2012
Paasto vahvistaa meitä hengellisesti ja ajallisesti
Kesäkuu 2012


Mihin me uskomme

Paasto vahvistaa meitä hengellisesti ja ajallisesti

Paastoaminen on kuulunut Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin Vanhan testamentin ajoista lähtien (ks. esim. Dan. 9:3; Joel 2:12). Paasto vahvistaa ihmistä hengellisesti ja tehostaa hänen rukouksiaan (ks. Jes. 58:6–11). Nykyään Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet paastoavat ja antavat rahan, jonka he olisivat käyttäneet ruokaan, kirkolle köyhien ja tarvitsevien auttamiseksi.

”Kirkko nimeää paastopäiväksi joka kuukaudesta yhden sunnuntain, tavallisesti ensimmäisen. Oikeaan paastosunnuntain viettoon kuuluu olla syömättä ja juomatta kahden peräkkäisen aterian ajan [24 tuntia], osallistua paasto- ja todistuskokoukseen ja antaa paastouhri tarvitsevien hyväksi.

Paastouhrin pitäisi olla ainakin kahden syömättä jääneen aterian arvoinen. Milloin mahdollista, anna avokätisesti paljon enemmän kuin tuo summa.

Kirkon nimittämien paastopäivien lisäksi voit paastota minä tahansa muunakin päivänä omien tarpeidesi ja muiden tarpeiden mukaan. Älä kuitenkaan paastoa liian usein äläkä kohtuuttoman pitkään.”1 Niiden, joiden terveydentila huononisi paastoamalla, tulee käyttää viisasta harkintaa ja muokata tapaansa osallistua paastoon.

Kirkon jäsenet paastoavat eri tarkoituksia varten. Voimme paastota esimerkiksi sairaan perheenjäsenen hyväksi ja rukoilla hänen puolestaan. Voimme paastota ilmaistaksemme kiitollisuutta Jumalalle, tullaksemme nöyremmiksi, voittaaksemme heikkouden tai synnin, saadaksemme innoitusta kirkon tehtäviimme ja niin edelleen. Paasto auttaa meitä tuntemaan myötätuntoa niitä kohtaan, jotka jatkuvasti näkevät nälkää. Lisäksi paasto auttaa henkeämme pääsemään voitolle ruumiista.

  • Paastoaminen tarkoittaa sitä, että on vapaaehtoisesti syömättä ja juomatta tarkoituksena päästä lähemmäksi Herraa ja pyytää Hänen siunauksiaan.

  • Meitä kannustetaan olemaan anteliaita antaessamme paastouhreja, sillä kirkko käyttää rahat köyhien ja tarvitsevien auttamiseen.

  • Paastosunnuntaisin voimme lausua todistuksemme sakramenttikokouksessa.

  • Paasto on tehokkaampi, kun siihen liittyy rukous.

  • Tosi uskovat ovat aina paastonneet. Esimerkiksi muinaiset juutalaiset paastosivat Esterin puolesta, jotta hän voisi pyytää kuningasta säästämään hänen kansansa (ks. Est. 4:16).

Viite

  1. Lujana uskossa, 2005, s. 104.

Valokuvakuvitus Talat Mehmood, John Luke ja Welden C. Andersen; yksityiskohta Elspeth Youngin teoksesta Tällaisia aikoja varten