Seminar og Institutt
Leksjon 18: Forberedelse til dommens siste dag


Leksjon 18

Forberedelse til dommens siste dag

Innledning

Jordelivet er tiden for å forberede seg til å møte Gud. Mormons bok forklarer hva som skjer med vår ånd mellom døden og oppstandelsen. Når ånden er tilbakeført til vår udødelige kropp, vil vi stå for Guds domstol, hvor våre handlinger og vårt hjertes ønsker vil avgjøre vår evige belønning.

Bakgrunnsstoff

Undervisningsforslag

Alma 34:32–34; 40:6–7, 11–14

Etter døden kommer de rettferdige til paradis, og de ugudelige kommer til åndenes fengsel

Før leksjonen skriver du følgende spørsmål på tavlen:

Hvordan kan noen som ikke forstår hensikten med sitt jordiske liv og ikke tror på et liv etter døden, leve annerledes enn noen som forstår disse tingene?

Be elevene svare på dette spørsmålet. Minn dem så på at Mormons bok hjelper oss å forstå hensikten med livet på jorden og lærer oss at livet fortsetter etter døden.

Be en elev lese Alma 34:32-34 høyt, mens klassen ser etter hva Amulek underviste Ammonihahs innbyggere om hensikten med livet.

  • Hvilke viktige læresetninger om hensikten med livet på jorden underviste Amulek? (Elevene bør nevne flere læresetninger i dette skriftstedet, heriblant følgende: Dette liv er tiden for å berede seg til å møte Gud.)

  • Hvordan kan denne læren hjelpe deg å forstå hvordan du bør leve ditt daglige liv her på jorden?

For å hjelpe elevene å forstå denne læren bedre, kan du vurdere å dele følgende uttalelse av president Thomas S. Monson:

Bilde
President Thomas S. Monson

“Vi forstår at vi er kommet til jorden for å lære, for å leve og for å ha fremgang på vår evige ferd mot fullkommenhet. Noen oppholder seg på jorden bare et øyeblikk, mens andre lever lenge i landet. Målestokken er ikke hvor lenge vi lever, men snarere hvor godt vi lever” (“He Is Risen,” Ensign, nov. 1981, 18).

  • Hvorfor advarte Amulek oss mot å utsette vår omvendelsesdag?

Vis følgende uttalelse av president Henry B. Eyring i Det første presidentskap, og be en elev lese den høyt mens klassen ser etter hvorfor det kan være farlig å utsette:

Bilde
President Henry B. Eyring

“Det er en fare forbundet med ordene én dag når det man mener er ‘ikke i dag’. ‘Én dag vil jeg omvende meg.’ ‘Én dag vil jeg tilgi ham.’ ‘Én dag vil jeg snakke med vennen min om Kirken.’ ‘Én dag vil jeg begynne å betale tiende.’ ‘Én dag vil jeg reise til templet igjen.’ ‘Én dag …’ Skriftene forklarer tydelig hvor farlig det er å utsette [se Alma 34:33–34] … Dagen i dag er en dyrebar gave fra Gud. Tanken ‘én dag skal jeg” kan være en tyv som stjeler tid og anledninger og evighetens velsignelser” (“I dag,” Ensign eller Liahona, mai 2007, 89).

Be noen elever bytte på å lese høyt fra Alma 40:6–7, 11–14. Be klassen følge med, og se etter hva Alma underviste sin sønn Corianton om hva som skjer med ånden når vi dør. (Det kan være nyttig å påpeke at da Alma brukte uttrykket “det ytterste mørke”, refererte han ikke til Satans og de fordømtes endelige tilstand. Han refererte til de ugudeliges tilstand mellom døden og oppstandelsen. Vi omtaler vanligvis denne tilstanden som åndenes fengsel.)

  • Hva er forskjellen på de rettferdiges og de ugudeliges tilstand etter døden? (Selv om de kan bruke andre ord, bør elevene nevne følgende læresetning: Mellom døden og oppstandelsen er de rettferdiges ånder i paradis og de ugudeliges ånder i åndenes fengsel.)

  • Hvorfor er det viktig å forstå at våre handlinger i jordelivet vil påvirke hva vi opplever etter døden?

2 Nephi 9:12–13; Mosiah 15:21–26; 16:6–11; Alma 11:40–45; 40:4–5, 19–24

Ånden vil bli tilbakeført til kroppen i oppstandelsen

Minn elevene på at da Abinadi underviste kong Noah og hans prester, beskrev han hva som vil skje med oss etter døden. Læresetningene han forkynte, beskriver hva som vil skje med oss etter vår tid i åndeverden, enten paradis eller åndenes fengsel. Be noen elever etter tur lese Mosiah 16:6-11 høyt, mens klassen ser etter hva Abinadi underviste.

  • Hvilke læresetninger forkynte Abinadi om hva som vil skje med oss etter vår tid i åndeverden? (Understrek følgende sannheter: Fordi Jesus Kristus har brutt dødens bånd, vil vi alle oppstå og motta en udødelig kropp. De rettferdige vil arve uendelig lykke, og de ugudelige vil bli overlevert til uendelig fordømmelse.)

Fortell elevene at mange profeter i Mormons bok vitnet om oppstandelsen og forklarte hvordan den vil bli. Skriv følgende skriftsteder på tavlen (uten de tilhørende sammendragene), og be hver elev lese et av skriftstedene. Sørg for at alle skriftstedene blir tildelt. Be elevene lese skriftstedene sine hver for seg, og se etter flere detaljer om oppstandelsen.

2 Nephi 9:12–13 (Paradis vil frigi rettferdige ånder, åndenes fengsel vil frigi ugudelige ånder. Åndene vil komme tilbake til kroppen sin og bli udødelige sjeler.)

Mosiah 15:21–26 (De rettferdige vil komme frem i den første oppstandelse, så vel som små barn og de som døde i uvitenhet. De ugudelige har ingen del i den første oppstandelse.)

Alma 11:40–45 (Alle mennesker, ugudelige og rettferdige, vil få ånden og kroppen gjenforenet i sin fullkomne skikkelse og stå foran Gud for å bli dømt etter sine gjerninger.)

Alma 40:4–5, 19–24 (Det er en tid mellom døden og oppstandelsen da ånden går til åndeverden. Deretter er det fastsatt en tid da alle menneskers ånd for evig skal bli tilbakeført til sin fullkomne kropp og stå for Gud for å bli dømt.)

Gi elevene tid til å forklare hva deres tildelte skriftsteder har lært dem om oppstandelsen. Vurder å skrive noe av det de har lært på tavlen ved siden av de tilsvarende skriftstedene. Hvis det er nødvendig, kan du stille et eller flere spørsmål som de følgende for å utdype elevenes forståelse av disse skriftstedene:

  • Hvordan styrker disse sannhetene din tro på at oppstandelsen er reell, og er en viktig del av vår himmelske Faders plan?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum: Be klassen lytte etter hvordan et vitnesbyrd om oppstandelsen kan velsigne oss i jordelivet.

Bilde
Eldste Dallin H. Oaks

“Apostelen Peter refererte til det faktum at Gud Faderen etter sin store miskunn ‘har gjenfødt oss til et levende håp ved Jesu Kristi oppstandelse fra de døde’ (1 Peter 1:3; se også 1 Tessalonikerbrev 4:13–18).

Det ‘levende håp’ vi får på grunn av oppstandelsen, er vår overbevisning om at døden ikke er slutten på vår identitet, men bare et nødvendig ledd i den planlagte overgangen fra jordelivet til udødelighet. Dette håpet forandrer hele perspektivet på jordelivet …

Forsikringen om oppstandelse gir oss styrke og perspektiv til å utholde de jordiske utfordringer som møter oss og våre kjære, som de fysiske, mentale eller følelsesmessige ufullkommenheter vi er født med eller tilegner oss i livets løp. På grunn av oppstandelsen vet vi at disse jordelivets ufullkommenheter bare er midlertidige!

Forsikringen om oppstandelsen gir oss også en kraftig motivasjon til å holde Guds bud i jordelivet …

Vår sikre kunnskap om en oppstandelse til udødelighet gir oss også mot til å møte vår egen død – også det vi kunne kalle en for tidlig død …

Forsikringen om udødelighet hjelper oss også å holde ut den jordiske adskillelsen når våre kjære dør … Vi skulle alle prise Gud for forsikringen vi har om oppstandelse som gjør våre jordiske adskillelser midlertidige og gir oss håp og styrke til å fortsette” (“Oppstandelse,” Liahona, juli 2000, 16).

  • Når har vissheten om oppstandelsen gitt deg styrke eller motivert deg til å leve mer rettferdig?

Bær vitnesbyrd om oppstandelsens realitet.

Alma 5:15–21; 7:21–25; 41:2–6

Forberedelse til den endelige dom

Forklar at Alma oppfordret Kirkens medlemmer i Zarahemla til å forberede seg til den endelige dom ved å be dem om å forestille seg at de sto for Gud for å bli dømt. Be noen elever bytte på å lese Alma 5:15–21 høyt. Be klassen se etter hva Alma ba sine tilhørere om å overveie.

  • Hvilke av Almas spørsmål er spesielt meningsfylt for deg, og hvorfor?

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av Almas vitnesbyrd i vers 21 om hva vi må gjøre for å bli frelst? (Hjelp elevene å oppfatte følgende prinsipp: Vi kan ikke bli frelst med mindre vi har blitt vasket rene ved Kristi forløsende blod.)

For å hjelpe elevene å forstå dette prinsippet, kan du vise følgende uttalelse av president Joseph Fielding Smith, og be en elev lese den høyt:

Bilde
President Joseph Fielding Smith

“Jeg vet ikke om noe som er viktigere eller mer nødvendig på dette tidspunkt enn å rope omvendelse, også blant de siste-dagers-hellige, og jeg kaller på dem… til å gi akt på disse ordene fra vår Forløser. Han uttalte definitivt at intet urent kan komme inn i hans nærhet. Bare de som viser seg trofaste og har vasket sine klær i blodet gjennom sin tro og omvendelse – ingen andre skal finne Guds rike” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Fielding Smith [2013], 89).

Be elevene studere Alma 7:21–25 hver for seg, og be dem se etter og markere egenskaper vi skulle søke å utvikle slik at våre klær må bli funnet plettfrie.

  • Hvilke egenskaper fant du i disse avsnittene som er avgjørende for oss å utvikle når vi forbereder oss til å bli dømt av Herren?

Be elevene overveie om deres handlinger og deres hjertes ønsker forbereder dem til å møte Gud ved den endelige dom. Oppmuntre dem til å gjøre alle nødvendige endringer for at dommens dag kan bli en god dag.

Elevenes leseoppdrag