2002
Så sikker en grundvold
Juli 2002


Så sikker en grundvold

Den enkeltes grundvold af tro muliggør, hvis den er fast forankret i evige sandheder, at vi alle kan søge opad med et evigt perspektiv.

For små tyve år siden, da man skulle opføre et tempel i Mexico City, stod arkitekterne over for en stor udfordring. Da Mexico City ligger på et sumpområde, har bygningerne det med at sætte sig og blive skæve med tiden. Opførelsen af et tempel i det område krævede et ganske særligt fundament. 221 store piloteringspæle af jernbeton1 blev drevet mere end 30 meter ned i jorden. Man fastgjorde stålstivere til disse pæle og forbandt dem med en anordning, som kan justeres, hvis det bliver nødvendigt at rette op på bygningen.2 Takket være denne usynlige, men sikre grundvold, står templet fast og lige den dag i dag.

Enhver bygning, institution eller menneske har brug for en fast grundvold for at kunne bestå. Lad os med det i tankerne se på Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges grundvold. Og lad os derefter se på, hvordan Kirkens solide grundvold underbygger vores grundvold af tro som medlemmer af Kirken.

I. Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges grundvold

Denne kirke er bygget på en enestående grundvold, som hviler på en klippegrund af tidløs sandhed. Brødre og søstre, den hellige sag, som vi er involveret i, begyndte ikke i staten New York i 1820. Den begyndte ikke i Betlehem. Den begyndte ikke i Edens have. Det evige evangeliums grundlag var allerede på plads, før verden blev skabt.

Den kendsgerning bekræftes igen og igen i den hellige skrift. Jeg har studeret de skriftsteder, som omhandler den del af evigheden, som lå før jordens skabelse. Men tag det roligt. Jeg skal nok lade være med at citere dem alle. Men jeg vedhæfter nogle af de citater til den trykte udgave af denne tale. Disse usete og tidløse sandheder udgør »førjordiske søjler«, som understøtter denne kirkes grundvold.

Forløsningsplanen og muligheden for en arv i Guds rige

Inden jordens grundvold blev lagt, blev frelsesplanen udarbejdet.3 Den omfattede den herlige mulighed for en guddommelig arv i Guds rige.4

Jesu Kristi forsoning

Det centrale i denne plan var Jesu Kristi forsoning. I de førjordiske råd blev han af sin Fader forudordineret til at sone for vore synder og bryde den fysiske og åndelige døds bånd.5 Jesus erklærede: »Se, jeg er den, som fra verdens begyndelse var udset til at forløse mit folk … I mig skal alle mennesker have lys for evigt, ja, de som vil tro på mit navn.«6 Senere tilføjede Paulus, at Kirken er »bygget på apostlenes og profeternes grundvold med Kristus Jesus selv som hovedhjørnesten.«7

Modstand fra den onde

Endnu inden verden var blevet dannet, mødte Herren modstand fra Satan.8 Han og hans tilhængere har altid kæmpet mod Herrens hellige værk og vil altid gøre det.

Forudordination til og overdragelse af præstedømmet

Inden verden blev grundlagt, levede enhver af os som åndelige børn sammen med vor himmelske Fader. Blandt os var store og ædle mænd, som blev forudordineret til at bære præstedømmet.9 Abraham,10 Jeremias,11 Joseph Smith12 og andre13 blev udpeget til at blive Guds profeter. Det blev også forudset, at profeternes blod skulle udgydes for denne hellige sag.14 Måden, hvorpå præstedømmet skulle overdrages, skulle komme fra fædrene »lige fra tidens begyndelse, ja, fra … før Jordens grundvold blev lagt.«15

Søstre gives magt til at herliggøre Gud

Søstrene modtog særlige gaver. Ifølge Herren blev de givet magt til at »mangfoldiggøre og opfylde jorden ifølge min befaling og opfylde den forjættelse, min Fader gav, før verdens grundvold blev lagt, og for deres ophøjelse i de evige verdener, så de må kunne føde menneskesjæle; thi heri fortsættes min Faders værk, at han kan blive forherliget.«16 Tænk lige over det: Når en mor føder og opdrager et barn, hjælper hun ikke blot jorden med at opfylde formålet med sin skabelse,17 men hun herliggør også Gud!

Pagtens børn

Pagtens børn blev udpeget i den førjordiske tilværelse. Paulus har lært os, at »før verden blev grundlagt, har Gud i ham udvalgt os.«18

Velsignelser afhængige af lydighed mod lov

Der blev så fastsat betingelser, som gjorde det muligt for os at modtage velsignelser fra Gud – ved lydighed mod de love, hvorved disse velsignelser er forjættet.19

Hellige sandheder skulle åbenbares i de sidste dage

En anden søjle er de åbenbaringer, som er gemt til de sidste dage. Herren har længe haft i sinde at åbenbare »det, der har været skjult, siden verden blev grundlagt.«20 Det omfatter de åbenbaringer, som findes i Mormons Bog.21 Det omfatter også det hellige tempels ordinancer og pagter.22 Herren sagde til profeten Joseph Smith, at »jeg vil i nåde åbenbare min kirke ting, der har været skjult fra verdens begyndelse, og som hører ind under tidernes fyldes uddeling.«23

De dødes forløsning

Herren har åbenbaret, at »forordningen om dåb for de døde … blev indstiftet før verdens grundlæggelse.«24 Derved blev frelse gjort mulig for dem, »der dør uden kundskab om evangeliet«.25 Der blev derved skabt et sammenføjende led mellem generationerne, så en hel, fuldstændig og fuldkommen forening og sammenføjning af uddelinger, nøgler, magter og velsignelser kunne finde sted.26

Brødre og søstre, disse usynlige, men sikre søjler var på plads, før verden blev skabt. De underbygger det evige evangelium, som nu er gengivet i sin fylde.27 Med sådan en grundvold kan Kirkens ikke rokkes,28 selv ikke i tusindårsriget.29

II. Det enkelte kirkemedlems grundvold

Ligesom bygninger og institutioner har deres grundvolde, har vi som enkeltpersoner grundvolde, der understøtter vores tro. Nogle er svage, andre er stærke. Vi kan blafre »som en bølge på havet, der rejses og brydes af vinden«,30 eller vi kan stå på en sikker grundvold og fastgøre os med stivere af åndeligt stål, der er forankret i evangeliets tidløse søjler.31

Præsident Gordon B. Hinckley har bedt os om at sørge for, at vore nye medlemmer af Kirken får støtte af en ven, kaldes til at tjene og næres ved Guds gode ord.32 Vi synger ofte: »Så sikker en grundvold for alle, som tror, er lagt ved profeter i Guds eget ord.«33 Når vi modtager den næring fra Guds gode ord, mætter vi os med hans kærlighed.34

Husk på: »Det er på vor Forløsers klippe, på Kristus, Guds Søn, I må bygge jeres grundvold, så at når djævelen sender sine mægtige vinde, ja, sine pile i hvirvelvinden, ja, når al hans hagl og frygtelige uvejr skal ramme jer, at det da ingen magt skal have over jer til at drage jer ned i elendighedens og den evige pines afgrund på grund af klippen, som I er bygget på, hvilken er en sikker grundvold.«35

Men selv en sikker grundvold kan ikke hindre livets problemer. Vildfarne børn volder forældre sorg. Nogle familier undgår ikke skilsmisse. Der er meget, vi ikke forstår omkring homoseksuelle tilbøjeligheder. Af forskellige årsager er der ægtepar, som ikke velsignes med børn. Selv i vore dage går »de skyldige og de ugudelige … ustraffede på grund af deres penge«.36 Noget synes bare uretfærdigt.37

Men med et solidt fundament har vi lettere ved at søge Herrens hjælp, når vi står over for spørgsmål, som der ikke gives lette svar på. Digteren har skrevet:

Hvem du er, ved jeg ej,

men dette ved jeg dog,

det var dig, der satte stjernerne

på den brede Mælkevej.

Stærke vinde, som kan blæse

over alt på kloden, har du sat.

Du har skabt den skyggemur,

som skiller dag og nat.

Du har skabt de smukke blomster

og de stjerner, vi på himlen skimter.

Du har gemt guld og ædle stene,

som i minegangen glimter.

Men størst af alle dine undere,

kronen på dit skaberværk,

er den stræben efter himlen

som gør menneskesjælen stærk.38

Skønt vi ikke ved alt,39 ved vi dog, at Gud lever, og at han elsker os.40 Når vi står på den faste grundvold, kan vi søge Gud og finde styrke til at udholde livets tunge byrder.

For eksempel har jeg stor respekt for de særlige sjæle, som tackler forældrerollens udfordringer med urokkelig tro på deres Skaber. En familie, som søster Nelson og jeg holder meget af, fik for nylig en lille søn. Barnet var født med flere misdannelser, som påvirkede stort set alle det lille legemes funktioner. Allerede i den første uge af sit liv skulle han opereres to gange. Og flere er påkrævede. Da jeg talte med barnets forældre, spurgte de ikke: »Hvorfor er det overgået os?« I stedet sagde de: »Vi ved, at det var meningen, at vi skulle have dette barn. Gud har betroet os dette særlige lille barn. Vi vil elske og pleje ham, så godt vi overhovedet formår.« Jeg takker Herren for sådanne forældre!

For ikke så længe døde en mand, som var gift med en kvinde, vi kender. Det skete pludseligt og uden varsel. Hendes søster skrev om hende: »Mens hun har tænkt over de år og dage, som er gået, har hun med forbavselse opdaget særlige evner og erfaringer, som en kærlig himmelsk Fader har skænket hende, evner og erfaringer, som i sin tid virkede betydningsløse, men som netop har beredt hende på at kunne tackle sit hjerteknusende tab. Snarere end at føle sig svigtet og bitter, føler hun sig trøstet og elsket … Hun sagde til mig: ›Når jeg ser, hvor omhyggeligt min himmelske Fader har beredt og planlagt min nuværende situation, hvordan skulle jeg da kunne frygte fremtiden? Jeg ved, at han i dag sørger for alt det, som jeg har brug for til at klare min ukendte fremtid.‹«41

Jeg har modtaget et uforglemmeligt brev fra en missionær. Han skrev: »Jeg er stadig ikke sikker på, hvorfor jeg blev [ramt] af [kræft], især nu hvor jeg tjener Herren på en mission, men jeg kan ærligt og oprigtigt sige, at jeg er vor nådige himmelske Fader taknemlig for, at han har ladet mig opleve det … Der går ikke en dag,« fortsætter han, »uden at jeg tænker på de dage, jeg tilbragte i en hospitalsseng, mens jeg døjede med kemoterapien eller våndede mig under smerterne efter endnu en operation … Der går ikke en dag, uden at jeg tænker på de dage, som jeg tilbragte med at studere skrifterne, især Mormons Bog, og mindes de overvældende følelser af trøst og fred, som jeg oplevede. Jeg tænker ofte på de nætter, hvor jeg gik i seng og udøste min sjæl for min himmelske Fader og takkede ham, fordi han havde skånet mit liv.« Så skrev ældsten denne dejlige nyhed: »Jeg var hos lægen igen i denne uge, og … han fandt ingen spor af nogen sygdom i mit legeme.«42 Jeg elsker disse trofaste missionærer!

Hvor sikker er vores grundvold da? Denne kirkes grundvold blev støbt, længe før verden blev skabt. Den er stærk. Den er sand. Den er evig. Den enkeltes grundvold af tro muliggør, hvis den er fast forankret i evige sandheder, at vi alle kan søge opad med et evigt perspektiv.43 Den tro giver håb, selv når der ikke synes noget håb. Den giver os glæde nu og i det evige liv herefter. Om dette bærer jeg vidnesbyrd om i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Hver eneste piloteringspæl var ca. 50 cm i diameter.

  2. Se John Forres O’Donnal, Pioneer in Guatemala, 1997, s. 288.

  3. Se 1 Nephi 10:18; Mosiah 15:19; Alma 12:25, 30; 18:39; 22:13-14; 42:26; L&P 76:12-13.

  4. Til indbyggerne i den gamle verden sagde Herren: »Kom, I som er min faders velsignede, og tag det rige i arv, som er bestemt for jer, siden verden blev grundlagt« (Matt 25:34). Folket i oldtidens Amerika blev også belært om, at »de, der har troet på den Hellige i Israel … skal arve Guds rige, som var beredt for dem, fra verdens grundvold blev lagt« (2 Nephi 9:18; se også Ether 4:19).

  5. Se Joh 17:5, 24; 1 Pet 1:19-20; Mosiah 4:6-7; 18:13; 3 Nephi 26:3-5; L&P 93:7-9; Moses 5:57; JSO 1 Mos 5:43; 14:30-31.

  6. Ether 3:14.

  7. Ef 2:20.

  8. Se JSO Åb 12:6-8.

  9. Se Alma 13:3, 5, 7; L&P 132:28; 138:55-56; Abraham 3:22-23.

  10. Se Abraham 3:23.

  11. Se Jer 1:4-5.

  12. Se 2 Nephi 3:5-15; L&P 127:2; 138:53-55.

  13. Se L&P 138:53.

  14. Se Luk 11:49-51.

  15. Abraham 1:3.

  16. L&P 132:63.

  17. Se L&P 49:16-17.

  18. Ef 1:4; se også v. 5. Paulus forkyndte også, at Guds kraft, som »frelste os og kaldte os med en hellig kaldelse … som var givet os i Kristus Jesus for evige tider siden« (2 Tim 1:9; se også L&P 38:1-4; Abraham 3:22-26). Det er vigtigt at bemærke, at Mormons Bog skal »vise resten af Israels hus, hvilke store ting Herren har gjort for deres fædre, og give dem kendskab til Herrens pagter« (Mormons Bogs titelblad).

  19. Se L&P 130:20-21; 132:5, 11-12.

  20. Matt 13:35.

  21. Se 2 Nephi 27:10.

  22. Se L&P 124:40-41.

  23. L&P 124:41.

  24. L&P 124:33.

  25. L&P 128:5.

  26. Se L&P 128:18.

  27. Se ApG 3:20-21.

  28. Se Dan 2:28, 31-44; L&P 65:2-6; 124:45.

  29. Se Bruce R. McConkie, The Millennial Messiah, 1982, s. 672.

  30. Jak 1:6.

  31. Se Ef 3:17-19; Kol 2:6-7.

  32. Se »Nogle tanker om templer, fastholdelse af nyomvendte og missionering«, Stjernen, januar 1998, s. 50; også Jakobs Bog 6:7; Moroni 6:4.

  33. Salmer og sange, nr. 38; se også 2 Nephi 28:27-30.

  34. Se Jakobs Bog 3:2.

  35. Helaman 5:12. Husk også på, at en klog mand bygger sit hus på klippegrund og ikke på sandgrund (se Matt 7:24-27).

  36. Helaman 7:5.

  37. Hvorvidt noget synes »retfærdigt« afhænger af, hvor begrænset vores perspektiv er. Paulus sagde: »Har vi alene i dette liv sat vort håb til Kristus, er vi de ynkværdigste af alle mennesker« (1 Kor 15:19).

  38. Harry Kemp, »God the Architect«, i James Dalton Morrison, red., Masterpieces of Religious Verse, 1948, s. 46-47.

  39. Sammenlignet med vor Skabers alvidenhed ved vi for eksempel forholdsvis lidt om dinosaurerne eller Skabelsens enkeltheder. Men så meget ved vi dog: »På den dag, da Herren kommer, skal han åbenbare alle ting, det forbigangne og det skjulte, som intet menneske kendte til, de ting på jorden, hvoraf den blev skabt, hensigten og bestemmelsen med den, kostbare ting ovenover og nedenunder, i jorden, på jorden og i himlen« (L&P 101:32-34; se også 121:29-32).

  40. Se 1 Nephi 11:16-17.

  41. Virginia H. Pearce, i Why I Believe, 2002, s. 245-246.

  42. Personlig korrespondance, 15. januar 2002.

  43. Man har sammenlignet vores jordiske prøvestand med anden akt i et skuespil i tre akter. Når tæppet falder efter anden akt, er stykket ikke forbi endnu. Uden den indsigt, som stammer fra første og tredje akt, kan anden akt virke enten for kort, for langt, for hård eller for forvirrende. Men når vi kender til alle tre akter, får anden akt større betydning. Deraf ser vi betydningen af et evigt perspektiv.