Seminar og Institutt
Leksjon 20: Vi må styrke vår tro og vårt vitnesbyrd


Leksjon 20

Vi må styrke vår tro og vårt vitnesbyrd

Innledning

Tro på Jesus Kristus og hans evangelium gir styrke og åndelig beskyttelse for Guds barn. Mormons bok illustrerer holdninger og adferd som kan få enkeltpersoner til å synke ned i vantro. Profeter i Mormons bok advarte mot disse handlingene og holdningene, og underviste prinsipper i evangeliet som vil befeste og styrke vår tro og vårt vitnesbyrd.

Bakgrunnsstoff

Undervisningsforslag

2 Nephi 1:10–11; 9:28; Mosiah 2:36–37; 26:1–4; Alma 12:9–11; 31:8–11; 46:7–8; Helaman 4:11–13; 13:24–26; Mormon 9:7–8

Holdninger og adferd som kan undergrave tro og vitnesbyrd

Vis følgende spørsmål, og be elevene svare kort:

  • Hvordan er det mulig for dem som har opplevd evangeliets velsignelser, å miste sin tro og sitt vitnesbyrd?

Minn elevene på at profeten Lehi advarte og sa at hans etterkommere en dag ville miste troen på Jesus Kristus og hans evangelium. Be en elev lese 2 Nephi 1:10-11 høyt, og be elevene merke seg hvilken virkning denne vantroen til slutt hadde på Lehis etterkommere. (Det kan være nyttig å forklare at uttrykket “synke ned i vantro” betyr å bli åndelig avstumpet på grunn av vantro.)

  • Hvilken virkning hadde vantro til slutt på Lehis etterkommere?

Forklar at selv om det var mange faktorer som førte til den nephittiske sivilisasjons undergang, var årsaken til nephittenes forfall deres tap av tro på Jesus Kristus og hans evangelium. Av denne grunn advarte forfatterne i Mormons bok gjentatte ganger mot adferd og holdninger som svekker troen på Herren, og underviste stadig om hvordan man bygger opp og styrker et vitnesbyrd.

Be en elev lese Mosiah 26:1-4 høyt, og be klassen se etter holdninger og adferd som undergravde troen hos noen personer under kong Mosiahs regjeringstid.

Be elevene finne et prinsipp som undervises i disse versene, om hva som skjer med noen som velger å ikke tro og handle etter sannheten. Elevene kan blant annet finne følgende prinsipp: Når mennesker velger å ikke tro og handle ifølge sannhetene de lærer, blir deres hjerte forherdet, og de kan ikke motta velsignelsene forbundet med tro og vitnesbyrd.

  • Når noen velger å ikke tro og handle etter sannheter de blir undervist, hvorfor tror du deres hjerte blir forherdet for Ånden?

For å hjelpe elevene å merke seg ytterligere holdninger og adferd som kan føre til tap av tro og vitnesbyrd, kan du skrive følgende skriftsteder på tavlen. Be hver elev om å lese ett eller to av skriftstedene, og sørg for at hvert skriftsted blir tildelt. Be elevene granske sine tildelte skriftsteder for få finne holdninger eller adferd som kan lede folk til å miste tro og vitnesbyrd.

2 Nephi 9:28

Mosiah 2:36–37

Alma 12:9-11

Alma 31:8-11

Alma 46:7-8

Helaman 4:11-13

Helaman 13:24-26

Mormon 9:7–8

Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du be dem fortelle hvilke holdninger eller handlinger de har funnet, og forklare hvordan disse kan svekke tro og vitnesbyrd. Sammenfatt elevenes svar på tavlen ved siden av de tilsvarende skriftstedene.

  • Hvilke av disse holdningene eller handlingene tror du er farligst for unge voksne medlemmer av Kirken i dag? Hvorfor?

Be elevene velge en holdning eller adferd som står på tavlen, og forklare hva vi kan gjøre for å være på vakt mot denne holdningen eller adferden.

Gi elevene tid til å tenke over hvilke holdninger eller handlinger som har truet deres tro og vitnesbyrd, og hva de kan gjøre for å styrke seg selv.

2 Nephi 28:21–23; Mormon 5:16–18

Konsekvensene av å miste tro og vitnesbyrd

Minn elevene på at da profeten Mormon ledet nephittenes hærstyrker, kom det en tid da han iakttok sitt folks ugudelige og håpløse tilstand. Be elevene studere Mormon 5:16-18, og se etter Mormons beskrivelse av hans folks åndelige tilstand.

  • Hva tror du det vil si å leve “uten Kristus og Gud i verden”?

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av Mormons ord om dem som mister troen på Herren og nekter å omvende seg? (Selv om de kan bruke andre ord, bør elevene nevne følgende prinsipp: Hvis vi tillater oss å miste troen, og vi nekter å omvende oss, vil Ånden trekke seg bort fra oss, og vi vil miste Herrens veiledning.)

  • Hva sier vers 18 om hva Mormon advarte og sa ville bli følgen av å miste Herrens veiledning?

Forklar at Nephi underviste at prosessen med å miste Ånden og bli tatt til fange av djevelen ofte skjer langsomt og gradvis. Be noen elever etter tur lese høyt fra 2 Nephi 28:21-23, og be klassen finne ord og uttrykk som beskriver dette gradvise åndelige forfallet.

  • Hvilke holdninger nevnte Nephi som kan føre til en persons åndelige forfall?

  • Hvorfor tror du disse holdningene er spesielt farlige for vår tro?

Be en elev lese høyt følgende historie av president Henry B. Eyring i Det første presidentskap:

Bilde
President Henry B. Eyring

“Akkurat slik sannhet gis oss linje på linje, og lyset sakte blir sterkere når vi adlyder, blir vårt vitnesbyrd om sannheten nesten umerkelig svakere når vi er ulydige, litt etter litt, og mørket senker seg så sakte at de stolte lett kan fornekte at noe er forandret.

Jeg har hørt skrytingen fra en mann som sakte trakk seg bort fra Kirken. Først sluttet han bare å undervise sin Søndagsskole-klasse, så holdt han seg borte fra kirken, og så glemte han å betale tiende fra tid til annen … Han merket ikke forskjellen, men det gjorde jeg. Lyset i øynene hans, og til og med glansen i ansiktet hans ble svekket. Han merket det ikke, fordi én av virkningene av å være ulydig mot Gud synes å være at det dannes akkurat nok åndelig bedøvelsesmiddel til å blokkere enhver fornemmelse idet båndene til Gud blir kuttet. Ikke bare vil vitnesbyrdet sakte brytes ned, men til og med minnene om hvordan det var å være i lyset begynner å virke som en illusjon” (“A Life Founded in Light and Truth” [andakt ved Brigham Young University, 15. aug. 2000], 3, speeches.byu.edu).

  • Hva tror du er noen indikasjoner på at en person er i ferd med å miste sin tro og sitt vitnesbyrd?

1 Nephi 15:7–11; 2 Nephi 25:28–29; Mosiah 4:11–12; 15:11; Helaman 15:7–8

Vi må styrke tro og vitnesbyrd

Vis, og be en elev lese, følgende uttalelse av eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

“I naturen blir trær som vokser opp i et vindfullt miljø, sterkere. Når vinden slår mot et ungtre, gjør krefter inne i treet to ting. Først stimulerer de røttene til å vokse raskere og spre seg lenger. For det andre begynner krefter i treet å lage cellestrukturer som faktisk gjør stammen og grenene tykkere og mer fleksible for trykket av vinden. Disse sterkere røttene og grenene beskytter treet mot vinder som ganske visst vil komme igjen.

Dere er uendelig mer dyrebare for Gud enn et tre. Dere er hans sønner eller døtre. Han har gjort deres ånd sterk og i stand til å stå imot livets virvelvinder. Virvelvindene i deres ungdom kan, i likhet med vinden mot et ungt tre, øke deres åndelige styrke og forberede dere for årene fremover” (“Åndelige virvelvinder,” Ensign eller Liahona, mai 2014, 18).

  • Hva kan vi gjøre for å få åndelig styrke og motstå utfordringer mot vår tro og vårt vitnesbyrd?

Minn elevene på at Mormons bok inneholder evangelieprinsipper som kan veilede dem som prøver å få sterkere tro og et sterkere vitnesbyrd.

Be en elev lese 2 Nephi 25:28-29 høyt, og forklar at disse versene sammenfatter en mektig preken Nephi holdt for sitt folk om hvordan de kan bli frelst. Be klassen se etter hva Nephi sa er den viktigste avgjørelsen vi vil ta i vårt liv.

  • Hva sa Nephi er den viktigste avgjørelsen vi vil ta i vårt liv? (Hjelp elevene å finne følgende prinsipp: Hvis vi velger å tro på Jesus Kristus og tilbe ham av all vår makt, sinn og styrke, vil vi holde oss åndelig sterke og ikke bli utstøtt.)

Vis følgende uttalelse av eldste L. Whitney Clayton i De sytti, og be en elev lese den høyt:

Bilde
Eldste L. Whitney Clayton

“Profeter gjennom alle tider har oppfordret oss til, og til og med bønnfalt oss om å tro på Kristus … Beslutningen om å tro er det viktigste valget vi noensinne gjør. Det former alle våre andre avgjørelser …

Tro og vitnesbyrd er ikke passive prinsipper. Det er ikke noe som bare skjer med oss. Tro er noe vi velger – vi håper på det, vi arbeider for det, og vi ofrer for det. Vi vil ikke utilsiktet komme til å tro på Frelseren og hans evangelium, mer enn vi ved et uhell vil be eller betale tiende. Vi velger aktivt å tro, akkurat som vi velger å holde andre bud” (“Velg å tro,” Ensign eller Liahona, mai 2015, 38).

  • Hva tror du det vil si at “tro og vitnesbyrd er ikke passive prinsipper”?

  • Hvorfor tror du at du at det å prøve å etterleve evangeliets prinsipper er den beste måten å styrke vår tro og vårt vitnesbyrd på?

For å hjelpe elevene å oppdage noen av måtene vi kan gjøre en innsats for å styrke vår tro og vårt vitnesbyrd på, kan du skrive følgende skriftsteder på tavlen og be hver elev om å lese minst ett av dem hver for seg. Be dem se etter prinsipper som kan hjelpe oss å styrke vår tro på Jesus Kristus og hans evangelium.

1 Nephi 15:7-11

Mosiah 4:11-12

Mosiah 15:11

Helaman 15:7-8

Be elevene utveksle innsikt som de har funnet i disse skriftstedene. Du kan gjerne be elevene bære vitnesbyrd om hvordan de har anvendt disse eller andre prinsipper i livet, og blitt velsignet med større tro på Jesus Kristus og hans evangelium. Oppfordre elevene til å gjøre den innsatsen som er nødvendig for å styrke sin tro på Herren.

Elevenes leseoppdrag