2011
Gud åbenbarer sandheder til sine profeter og til os.
Marts 2011


Det tror vi

Gud åbenbarer sandheder til sine profeter og til os

En profet er et særligt vidne om Jesus Kristus og vidner om hans guddommelighed. Gud kalder en profet til at være sin repræsentant på jorden. En profet forkynder sandheden, fortolker Guds ord og følger ellers Guds anvisninger, så han kan velsigne os. Når en profet taler på Guds vegne, er det, som om Gud selv talte (se L&P 1:38). Der er profeter på jorden i dag, ligesom der var i gamle dage.

Åbenbaring til hele Kirken kommer gennem præsidenten for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, Thomas S. Monson. Han er Guds profet. Når Kirkens medlemmer taler om »profeten«, så mener de Kirkens præsident. Men der er andre profeter på jorden i dag. Præsident Monsons to rådgivere, præsident Henry B. Eyring og præsident Dieter F. Uchtdorf, er også profeter. Tolv andre mænd De Tolv Apostles Kvorum er også kaldet som profeter.

Som børn af en kærlig himmelsk Fader kan vi også modtage åbenbaring fra ham angående vores eget liv. Selv om åbenbaring til tider kan komme i form af syner, drømme eller englebesøg, så er den mest almindelige måde, som Gud kommunikerer med os på, gennem Helligåndens stille tilskyndelser. Gennem personlig åbenbaring kan vi modtage styrke og svar på vore bønner.

Hvor kan vi læse inspirerede lærdomme fra nutidige profeter?

  1. Lære og Pagter er en samling af åbenbaringer til nutidige profeter. Den kan findes online på www.scriptures.lds.org.

  2. Et budskab fra Kirkens præsident eller en af hans rådgivere trykkes hver måned i tidsskriftet Liahona (der fås på forskellige sprog på LDS.org).

  3. »Familien: En proklamation til verden« og »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd« er profetiske erklæringer om sandheder om familien og Frelseren. Begge findes på LDS.org.

  4. Alle medlemmer af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum taler hvert halve år ved Kirkens generalkonference. Læs teksten eller se videoklip af deres taler på www.conference.lds.org.

Hvordan kan vi modtage personlig åbenbaring?

  1. Fast, overvej og bed om vejledning.

  2. Læs i skriften. Det er midler, hvorigennem vor himmelske Fader kan besvare vore bønner og give os vejledning, når Helligånden hjælper os med at forstå det, som vi læser.

  3. Gå i kirke hver søndag og besøg, om muligt, templet.

  4. Hold budene, så du kan være værdig til at modtage inspiration fra Helligånden.

Fotoillustrationer: David Stoker