2015
Hav mod til at forkynde evangeliet
Marts 2015


Hav mod til at forkynde evangeliet

Billede
illustration of young man and young woman talking with speech bubble

Illustrationer: Michael Gibbs

Det kræver mod af fortælle en fremmed om evangeliet. Spørg bare en ny fuldtidsmissionær. Sommetider kræver det endnu mere mod at spørge ens venner, om de gerne vil høre mere om Kirken, Mormons Bog eller vores tro.

Man tænker: Hvad nu hvis de ikke er interesseret? Hvad nu, hvis de bliver stødt? Vil de gøre nar af mig? Vil de komme til at hade mig og sige, at vi aldrig skal ses mere?

Vær ikke bange. Det er ikke særligt sandsynligt, at det sker. Jeres venner vil sikkert bare sige: »Nej tak.« Men I skal heller ikke blive overraskede, hvis nogle siger: »Ja, fortæl mig mere« – især hvis I også efterlever evangeliet.

Ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Vi er medlemmer af Jesu Kristi genoprettede kirke, bemyndiget og sendt ud af Herren selv for at finde, nære og bringe dem, der søger at finde sandheden, sikkert ind i hans kirke.«

Set fra dette perspektiv er forkyndelse af evangeliet »enkelt og klart«. Men som ældste Ballard også medgiver, kan medlemsmissionering »være udfordrende og nogle gange skræmmende«.

Hvordan kan vi overvinde denne frygt? Ældste Ballard har tre forslag:

Det første er at bede selv og som familie om, at Herren vil hjælpe jer til at finde muligheder for at forkynde evangeliet. (Se baggrundsartiklen om, hvad en ung kvinde i Brasilien gjorde). Bed Herren om at føre jer til dem, der er klar.

Det andet er vær et eksempel. I en verden, hvor standarder står for fald, vil jeres venner bemærke jeres lys. Jeres personlige værdighed vil give jer mod og åndelig kraft.

Det tredje er udøv tro på og tillid til Herren, og vis altid andre kærlighed.

»Nogle medlemmer siger: ›Jeg er bange for at fortælle om evangeliet, fordi jeg så måske fornærmer nogen,‹« sagde ældste Ballard. »Erfaring har vist, at folk ikke bliver fornærmede, hvis det er motiveret af kærlighedens og omsorgens ånd. Hvordan kan nogen blive fornærmet, når vi fx siger: ›Jeg elsker den måde, hvorpå min kirke hjælper mig‹ og derpå tilføjer, hvad end Ånden tilskynder os til?«1

Pligten til at forkynde evangeliet tilkommer alle medlemmer af Kirken, også jer. Så fat mod og lad Herren velsigne jeres indsats.

Note

  1. M. Russell Ballard, »Medlemsmissioneringens væsentlige rolle«, Liahona, maj 2003, s. 38-40.