2008
Har Jesus virkelig besøgt Amerika?
Juli 2008


Har Jesus virkelig besøgt Amerika?

I 1960 traf jeg til en fest en ung mand, som fortalte mig, at Jesus Kristus havde besøgt det amerikanske fastland efter sin opstandelse. Jeg syntes, at tanken lød fantastisk og fik lyst til at vide noget mere om det, så jeg begyndte at granske emnet på biblioteker og forhøre mig hos de forskellige trossamfund i min hjemby San Miguel i El Salvador.

Jeg søgte i omtrent tre år, men fandt ikke noget. Når jeg over for de forskellige kirkeledere nævnte, at jeg havde hørt om Kristi besøg i Amerika, sagde de, at jeg var blevet holdt for nar. Da min søgen ikke førte til noget resultat, blev jeg efterhånden overbevist om, at de havde ret.

En dag dukkede to missionærer fra Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige op ved min dør og sagde, at de havde et vigtigt budskab til min familie. Jeg kom straks i tanker om min tidligere søgen og spurgte dem: »Ved I, om Jesus Kristus har besøgt Amerika?«

En af de unge mænd svarede: »Det vidner vi om, at han har.«

Jeg følte straks en begejstring i sind og hjerte og spurgte: »Hvor ved I det fra?«

Han trak en bog op af sin taske og sagde: »Vi ved, at Kristus har været her, fordi det står i denne bog, Mormons Bog.«

Det, missionærerne fortalte mig i løbet af den første undervisning, bekymrede mig, og jeg tvivlede på beretningen om profeten Joseph Smiths syn af Faderen og Sønnen. Men Mormons Bog fascinerede mig, og missionærerne fortsatte med at undervise mig.

En eftermiddag spurgte ældsterne mig: »Har du bedt for at få at vide, om det, vi fortæller dig, er sandt?«

Jeg fortalte dem, at det havde jeg gjort, men jeg havde ikke modtaget noget svar.

»Du skal bede med et oprigtigt ønske,« sagde de.

Jeg havde læst i Mormons Bog flere aftener og havde læst om og troet på, at Jesus Kristus viste sig for nefitterne, men jeg kunne stadig ikke få mig selv til at tro på Joseph Smiths syn. Jeg oplevede en frygtelig indre kamp.

En aften knælede jeg alene og udøste mit hjerte for Gud. Jeg fortalte ham, at jeg måtte vide, om han virkelig havde vist sig for Joseph Smith. Hvis han havde det, så lovede jeg ham, at jeg ville lade mig døbe som medlem af Kirken og tjene ham hele mit liv.

Da jeg stod op næste morgen, kom svaret til mig ved Helligånden. Mine tanker blev helt klare, og mit hjerte fyldtes med fred. Fra det øjeblik har jeg aldrig mere tvivlet på, at Joseph Smith virkelig var Guds profet, at Mormons Bog er endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus, og at Jesus Kristus er vores Frelser og Forløser.

Jeg ved, at Kristus kom til Amerika efter sin opstandelse. Min sjæl glæder sig over denne vidunderlige kundskab, som er blevet forkyndt for mig ved Helligåndens kraft.