2002
Barmhjertighed: Fuldkommen og evig kærlighed
Juli 2002


Barmhjertighed: Fuldkommen og evig kærlighed

Når vi hele tiden tænker og handler som ham, så vil det naturlige menneskes karaktertræk forsvinde og erstattes af Kristi hjerte og sind.

Mine kære brødre og søstre, jeg ønsker mere end noget andet at bære vidnesbyrd, et personligt vidnesbyrd om den kærlighed, som Gud nærer for mig, jer og hele menneskeheden. Hvilket menneske er i tilstrækkelig grad i stand til at udtrykke dybden af sin taknemlighed over at kende Guds kærlighed? Hvor velsignet har jeg ikke været i så mange år at være sammen med jer og have fundet Kristi rene kærlighed udstråle fra jer. Jeg står i dyb taknemlighed til jer og til Gud.

Definition af barmhjertighed

Herren sagde, at barmhjertighed er »Kristi rene kærlighed«1, hvilket er »det, som glæder sjælen mest«2, »den største af alle Guds gaver«3 , »fuldkommen« og »evig«.4

Lige så vanskelig som det er at beskrive barmhjertighed, lige så let er det at genkende den, hos de mennesker, som besidder den.

  • En gammel og forkrøblet bedstemor abonnerer på en eftermiddagsavis, for hun ved, at det vil bringe avisdrengen, som er hendes barnebarn til sit hjem hver dag, hvor hun på sine knæ lærer ham at bede.

  • En mor, som har det økonomisk hårdt og ikke har meget kød, synes til alles forbløffelse kun at kunne lide kyllingevinger.

  • En mand, som bliver irettesat offentligt uden grund, finder sig ydmygt i det.

Er ikke den fælles tråd i disse eksempler barmhjertighed, en uselviskhed og det ikke at søge noget til gengæld? Alle vore guddommelige karaktertræk synes at flyde fra og omfattes af denne.5 Alle mennesker har kærlighedens gave, men barmhjertighed gives kun som en gave til dem, som er Kristi sande disciple.6

Guds sande kraft findes i hans guddommelige karaktertræk.7 Præstedømmets kraft fungerer ved disse karaktertræk.8 Vi søger disse karaktertræk, og især barmhjertigheden, som er Kristi rene kærlighed.9

Det, som ødelægger kærlighed og fred

Djævlen er der stadig, denne ødelægger af denne kærlighed, som erstatter den med vrede og fjendtlighed.10 Min ven William havde det på denne måde: Fjendtlig. Det syntes for ham, som alt, hvad der skete, var Herrens fejl – en sygdom, en død, et barn, som gik sine egne vegne, en personlig svaghed, en »ubesvaret« bøn – som alt sammen forhærdede hans hjerte. Hans indre vrede, som kunne flamme op på et øjeblik, var rettet mod Gud, sin næste og mod sig selv. Fra hans hjerte strømmede vantro, stædighed, stolthed og et tab af håb, kærlighed og retning. Han var ulykkelig!

Disse fredsødelæggere11 forblindede William over for Guds følelser for ham. Han kunne hverken opdage eller føle Guds kærlighed. Han kunne ikke se, og slet ikke i disse mørke stunder, at Gud alligevel og stadig velsignede ham rigt. Han besvarede i stedet kærlighed med vrede. Har vi ikke alle følt det til tider? Selv når vi har gjort os mindst fortjent til hans kærlighed, elsker han os mest. Han elsker os i sandhed først.12

Lide med et formål: kærlighed giver styrke

Min Kristus-lignende ven Betty var lige modsat. Hun mødte mange af de samme vanskeligheder, som William gjorde, men fordi hun følte Guds kærlighed, tålte hun modgangen i Frelserens navn,13 nød godt af hans guddommelige natur14 og fik således en større tro og kærlighed til Gud samt styrke til at klare, hvad der måtte komme.

Hendes kærlighed til andre øgedes. Hun syntes endog at tilgive andre på forhånd. Hun lærte dem, hvordan man skulle få dem til at føle hendes kærlighed. Hun lærte, at kærlighed som deles, er kærlighed, som mangedobles.

Hun lærte til sidst at elske sig selv mere, og være mere venlig, blid og tålmodig. Hun ophørte med at kæmpe for sit selvværd og begyndte at elske sig selv på den måde, som Gud elskede hende. Hendes billede af sig selv ændredes til hans billede af hende.

Anerkend, modtag og videregiv guds kærlighed

Hvordan kan vi da bedre »ifør(e os) kærlighedens bånd som en kåbe, thi det er fuldkommenhedens og fredens bånd?«15 Må jeg foreslå tre ting.

  1. 1. Anerkend hans kærlighed. »Bed … af jeres ganske hjerte«16 om denne gave. Gør det i sagtmodighed med et sønderknust hjerte, og I vil blive fyldt med håb og kærlighed fra Helligånden. Helligånden vil åbenbare Kristus for jer.17

    Det er en del af denne barmhjertighedsgave at være i stand til at erkende Herrens hånd og føle hans kærlighed i alt, hvad der omgiver os. Det er til tider ikke altid let at opdage Herrens kærlighed til os i alt, hvad vi oplever, for han er en fuldkommen og anonym giver. Du vil søge hele livet for at afdække hans hånd og de gaver, som han har givet dig på grund af sin indgående, beskedne og ydmyge måde at tilstå dig disse vidunderlige gaver på.

    Overvej sammen med mig et øjeblik følgende majestætiske gaver: Hele skabelsens herligheder,18 jorden, himlene, jeres følelser af kærlighed og glæde; hans svar i form af nåde, tilgivelse og utallige svar på bønner, gaven ved at have familie og venner og endelig den største gave af alle – Faderens gave i form af sin forsonende Søn, som er fuldkommen i sin kærlighed, ja, som er kærlighedens Gud.19

  2. 2. Modtag hans kærlighed i ydmyghed. Vær taknemlig for denne gave og især for gavens giver.20 Sand taknemlighed er evnen til ydmygt at se, føle og endog modtage kærlighed.21 Taknemlighed er en måde at vise kærlighed til Gud på. Anerkend hans hånd, og fortæl ham, at du gør det, og udtryk din kærlighed til ham.22 Når du virkelig kommer til at kende Herren, vil du opleve et nært og helligt forhold bygget på tillid. Du vil komme til at vide, at han forstår din trængsel,23 og han vil med medfølelse altid svare dig i kærlighed.

    Modtag det. Føl det. Det er ikke nok blot at vide, at Gud elsker dig. Den gave skal føles hele tiden, dag efter dag.24 Det vil således være en guddommelig motivering hele dit liv. Omvend dig. Fjern al verdslighed fra dit liv,25 herunder også vrede. Få altid syndsforladelse for dine synder,26 og du vil kunne beherske alle dine lidenskaber, så du kan være fyldt med kærlighed.27

  3. 3. Videregiv hans kærlighed. Herrens svar til os er altid fyldt med kærlighed. Bør vores svar til ham så ikke være med venlige og virkelig kærlige følelser. Han giver nåde (eller godhed) efter nåde, karaktertræk efter karaktertræk. Når vores lydighed øges, modtager vi større nåde (eller godhed) for den nåde, som vi viser ham.28 Vis ham det bedste ved dine karaktertræk, så når han viser sig for dig, at du vil være ham lig.29

    Når et menneske fordyber sine tanker i kærlighed og videregiver disse følelser til Gud, mennesker eller til sig selv, så vil dette karaktertræk i større mål bestemt komme tilbage fra Ånden. Det er sandt om alle de guddommelige karaktertræk. De retskafne følelser, som skabes i mennesket, synes at gå forud for det større mål af disse følelser fra Ånden. Hvis du ikke føler kærlighed, kan du ikke videregive sand kærlighed til andre. Herren har sagt til os, at vi skal elske hinanden, som han elsker os,30 så husk: For at blive elsket, må vi virkelig elske.31

Frugterne ved barmhjertighedens gave

Brødre og søstre, som et særligt vidne om Kristus, bærer jeg atter vidnesbyrd for jer om den overvældende kærlighed, som Gud nærer til hver eneste af os personligt. Når vi forstørrer denne gave fra Gud, vil det bringe et nyt hjerte, et rent hjerte og en altid voksende kærlighed og fred. Når vi hele tiden tænker og handler som ham, så vil det naturlige menneskes karaktertræk forsvinde og erstattes af Kristi hjerte og sind.32 Vi vil blive som ham og derpå i sandhed modtage ham.33

Herrens profet, som I ser her, elsker jer, og det gør alle disse mine Brødre også. Må Herren velsigne os, så vore tanker altid vil være henvendt til Herren,34 »at vore byrder må blive lette ved glæden over hans Søn,«35 er min bøn i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Moroni 7:47.

  2. Se 1 Nephi 11:22-23; 8:10-12.

  3. 1 Nephi 15:36.

  4. Moroni 8:17.

  5. »Der er en dyd, et karaktertræk eller princip, som hvis det værnes om og udøves af de hellige, vil det bringe frelse til tusindvis. Jeg hentyder til barmhjertighed eller kærlighed, hvorfra udgår tilgivelse, langmodighed, venlighed og tålmodighed« (Brigham Young, Deseret News, 11. jan. 1860, s. 353).

  6. Se Moroni 7:48. Er der forskel på barmhjertighed og kærlighed? Herren henviste separat til dem en række gange, som fx L&P 4:5. Nogle mennesker siger, at barmhjertighed er kærlighed plus offer – en modnet kærlighed. Måske forholder barmhjertighed sig til kærlighed, som tro forholder sig til overbevisning. Både overbevisning og barmhjertighed kræver handling, arbejde og offer. Barmhjertighed omfatter hans kærlighed til os og vores kærlighed til ham og Kristus-lignende kærlighed til andre.

  7. Se L&P 84:19-24.

  8. Se L&P 121:41-46.

  9. »En mand, som er fyldt med Guds kærlighed, er ikke alene tilfreds med at velsigne sin familie, men vil gå ud til hele verden, ivrig efter at velsigne hele menneskeheden« (Joseph Smith, History of the Church, 4:227.)

  10. Når virkelig lidelse rammer os i livet, så er djævlen der altid for at forbitre menneskets hjerte i vrede, mens Herren hele tiden udstråler kærlighed. I samme lidelse var »mange blevet forhærdet; og mange var blevet blødgjort gennem deres lidelser« (Alma 62:41). Hvilket vidunderlig eksempel på, hvordan man skal reagere på lidelse.

  11. Nogle ødelæggere af menneskers kærlighed og fred, er fx: Frygt, perfektionisme, misundelse, hårdnakkethed, tvivl, vrede, jalousi, uretfærdig kontrol, vantro, utålmodighed, dømmesyge, leve på sårede følelser, stolthed, strid, protestere, søge efter ære, konkurrence og lyve. Alle disse er en del af det naturlige menneske, men er ikke en del af det menneske, som tilhører Kristus.

  12. Se 1 Joh 4:19.

  13. Se L&P 138:13. Min ven vidste, at lidelsen ville hjælpe hende med at bevise sig selv (se Abraham 3:24-25; L&P 98:13-14); lære at vælge mellem godt og ondt (se 2 Nephi 2:18); lære, at velsignelser kommer efter prøvelser (se L&P 58:2-4); lære lydighed, tålmodighed og tro (se L&P 105:6; Mosiah 23:21; Rom 5:3-5) samt modtage tilgivelse for synd (se Helaman 15:3; L&P 132:50, 60; 95:1).

  14. Se 2 Pet 1:1-8.

  15. L&P 88:125.

  16. Moroni 7:48.

  17. Se Moroni 8:25-26; Rom 5:5; 2 Nephi 26:13.

  18. Se Moses 6:63; Alma 30:44.

  19. Se 1 Joh 4:8.

  20. Se L&P 88:33.

  21. Se Alma 5:26.

  22. Alma 26:16; Moroni 10:3.

  23. Se L&P 133:52-53.

  24. Se Alma 34:38.

  25. Se 1 Joh 2:15-17.

  26. Se Mosiah 4:11-12.

  27. Se Alma 38:12.

  28. Se L&P 93:12-13, 20.

  29. Se 1 Joh 3:1-3.

  30. Se Joh 13:34; L&P 112:11.

  31. »Vogt jer for stolthed og søg ikke at overgå hinanden, men virk til gavn for hinanden« (Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 183).

  32. Se 1 Kor 2:16; 2 Kor 10:5.

  33. »Det menneske, som i sandhed er stort, er det menneske, som er mest Kristus-lignende. Hvad du oprigtigt tror i dit hjerte om Kristus vil afgøre, hvem du er, og vil i høj grad afgøre dine gerninger … Ved at vælge ham som vores ideal, skaber vi et ønske i os selv om at være ham lig og have fællesskab med ham« (David O. McKay i Conference Report, april 1951, s. 93, 98). Hvis du tænker længe nok på ham, vil du begynde at opføre dig som ham. Hvis du opfører dig længe nok som ham, vil du i sandhed blive ham lig.

  34. Alma 37:36.

  35. Alma 33:23.