2011
Lad jer ikke bedrage
Marts 2011


Evangeliske klassikere

Lad jer ikke bedrage

Joseph Fielding Smith, Kirkens 10. præsident, blev født den 19. juli 1876. Han blev ordineret til apostel den 7. april 1910 og blev opretholdt som præsident for Kirken den 23. januar 1970. I denne tale, som præsident Smith holdt i 1953, fortæller han de unge, hvordan de skal undgå at blive bedraget af verdens falske teorier.

Fra »Entangle Not Yourselves in Sin«, Improvement Era, sept. 1953, s. 646-647, 671-672, 674, 676-678.

Skønt nogle ændrer deres standarder for at tilpasse sig verdens tendenser, skal vi stå fast ved skrifterne og evangeliets åbenbarede sandheder.

Billede
President Joseph Fielding Smith

Vi lever i en meget plaget verden, og jeg vil tale meget direkte: Vi lever i en verden, som har kasseret Gud eller er i fuld gang med det. Vi lever i en verden, hvor kristne præster fra forskellige trossamfund er blevet skræmt af menneskers filosofier og derfor, fordi de mangler Herrens Ånd, har forsøgt at tilpasse skrifterne, eller skrifternes betydning, så de kan få dem til at stemme overens med de falske teorier, der er så fremherskende i verden i dag. Teorier, som er i direkte modstrid med guddommelig åbenbaring, og disse mennesker, som er skræmte og påvirket af falske filosofiers indflydelse, ændrer lærdommene, så de stemmer overens med disse teorier og ideer, som i bund og grund er gudløse. Det kan vi ikke tillade os …

»Lyset skinner i mørket, og mørket begriber det ikke; men den dag skal komme, da I skal begribe selv Gud, idet I bliver levendegjort i ham og af ham.

Da skal I vide, at I har set mig, at jeg er, og at jeg er det sande lys, som er i jer, og at I er i mig; ellers kunne I ikke have fremgang« (L&P 88:49-50).

Det er en vidunderlig åbenbaring. Den dækker så meget af afgørende betydning for ethvert medlem af Kirken. Jeg gad vide, hvor mange af os, der har læst afsnit 88? Lad være med kun at læse det ene afsnit. Tag det, som jeres tema – der findes intet bedre – og læs hele åbenbaringen. Nej! Læs hele bogen. I det allerførste afsnit af Lære og Pagter, som danner indledningen til denne bog, Herrens indledning, befaler Herren:

»Gransk disse befalinger, for de er sande og troværdige, og de profetier og løfter, som er i dem, skal alle blive opfyldt« (L&P 1:37). »Gransk disse befalinger.« Hvor højt elsker vi Herren? Hvad er det største af alle bud? Herren har her i afsnit 59 i Lære og Pagter fortalt os, hvad det er, idet han anvender det på medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige i denne tidernes fyldes uddeling:

»Derfor giver jeg dem [Kirkens medlemmer] en befaling ved at sige således: Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte, af hele din kraft, dit sind og din styrke; og i Jesu Kristi navn skal du tjene ham« (L&P 59:5).

Så den første af alle befalinger er at elske Gud af hele vores sjæl og tjene ham i Jesu Kristi navn, og han har befalet os at gøre os bekendt med disse sandheder, som er blevet åbenbaret til os i tidernes fyldes uddeling.

Hvor mange af os har gjort det? Så jeg siger til jer, og til alle medlemmer af Kirken for den sags skyld, lad ikke hele jeres forståelse hvile på kun et vers [L&P 88:86, det er årets valgsprog i APUP], hvilket er et fremragende tema, men ransag skrifterne, så I ikke bliver bedraget af falske teorier og skikke og lærdomme, som er så fremherskende i verden i dag. Hvis I vil gøre det, hvis I i jeres hjerte har Herrens Ånds vejledning, som ethvert medlem af Kirken har ret til at have, nemlig Helligåndens følgeskab, så bliver I ikke ført på vildspor af menneskers teorier, for Herrens Ånd vil fortælle jer, at de er falske, og så har I ånden til at kunne skelne, så I kan forstå …

Hvis I forstår Jesu Kristi evangelium, så gør det jer fri. Hvis jeres softball, volleyball, basketball, løb, dans og andre former for underholdning er blottet for Herrens Ånd, så har det ingen værdi for jer. Lad alt blive gjort i bønnens og troens ånd. Jeg mener, at det er tilfældet – måske er det unødvendigt for mig at nævne det – men lad det nu være således. Gør alt med øjet alene henvendt på Guds ære, og lad os lære at opbygge og styrke os selv og Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Fotoillustration: Frank Helmrich