Generalkonference
Mod til at forkynde sandheden
Oktoberkonferencen 2022


Mod til at forkynde sandheden

Når vi først har lært sandheden, giver Herren os mulighed for at gøre det, han ville gøre, hvis han var her i dag.

I 1982 var jeg ved at færdiggjorde min bachelorgrad i topografi på et teknisk universitet.

Sidst på året bad en klassekammerat om at tale med mig. Jeg husker, at vi forlod de andre i klassen og gik til et område ved siden af en sportsbane. Da vi kom derhen, talte han til mig om sin religiøse overbevisning, og ikke alene viste han mig en bog, men han gav mig bogen. Helt ærligt husker jeg ikke alle de ord, han sagde, men jeg husker det øjeblik meget godt, og hvordan jeg havde det, da han sagde: »Jeg vil gerne bære mit vidnesbyrd for dig om, at denne bog er sand, og at Jesu Kristi evangelium er blevet gengivet.«

Efter vores samtale gik jeg hjem, vendte et par sider i bogen og lagde den på en hylde. Fordi vi var ved slutningen af året, og det var det sidste år af min uddannelse, gav jeg ikke bogen eller min klassekammerat, der havde givet den til mig, særlig megen opmærksomhed. Navnet på den bog, kan I allerede gætte. Ja, det var Mormons Bog.

Fem måneder senere kom missionærerne til mit hjem. De gik, lige da jeg kom hjem fra arbejde. Jeg inviterede dem tilbage indenfor. Vi satte os på den lille terrasse foran mit hus, og de underviste mig.

I min søgen efter sandheden spurgte jeg dem, hvilken kirke der var sand, og hvordan jeg kunne finde den. Missionærerne lærte mig, at jeg selv kunne få det svar. Med stor forventning og et stort ønske tog jeg imod deres udfordring om at læse flere kapitler i Mormons Bog. Jeg bad af et oprigtigt hjerte og med oprigtig hensigt (se Moro 10:4-5). Svaret på mit spørgsmål var tydeligt og flere dage senere – mere præcist den 1. maj 1983 – blev jeg døbt og bekræftet som medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Når jeg i dag tænker på rækkefølgen af de begivenheder, der fandt sted, ser jeg tydeligt, hvor vigtigt min klassekammerats mod var, da han bar sit vidnesbyrd om den gengivne sandhed og gav mig håndgribeligt bevis på gengivelsen af Jesu Kristi evangelium, selve Mormons Bog. Denne enkle, men for mig meget betydningsfulde handliing, skabte en forbindelse mellem mig og missionærerne, da jeg mødte dem.

Sandheden var blevet præsenteret for mig, og efter min dåb blev jeg Jesu Kristi discipel. I de følgende år og med hjælp fra meget særlige mennesker som ledere, lærere og venner og også gennem mit eget personlige studium lærte jeg, at da jeg besluttede mig for at blive en Jesu Kristi discipel, havde jeg accepteret opgaven om ikke blot at forsvare sandheden, men også forkynde den.

Når vi indvilliger i at tro på sandheden og følge den, og når vi gør en indsats for at blive Jesu Kristi sande disciple, modtager vi ikke et certifikat med en garanti for, at vi ikke vil begå fejl, at vi ikke vil blive fristet til at vende os bort fra sandheden, at vi ikke vil blive kritiseret, eller at vi ikke vil opleve modgang. Men kendskab til sandheden lærer os, at når vi træder ind på den lige og trange sti, der fører os tilbage til vor himmelske Faders nærhed, vil der altid være en måde at undgå disse problemer på (se 1 Kor 10:13); der vil altid være mulighed for at betvivle vores tvivl, før vi betvivler vores tro (se Dieter F. Uchtdorf, »Kom, slut jer til os«, Liahona, nov. 2013, s. 21); og endelig har vi en garanti for, at vi aldrig vil være alene, når vi oplever modgang, for Gud besøger sit folk midt i deres modgang (se Mosi 24:14).

Når vi først har lært sandheden, giver Herren os mulighed for at gøre det, han ville gøre, hvis han var her i dag. Han viste os i sandhed ved sine lærdomme, hvad vi skal gøre: »Og I skal drage ud i min Ånds kraft og forkynde mit evangelium to og to i mit navn og opløfte jeres røst som med en basuns lyd og kundgøre mit ord som Guds engle« (L&P 42:6). Muligheden for at tjene som missionærer i vores ungdom er unik!

Unge mænd, vær nu søde, udsæt ikke jeres forberedelse til at tjene Herren som missionær. Når I står over for situationer, der kan gøre beslutningen om at tage på mission svær – såsom at afbryde jeres studier for en tid, sige farvel til jeres kæreste uden nogen garanti for, at I nogensinde vil date hende igen eller endda skulle forlade et job – så husk Frelserens eksempel. Mens han tjente på jorden mødte han også modgang, herunder kritik, forfølgelse og til sidst det bitre bæger ved sit sonoffer. Alligevel søgte han i alle situationer at gøre sin Faders vilje og give ham æren. (Se Joh 5:30; 6:38-39; 3 Ne 11:11; L&P 19:18-19).

Unge kvinder, I er meget velkomne til at arbejde i Herrens vingård, hvis I ønsker det, og når I forbereder jer til at tjene som fuldtidsmissionær, vil I ikke være undtaget fra de samme udfordringer.

Til alle, som beslutter sig for at tjene ham, lover jeg, at de 24 eller 18 måneders tjeneste i missionsmarken vil passere, ligesom de ville passere, hvis I blev hjemme, men de muligheder, der venter denne kirkes værdige unge mænd og unge kvinder i missionsmarken, er enestående. Privilegiet ved at repræsentere Frelseren Jesus Kristus og hans kirke kan ikke ignoreres. Deltagelse i utallige bønner, udvikling og at bære jeres vidnesbyrd flere gange i løbet af dagen, mange timers skriftstudium og at møde mennesker, som I ellers aldrig ville møde, hvis I var blevet hjemme, er ubeskrivelige oplevelser. Det samme niveau af erfaring er forbeholdt de unge, som Herren kalder til at tjene på en tjenestemission. I er meget velkomne og nødvendige. I må ikke minimere betydningen af en tjenestemission, for tjenestemissioner giver også ubeskrivelige oplevelser. »Sjæles værdi er stor i Guds øjne« (L&P 18:10), herunder værdien af jeres sjæl.

Når I kommer hjem fra jeres tjeneste, venter jeres kæreste måske ikke længere på jer, men I vil have lært, hvordan man skaber effektive kontakter. Jeres akademiske studier vil give mere mening med de glimt, I har fået om at forberede jer bedre på en arbejdsplads, og endelig vil I have stærk selvsikkerhed for modigt at have forkyndt fredens evangelium og vidne om den gengivne sandhed.

Til de af jer, der er gift og på forskellige stadier i jeres liv, I er meget nødvendige i Herrens værk. Forbered jer. Lev et sundt liv, søg timelig og åndelig selvhjulpenhed, for mulighederne for at gøre det, Herren ville gøre for sine børn, er ikke begrænset til én aldersgruppe. De dejligste oplevelser, som min hustru og jeg har haft i de seneste år, er kommet, mens vi tjente sammen med særlige par, tjente på særlige steder og tjente meget særlige mennesker.

Den oplevelse, jeg havde i slutningen af min uddannelse i topografi, lærte mig, at vi altid forsvarer sandheden, når vi forkynder den, og at forsvare sandheden er en proaktiv ting. Forsvaret af sandheden bør aldrig udføres på en aggressiv måde, men snarere med oprigtig interesse i at elske, dele og indbyde de mennesker, vi vidner for, til at tale om sandhed, idet vi kun tænker på en kærlig himmelsk Faders børns timelige og åndelige velfærd (se Mosi 2:41).

Ved generalkonferencen i oktober 2021 underviste præsident Russell M. Nelson, vores elskede profet, om, at der i modsætning til, hvad nogle tænker, virkelig findes det, vi kalder rigtigt og forkert. Der findes virkelig en absolut sandhed – en evig sandhed. (Se »Ren sandhed, ren lære og ren åbenbaring«, Liahona, nov. 2021, s. 6).

De hellige skrifter lærer os: »Sandhed er kundskab om alt, som det er, og som det var, og som det skal blive« (L&P 93:24).

Kundskaben om sandheden gør os ikke bedre end andre mennesker, men den lærer os, hvad vi må gøre for at vende tilbage til Guds nærhed.

Når I går frem fast i troen på Kristus og med mod ikke blot til at forkynde sandheden, men også til at efterleve sandheden, vil I finde trøst og fred under den turbulens, som I skal møde i disse dage.

Livets udfordringer kan slå os ud, men vid, at når vi udøver tro på Jesus Kristus, skal vores »trængsler … kun vare et øjeblik« (L&P 121:7) set i evighedens lys. Sæt venligst ikke en tidsfrist for afslutningen på jeres vanskeligheder og udfordringer. Stol på vor himmelske Fader og giv ikke op, for hvis vi giver op, får vi aldrig at vide, hvordan afslutningen på vores rejse vil blive i Guds rige.

Hold fast i sandheden og lær af kilder til sandhed:

Jeg bærer mit vidnesbyrd om Jesus Kristus, og om at dette er hans kirke. Vi har en levende profet, og vi vil altid føle os frie, når vi med mod forkynder sandheden. I Jesu Kristi navn. Amen.