2012
Kysymys ja vastaus
Kesäkuu 2012


Kysymys ja vastaus

”Toisinaan minua masentaa ajatella kaikkea, mitä minun pitää tehdä, jotta eläisin evankeliumin mukaan. Mistä aloitan?”

Elämä voi tuntua ylivoimaiselta, kun yrittää tehdä liikaa kerralla. Esimerkiksi jos yrittäisit yhtenä ja samana päivänä osallistua seminaariin, käydä koulussa, tehdä työtä, käydä temppelissä ja kirkon toiminnoissa, se tuntuisikin ylivoimaiselta. Mutta jos asetat evankeliumin toiminnat tärkeysjärjestykseen ja varaat niille aikaa, edistyt. Evankeliumin toiminnat, kuten seminaari, rukous sekä Velvollisuus Jumalaa kohtaan tai Edistyminen, ovat tärkeimpiä asioita, mitä voit nuorena tehdä. Kyllä, niihin menee jonkin verran ylimääräistä aikaa, mutta sinua siunataan jokaisesta uhrauksesta, jonka teet ollaksesi kuuliainen.

Jotta oppisit varaamaan aikaa näihin toimintoihin, etsi innoitusta rukoilemalla ja miettimällä, kuinka käytät aikaasi. Sunnuntai on hyvä päivä suunnitella evankeliumin toimintoja ja muita tärkeitä toimintoja alkavalle viikolle. Saattaisi myös olla hyödyllistä keskustella tästä asiasta vanhempiesi ja kirkon johtohenkilöiden kanssa.

Kun mietit kaikkea, mitä sinun pitää tehdä, muista, että kirkon luokat, ohjelmat ja toiminnat ovat innoitettuja – ne auttavat sinua vahvistamaan todistustasi, pitämään käskyt ja valmistautumaan palvelemaan lähetystyössä ja solmimaan avioliiton temppelissä.

Kun pyrit olemaan uskollinen evankeliumissa, Herra valmistaa keinon (ks. 1. Nefi 3:7), jonka avulla voit pitää Hänen käskynsä, vaikka se tuntuisikin ylivoimaiselta. Käskyjen pitäminen luo elämääsi Hengelle otollisen ilmapiirin. Ja Hengen tunteminen kertoo sinulle, että olet hengellisesti oikealla tiellä.

Tee pieniä ja yksinkertaisia asioita

Herra ei odota meidän olevan täydellisiä kaikessa vielä, mutta Hän haluaa meidän tekevän kaiken voitavamme. Jos se tarkoittaa sitä, että aloitamme perusasioista kuten päivittäisestä pyhien kirjoitusten tutkimisesta ja rukoilemisesta, Hän on mielissään pyrkimyksistämme. Kun olemme halukkaita elämään evankeliumin mukaan ja tekemään pieniä ja yksinkertaisia asioita, joita meiltä vaaditaan, kaikki ylivoimaisilta tuntuvat asiat, joita Hän pyytää meiltä, eivät enää tunnukaan niin ylivoimaisilta.

Hunter D., 17, Tennessee, USA

Elä evankeliumin mukaan perheesi kanssa

On hyvin tärkeää elää evankeliumin mukaan yhdessä perheemme kanssa. Voimme aloittaa tämän heidän kanssaan pitämällä perherukoukset, tutkimalla perheenä pyhiä kirjoituksia, pitämällä perheillat ja tutkimalla yhdessä sukua. Nämä perusperiaatteet todella auttavat meitä ymmärtämään syvällisemmin, mitä Jeesuksen Kristuksen evankeliumi voi tehdä elämässämme.

Cherry O., 19, Davao, Filippiinit

Tee parhaasi

Olen oppinut, että kun yrittää tehdä kaiken, saattaa stressaantua. Jos vain pyrkii tekemään parhaansa joka päivä, pärjää hyvin. Jos kuuntelet Pyhää Henkeä ja pysyt lähellä Herraa rukoilemalla ja tutkimalla pyhiä kirjoituksia, asiat järjestyvät ja pian olet sellainen, jollainen Herra haluaa sinun olevan. Minä yritin olla lähes täydellinen ja kannoin huolta siitä, etten ollut kyllin hyvä, mutta ei Herra sitä halua. Riittämättömyyden tunne ja alemmuuden tunto eivät ole Herrasta. Anna siis Hänelle vain parhaasi, niin löydät elämääsi rauhaa ja iloa.

Zandi C., 16, Wyoming, USA

Pyydä apua Herralta

Lue pyhiä kirjoituksia ja rukoile päivittäin. Pyri aina olemaan sopusoinnussa Pyhän Hengen kanssa. Taivaallinen Isä auttaa sinua elämään evankeliumin mukaan. Etsi aina Hänen apuaan. Pyydä Hänen ohjaustaan, niin että pystyt tekemään sen, mitä Hän toivoo sinun tekevän. Joka kerta kun teet oikean valinnan, tunnet Hengen läsnäoloa. Se antaa sinulle halun tehdä lisää oikeita valintoja.

Thaís S., 15, Rio Grande do Sul, Brasilia

Turvaa Herraan

Evankeliumi on täällä auttamassa meitä, ei huolestuttamassa meitä. Jos turvaamme Herraan, silloin voimme turvata Hänen evankeliumiinsa. Kun tunnet luottamusta, evankeliumin mukaan eläminen ei tunnu niin ylivoimaiselta, koska ymmärrät, miksi elät sen mukaan.

Charlotte R., 14, Utah, USA

Keskity käsillä olevaan työhön

Älä ajattele kaikkea, mitä sinun tarvitsee saada tehdyksi elämäsi aikana. Ajattele sitä, mitä on tarpeen tehdä nyt. Tee parhaasi, niin taivaallinen Isä saa sen riittämään. Esimerkiksi kun valmistelin seminaarioppiaihetta presidentti Thomas S. Monsonista, mietin, kuinka saisin pidettyä seitsemän oppilasta (jotka kaikki ovat minua vanhempia) kuuntelemassa, oppimassa ja kiinnostuneina. Päätin yrittää saada heidät osallistumaan mahdollisimman paljon. Se onnistui hienosti! Tee siis vain parhaasi siinä työssä, joka sinulla on käsillä.

Bethany F., 15, Kentucky, USA

Edisty vähitellen

Herra on sanonut, että Hän antaa meille oppia rivi rivin päälle, opetus opetuksen päälle, vähän täällä ja vähän tuolla (ks. 2. Nefi 28:30). Emme voi odottaa ymmärtävämme evankeliumista kaikkea kerralla, mutta kun aloitamme perusasioista – rakkaudesta, uskosta ja toivosta – ja kun tutkimme pyhiä kirjoituksia, sovellamme niitä päivittäin elämäämme ja rukoilemme alati, me edistymme vähitellen ja huomaamme pääsevämme yhä lähemmäksi Kristusta.

Riley C., 16, Utah, USA