Seminar og Institutt
Leksjon 24: Alle er like for Gud


Leksjon 24

Alle er like for Gud

Innledning

For å beskytte seg etter Lehis død, ble Nephi og andre rettferdige medlemmer av Lehis familie befalt av Herren å skille lag med Laman og Lemuel og deres tilhengere. Etter dette preget ofte stridigheter og kriger forholdet mellom nephittene og lamanittene. Denne leksjonen drøfter hvordan Jesu Kristi evangelium overvinner religiøse, etniske, kulturelle og andre forskjeller for å forene Guds barn.

Bakgrunnsstoff

  • Dallin H. Oaks, “Alle mennesker overalt,” Ensign eller Liahona, mai 2006, 77–80.

  • Howard W. Hunter, “Evangeliet – en verdensomspennende tro,” Lys over Norge, jan. 1992, 20.

Undervisningsforslag

2 Nephi 26:23–28, 33; Jakobs bok 7:24; Enos 1:11, 20

Alle Guds barn er invitert til å komme til ham

Be elevene overveie noen av de religiøse, etniske eller kulturelle gruppene i verden, og tenke på holdningene som noen mennesker i slike grupper har overfor medlemmer av andre grupper.

Minn elevene på at etter Lehis død ble hans etterkommere delt inn i to grupper – nephittene og lamanittene (se 2 Nephi 5:1-7). Kort tid etter denne adskillelsen begynte de to gruppene å strides og krige mot hverandre (se 2 Nephi 5:34). Disse to gruppenes erfaringer illustrerer at når mennesker ikke kjenner og følger Guds bud, legger de ofte vekt på forskjellene mellom seg og andre, noe som fører til adskillelse fra andre og at de føler hat mot dem. Forklar at vår himmelske Fader og Jesus Kristus tvert imot vil at alle mennesker skal føle kjærlighet for hverandre og stå sammen.

Be noen elever bytte på å lese 2 Nephi 26:23–28, 33 høyt. Be klassen legge merke til hvordan Nephi brukte ordene ingen, noen og alle. Vurder å oppfordre elevene til å markere disse ordene i Skriftene.

  • Hvilken viktig læresetning kan vi lære av disse versene? (Selv om de kan bruke andre ord, bør elevene nevne følgende læresetning: Jesus Kristus elsker alle mennesker, og innbyr alle til å komme til ham og ta del i hans frelse. Du kan gjerne skrive denne læresetningen på tavlen. Du kan også oppfordre elevene til å krysshenvise 2 Nephi 26:33 med Alma 5:33–34 og Alma 19:36.)

Gi elevene noen minutter til å lese Jakobs bok 7:24 og Enos 1:11, 20 hver for seg, og se etter nephittenes ønsker for lamanittene mens profetene Jakob og Enos levde.

  • Hvilke falske tradisjoner hindret lamanittene i å ta imot invitasjonen til å komme til Jesus Kristus?

  • Når vi vet at lamanittene ofte følte hat mot nephittene, hvilke holdninger eller falske tradisjoner ville mange nephitter sannsynligvis måtte overvinne for å dele evangeliet med dem?

Be en elev lese følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Dallin H. Oaks

“Mormons bok lover at alle som tar imot og handler ifølge Herrens oppfordring om å ‘omvende seg og tro på hans Sønn’, blir ‘Herrens pakts folk’ (2 Nephi 30:2). Dette er en kraftig påminnelse om at hverken rikdom, slektslinje eller andre fødselsprivilegier skulle få oss til å tro at vi er ‘bedre enn en annen’ (Alma 5:54; se også Jakobs bok 3:9). For Mormons bok påbyr oss: ‘Dere skal ikke akte ett menneske mer enn et annet, heller ikke skal ett menneske føle seg hevet over et annet’ (Mosiah 23:7)” (“Alle mennesker overalt,” Ensign eller Liahona, mai 2006, 79).

Be elevene tenke over sin holdning til personer som kommer fra en annen bakgrunn enn dem selv. Oppfordre dem til å følge Frelserens eksempel ved å prøve å elske alle Guds barn, også dem hvis etniske bakgrunn, kultur eller religion er annerledes enn deres.

Mosiah 28:1–3; Helaman 6:1–8

Få et ønske om å dele evangeliet med alle Guds barn

Minn elevene på at Mormons bok omhandler bemerkelsesverdige opplevelser som nephittene hadde mens de forkynte evangeliet for lamanittene. Minn elevene på Mosiahs sønners bemerkelsesverdige omvendelse (se Mosiah 27), og be så en elev lese Mosiah 28:1-3 høyt. Be klassen lete etter grunner til at Mosiahs sønner ønsket å forkynne evangeliet for lamanittene.

  • Av grunnene du fant, hvilke er spesielt meningsfylte for deg når du tenker på å dele evangeliet med andre?

  • Hvilket ord i vers 1 uttrykker hvordan Mosiahs sønner så på lamanittene?

  • Hvordan blir vårt ønske om å dele evangeliet med andre påvirket når vi ser på personer i andre religioner, raser eller etniske grupper som våre brødre og søstre? (Når elevene svarer, kan du hjelpe dem å finne følgende prinsipp: Når vi ser på andre som våre brødre og søstre, øker vårt ønske om å dele evangeliet med dem.)

Be en elev lese følgende uttalelse av president Howard W. Hunter (1907-95) høyt:

Bilde
President Howard W. Hunter

“Alle menn og kvinner har ikke bare en fysisk slektslinje som går tilbake til Adam og Eva, deres første jordiske foreldre, men også en åndelig arv som går tilbake til Gud den evige Fader. Alle personer på jorden er derfor bokstavelig talt brødre og søstre i Guds familie.

Det er når de forstår og aksepterer dette at Gud er alles Fader, at alle mennesker best kan forstå Guds omsorg for dem og deres forhold til hverandre. Dette er et budskap om liv og kjærlighet som går på tvers av alle kvelende tradisjoner basert på rase, språk, økonomisk eller politisk status, utdannelsesmessig rang eller kulturell bakgrunn, for vi er alle av samme åndelige avstamning” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Howard W. Hunter [2015], 119–20).

  • Hva tenker du når du hører disse ordene fra president Hunter?

Gi elevene noen minutter til å lese Helaman 6:1–8. Forklar at omstendighetene som beskrives i disse versene, fant sted omkring 50 år etter at Mosiahs sønner hadde vært på misjon blant lamanittene. Be elevene tenke på hvordan forholdet mellom nephittene og lamanittene var da de var på misjon, og se etter hvordan forholdet hadde forandret seg på 50 år.

  • Hva hadde forandret seg i forholdet mellom nephittene og lamanittene? Hvorfor hadde forholdet forandret seg?

  • Hva kan vi lære om å dele evangeliet med andre av Mosiahs sønners innstilling og av resultatene av deres misjon?

Alma 27:1–2, 20–24; 53:10–11, 13–17; 4 Nephi 1:1–3, 11–13, 15–18

Jesu Kristi evangelium overvinner forskjellene mellom mennesker

Be elevene tenke over følgende spørsmål og så uttrykke sine tanker:

  • Hvorfor tror du at enkeltpersoner fra så mange forskjellige bakgrunner kan møte sammen i en ånd av fred og kjærlighet i Kirken? Hva er det som forener Kirkens medlemmer?

Del klassen i to. Be den ene halvparten studere Alma 27:1-2, 20-24 og se etter hva nephittene gjorde for å hjelpe Anti-Nephi-Lehis folk. Be den andre halvparten studere Alma 53:10-11, 13-17 og merke seg hva Anti-Nephi-Lehis folk (Ammons folk) gjorde for nephittene. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du dem fortelle hva de har funnet.

  • Hvorfor tror du disse to gruppene følte slik kjærlighet og omtanke for hverandre? (Som en del av denne diskusjonen kan du hjelpe elevene å finne følgende prinsipp: Når mennesker tar imot Jesu Kristi læresetninger, blir de forenet med hverandre.)

Forklar at en flott illustrasjon av dette prinsippet finnes i 4 Nephi. Be en elev lese 4 Nephi 1:1-2 høyt. Understrek at etter Frelserens besøk i Amerika omvendte alle nephittene og lamanittene seg fra sine synder, ble døpt, mottok Den hellige ånd og ble omvendt til Herren. Be elevene granske 4 Nephi 1:3, 11–13, 15–18, og legge merke til velsignelsene folket opplevde da alle ble omvendt til evangeliet.

  • Hvilke ord eller uttrykk beskriver folket den gangen?

  • Hvorfor fører etterlevelse av Jesu Kristi evangelium til disse velsignelsene?

Be en elev lese 4 Nephi 1:17 høyt.

  • Hva tror du det vil si å ikke ha noen “slags -itter”? (Folket skilte seg ikke lenger fra hverandre med titler som nephitter eller lamanitter. De overvant alle forskjeller som fantes mellom dem, og levde i enhet og fred.)

  • Hvordan har du sett evangeliet redusere forskjellene mellom folk av forskjellig bakgrunn?

For å utdype elevenes forståelse av hvordan etterlevelse av evangeliet forener folk av forskjellig bakgrunn, kan du lese følgende uttalelse av eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

“Din himmelske Fader bestemte at du skulle fødes i en spesiell slektslinje, hvorfra du har fått din arv gjennom rase, kultur og tradisjoner. Den slektslinjen kan gi en rik arv og gode grunner til å fryde seg. Likevel har du ansvar for å finne ut om det er noen del av denne arven som må forkastes fordi den strider mot Herrens plan for lykke …

Jeg bærer vitnesbyrd om at du vil fjerne hindringer for lykke og finne større fred når du gjør troskap mot ditt medlemskap i Jesu Kristi Kirke og hans læresetninger til grunnvollen i ditt liv. Når familie eller nasjonale tradisjoner eller skikker strider mot Guds læresetninger, så avstå fra dem. Når tradisjoner og skikker er forenlige med hans læresetninger, skulle de skattes og følges for å bevare din kultur og arv” (“Fjern hindringer for lykke,” Lys over Norge, juli 1998, 88).

  • Hvorfor tror du at forskjeller mellom mennesker med forskjellig bakgrunn reduseres når disse menneskene først og fremst er lojale mot Jesu Kristi evangelium?

  • Hvordan har det å være medlem av Kirken hjulpet deg å føle fellesskap med medlemmer av Kirken som har en annen bakgrunn enn deg?

Avslutt med å vitne om at Mormons bok inneholder virkelige eksempler på hvordan mennesker med forskjellig bakgrunn etterlevde Jesu Kristi evangelium og overvant sine forskjeller. Forsoningen og Jesu Kristi evangelium overvinner forskjeller i rase, etnisitet, kultur, alder og kjønn for å forene Guds barn.

Be elevene overveie hvordan Jesu Kristi evangelium kan hjelpe dem å overvinne eventuelle falske tradisjoner eller oppfatninger de har lært av familiemedlemmer eller venner, eller løse eventuelle uoverensstemmelser de måtte ha med noen de kjenner. Oppmuntre dem til å prøve å bli mer samstemt med medlemmer av sin lokale menighet.

Elevenes leseoppdrag