Seminar og Institutt
Leksjon 13: Dåpspakten, sabbaten og nadverden


Leksjon 13

Dåpspakten, sabbaten og nadverden

Innledning

Gjennom dåpens ordinans påtar Jesu Kristi disipler seg hans navn. I denne leksjonen skal elevene lære at Mormons bok lærer oss at medlemmer av Kristi kirke skal møtes på sabbaten og nyte det hellige privilegium å ta del i nadverden. Når vi tar del i nadverden, fornyer vi vår dåpspakt og innbyr Den hellige ånd til å være hos oss.

Bakgrunnsstoff

Undervisningsforslag

Mosiah 18:8–10; 25:23–24

Påta oss Jesu Kristi navn

Be noen elever beskrive noe meningsfylt de husker om sin dåp – for eksempel dåpsmøtet, selve ordinansen eller tanker og følelser de hadde. Gi så elevene tid til å tenke over hvor godt de føler at de har holdt sine dåpspakter.

Minn elevene på at Alma underviste om dåpspakten ved Mormons vann, og be så en elev lese Mosiah 18:8-10 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva vi inngår pakt om å gjøre når vi blir døpt.

Skriv følgende på tavlen:

Når vi blir døpt, inngår vi en pakt om å …

  • Hva inngår vi en pakt om å gjøre når vi blir døpt? (Når elevene svarer, skriver du svarene deres på tavlen for å fullføre det doktrinære utsagnet: Når vi blir døpt, inngår vi en pakt om å bære hverandres byrder, stå som Guds vitner, tjene ham og holde hans bud.)

Hjelp elevene å forstå sammenhengen i det neste skriftstedet ved å forklare at etter at Alma og hans folk sluttet seg til de troende i Zarahemla, opprettet Alma mange forsamlinger av troende. Be noen elever etter tur lese høyt fra Mosiah 25:23-24, og be klassen se etter ytterligere innsikt i vår dåpspakt. Når elevene har fortalt hva de har funnet ut, kan du spørre:

  • Hvordan ble folket velsignet som følge av å bli døpt og slutte seg til Guds kirke? (Hjelp elevene å oppdage følgende prinsipp: Når vi påtar oss Jesu Kristi navn og lever deretter, vil Herren utøse sin Ånd over oss.)

  • Når du har levd i henhold til din dåpspakt, hvordan har ditt liv blitt påvirket av å få Herrens ånd utøst over deg?

Be elevene tenke over hvordan deres dåpspakter kan styrke deres beslutning om å følge Jesus Kristus i sine beslutninger og handlinger.

2 Mosebok 31:13, 16–17; Mosiah 18:17, 23–25; Moroni 6:4–6

Religionsutøvelse på sabbatsdagen

Forklar at Mormons bok illustrerer noen av måtene som medlemmer av Kristi kirke skulle holde dåpspakten på.

Be halvparten av elevene lese Mosiah 18:17, 23-25, mens den andre halvparten studerer Moroni 6:4-6. Foreslå at elevene markerer ord eller uttrykk som beskriver hvordan Kristi disipler utøver sin religion. Be dem så om å presentere det de har funnet ut.

  • Hva var noen grunner til at medlemmene møttes ofte? (Elevene bør nevne følgende sannheter: Når vi blir medlem av Kristi kirke, er vi befalt å overholde sabbatsdagen og holde den hellig. Som medlemmer av Kirken, skal vi møtes ofte for å få næring ved Guds gode ord, for å faste, for å be, for å styrke hverandre og for å ta del i nadverden.)

Les følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“De fleste kommer ikke til Kirken bare for å søke noen nye kjensgjerninger i evangeliet eller for å treffe gamle venner, selv om begge deler er viktige. De kommer for å søke en åndelig opplevelse. De ønsker fred. De ønsker at deres tro skal styrkes og deres håp fornyes. De ønsker, kort sagt, å få næring i form av Guds gode ord og bli styrket ved himmelens krefter” (“En lærer kommet fra Gud,” Lys over Norge, juli 1998, 25).

  • Hvordan hjelper det å møte andre medlemmer av Kirken på sabbaten deg å føle deg “styrket ved himmelens krefter”?

  • Hva gjør du i kirken for å komme nærmere og tilbe vår himmelske Fader og Jesus Kristus på riktig måte?

For å hjelpe elevene å forstå hvorfor Kirkens medlemmer er befalt å overholde sabbatsdagen og holde den hellig, kan du be dem lese 2 Mosebok 31:13, 16-17, og krysshenvise det med Mosiah 18:23.

  • Hva betyr det at sabbaten er et “tegn” mellom oss og Herren?

Les følgende uttalelse av president Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum:

Bilde
President Russell M. Nelson

“Hvordan kan vi helligholde sabbatsdagen? Da jeg var mye yngre, studerte jeg arbeidet til andre som hadde samlet lister over ting å gjøre og ting å ikke gjøre på sabbaten. Det var først senere jeg lærte av Skriftene at min oppførsel og min innstilling på sabbaten utgjorde et tegn mellom meg og min himmelske Fader. Med denne forståelsen trengte jeg ikke lenger lister over ting jeg skulle eller ikke skulle gjøre. Når jeg måtte avgjøre om en aktivitet var passende på sabbaten eller ikke, tenkte jeg ganske enkelt: ‘Hva slags tegn ønsker jeg å gi Gud?’ Dette spørsmålet gjorde mine valg om sabbaten krystallklare” (“Sabbaten er en lyst,” Ensign eller Liahona, mai 2015, 130).

  • Hvordan kan det å spørre oss selv “Hva slags tegn ønsker jeg å gi Gud?” hjelpe oss å gjøre bedre valg med hensyn til hva vi gjør på sabbaten?

  • Hvordan tror du din innsats for å holde sabbaten hellig påvirker de andre dagene i uken?

Be elevene vurdere sin egen innsats for å holde sabbaten hellig. Be dem om å vurdere om deres tanker og handlinger viser oppriktig tilbedelse av Faderen den dagen. Be elevene sette seg som mål å forbedre sin egen sabbatstilbedelse.

3 Nephi 18:1–11; 20:3–9; Moroni 4:3; 5:2

Deltagelse i nadverden

Skriv på tavlen følgende uttalelse av eldste L. Tom Perry (1922–2015) i De tolv apostlers quorum (fra “Når vi nå tar nadverden,” Ensign eller Liahona, mai 2006, 39):

“Ved å ta del i nadverden får vi oppleve hellige øyeblikk på et hellig sted.” (Eldste L. Tom Perry.)

  • Hvordan kan denne tanken om “hellige øyeblikk” og “et hellig sted” påvirke våre tanker og handlinger når vi tar del i nadverden?

Minn elevene på at den oppstandne Jesus Kristus innstiftet nadverden da han besøkte nephittene i landet Overflod. Be noen elever etter tur lese høyt fra 3 Nephi 18:1-11, mens klassen ser etter hva Frelseren underviste om hensikten med nadverden.

  • Hva er et prinsipp som Frelseren underviste om hensikten med nadverden? (Når elevene svarer, kan du skrive følgende prinsipp på tavlen: Når vi tar del i nadverden og alltid minnes Jesus Kristus, vil hans Ånd være med oss.)

  • Hva gjør du for å minnes Frelseren mens du tar del i nadverden, og gjennom resten av uken?

Minn elevene på at Moroni skrev ordene som Jesu Kristi disipler brukte da de velsignet nadverden. Vurder å be elevene skumlese nadverdsbønnene i Moroni 4:3 og 5:2 og understreke setninger med tilknytning til prinsippet som står på tavlen.

  • Hva kan resultatet bli hvis vi ikke “alltid minnes ham”? (Moroni 4:3; 5:2).

Minn elevene på at da Jesus besøkte nephittene dagen etter at han innstiftet nadverden, forrettet han igjen ordinansen for dem. Be noen elever bytte på å lese høyt fra 3 Nephi 20:3-9. Be klassen se etter flere velsignelser som følger av å ta del i nadverden.

  • Hva betyr det at vår sjel “skal aldri hungre eller tørste, men bli mettet”?

  • På hvilke måter har deltagelse i nadverden mettet din åndelige sult og tørst?

  • Hvordan kan det å ta del i nadverden med ydmykhet og takknemlighet hjelpe oss å minnes Frelseren resten av uken?

Be elevene vurdere sin oppførsel under nadverden mens en elev leser høyt følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks:

Bilde
Eldste Dallin H. Oaks

“Under nadverdsmøtet – og spesielt under selve nadverden – skulle vi konsentrere oss om gudsdyrkelse, og avholde oss fra alle andre aktiviteter, ikke minst fra adferd som kan forstyrre andres gudsdyrkelse … Nadverdsmøtet skulle ikke brukes til å lese bøker eller blader. Unge mennesker, det er ikke tid eller sted til å hviske i mobiltelefon eller sende SMS til personer på andre steder. Når vi tar del i nadverden, inngår vi en hellig pakt om at vi alltid vil minnes Frelseren. Det er trist å se personer som åpenbart bryter denne pakten på selve møtet hvor de inngår den” (“Nadverdsmøtet og nadverden,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 17–19).

Når du vurderer elevenes behov og Åndens tilskyndelser, kan du lese Markus 14:37 sammen med dem, og forklare at én anvendelse av dette verset er at vi skulle sette til side alle distraksjoner og gi Herren vår fulle oppmerksomhet hver uke når vi deltar på nadverdsmøtet.

Be elevene tenke over hva de kan gjøre for å få en mer hellig opplevelse når de tar del i nadverden. Spør om noen av dem ønsker å bære vitnesbyrd om betydningen av sabbaten og nadverden. Bær vitnesbyrd om at Herren vil velsigne oss med sin Ånd når vi overholder våre dåpspakter og prøver å alltid minnes Ham.

Elevenes leseoppdrag