvis vi beder, skal vi modtage »åbenbaring på åbenbaring.« 20 Jeg lover, at når I øger jeres kapacitet til at modtage åbenbaring, vil Herren velsigne jer med øget vejledning i jeres liv og med Åndens uendelige gaver.

Princip nummer tre: Hold aldrig op med at forberede jer

Selv da det gik godt, fortsatte hærføreren Moroni med at forberede sit folk. Han holdt aldrig op. Han blev aldrig selvtilfreds.

Modstanderens angreb stopper aldrig. Så vi kan aldrig holde op med at forberede os! Jo mere selvhjulpne vi er – timeligt, følelsesmæssigt og åndeligt – desto bedre forberedt er vi til at forpurre Satans ubønhørlige angreb.

Kære søstre, I er dygtige til at skabe sikre steder for jer selv og jeres kære. Desuden har I en guddommelig begavelse, der gør jer i stand til at opbygge tro i andre på overbevisende måder. 21 Og I holder aldrig op. Det har I bevist igen i år.

Bliv ved med det! Jeres agtpågivenhed i at beskytte jeres hjem og indgyde tro i jeres kæres hjerte vil høste belønninger til fremtidige generationer.

Min kære søstre, vi har så meget at se frem til! Herren har placeret jer her og nu, fordi han vidste, at I havde kapaciteten til at håndtere kompleksiteterne i den sidste del af de sidste dage. Han vidste, at I ville kunne forstå hans værks storslåethed og være ivrige efter at få det til at ske.

Jeg siger ikke, at de kommende dage vil være nemme, men jeg lover jer, at fremtiden vil være herlig for dem, der forbereder sig, og som fortsat forbereder sig på at være redskaber i Herrens hænder.

Mine kære søstre lad os ikke bare udholde denne tid. Lad os omfavne fremtiden med tro! Turbulente tider er muligheder for os til at blomstre åndeligt. Det er tider, hvor vores indflydelse kan være meget mere gennemborende end i roligere tider.

Jeg lover, at når vi skaber sikre steder, forbereder vores sind på at være trofaste mod Gud og aldrig holder op med at forberede os, vil Gud velsigne os. Han vil »udfri os, ja, således at han [vil tale] fred til vor sjæl og [vil skænke] os stor tro og [få] os til at håbe på vor udfrielse ved ham.« 22

Når I forbereder jer på at omfavne fremtiden med tro, vil disse løfter være jeres! Jeg bærer vidnesbyrd om dette med kærlighed til jer alle og med min tillid til jer, i Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Noter

  1. Se »Familien: En proklamation til verden«, ChurchofJesusChrist.org. I talen, der kom sammen med proklamationen, sagde præsident Gordon B. Hinckley til søstrene: »Jeg er taknemmelig for den styrke, som I besidder og for jeres loyalitet, tro og kærlighed. Jeg er taknemmelig over den beslutning, som I bærer i hjertet om at vandre i tro, holde befalingerne, samt gøre hvad der er rigtigt hele tiden og under alle forhold« (»Stå fast mod verdens list«, Stjernen, jan. 1996, s. 98).

  2. L&P 45:26; se også Luk 21:26.

  3. Se Matt 24:24; JS-M 1:22.

  4. L&P 1:35.

  5. Se L&P 1:17. Apostlen Paulus profeterede om, at der »i de sidste dage skal … komme hårde tider.« Dette gør vore dage åndeligt farlige. (Se 2 Tim 3:1-5).

  6. Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 506.

  7. L&P 38:30.

  8. Se Alma 49:5; 50:4.

  9. Alma 48:7.

  10. Se Alma 49-50.

  11. Se Alma 48:8.

  12. Alma 49:5; fremhævelse tilføjet.

  13. L&P 115:6.

  14. Se Russell M. Nelson, »Åndelige skatte«, Liahona, nov. 2019, s. 76-79.

  15. Eliza R. Snow underviste om, at Helligånden »tilfredsstiller og opfylder ethvert af menneskehjertets længsler … Når jeg fyldes med den Ånd, mættes min sjæl, og jeg kan oprigtigt sige, at tidens ubetydelige ting ikke lader til at stå i vejen for mig overhovedet … Er det ikke vores privilegium at leve på en sådan måde, at dette konstant kan tilflyde vores sjæl?« (i Døtre i mit rige: Hjælpeforeningens historie og virke, 2017, s. 46).

  16. Se Daniel Burke, »Utah Earthquake Damages Mormon Temple and Knocks Trumpet from Iconic Angel Statue«, 18. mar. 2020, cnn.com.

  17. Se Mosi 5:15.

  18. L&P 88:118; fremhævelse tilføjet.

  19. Moro 4:3.

  20. L&P 42:61.

  21. Apostlen Paulus udtrykte denne kendsgerning, da han forklarede, at Timoteus’ oprigtige tro skyldtes hans mor (Eunike) og mormor Lois (se 2 Tim 1:5).

  22. Alma 58:11.