2011
Forslag til familieaften
Marts 2011


Forslag til familieaften

Dette nummer indeholder artikler og aktiviteter, der kan anvendes til familieaften. Her følger nogle få eksempler.

»Adskilt af en oversvømmelse, forenet i bøn«, s. 14: Når I har læst artiklen, ønsker I måske at lægge vægt på bønnens principper ved sammen at læse Alma 34:18-27. Bed familien om at fortælle om oplevelser, hvor deres bønner er blevet besvaret.

»Helbrederens kunst«, s. 18: Når I har læst og drøftet afsnittene i denne artikel, kan familien sammen synge »Frelser, jeg vil følge dig« (Salmer og sange, nr. 152). Tal som familie om de positive måder, hvorpå man kan reagere, hvis nogen fornærmer en. Drøft, hvordan forståelse og anvendelse af forsoningen i jeres liv kan »hele sårede hjerter, misforståelser og had.«

»Forkyndelse af familiedoktrinen«, s. 32: Når I genfortæller Julie B. Becks budskab, bed da familien om at drøfte vigtigheden af familiedoktrinen. Drøft de trusler, som familien møder, og hvordan man kan overvinde dem med tro. Hjælp med at løse eventuelle bekymringer eller betænkeligheder, som jeres børn kan have ved med tiden at stifte deres egen familie.

»Tæl jeres velsignelser«, s. 62. Før I som familie læser denne artikel, anbring da ting i lokalet som en påmindelse om jeres velsignelser. Det kan være tøj, mad, skrifterne, billeder af Frelseren, fotografier af jeres familie osv. Bed familien om at finde disse »velsignelser« og fortælle, hvorfor de er taknemlige for dem. I kan bede familien om at nævne ting, de er taknemlige for, og foreslå, at de engang imellem gennemgår listen.

Familieaften væk fra hjemmet

Tre af mine børn studerer og er rejst hjemmefra, så vi holder familieaften via internettet. Jeg sender dem en e-mail, hvor jeg fortæller om de åndelige oplevelser, vi har haft hjemme og de lektioner, vi har fået gennem Liahona eller skrifterne – især Mormons Bog. Hvis jeg en uge glemmer at skrive, siger de alle: »Mor! Kom nu! Vi savner familieaften.« På denne måde har de været i stand til at styrke os, selvom de fysisk ikke er her.

Jeg tror, at familieaften er et inspireret program, fordi det hjælper os til at bygge vores grundvold på vor Frelsers, Jesu Kristi klippe. Familieaftenen hjælper os også med at opnå det, som Herren ønsker for os – at vi kan blive en familie, der er sammen for evigt.

Norma Leticia Treviño de Taylor, Nuevo León, Mexico