Generalkonference
I dag
Oktoberkonferencen 2022


I dag

Vores levende profet gør sin del for at oversvømme jorden med Mormons Bog. Vi må følge hans eksempel.

Mine kære brødre og søstre, i Mormons Bog bruges udtrykket »i dag«1 gentagne gange for at gøre opmærksom på råd, løfter og lærdomme. Kong Benjamin formanede folket i sin afsluttende tale: Hør »mine ord, som jeg vil tale til jer i dag … [åbn] ørerne, så I kan høre, og hjertet, så I kan forstå, og jeres sind, så Guds hemmeligheder må blive udfoldet for jeres syn.«2 Generalkonferencer er en tilsvarende situation. Vi kommer for at høre råd til »i dag«, for at vi kan være trofaste »til enhver tid«3 over for Herren og hans evangelium. Det, der er væsentligt for mig »i dag«, er vigtigheden af at forny vores forpligtelse over for Mormons Bog, som Joseph Smith kaldte »den mest korrekte bog på jorden.«4

Billede
Ældste Rasbands eksemplar af Mormons Bog

Jeg holder i min hånd et eksemplar af Mormons Bog. Det er min 1970 vintage-udgave, og den er dyrebar for mig. Den ser træt og slidt ud, men ingen anden bog er så vigtig for mit liv og mit vidnesbyrd som denne. Ved at læse den fik jeg et vidnesbyrd fra Ånden om, at Jesus Kristus er Guds Søn,5 at han er min Frelser,6 at disse skrifter er Guds ord,7 og at evangeliet er gengivet.8 Disse sandheder hviler dybt i mig. Som profeten Nefi sagde: »Min sjæl fryder sig ved det, der hører Herren til.«9

Billede
Ældste Rasband med sin missionspræsident og ældste Hanks

Fra venstre til højre: Ældste Ronald A. Rasband, ung missionær; præsident Harold Wilkinson, præsident for Eastern States Mission; og ældste Marion D. Hanks, generalautoritet og halvfjerdser.

Her er baggrunden. Som ung missionær fulgte jeg et råd fra ældste Marion D. Hanks, som besøgte os i Eastern States Mission. Han var tidligere præsident for Den Britiske Mission, og to af hans missionærer sidder i dag på forhøjningen: Mine kære brødre, ældste Jeffrey R. Holland og ældste Quentin L. Cook.10 Han udfordrede os ligesom sine missionærer i England til at læse et umarkeret eksemplar af Mormons Bog mindst to gange. Jeg påtog mig opgaven. Ved den første læsning skulle jeg markere eller understrege alt det, der pegede på eller vidnede om Jesus Kristus. Jeg brugte en rød blyant og understregede mange passager. Ældste Hanks sagde, at den anden gang skulle jeg fremhæve evangeliets principper og læresætninger, og denne gang brugte jeg blå farve til at markere skrifterne. Jeg læste Mormons Bog to gange som foreslået, og derefter to gange mere, hvor jeg brugte gul og sort til at markere de passager, der var særligt interessante for mig.11 Som I kan se, har jeg lavet mange noteringer.

Billede
Markeret eksemplar af Mormons Bog

Der var meget mere i min læsning end blot at markere skriftsteder. Hver gang jeg læste Mormons Bog fra ende til anden, blev jeg fyldt med en dyb kærlighed til Herren. Jeg følte et dybt forankret vidnesbyrd om sandheden i hans lære og om, hvordan den gælder for »i dag.« Denne bog matcher sin titel »Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus.«12 Med dette studie og det åndelige vidnesbyrd, der blev modtaget, blev jeg en Mormons Bog-missionær og Jesu Kristi discipel.13

»I dag« er præsident Russell M. Nelson en af de største Mormons Bog-missionærer. Da han var nykaldet apostel, holdt han et foredrag i Accra i Ghana.14 Til stede var der fremtrædende gæster, herunder en afrikansk stammekonge, som han talte med gennem en tolk. Kongens havde studeret Bibelen seriøst og elskede Herren. Efter præsident Nelsons foredrag blev han kontaktet af denne konge, som på perfekt engelsk spurgte: »Hvem er du egentlig?« Præsident Nelson forklarede, at han var »ordineret som Jesu Kristi apostel.«15 Kongen næste spørgsmål lød: »Hvad kan du lære mig om Jesus Kristus?«16

Præsident Nelson rakte ud efter Mormons Bog og åbnede den på 3 Nefi 11. Sammen læste præsident Nelson og kongen Frelserens prædiken til nefitterne: »Se, jeg er Jesus Kristus, som profeterne bevidnede skulle komme til verden … Jeg er verdens lys og liv.«17

Præsident Nelson gav kongen det eksemplar af Mormons Bog, og kongen svarede: »Du kunne have givet mig diamanter eller rubiner, men intet er mere dyrebart for mig end denne yderligere kundskab om Herren Jesus Kristus.«18

Det er ikke et enkeltstående eksempel på, hvordan vores elskede profet deler Mormons Bog. Han har givet eksemplarer af Mormons Bog til hundredvis af mennesker, og han har altid båret sit vidnesbyrd om Jesus Kristus. Når præsident Nelson mødes med gæster, præsidenter, konger, statsoverhoveder og ledere af virksomheder, organisationer og af forskellige trosretninger, hvad enten det er i Kirkens hovedsæde, eller hvor de bor, præsenterer han ærbødigt denne bog med åbenbaret hellig skrift. Han kunne give dem så mange ting pakket ind med bånd omkring, som kunne stå på et bord, skrivebord eller i et skab som et minde om hans besøg. I stedet giver han det, der er mest værdifuldt for ham, langt mere end rubiner og diamanter, som stammekongen beskrev det.

»Sandhederne i Mormons Bog,« har præsident Nelson sagt, »har kraft til at hele, opmuntre, genopbygge, hjælpe, styrke, trøste og glæde vores sjæl.«19 Jeg har set, hvordan disse eksemplarer af Mormons Bog er blevet holdt fast i hænderne på dem, der har modtaget dem fra Guds profet. Der kunne ikke være nogen større gave.

Billede
Præsident Nelson sammen med Gambias førstedame

For nylig mødtes han med Gambias førstedame på sit kontor og overrakte hende ydmygt en Mormons Bog. Han stoppede ikke her. Han åbnede bogen for at læse sammen med hende, for at undervise og vidne om Jesus Kristus, hans forsoning og hans kærlighed til alle Guds børn – overalt.

Vores levende profet gør sin del for at oversvømme jorden med Mormons Bog.20 Men han kan ikke åbne sluserne alene. Vi må følge hans eksempel.

Inspireret af hans eksempel har jeg forsøgt at dele Mormons Bog ydmygt og mere inderligt.

Billede
Ældste Rasband sammen med Mozambiques præsident

For nylig havde jeg en opgave i Mozambique. Indbyggerne i dette smukke land kæmper med fattigdom, dårligt helbred, arbejdsløshed, storme og politisk uro. Jeg havde den ære at mødes med landets præsident, Filipe Nyusi. På hans anmodning bad jeg for ham og hans nation; jeg fortalte ham, at vi var ved at bygge et tempel for Jesus Kristus21 i hans land. Ved afslutningen af vores besøg gav jeg ham et eksemplar af Mormons Bog på portugisisk, hans modersmål. Mens han taknemmeligt tog imod bogen, vidnede jeg om det håb og løfte for hans folk, som findes i Herrens ord på bogens sider.22

Billede
Ældste Rasband sammen med kongen og dronningen af Lesotho.

Ved en anden lejlighed mødtes min kone, Melanie, og jeg med kong Letsie III af Lesotho og hans hustru i deres hjem.23 For os var højdepunktet af vores besøg at give dem et eksemplar af Mormons Bog og derefter dele mit vidnesbyrd med dem. Når jeg ser tilbage på denne og andre oplevelser, kommer jeg til at tænke på et vers fra de sidste dages hellig skrift: »Mit evangeliums fylde må blive forkyndt af de svage og ringe til verdens ender og over for konger og herskere.«24

Billede
Ældste Rasband sammen med ambassadør Pandey
Billede
Kirkeledere sammen med Hans Hellighed Patriark Bartholomæus

Jeg har givet Mormons Bog til Indiens ambassadør Pandey26 ved FN i Genève og til Hans Hellighed Patriark Bartholomæus26 fra den østlige ortodokse kirke og mange andre. Jeg har følt Herrens Ånd med os, idet jeg personligt har givet dem denne »slutsten i vores religion«27 og båret mit vidnesbyrd om Jesus Kristus, hjørnestenen i vores tro.28

Nuvel, brødre og søstre, man behøver ikke at tage til Mozambique eller Indien eller mødes med konger og herskere for at give nogen denne bog med hellig lære og hellige løfter. Jeg opfordrer jer »i dag« til at give en Mormons Bog til jeres venner og familie, jeres kollegaer på arbejdet, jeres fodboldtræner eller frugthandleren på jeres marked. De har brug for Herrens ord, som de står i denne bog. De har brug for svar på spørgsmålene om hverdagen og om det kommende evige liv. De har brug for at kende til den pagtssti, der er lagt ud for dem, og til Herrens varige kærlighed til dem. Det findes alt sammen i Mormons Bog:

Når I giver dem en Mormons Bog, åbner I deres sind og hjerte for Guds ord. I behøver ikke at have trykte eksemplarer af bogen med jer. I kan nemt dele den fra jeres mobiltelefon fra skrifterne i appen Evangelisk Bibliotek.29

Tænk på alle dem, som kunne blive velsignet ved at have evangeliet i deres liv, og send dem et eksempler af Mormons Bog fra jeres telefon. Husk at medbringe jeres vidnesbyrd, og hvordan denne bog har velsignet jer.

Mine kære venner, som en Herrens apostel opfordrer jeg jer til at følge vores elskede profet, præsident Nelson, med at oversvømme jorden med Mormons Bog. Behovet er så stort, at vi er nødt til at handle nu. Jeg lover, at I vil deltage i »det største værk på jorden … Israels samling,«30 når I bliver inspireret til at nå ud til dem, der »bliver holdt borte fra sandheden, fordi de ikke ved, hvor de kan finde den.«31 De har brug for jeres vidnesbyrd og jeres vidne om, hvordan denne bog har ændret jeres liv og bragt jer tættere på Gud, hans fred32 og hans »tidende om stor glæde«.33

Jeg vidner om, at Mormons Bog efter en guddommelig plan blev forberedt i det gamle Amerika for at komme frem for at forkynde Guds ord, bringe sjæle til Herren Jesus Kristus og hans genoprettede evangelium »i dag.« I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se Jakob 2:2-3; Mosi 2:14, 30; 5:7; Alma 7:15 og mange andre vers i Mormons Bog.

  2. Mosi 2:9.

  3. Alma 53:20.

  4. Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 64. Hele udtalelsen, som Joseph Smith fremsatte i et råd med De Tolv Apostle den 28. november 1841: »Jeg fortalte brødrene, at Mormons Bog var den mest korrekte bog på jorden og vores religions slutsten, og at et menneske ville komme Gud nærmere ved at efterleve dens forskrifter end ved nogen anden bog« (se History of the Church, 4:461). Den centrale henvisning til »korrekt« kan tilskrives den åbenbaring, der blev modtaget ved bogens oversættelse, og den lære, der i Mormons Bog undervises i, som bedre end nogen anden bog fastslår evangeliets »tydelige og dyrebare« sandheder (se 1 Ne 13:40).

  5. Se »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«, en erklæring fra Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum, 1. januar 2000: »Vi bærer, som hans behørigt indsatte apostle, vidnesbyrd om, at Jesus er den levende Kristus, Guds udødelige Søn. Han er den store kong Immanuel, som i dag står ved sin Faders højre hånd. Han er verdens lys og liv og håb. Hans vej er den sti, der fører til glæde i dette liv og evigt liv i den kommende verden. Vi takker Gud for den enestående gave, som han gav os i form af sin guddommelige Søn« (ChurchofJesusChrist.org).

  6. Se Es 49:26; 1 Ne 21:26; 22:12; L&P 66:1.

  7. Guds ord findes i skrifterne. Fx spurgte Laman og Lemuel i Mormons Bog: »Hvad betyder den jernstang?«, og de henviste til Lehis drøm. Nefi svarede: »Det var Guds ord, og … den, der ville lytte til Guds ord og ville holde fast ved det, de skulle aldrig fortabes, ej heller kunne Modstanderens fristelser og brændende pile overvælde dem, så de blev blinde, og føre dem bort til undergang« (1 Ne 15:23-24).

  8. Se »Gengivelsen Jesu Kristi evangeliums fylde: En tohundredeårsproklamation til verden«, som indeholder følgende: »Vi erklærer, at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, der blev organiseret den 6. april 1830, er Kristi genoprettede kirke fra Det Nye Testamente. Denne kirke er forankret i sin hovedhjørnesten, Jesus Kristus, og hans fuldkomne liv, hans uendelige forsoning og bogstavelige opstandelse. Jesus Kristus har atter kaldet apostle og har givet dem præstedømmemyndighed. Han indbyder os alle til at komme til sig, til at modtage Helligånden, frelsens ordinancer og til at opnå vedvarende glæde … Vi erklærer med glæde, at den lovede genoprettelse skrider fremad gennem fortsat åbenbaring. Jorden vil aldrig blive den samme igen, hvor Gud vil ›sammenfatte [i ét] alt i Kristus‹ (Ef 1:10)« (ChurchofJesusChrist.org).

  9. 2 Ne 4:16.

  10. Se Quentin L. Cook, »Be Not Weary in Well-Doing« (foredrag på Brigham Young University, 24. aug. 2020), speeches.byu.edu; »This Week on Social: How to Develop a Love for the Lord, Yourself and Others«, Church News, 17. juli 2020.

  11. Tredje læsning, gul: Geologi eller geografi; fjerde læsning, sort: Beretningen i Mormons Bog.

  12. »Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus« blev tilføjet som en undertitel på alle udgaver af Mormons Bog. Kirkeledere foretog denne navneændring for at fremhæve bogens formål, som der står på titelbladet: »Og også for at overbevise jøde og ikke-jøde om, at Jesus er Kristus, den evige Gud, som giver sig til kende for alle folkeslag.«

  13. At være Jesu Kristi discipel er et udtryk for vores kærlighed til ham. Disciple er blevet døbt; de påtager sig Jesu Kristi navn; de stræber efter at følge ham ved at tage hans egenskaber til sig som beskrevet af apostlen Peter: »Sæt … al jeres iver ind på, at I til jeres tro føjer dyd, til dyden erkendelse, til erkendelsen selvbeherskelse, til selvbeherskelsen udholdenhed, til udholdenheden gudsfrygt, til gudsfrygten brodersind, og til brodersindet kærlighed« (2 Pet 1:5-7; se også Forkynd mit evangelium: Vejledning til missionering, 2007, s. 121-132).

  14. Præsident Russell M. Nelson, der var en internationalt kendt hjertekirurg, før hans kald til De Tolv Apostles Kvorum i 1984, holdt i 1986 en forelæsning på medicinstudiet i Accra i Ghana om hjertekirurgiens historie. Da han senere blev interviewet af medierne, forklarede han, at han var der som »Herrens tjener for at hjælpe [folk] med at blive bedre medborgere, opbygge stærke familier, opnå sand lykke og få fremgang i landet.« Han vendte tilbage til Accra i Ghana den 16. november 2001 for at tage det første spadestik til templet i Accra i Ghana (se »Ground Broken for First Temple in West Africa«, Church News, 24. nov. 2001, thechurchnews.com).

  15. Se Kirkens Håndbog: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, 5.1.1.1: »I vore dage kalder Herren mænd gennem Kirkens præsident til at blive ordineret som apostle og til at tjene i De Tolv Apostles Kvorum (se L&P 18:26-28)« (ChurchofJesusChrist.org).

  16. Russell M. Nelson, »Mormons Bog: Hvad ville jeres liv være uden?«, Liahona, nov. 2017, s. 60.

  17. 3 Ne 11:10-11.

  18. Se Russell M. Nelson, »Mormons Bog: Hvad ville jeres liv være uden?«, s. 61.

  19. Russell M. Nelson, »Mormons Bog: Hvad ville jeres liv være uden?«, s. 62.

  20. Se Moses 7:62.

  21. Templet i Beira i Mozambique blev bekendtgjort den 4. april 2021 af præsident Russell M. Nelson. Der bor over en halv million mennesker i Beira, som ligger ved kysten ud til Det Indiske Ocean.

  22. Eksempler på håb og løfter i Mormons Bog er bl.a. 2 Ne 31:20; Jakob 4:4-6; Alma 13:28-29; 22:16; 34:41; Eter 12:32; Moro 7:41; 8:26.

  23. Ældste og søster Rasband mødtes med kongefamilien den 10. februar 2020, da de var i Afrika for at indvie templet i Durban i Sydafrika.

  24. L&P 1:23.

  25. Ældste Rasband mødtes med ambassadør Indra Mani Pandey, Indiens faste repræsentant ved FN og andre internationale organisationer i Genève, mens han deltog i Interfaith Forum i Bologna i Italien, den 17. september 2021.

  26. Ældste Rasband mødtes med Hans Hellighed den økumeniske patriark Bartholomæus fra den østlige ortodokse kirke, mens han deltog i Interfaith Forum i Bologna i Italien, den 13. september 2021.

  27. Lærdomme: Joseph Smith, s. 64. En slutsten er et kileformet stykke murværk, der sidder øverst i en bue og holder de andre dele på plads. Profeten Joseph beskrev Mormons Bog som »vores religions slutsten« på grund af dens betydning for at forene Kirken gennem principper og ordinancer. Mormons Bog tjener som en »slutsten« i medlemmernes liv og hjælper dem til at forblive solidt på pagtens sti.

  28. Se Ef 2:19-20. Jesus Kristus er hovedhjørnestenen i vores kirke, der bærer hans navn. Ligesom nedlæggelsen af en hjørnesten i templet er symbolsk for hovedstenen, der udgør hjørnet af fundamentet i Guds hus, er Jesus Kristus hjørnestenen i vores tro og vores frelse. Han gav sit liv, for at vi kan leve; der er ingen, der kan måle sig med ham i styrke, hensigt eller kærlighed.

  29. Man kan dele den fra sin mobiltelefon. En måde er ved at åbne appen Evangelisk Bibliotek, gå til skrifterne og derefter trykke på »Del nu« øverst i appen. Eller i appen Mormons Bog kan man trykke på ikonet »Del«, som viser en digital kode, som en ven nemt kan scanne med sin telefon.

  30. Russell M. Nelson, »Zions ungdom«, verdensomspændende foredrag for unge, 3. juni 2018, s. 8, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org. »Den 3. juni 2018 opfordrede præsident Russell M. Nelson og hans hustru, Wendy W. Nelson, de unge til at ›melde sig til Herrens bataljon af unge‹ og deltage i ›den største udfordring, den største sag og det største værk på jorden.‹ Og hvad er den største udfordring? Indsamlingen af Israel« (Charlotte Larcabal, »A Call to Enlist and Gather Israel«, New Era, mar. 2019, s. 24).

  31. L&P 123:12.

  32. Se 2 Ne 4:27; Mosi 4:3; 15:18; Alma 46:12.

  33. 1 Ne 13:37.