Kirkens præsidenters lærdomme
Kapitel 10: Helligåndens påvirkning


Kapitel 10

Helligåndens påvirkning

Præsident Brigham Young sagde: »Da jeg så en mand uden veltalenhed eller talent for at tale offentligt, som kun kunne sige: ›Jeg ved gennem Helligåndens kraft, at Mormons Bog er sand, at Joseph Smith er Herrens profet,‹ oplyste Helligånden, som udstrålede fra den person, min forståelse, og lys, herlighed og udødelighed [blev] åbenbaret for mig.« Han sagde, at han blev omkredset og fyldt med disse ting, og han vidste inde i sig selv, at mandens vidnesbyrd var sandt (DNW, 9. Feb. 1854, s. 4). Præsident Young belærte om, at Helligånden er »Faderens særlige gave« (DBY, s. 160), som gives i overensstemmelse med vores trofasthed, og kan lære os om alt og lede os til fuldkommenhed.

Brigham Youngs lærdomme

Helligånden er en gave fra Gud, som vi nyder i overensstemmelse med Guds visdom og vores trofasthed.

For at forstå evangeliets første principper – for at forstå dem ret, må et menneske have den visdom, der kommer fra oven; det må oplyses af Helligånden; dets sind må være åbent for åbenbaringer; det må selv nyde frelsens velsignelser for at kunne give andre del i dem (DBY, s. 152).

Hvad kræves der af os, så snart vi når til skelsår? Det kræves af os – for det er himmelens forordning, hvis oprindelse hverken I eller jeg kan forklare af den enkle grund, at den ingen begyndelse har; den varer fra evighed til evighed – at vi går ned i dåbens vande. Her findes en kilde eller et element, som er et sindbillede på evighedernes renhed. Gå ned i vandet, og bliv der døbt til syndernes forladelse, og modtag dernæst håndspålæggelse for at blive bekræftet som medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Modtag derpå sandhedens Ånd, eller Helligånden (DBY, s. 159).

I Det Nye Testamente og Mormons Bog lærer vi, at når evangeliet forkyndes, lærer folk at tro på Herren Jesus Kristus, at omvende sig fra deres synder, blive døbt til syndernes forladelse og modtage Hellig9 ånden ved håndspålæggelse; da er Helligånden den særlige gave fra Faderen og hans tjener. Han giver også intelligens gennem engle såvel som gennem Helligåndens inspiration samt ved at åbne de helliges sind, så de i syner kan se ting, som de er i evigheden. Når der belæres om sande lærdomme, selvom de kan være nye for lytterne, så er de principper, som de indeholder, helt naturlige og lette at forstå, i en sådan grad at lytterne ofte forstiller sig, at de altid har vidst det. Dette opstår gennem sandhedens Ånds indflydelse på intelligensens ånd, som findes i alle mennesker [se L&P 6:15]. Den indflydelse, som kommer fra himmelen, belærer hele tiden menneskene (DBY, s. 160).

Evangeliets gaver gives for at styrke den troendes tro (DBY, s. 161).

Vi tror på, at vi er berettiget til Helligåndens gave … i overensstemmelse med Guds behag og vores trofasthed, en gave, som minder os om alt – førhen, nu, og som vil ske, og som er nødvendigt for os at vide, samt i det omfang vores sind er beredt til at modtage Guds viden, der åbenbares af denne altvidende Tjener. Helligånden er Guds tjener og har til opgave at besøge menneskenes sønner og døtre. Alle intelligente væsener, som hører til denne jord, bliver instrueret fra den samme kilde (DBY, s. 160–161).

At lytte til og handle efter Helligåndens tilskyndelser kan føre os til fuldkommenhed.

Jeg ved, at hvis I vil følge Jesu Kristi og hans apostles lærdomme, som står skrevet i Det Nye Testamente, vil enhver mand og kvinde få Helligånden … De vil kende ting, som er, vil være, og som har været. De vil forstå det, der er i himlen, det der er på jorden, og ting, der er under jorden, ting om tiden og ting om evigheden i overensstemmelse med deres forskellige kald og evner (DBY, s. 161).

Hvis I vil kende Guds tanker og vilje … så gør det, det er lige så meget jeres privilegium som noget andet medlem af Kirken og Guds rige. Det er jeres privilegium og pligt at leve, så I ved det, når Herrens ord bliver jer fortalt, og når Herrens tanker åbenbares jer. Jeg siger, at det er jeres pligt at leve, så I ved og forstår alle disse ting (DBY, s. 163).

Lad os da leve i overensstemmelse med hvert ord, der udgår af Guds mund, gennem de mænd, som han har udvalgt her på jorden, til vi er fuldkomne (DBY, s. 159).

Forslag til studium

Helligånden er en gave fra Gud, som vi nyder i overensstemmelse med Guds visdom og vores trofasthed.

  • Hvad må et menneske være i besiddelse af for »at forstå evangeliets første principper ret«? Hvorfor? (Se også Es 55:8–9).

  • Hvad lærer folk ifølge præsident Young, »når evangeliet forkyndes«? Hvilken betydning har disse velsignelser, som kommer ved at blive undervist i evangeliet, haft i jeres liv?

  • Hvad er Helligåndens rolle i jeres liv? Hvorfor får Helligåndens indflydelse nye lærdomme til at virke bekendte? Hvordan kan man vide, om følelser, ideer og intuition kommer fra ens eget hjerte og sind eller fra Helligånden?

  • I hvilket omfang er vi ifølge præsident Young »berettiget til Helligåndens gave«? Hvilke farer er der ved at leve uden Helligåndens indflydelse eller under gudløse kilders indflydelse?

  • Hvilke ting sagde præsident Young, at Helligånden kan hjælpe os med at vide? Hvilket ansvar har vi for at opnå en sådan viden? Hvilket ansvar har vi, så snart vi har fået denne viden?

At lytte til og handle efter Helligåndens tilskyndelser kan føre os til fuldkommenhed.

  • Hvordan kan vi kende »Guds tanker og vilje«? Hvorfor er det vigtigt at kende disse ting? Hvilke velsignelser kommer der af at søge og følge Helligåndens og Guds udvalgte tjeneres tilskyndelser?

  • Hvilke erfaringer har du eller andre haft, som hjælper dig til at tro, at Helligånden kan hjælpe dig med at forstå og adlyde Guds tanker og vilje i din dagligdag? (Se også 1 Nephi 22:2 og 2 Nephi 32:2–3).

Billede
woman receiving gift of Holy Ghost

Præsident Young belærte om, at Helligåndens gave »minder os om alt… som er nødvendigt at vide« for vores frelse (DBY, s. 160).