2013
Jeg har et vitnesbyrd om familien
Mars 2013


Til styrke for ungdom

Jeg har et vitnesbyrd om familien

Bilde
Ann M. Dibb

For mange år siden lyttet jeg mens en søster i menigheten bar vitnesbyrd. Jeg husker hva hun fortalte og hva jeg følte. Søster Reese uttrykte takknemlighet for sin rettskafne familie og for den glede og trøst kunnskapen om evige familier ga henne. Jeg følte Ånden bekrefte mitt oppriktige ønske om å få den samme velsignelsen og det samme vitnesbyrdet om familier.

Bilde
man with daughters

La meg gi noen forslag for å hjelpe deg å få et vitnesbyrd om familiens betydning:

1. Søk ydmykt Herrens inspirasjon og skriv ned dine inntrykk mens du studerer. Rens ditt liv ved å holde budene. Dette vil hjelpe deg å kvalifisere deg for Ånden, som vil hjelpe deg i din søken.

2. Les “Familien – En erklæring til verden”,1 som første gang ble presentert av en profet for nesten 20 år siden. Mitt vitnesbyrd om profeter, seere og åpenbarere blir styrket når jeg leser dette dokumentet og overveier de endringer som har skjedd i verden med hensyn til familien. Når du leser erklæringen, skulle du merke deg læresetningene, rådene, advarslene og de lovede velsignelser, og hva de betyr for deg personlig.

3. Studer profetenes og generalautoritetenes ord. Deres ord er inspirert og vil velsigne dem som tror og følger dem. For eksempel har president Thomas S. Monson sagt: “Familien må ha førsteplass i vårt livsmønster fordi den er den eneste mulige grunnvoll et samfunn av ansvarlige mennesker noen gang har funnet det mulig å bygge for fremtiden på og bevare de verdier som de i dag setter så høyt.”2

4. Studer Skriftene. De inneholder flere eksempler på familier som er etablert på et fundament av rettferdighet, lydighet og tro på vitnesbyrdet om Jesus Kristus. Les i Skriftene, spesielt Mormons bok, med spørsmålet: “Hvilke læresetninger vil velsigne meg hvis jeg anvender dem på min nåværende og fremtidige familie?”

5. Studer Til styrke for ungdom, spesielt kapitlet “Familie”. Lær om ansvar i og velsignelser av en familie. Legg merke til arbeidet som kreves av hvert medlem for å skape og opprettholde en samstemt, evangeliesentrert familie. Bli oppmerksom på hvordan du kan styrke relasjonene i familien. Se etter de løfter og den trøst som finnes i ytterspalten til høyre.

I virkeligheten angår alle kapitlene i Til styrke for ungdom direkte og kan forbedre familieforhold. Når normene og budene følges av hvert medlem, vil de bli velsignet med Den hellige ånds veiledning og kvalifisere seg til templets hellige ordinanser og pakter, noe som vil velsigne den enkelte familie nå og for evig.

6. Handle i samsvar med det du har lært i ditt studium, og anvend det du har lært i din familie (se L&p 88:119).

Jeg har hørt gripende vitnesbyrd av unge kvinner som har arbeidet med den tredje verdinormerfaringen under Guddommelige egenskaper i Personlig fremgang, der unge kvinner blir bedt om å gjøre en spesiell innsats for å styrke sine familieforhold i to uker (unge menn kan finne en lignende plan i Jeg oppfyller min plikt overfor Gud [2010], 80-81). En ung kvinne forteller: “Jeg har opplevd et mirakel. Jeg er glad i min søster, og det skjedde i løpet av bare to uker! Jeg har satt meg som mål å gjenta denne erfaringen for hvert medlem av familien hvert eneste år. Hvorfor? Fordi det har gjort meg så lykkelig!”

7. Be og søk Åndens bekreftelse på familiens betydning. Vær tålmodig og årvåken. Et vitnesbyrd vil komme gjennom Ånden fordi “familien er forordnet av Gud” og “det er den viktigste enhet i tid og evighet”.3

Jeg vet at ved å gjøre disse tingene vil dagen komme da dere, i likhet med søster Reese, vil være i stand til å stå og fortelle: “Jeg har et vitnesbyrd om familien, og denne kunnskapen gir meg trøst og glede.”

Noter

  1. “Familien – En erklæring til verden”, Liahona, nov. 2010, 129.

  2. Teachings of Thomas S. Monson, red. Lynne F. Cannegieter (2011), 112.

  3. Håndbok 2: Kirkens administrasjon (2010), 1.1.1.

Fotoillustrasjoner: Avdeling for publiseringstjenester