Seminar og Institutt
Leksjon 27: Tro, håp og kjærlighet


Leksjon 27

Tro, håp og kjærlighet

Innledning

Egenskapene tro, håp og kjærlighet er nødvendig for alle som ønsker å være i vår himmelske Faders nærhet. Disse egenskapene er gaver fra Gud som kommer til dem som søker etter dem ved å følge Jesu Kristi eksempel.

Bakgrunnsstoff

Undervisningsforslag

Ether 12:28; Moroni 10:18–21

Tro, håp og kjærlighet er avgjørende for frelse

Be elevene raskt nevne egenskaper de mener er viktig at vi tilegner oss i jordelivet. Be dem så om å finne ut hvilke av disse egenskapene de mener er aller viktigst for å arve Guds rike.

Minn elevene på at da Moroni avsluttet sitt arbeid med gullplatene, skrev han noen siste formanende ord til dem som en dag skulle lese opptegnelsen. Som en del av sine råd fremhevet han tre egenskaper som er avgjørende for vår frelse. Be en elev lese Moroni 10:18-21 høyt, og be klassen merke seg disse tre egenskapene.

  • Hvorfor tror du egenskapene tro, håp og kjærlighet er så avgjørende for vår frelse?

For å hjelpe elevene å besvare dette spørsmålet, kan du be en elev lese Ether 12:28 høyt, og be klassen finne læresetningen som undervises i dette verset.

  • Hvilken læresetning blir undervist i dette verset? (Elevene bør nevne følgende: Ved å utvikle tro, håp og kjærlighet kommer vi nærmere Jesus Kristus.)

Be elevene se etter prinsipper og læresetninger i denne leksjonen som kan hjelpe dem å forstå og utvikle disse viktige egenskapene i større grad.

Alma 32:26–29, 37–41; Moroni 7:21, 25–28, 33

Tro gjør det mulig for oss å “[gripe] alt som er godt”

Skriv Styrke vår tro på Jesus Kristus på tavlen.

Minn elevene på at profeten Alma brukte en analogi om et voksende frø for å undervise zoramittene om hvordan man utvikler tro på Jesus Kristus. Be noen elever bytte på å lese høyt fra Alma 32:26–29. Be elevene finne setninger som beskriver hva vi kan gjøre for å øke vår tro.

Be noen elever om å dele en setning de har funnet, og forklare hva den lærer oss om hvordan vi kan øke vår tro. Etter hvert som elevene nevner setninger, kan det være lurt å skrive dem under overskriften på tavlen. Her er noen aktuelle setninger: Våkne opp og anstrenge deres evner; prøve mine ord; ønske å tro; gi plass, så et frø [ordet] kan bli sådd i deres hjerte. Om nødvendig kan du hjelpe elevene å forstå at ordet evner henviser til vår evne til å tenke og handle.

  • Hvorfor tror du Alma i vers 29 underviste at vår tro ennå ikke ville være fullkommen etter å ha utført denne prøven?

  • Hva mer tror du er nødvendig for å fullkommengjøre vår tro?

Be noen elever etter tur lese fra Alma 32:37-41, og be klassen se etter hva vi må gjøre for å utvikle den slags tro som er nødvendig for å oppnå evig liv.

  • Hvilket prinsipp underviste Alma i disse versene om hvordan vi kan fortsette å styrke vår tro? (Elevene bør nevne følgende prinsipp: Hvis vi flittig pleier Guds ord i vårt hjerte, vil vår tro på Jesus Kristus vokse. Skriv denne sannheten på tavlen.)

  • Hva tror du det vil si å flittig pleie ordet? Hva er noe vi konsekvent kan gjøre for å pleie Guds ord og hjelpe troen å vokse dypt i vårt hjerte?

For å hjelpe elevene å forstå hvordan de kan pleie Guds ord, kan du vise følgende uttalelse av president Henry B. Eyring i Det første presidentskap, og be en elev lese den høyt mens klassen ser etter nøkler til å pleie vår tro:

Bilde
President Henry B. Eyring

“Uansett hvor mye tro vi har til å adlyde Gud nå, vil vi måtte styrke den kontinuerlig og stadig fornye den. Vi kan gjøre det nå ved å bestemme oss for å være raskere til å adlyde og fastere bestemt på å holde ut. Det å begynne tidlig og å være standhaftig er nøklene til åndelig forberedelse …

Vi utvikler tro til å bestå prøvene på vår lydighet over tid og gjennom våre daglige valg. Vi kan bestemme oss nå for raskt å gjøre hva enn Gud ber oss om. Og vi kan bestemme oss for å være konsekvente i de små prøvene på vår lydighet, som vil styrke vår tro til å takle de store prøvene som med sikkerhet vil komme” (“Åndelig forberedelse: Begynn tidlig og vær standhaftig,” Ensign eller Liahona, nov. 2005, 38, 40).

  • Hva sa president Eyring vi må gjøre for å styrke eller pleie vår tro?

  • Hvorfor tror du at stødig og daglig lydighet mot Guds ord er så avgjørende for å bygge opp vår tro og tillit til ham?

Be noen elever fortelle hvordan det å følge prinsippene Alma underviste, har påvirket deres tro på Jesus Kristus.

Fortell elevene at profeten Mormon vitnet om den evige betydningen av tro på Jesus Kristus. Be noen elever etter tur lese høyt fra Mormons vitnesbyrd i Moroni 7:21, 25-28, 33, mens klassen tenker over hva de kan gjøre for å øke sin tro på Herren og “gripe” velsignelsene som Mormon nevner.

Ether 12:4, 8–9; Moroni 7:40–42

Håp er et anker for sjelen

Be en elev lese Ether 12:8-9 høyt og en annen om å lese Moroni 7:40-42 høyt. Be elevene merke seg hvilken egenskap vi kan oppnå når vi utvikler tro.

  • Hva sier disse skriftstedene om hvilke egenskaper som kommer på grunn av vår tro?

Les følgende to utsagn, og be elevene finne forskjellene mellom dem: (1) Jeg håper det ikke regner i dag. (2) Jeg har håp om at hvis jeg omvender meg, vil jeg bli tilgitt ved hjelp av Jesu Kristi forsoning.

  • Hvordan er disse uttrykkene for håp forskjellige? (Det første er et usikkert ønske om noe vi ikke har kontroll over, og det andre er et uttrykk for tillit som motiverer til handling.)

For å hjelpe elevene å forstå betydningen av håp i Skriftene, kan du be en elev lese følgende uttalelse av president Dieter F. Uchtdorf i Det første presidentskap:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

“Håp er… en varig tillit til at Herren vil oppfylle sine løfter til oss. Det er tillit til at om vi etterlever Guds lover og hans profeters ord nå, vil vi motta ønskede velsignelser i fremtiden. Det er å tro og forvente at våre bønner vil bli besvart. Det kommer til uttrykk i trygghet, optimisme, entusiasme og tålmodig utholdenhet” (“Håpets uendelige kraft,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 22).

Be elevene hver for seg lese Moroni 7:41 og se etter hva vi vil håpe på når vi utvikler tro på Kristus.

  • Hvilket prinsipp underviste Mormon om håp i verset? (Elevene bør nevne følgende: Når vi utvikler tro på Jesus Kristus, får vi håp om at ved hans forsoning kan vi bli oppreist til evig liv.)

  • Hvorfor tror du at tro på Jesus Kristus og håp er så nært beslektet?

Be en elev lese Ether 12:4 høyt, og be klassen se etter hvordan Moroni beskrev håp.

  • Hva lærer Mormons bruk av et anker oss om håp? Hvordan kan en person som mangler tro, være som en båt uten anker?

Be noen elever bære vitnesbyrd om det håp som har kommet inn i deres liv på grunn av tro på Jesus Kristus.

Ether 12:33–34; Moroni 7:43–48

Kjærligheten er Kristi rene kjærlighet

Be en elev lese Moroni 7:43-44 høyt, og be elevene finne ut hvilken egenskap Mormon sa vi må utvikle når vi har tro og håp.

Vis følgende uttalelse av president Ezra Taft Benson (1899–1994), og be en elev lese den høyt:

Bilde
President Ezra Taft Benson

“Hvis vi virkelig vil søke å bli vår Frelser og Mester mer lik, da skulle vårt høyeste mål være å lære å elske slik han elsker. Mormon beskrev nestekjærlighet som ‘det største av alt’ (Moroni 7:46)” (“Mesterens guddommelige karakteregenskaper,” Lys over Norge, jan. 1987, 37).

For å forklare hvorfor nestekjærlighet er en viktig egenskap å søke, kan du be noen elever etter tur lese høyt fra Moroni 7:45-47. Forklar at disse versene hjelper oss å forstå nestekjærlighet ved å nevne hva nestekjærlighet er og hva det ikke er.

  • Hvilke ord og uttrykk i disse versene formidler betydningen av nestekjærlighet?

  • Hvilke tanker eller hvilken innsikt kan du dele om kjennetegnene på nestekjærlighet som er oppført i vers 45?

Be en elev lese Moroni 7:48 høyt.

  • Hva rådet Mormon oss til å gjøre når vi søker nestekjærlighetens gave? (Hjelp elevene å finne følgende prinsipp: Hvis vi ber med hjertets iver og følger Jesus Kristus, kan vi bli fylt med kjærlighet.)

  • Hvordan hjelper det å søke etter nestekjærlighetens gave oss å bli bedre disipler av Jesus Kristus?

Be en elev lese Ether 12:33-34 høyt mens klassen ser etter forholdet mellom nestekjærlighet og Jesu Kristi forsoning.

  • Hvilken sammenheng er det mellom nestekjærlighet og forsoningen?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Den videre definisjonen på ‘Kristi rene kjærlighet’ er… ikke det vi som kristne prøver, men i stor grad mislykkes i å vise andre, men snarere det som Kristus lyktes fullkomment med å vise oss. Vi kjenner bare ett tilfelle hvor sann kjærlighet er vist. Den vises fullkomment og i sin reneste form i Kristi usvikelige, grunnleggende og forsonende kjærlighet til oss … Det er Kristi kjærlighet til oss som ‘utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt’. Kristus viser oss at ‘kjærligheten svikter aldri’. Uten denne kjærlighet – hans rene kjærlighet til oss – ville vi vært intet, uten håp og de ynkverdigste av alle menn og kvinner. De som finnes i besittelse av hans kjærlighets velsignelser på den siste dag – forsoningen, oppstandelsen, evig liv, evige løfter – vil det i sannhet være vel med” (Christ and the New Covenant [1997], 336).

  • Hvordan hjelper eldste Holland deg å forstå at “kjærligheten svikter aldri”, og hvorfor er det “den største” av Åndens gaver?

  • Hva kan du gjøre for å dele med andre Jesu Kristi rene kjærlighet, som han så velvillig har gitt deg?

Be elevene gjennomgå Moroni 7:45, og deretter sette seg som mål å be og arbeide for mer fullstendig å utvikle et kjennetegn på nestekjærlighet. Bær vitnesbyrd om den guddommelige hjelp du har fått når du har arbeidet med å utvikle nestekjærlighet.

Elevenes leseoppdrag