Seminar og Institutt
Leksjon 4: Adams fall og handlefrihetens gave


Leksjon 4

Adams fall og handlefrihetens gave

Innledning

Adams fall var en nødvendig del av Guds plan. Det førte til de forhold som gjorde det mulig for oss å komme til jorden og bli prøvet. Guds plan omfatter også handlefrihet for hans barn (se 2 Nephi 2:27). I denne leksjonen vill elevene lære at nøkkelen til å utøve vår handlefrihet på en god måte, er å søke å gjøre Guds vilje, og dermed følge det eksempel som Jesus Kristus satte.

Bakgrunnsstoff

Undervisningsforslag

2 Nephi 2:19–26, 28; Alma 42:6–10, 14; Moses 5:5–9

Adams fall

Vis følgende uttalelse av eldste Bruce C. Hafen i De sytti, og be en elev lese den høyt:

Bilde
Eldste Bruce C. Hafen

“Siden det femte århundre hadde kristendommen lært at Adam og Evas fall var en tragisk feil … Denne oppfatningen er gal … Fallet var ingen katastrofe. Det var ingen feiltagelse eller ulykke. Det var en veloverveid del av frelsesplanen” (“Forsoningen – alt for alt,” Ensign eller Liahona, mai 2004, 97).

  • Hvorfor tror du det er viktig å forstå at fallet ikke var en feiltagelse eller ulykke, men snarere en bevisst del av frelsesplanen?

Be elevene studere 2 Nephi 2:19-25, og lage en liste over fallets virkninger – det som skjedde med Adam og Eva etter at de spiste av den forbudte frukt. Be så elevene skrive punkter fra listene sine på tavlen. (Merk: Å se etter lister i et skriftsted er en skriftstudieteknikk du kan undervise i forbindelse med dette skriftstedet; se Læring og undervisning i evangeliet [2012], 23.) Listen bør inneholde følgende: Adam og Eva ble drevet ut av Edens hage, de fikk barn, de gikk inn i en prøvetilstand, de ble fortapt og trengte omvendelse, og de opplevde motsetninger, noe som gjorde dem i stand til å oppleve godt og ondt og bruke sin handlefrihet klokt.

  • Hvordan bidrar listen på tavlen til å forklare hvorfor Adams fall var en nødvendig del av vår himmelske Faders plan? (Elevene vil trolig gi en rekke svar som kan sammenfattes med dette prinsippet: Adams fall gjorde det mulig for oss å komme inn i jordelivet og utvikle oss mot evig liv.)

  • Hva betyr det at “alle mennesker … var fortapt” på grunn av fallet? (2 Nephi 2:21).

For å besvare dette spørsmålet, kan du be noen elever etter tur lese Alma 42:6-10, 14 høyt, mens klassen leter etter flere virkninger av fallet. Når elevene forteller hva de har funnet, kan du legge svarene deres til listen på tavlen.

  • Hva betyr det å bli “utestengt … fra Herrens nærhet”?

Vis følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum, og be en elev lese den høyt:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“[Adam og Eva] overtrådte en befaling fra Gud som innebar at de måtte forlate hagen, men som gjorde dem i stand til å få barn før de møtte sin fysiske død. For å føye ytterligere sorg og vanskeligheter til deres omstendigheter, hadde deres overtredelse også åndelige konsekvenser, slik at de for evig ble avskåret fra Guds nærhet. Fordi vi deretter ble født inn i denne falne verden, og fordi vi også ville overtre Guds lover, var også vi dømt til den samme straff som Adam og Eva …

Fra det øyeblikk disse første foreldre kom ut fra Edens hage, sendte derfor vår Gud og vår Far, idet han hadde forutsett Adam og Evas beslutning, himmelens engler for å forkynne for dem – og ned gjennom tidene til oss – at hele denne sekvensen var planlagt for vår evige lykke. Det var en del av hans guddommelige plan, som sørget for en Frelser, selveste Guds Sønn, en annen “Adam”, som apostelen Paulus kalte ham [se 1 Korinterbrev 15:45] – som skulle komme i tidens midte for å sone for den første Adams overtredelse. Denne forsoningen ville oppnå fullstendig seier over den fysiske død … Heldigvis skulle den også sørge for tilgivelse for alles personlige synder fra Adam og til verdens ende, på betingelse av omvendelse og lydighet mot guddommelige bud” (“Der rettferd, kjærlighet og barmhjertighet møtes,” Ensign eller Liahona, mai 2015, 105–6).

  • Hvorfor er vi “dømt til den samme straff som Adam og Eva”? (Vi blir født inn i en fallen verden, og vi overtrer Guds lover.)

Be noen elever etter tur lese 2 Nephi 2:26, 28 og Moses 5:5-9 høyt, mens klassen ser etter hvordan fallets virkninger kan overvinnes i vårt liv.

  • Hva sier disse skriftstedene om hvordan vi kan bli forløst fra de åndelige virkningene av fallet? (Svarene bør inneholde følgende prinsipp: Hvis vi omvender oss og ber Gud om tilgivelse, kan vi bli forløst fra våre synder på grunn av Jesu Kristi forsoning.)

Be elevene tenke over fallets rolle i frelsesplanen, og at den ble “planlagt for vår evige lykke”. Be en eller to elever dele sine tanker med klassen.

2 Nephi 2:14, 16, 26–29; Helaman 14:30–31; 3 Nephi 27:13

Handlefrihetens gave

Vis følgende uttalelse av president Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum, og be en elev lese den høyt:

Bilde
President Russell M. Nelson

“[På grunn av fallet] ble Adam og Eva dødelige. Heldigvis for oss kunne de også sette barn til verden og oppfylle hensiktene med verdens skapelse … Andre velsignelser kom til oss gjennom fallet. Det aktiverte ytterligere to gaver fra Gud, to gaver som er forbundet med hverandre, og som er nesten like kostelige som selve livet, nemlig handlefrihet og tilregnelighet” (“Det konstante i forandringene,” Lys over Norge, januar 1994, 31, uthevelse tilføyd).

  • På hvilke måter er handlefrihet og ansvarlighet “nesten like dyrebare som selve livet”?

Be elevene studere 2 Nephi 2:14, 16 og 26, og se etter hva disse versene lærer oss om hvordan Guds barn skiller seg ut fra hans øvrige skapninger.

  • Hvilken forskjell fremhever disse versene mellom Guds barn og hans øvrige skapninger? (Elevene bør nevne følgende læresetning: Guds barn er skapt til å handle selvstendig istedenfor å bli styrt av andre til å handle )

  • Hva betyr det at Gud skapte oss til å handle selvstendig istedenfor å bli styrt av andre til å handle?

  • Hvorfor er det viktig å vite at Guds barn ble skapt til å handle på egenhånd, uten å la seg bli overstyrt av andre?

For å besvare dette spørsmålet, kan dere overveie følgende uttalelse av president Boyd K. Packer (1924-2015) i De tolv apostlers quorum:

Bilde
President Boyd K. Packer

“Det gamle ordtaket: ‘Herren stemmer for meg, Lucifer stemmer mot meg, men det er min stemme som teller,’ beskriver en doktrinær visshet om at vår handlefrihet er sterkere enn den ondes vilje. Handlefriheten er dyrebar. Av dumhet og blindhet kan vi gi den fra oss, men den kan ikke fratas oss med makt.

Det finnes også en eldgammel unnskyldning: ‘Djevelen fikk meg til å gjøre det.’ Ikke tale om! Han kan narre og forlede dere, men han har ikke makt til å tvinge hverken dere eller noen andre ut i overtredelse” (“Rens karet innvendig,” Ensign eller Liahona, nov. 2010, 74).

Be noen elever om å lese 2 Nephi 2:26-29 og andre om å lese Helaman 14:30-31. Be elevene markere ord og uttrykk som viser fremtidige konsekvenser av valg vi gjør nå. Be elevene dele med de andre noen av ordene og uttrykkene de har markert.

  • Hva kan disse ordene og uttrykkene lære oss om virkningene av våre valg? (Elevene bør nevne følgende sannhet: Vår bruk av handlefriheten avgjør vår åndelige fremgang og våre evige velsignelser.)

For å hjelpe elevene å forstå denne sannheten, kan du be en elev lese følgende uttalelse av eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Robert D. Hales

“Når vi velger å gjøre vår himmelske Faders vilje, blir vår handlefrihet bevart, våre muligheter øker, og vi gjør fremgang … Det motsatte er også sant: Når vi ikke retter oss etter budene eller Den hellige ånds tilskyndelser, blir våre muligheter mindre. Vår evne til å handle og gjøre fremgang blir redusert … Lydighet mot budene beskytter til syvende og sist vår handlefrihet” (“Handlefrihet: Nødvendig for livets plan,” Ensign eller Liahona, nov. 2010, 25–26).

  • Kan du nevne noen konsekvenser av å misbruke vår handlefrihet?

  • Hvordan beskytter lydighet mot Guds bud vår handlefrihet?

  • Hvorfor er det å bruke vår handlefrihet “til å gjøre vår himmelske Faders vilje”, nøkkelen til vår åndelige utvikling?

Be elevene lese 3 Nephi 27:13 hver for seg, og overveie Jesu Kristi eksempel på rettferdig bruk av handlefrihetens gave.

  • Hvordan kan Frelserens ord “Jeg kom … for å gjøre min Faders vilje”, hjelpe oss å bruke handlefrihetens gave klokt?

Presenter følgende uttalelse av eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum for å hjelpe elevene å forstå de store velsignelsene som kommer av å bruke vår handlefrihet godt:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

“Herren er opptatt av din personlige vekst og utvikling. Den fremgangen går raskere når du villig tillater ham å lede deg gjennom alle veksterfaringer du får, enten du selv til å begynne med liker det eller ikke. Når du setter din lit til Herren, når du er villig til å la ditt hjerte og ditt sinn konsentrere seg om Hans vilje, når du ber om å bli ledet av Ånden til å gjøre Hans vilje, blir du forsikret om den største lykke langs veien, og den mest givende oppnåelse fra dette jordelivet. Hvis du setter spørsmålstegn ved alt du blir bedt om å gjøre, eller setter deg imot alle ubehagelige utfordringer, gjør du det vanskeligere for Herren å velsigne deg. [Se 1 Nephi 3:7.]

Din handlefrihet, retten til å velge, er ikke gitt for at du skal kunne få alt du ønsker. Denne Guds gave er gitt så du skal kunne velge det din Fader i himmelen ønsker for deg. På den måten kan Han lede deg til å bli alt han vil at du skal bli. [Se L&p 58:26–32.]” (“Finn glede i livet,” Lys over Norge, juli 1996, 25).

Be elevene tenke på tilfeller da de bestemte seg for å handle i rettferdighet. Be noen elever fortelle hvordan konsekvensene av disse beslutningene var til velsignelse for dem.

Oppfordre elevene til å tenke over hvordan de bedre kan følge Jesu Kristi eksempel med hensyn til å gjøre vår himmelske Faders vilje. Bær vitnesbyrd om at riktig bruk av vår handlefrihet kan føre oss til evig liv.

Elevenes leseoppdrag