2012
Besøgsundervisning, et frelsende værk
December 2012


Besøgsbudskabet

Besøgsundervisning, et frelsende værk

Gennemgå dette materiale under bøn og drøft det med de søstre, I besøger. Anvend spørgsmålene som en hjælp til at styrke jeres søstre og gøre Hjælpeforeningen til en aktiv del af jeres liv.

Billede
Hjælpeforeningens logo

Tro, Familie, Tjeneste

Besøgsundervisning giver kvinder mulighed for at våge over, styrke og undervise hinanden – det er i sandhed et frelsende værk. Gennem besøgsundervisningen tjener søstrene på vegne af Frelseren og hjælper med at forberede kvinder på det evige livs velsignelser.

»Vi skal ›advare, forklare, formane og undervise og opfordre … til at komme til Kristus‹ (L&P 20:59), som Herren har sagt i sine åbenbaringer,« har præsident Spencer W. Kimball også sagt (1895-1985). Ydermere sagde han: »Jeres vidnesbyrd er et vidunderligt middel.«1

Når vi som besøgslærere øger vores kundskab om evangeliske sandheder, så styrker vi vore vidnesbyrd og støtter søstrene, der forbereder sig på at blive døbt og bekræftet. Vi hjælper nye medlemmer med at blive fast forankret i evangeliet. Vores besøg og kærlighed hjælper til at »vinde dem tilbage, der er kommet på afveje [og] varme de hjerter, der er blevet kolde over for evangeliet.«2 Og vi opfordrer søstre til at komme til Kristus gennem tempeldeltagelse.

»I går ud for at frelse sjæle,« har præsident Kimball sagt til besøgslærere, »og hvem kan sige, hvilke af de mange gode mennesker i Kirken der i dag er aktive, fordi I var der i deres hjem og gav dem ny indsigt og ny forståelse. I trak gardinerne fra. I udvidede deres horisont …

Forstår I, at I ikke blot frelser disse søstre, men måske også deres mand og deres hjem.«3

Fra skrifterne

Lære og Pagter 20:59; 84:106; 138:56

Fra vores historie

Da profeten Joseph Smith organiserede Hjælpeforeningen, sagde han, at kvinderne ikke kun skulle tage sig af de fattige, men de skulle også frelse sjæle. Han belærte også kvinder i Kirken om, at de spiller en afgørende rolle i vor himmelske Faders frelsesplan.4 Vejledt af de principper, Joseph Smith underviste i, kan vi søstre i Hjælpeforeningen samarbejde om at forberede kvinder og deres familier til Guds største velsignelser.

»Lad os have barmhjertighed med hinanden,« har præsident Brigham Young (1801-1877) sagt, »og lad [de, der er] stærke blidt passe de svage, indtil de får styrke, og lad dem, som kan se, føre de blinde, indtil de selv kan se vejen.«5

Noter

  1. Spencer W. Kimball, i Døtre i mit rige: Hjælpeforeningens historie og virke, 2011, s. 116.

  2. Eliza R. Snow, i Døtre i mit rige, s. 83.

  3. Spencer W. Kimball, i Døtre i mit rige, s. 117.

  4. Se Joseph Smith, i Døtre i mit rige, s. 171-172.

  5. Brigham Young i Døtre i mit rige, s. 107.

Fotoillustration: Robert Casey