Generalkonference
Ordets kraft
Oktoberkonferencen 2022


Ordets kraft

Der er kraft i fordums og nutidige profeters ord, netop fordi deres ord er Herrens ord.

I Mormons Bog læser vi om en afgørende beslutning, som profeten Alma traf i et elsket skriftsted. Før jeg gennemgår disse velkendte ord, så overvej sammen med mig de svære omstændigheder, under hvilke beslutningen blev truffet.

En gruppe mennesker, der kaldte sig zoramitter, havde skilt sig ud fra nefitterne1 og samlet sig ved landets grænser nær lamanitterne.2 Nefitterne havde for nylig besejret lamanitterne i et hidtil uset hårdt slag, hvor titusinder blev dræbt,3 og det var meget frygtet, »at zoramitterne ville optage forbindelse med lamanitterne, og at det ville blive årsag til store tab.«4 Udover krigsbekymringerne havde Alma erfaret, at zoramitterne, der havde »fået Guds ord prædiket for sig«,5 vendte sig til afgudsdyrkelse og »fordrejede Herrens veje.«6 Alt dette tyngede Alma og var »årsag til stor sorg.«7

Alma befandt sig i disse komplekse og udfordrende omstændigheder og overvejede, hvad der skulle gøres. I hans beslutning læser vi ord, der blev bevaret for at inspirere og vejlede os, når vi navigerer rundt i vor tids komplekse og udfordrende omstændigheder.8

»Og se, eftersom forkyndelsen af ordet havde en stærk tendens til at få folket til at gøre det, der var retfærdigt – ja, den havde haft en større virkning på folkets sind end sværdet eller noget som helst andet, der var hændt dem – mente Alma derfor, at det var tjenligt, at de skulle prøve virkeevnen af Guds ord9

Blandt mange mulige løsninger førte Almas tro dem til at stole på ordets kraft. Det er ikke tilfældigt, at nogle af de mest kraftfulde prædikener, der findes noget sted i skrifterne, blev holdt umiddelbart efter den beslutning. I kapitel 32 og 33 i Alma læser vi hans mesterlige tale om tro på Herren Jesus Kristus, og i kapitel 34 finder vi Amuleks skelsættende lærdomme om Jesu Kristi forsoning.

Illustrationer af ordets kraft

I skriften læser vi i sandhed om mirakuløse velsignelser, der blev udgydt over dem, der valgte at prøve kraften i Guds ord i deres liv.10 Jeg opfordrer jer til at tænke over tre eksempler sammen med mig, når vi retter vores fokus mod Mormons Bog – en bog, som præsident Russell M. Nelson har beskrevet som »vores overlevelseshåndbog i de sidste dage11

For det første mindede Alma sit folk om, hvordan Herren udfriede deres fædre og sagde: »Se, han forandrede deres hjerte; ja, han vækkede dem af en dyb søvn, og de vågnede op til Gud. Se, de var midt i mørket; alligevel blev deres sjæl oplyst af det evigtvarende ords lys12 Måske føler I, at I var midt i mørket. Længes I i sjælen efter at blive oplyst? Hvis det er tilfældet, så prøv kraften i Guds ord.

For det andet sagde Ammon, da han reflekterede over Herrens omvendelse af lamanitterne, som han var vidne til som missionær: »Se, hvor mange tusinde af vore brødre har han ikke løst fra helvedes smerter; og de er blevet bragt til at synge om den forløsende kærlighed, og dette på grund af kraften af hans ord, som er i os.«13 Brødre og søstre, der er så mange blandt os, der længes efter, at nogen, vi elsker, bliver bragt til at synge om forløsende kærlighed. Lad os i al vores indsats huske at prøve kraften af Guds ord, som er i os.

For det tredje læser vi i Helamans Bog: »Ja, vi ser, at hver den, der vil, kan gribe fat i Guds ord, som er levende og virksomt, som skal sønderdele al Djævelens snedighed og alle hans snarer og rænker og lede Kristi menneske ad en snæver og trang vej over den evigtvarende elendigheds kløft … og anbringe deres sjæl … ved Guds højre hånd i Himmeriget.«14 Forsøger I at skære alle Djævelens snedigheder, snarer og rænker over, der er så fremherskende i vor tids filosofier? Ønsker I at sprede forvirringens skyer, der er forårsaget af en overflod af information for at fokusere mere direkte på pagtens sti? Prøv kraften i Guds ord.

Som en, der er blevet forandret ved ordets kraft, vidner jeg personligt om denne sandhed, som vores elskede profet, præsident Russell M. Nelson, så smukt belærte om: »For mig er kraften i Mormons Bog tydeligst i den mægtige forandring, der kommer ind i dem, der læser den ›af et oprigtigt hjerte, med oprigtig hensigt, idet de har tro på Kristus.‹ Mange nyomvendte forsagede meget, som de engang havde kær for at efterleve forskrifterne i den bog … Det vil være jeres mest effektive redskab til at bringe sjæle til Jesus Kristus.«15

Kilden til kraft

I disse og andre illustrationer er vi vidne til Guds ords kraft i hans børns liv. Vi spørger måske: Hvad er kilden til den kraft?

Når vi overvejer dette spørgsmål, er det vigtigt at huske, at udtrykket »ordet«, som det bruges i skriften, har mindst to betydninger. Ældste David A. Bednar har for nylig sagt, at »et af Jesu Kristi navne er ›Ordet‹«, og at »Frelserens lærdomme, som de står i de hellige skrifter, også er ›ordet‹«.16

Profeten Nefi illustrerede forholdet mellem disse to betydninger, da han skrev: »Lyt til disse ord og tro på Kristus; og hvis I ikke tror på disse ord, så tro på Kristus. Og hvis I vil tro på Kristus, vil I tro på disse ord, for de er Kristi ord, og han har givet dem til mig.«17 Således lærer vi, at der er kraft i fordums og nutidige profeters ord, netop fordi deres ord er Herrens ord.18 Mine kære venner, at acceptere denne evige sandhed er afgørende for vores åndelige overlevelse i de sidste dage,19 da der, som det blev profeteret, er »hungersnød i landet, ikke hungersnød eller tørst efter vand, men for at høre Herrens ord.«20

I sidste ende er kraften i Guds ord Herren Jesus Kristus.21 Når vi forstår dette mere fuldt ud, kan vi skabe en evig væsentlig forbindelse mellem hans profeters og Forløserens rolle. Vores kærlighed til ham, vores ønske om at komme ham nærmere og blive i hans kærlighed,22 vil tvinge os til at prøve ordets kraft i vores liv – både den kraft, der tilflyder fra ham som vor personlige Frelser og Forløser,23 og den kraft, der strømmer fra ham gennem ordene fra »Herrens udvalgte redskaber.«24 Vi vil opdage, at hvor nyttige andre kilder end måtte være i vores studium af Frelseren og hans profeters ord, må de aldrig blive en erstatning for dem. Vi må drikke inderligt og ofte,25 direkte fra kilden.26

Jeg udtrykker min kærlighed til hver enkelt af jer, mine brødre og mine søstre. I den kærlighed bønfalder jeg jer om at opleve kraften i Guds ord, især gennem Mormons Bog, hver dag i jeres liv. Og når I gør det, vil I opleve dette profetiske løfte fra præsident Russell M. Nelson: »Jeg lover, at når I bønsomt studerer Mormons Bog hver dag, vil I træffe bedre valg – hver dag. Jeg lover jer, at når I tænker nøje over det, I studerer, vil himlens sluser åbne sig, og I vil få svar på jeres spørgsmål og vejledning for jer selv. Jeg lover, at når I dagligt fordyber jer i Mormons Bog, kan I blive immune over for tidens onder.«27

Jeg vidner om, at vor himmelske Fader har givet os ordet, fordi han elsker os fuldkomment og ønsker, at vi alle vender hjem for at bo sammen med ham for evigt. Jeg vidner om »Ordet … [der] blev kød,«28 ja, Jesus Kristus, og om hans magt til at frelse og forløse os. Jeg ved, at hans kraft flyder gennem hans profeters ord, både fortidige og nutidige.

Det er mit hjertes bøn, at vi må besidde visdom og sagtmodighed til at holde fast29 ved Guds ord og blive på pagtens sti, der fører til ophøjelse og evigt liv.30 Må vi til stadighed opleve den mægtige forandring, der er tilgængelig for os alle i kraft af Ordet.31 I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se Alma 30:59.

  2. Se Alma 31:3.

  3. Se Alma 28:2.

  4. Alma 31:4. Bemærk, at Alma og hans folk tidligere oplevede en sådan »korrespondance« mellem amlicitterne og lamanitterne, hvilket førte til stor sorg og tab (se Alma 2:21-38; Alma 3:1-3).

  5. Alma 31:8.

  6. Alma 31:1.

  7. Alma 31:2.

  8. Se Morm 8:34-35.

  9. Alma 31:5; fremhævelse tilføjet.

  10. Se fx 1 Ne 15:24; Alma 32:41-43; 36:26; 37:8; 44-45.

  11. Russell M. Nelson, »Omfavn fremtiden med tro«, Liahona, nov. 2020, s. 75.

  12. Alma 5:7; fremhævelse tilføjet.

  13. Alma 26:13; fremhævelse tilføjet.

  14. Hel 3:29-30; fremhævelse tilføjet.

  15. Russell M. Nelson, »The Book of Mormon: A Miraculous Miracle« (tale holdt ved seminaret for nye missionspræsidenter, 23. juni 2016), citerer delvist Moro 10:4.

  16. David A. Bednar, »Men vi ænsede dem ikke«, Liahona, maj 2022, s. 16.

  17. 2 Ne 33:10; fremhævelse tilføjet.

  18. Se L&P 1:38.

  19. Se L&P 1:14-18.

  20. Amos 8:11.

  21. Se Alma 34:6.

  22. Se Joh 15:10.

  23. Se Mark 5:25-34.

  24. Moro 7:31.

  25. »Der er en bedre måde at forberede sig på, eftersom stor tro har en kort levetid på hylden. Vi kunne beslutte os for at fortsætte med at studere Kristi ord i skriften og de levende profeters lærdomme. Det er det, jeg vil gøre. Jeg vil vende tilbage til Mormons Bog og ofte og inderligt nyde deraf« (Henry B. Eyring, »Åndelig beredthed: Begynd tidligt og vær vedholdende«, Liahona, nov. 2005, s. 39).

  26. »Jeg for mit vedkommende læser ikke i skrifterne for at blive lærd. Jeg gør det snarere i min kærlighed til Herrens og hans profeters ord …

    Jeg interesserer mig ikke særligt for at læse kommentarer, som er skrevet for at forklare det, jeg læser i skrifterne. Jeg vil hellere forblive i selve kilden, smage det rene vand, som udspringer fra sandhedens kilde – Guds ord, således som han gav dem, og som de står i de bøger, vi antager som hellig skrift. Når vi læser skrifterne, kan vi få Åndens bekræftelse på, at det, vi læser, kommer fra Gud, så han kan oplyse, velsigne og glæde sine børn« (Gordon B. Hinckley, »Mæt jer med skriftens ord«, Stjernen, juli 1986, s. 2, 4).

  27. Russell M. Nelson, »Mormons Bog: Hvad ville jeres liv være uden?«, Liahona, nov. 2017, s. 62-63.

  28. Joh 1:14.

  29. Se 1 Ne 8:30.

  30. »Pagtens sti er den eneste sti, der fører til ophøjelse og evigt liv« (Russell M. Nelson, »Styrken i åndeligt momentum«, Liahona, maj 2022, s. 98).

  31. Se Alma 5:11-13.