Kirkens præsidenters lærdomme
Kapitel 17: Skrifterne


Kapitel 17

Skrifterne

Hver aften ringede præsident Brigham Young med klokken til bøn og samlede sin familie omkring sig for at synge og rådføre sig med hinanden, studere Guds ord og lede familiebønnen. Han troede på at studere skrifterne og sammenlignede dem med et skilt med »en hånd, der udpeger den vej, som vi bør rejse ad. Hvor peger de hen? Til lysets kilde« (DBY, s. 127). Han formanede de hellige: »Læser I i skrifterne, mine søskende, som om I skrev dem for et tusinde, to tusinde eller fem tusinde år siden? Læser I dem, som om I stod på det sted, hvor folk skrev dem? Hvis I ikke føler således, er det jeres privilegium at gøre det, så I kan blive lige så fortrolige med Guds skrevne ords ånd og mening, som I er med jeres daglige pligter, eller som I er med jeres arbejdere eller husholdning« (DBY, s. 128).

Brigham Youngs lærdomme

At lære af og at efterleve skrifternes lærdomme bringer inspiration og vejledning i vores liv.

Det er jeres privilegium og pligt at leve på en måde, så I vil kunne forstå det, som hører Gud til. Der er Det Gamle og Nye Testamente, Mormons Bog samt Lære og Pagter, som Joseph har givet os, og de er af stor værdi for én, som går i mørke. De er som et fyr på havet eller et skilt med en hånd, der udpeger den vej, som vi bør rejse. Hvor peger de hen? Til lysets kilde (DBY, s. 127).

Jeg tror på Bibelens ord … Jeg tror på, at lærdommene om frelse, som den bog indeholder, er sande, og at lydighed mod dem vil ophøje ethvert folk, enhver nation eller familie, som bor på jordens overflade. De lærdomme, som findes i Bibelen, vil opløfte alle, der adlyder dem, til et højere stade; de vil give dem viden, visdom, kærlighed, fylde dem med barmhjertighed og få dem til at bekymre sig om de menneskers behov, som er i nød eller i kvalfulde eller fornedrede forhold. De, som overholder formaningerne i skriften, vil blive retfærdige og sandfærdige og dydige og fredelige i hjemmet og ude. Følg Bibelens lærdomme, og mænd vil blive strålende ægtemænd, kvinder fremragende hustruer og børn vil blive lydige; de vil gøre familierne lykkelige og nationerne rige og lykkelige og opløfte dem over dette livs anliggender (DBY, s. 125).

Lad os tage denne bog [Bibelen] som vores vejleder, som loven for vores handlinger; vi tager den som grundvolden til vores tro. Den peger mod frelsens vej som et skilt med en hånd, der peger mod en by, eller et kort, som angiver bjerges og floders placering eller et hvilket som helst steds breddegrad eller længdegrad på jordens overflade, som vi ønsker at finde. Og vi kan ikke se noget bedre end at tro på den; derfor siger jeg, at de sidste dages hellige har den mest naturlige tro, som noget folk på jordens overflade kan have (DBY, s. 125).

Vi anser Bibelen som værende … en vejleder … der peger i en bestemt retning. Dette er en sand lære, som vi forkynder med kraft. Hvis I vil følge lærdommene og lade jer lede af denne bogs forskrifter, vil den lede jer derhen, hvor I kan se, som I ses, hvor I kan samtale med Jesus Kristus, få englebesøg, have drømme, syner og åbenbaringer og selv forstå og kende Gud. Er det ikke en støtte og stav for jer? Jo; det vil vise jer, at I følger i de gamles fodspor. 1 kan se det, som de så, og forstå det, som de glædede sig over (DBY, s. 126).

Der er ingen konflikt mellem de principper, som åbenbares i Bibelen, Mormons Bog eller Lære og Pagter [Den Kostelige Perle var endnu ikke kanoniseret på denne udtalelses tidspunkt]; og der ville ikke være nogen konflikt mellem nogen af de lærdomme, som profeten Joseph kom med og fra brødrene nu, hvis alle ville leve, så de kunne blive ledet af Herrens Ånd. Det er ikke alle, der lever, så de kan have Herrens Ånd hos sig hele tiden, og resultatet er, at nogle farer vild (DBY, s. 126).

Vi tror på Mormons Bog samt Lære og Pagter, som Herren gav til Joseph Smith og han til Kirken. Vi tror også, at hvis vi var fuldstændig blottede for Herrens Ånd, og vores øjne var lukkede, så vi ikke kunne se og forstå tingene, som de er, ved åbenbaringens Ånd, så kunne vi sige farvel til alle disse bøger, lige meget hvor mange. Hvis vi havde al den åbenbaring, der er blevet givet siden Adams dage, og åbenbaringens ånd ikke var og boede i folkets midte, ville det være umuligt for os at blive frelst i Guds celestiale rige (DBY, s. 128).

Bogen Lære og Pagter er givet til de sidste dages hellige netop som en hjælp i deres dagligdag og handlinger (DBY, s. 128).

Bibelen indeholder frelsens lærdomme.

Denne bog, som er Det Gamle og Det Nye Testamente, forkynder kun én prædiken fra Første Mosebog til Johannes’ Åbenbaring (DBY, s. 126).

Den lære, som vi forkynder, er Bibelens lære, det er den lære, som Herren har åbenbaret til Guds børns frelse, og når folk, som engang har adlydt den, benægter den, benægter de den med deres øjne vidt åbne, vel vidende at de benægter sandheden og lader hånt om den Almægtiges råd (DBY, s. 126).

Bibelen er sand. Måske er det hele ikke rigtigt oversat, og mange dyrebare ting er måske blevet tilsidesat under samlingen og oversættelsen af Bibelen [se 1 Nephi 13:24–27]. Men vi kan ud fra en af apostlenes skrivelser forstå, at hvis alt det, som Frelseren sagde og gjorde, var blevet skrevet ned, ville verden ikke kunne rumme dem [se Joh 21:25]. Jeg mener, at verden ikke kunne forstå dem. De forstår ikke, hvad vi har af nedskrevne ting ej heller Frelserens personlighed, som den er skildret i skrifterne; og dog er det noget af det mest enkle i verden, og Bibelen er en af de mest enkle bøger i verden, når den forstås, for så vidt den er oversat korrekt [se Trosartiklerne 1:8]; den er lutter sandhed, og i sandheden er der intet mystisk undtagen for den uvidende. Herrens åbenbaringer til sine skabninger er tilpasset til at kunne fattes af den mindst forstandige, og de bringer liv og frelse til alle, som er villige til at modtage dem (DBY, s. 124).

Vi tror på Det Nye Testamente, og derfor må vi for at være konsekvente og tro på ny åbenbaring, syner, engle og alle Helligåndens gaver og alle de løfter, som disse bøger indeholder, tro det, som står skrevet (DBY, s. 124).

Vi har en hellig ærbødighed for og tro på Bibelen (DBY, s. 124).

Ved at læse Bibelen lærer vi, at evangeliet ikke kun findes i Det Nye Testamente, men også i Det Gamle Testamente. Moses og profeterne så og forudsagde Kirkens frafald. De så, at Herren ville trættes med menneskene fra tid til anden, og at han ville give dem sandheden og præstedømmet. De så også, at folk gennem deres ondskab ville ændre hans ordinanser, bryde pagterne og overtræde hans love [se Es 24:5], til præstedømmet ville blive taget fra jorden og dens indbyggere overladt til frafald og mørke (DBY, s. 124–125).

Vi har som sidste dages hellige bekendt over for himmelen, over for himmelske hærskarer og over for verdens indbyggere, at vi virkelig tror på skrifterne, som de er givet os, i overensstemmelse med den bedste forståelse og viden, som vi har om oversættelsen, samt Det Gamle og Det Nye Testamentes ånd og mening (DBY, s. 125–126).

Mormons Bog … erklærer, at Bibelen er sand, og den beviser det; og de to beviser, at de hver især er sand. Det Gamle og Det Nye Testamente er Judas træstykke [se Ez 37:15–19]. I husker, at Judas stamme opholdt sig i Jerusalem, og Herren velsignede Juda, og resultatet blev Det Gamle og Det Nye Testamentes skrivelser. Men hvor er Josefs træstykke? Kan I sige, hvor det er? Ja. Det var hos Josefs børn, som kom over vandet til dette kontinent [Amerika], og dette land blev opfyldt med mennesker, og Mormons Bog, eller Josefs træstykke indeholder deres skrivelser, og de er i Efraims hænder. Hvor er Efraims folk? De er blandet med alle nationerne på jorden. Gud kalder dem til at sprede sig, og han forener dem, og de giver evangeliet til hele verden (DBY, s. 127).

Skrifternes budskaber er enkle og lette at forstå for dem, som søger Herrens Ånd.

Vi har ikke den samme indstilling, som folk havde for nogle få tusinde år siden – de var afhængige af profeten eller profeterne eller af selv at have direkte åbenbaring for at kende Herrens vilje, uden deres forfædres optegnelser, mens vi har optegnelserne fra dem, som har levet før os, og også Helligåndens vidnesbyrd; og, til glæde for alle som ønsker et vidnesbyrd, kan vi vende os til denne bog og læse det, som vi tror på, lære formålet med vores stræben, målet med det, som vi forventer at opnå – afslutningen på løbet, hvad angår livet på jorden – og den fylde og herlighed, som findes efter denne sorgens dal; derfor har vi en fordel frem for dem, som har levet før os (DBY, s. 128).

Folk alle vegne spørger: »Hvad betyder dette skriftsted, og hvordan skal vi forstå dette eller hint afsnit«? Nu ønsker jeg, mine søskende, at vi skal forstå tingene helt, som de er, og ikke som menneskets tankers flyvske, vekslende fantasi kan omdanne dem til (DBY, s. 128).

Jeg spørger dig, bror Brigham, hvordan jeg skal tro på Bibelen, og hvordan skal du og alle andre, som følger Herren Jesus Kristus, tro på den?… Jeg tror på den, nøjagtigt som den er. Jeg tror ikke på at tillægge den noget menneskes tolkning overhovedet, medmindre Herren selv ville befale det på nogen måde. Jeg tror ikke på, at vi har brug for fortolkere og udlæggere af skrifterne til at fravriste dem deres bogstavelige, tydelige og enkle betydning (DBY, s. 126).

Bibelen er lige så enkel og let at forstå som den åbenbaring, jeg lige har læst for jer [se L&P 58], hvis I forstår Guds Ånd – åbenbaringens Ånd, og I ved, hvordan frelsens evangelium er tilpasset det svage menneskes evner (DBY, s. 128).

Med hensyn til Bibelen, så bruger den den udtryksmåde, som var almindelig for flere hundrede år siden; men uanset sproget, så er det kun en skik. Men jeg vil sige, at de lærdomme, der belæres om i Det Gamle og Det Nye Testamente med hensyn til Guds vilje med hans børn her på jorden, de ordinanser, som han har indstiftet til deres forløsning, hans Søns gave og hans forsoning – alle disse ting er sande, og vi, de sidste dages hellige, tror på dem (DBY, s. 129).

Når vi overvejer og forstår det rigtigt, lærer vi, hvor let evangeliet er at forstå, hvor enkelt dets plan er i enhver del og ethvert princip, der er fuldkommen tilpasset til menneskets evner, så at når det præsenteres for dem, som elsker sandheden, synes det meget let og meget enkelt, og hvor rede er de ærlige ikke til at modtage det (DBY, s. 129).

Vi bør alle leve således, at åbenbaringens Ånd kan kommunikere med og påvirke vores hjerte og fortælle os, hvad vi skal gøre … Men for at gøre dette må vi blive som små børn, og Jesus siger, at hvis vi ikke gør dette, kan vi ikke komme ind i himmeriget. Hvor er det enkelt! Lev uden misundelse, ondskab, vrede, strid, bitre følelser og uden at tale ondt i vores familie og om vores næste og venner og alle jordens indbyggere, hvor end vi møder dem. Lev, så at vores samvittighed er fri, ren og klar (DBY, s. 36).

Forslag til studium

At lære af og at efterleve skrifternes lærdomme bringer inspiration og vejledning i vores liv.

  • Hvorfor bør vi, ifølge Brigham Young, studere Herrens lærdomme, som findes i skrifterne? Hvad lover præsident Young dem, som vil adlyde forskrifterne i Bibelen og andre skrifter?

  • Hvordan kan optegnelser, som er hundredvis eller tusindvis af år gamle, vejlede os i dag? Hvordan har skrifterne vejledt jer?

  • Hvorfor blev Lære og Pagter givet, ifølge præsident Young? Hvordan har Lære og Pagter hjulpet jer i jeres »daglige liv og handlinger« (DBY, s. 128). (Se også L&P 4:3–4; 84:43–44; 86:11; 121:41–42, 45).

Bibelen indeholder frelsens lærdomme.

  • Præsident Young belærte om, at Bibelen kun forkynder én prædiken fra Første Mosebog til Johannes’ Åbenbaring. Hvilken prædiken er det?

  • Hvordan har skrifterne hjulpet jer med at forstå »Frelserens personlighed«?

  • Hvad er Judas og Josefs træstykker? Hvilken forbindelse har Bibelen og Mormons Bog til hinanden? Med hvilket formål er Josefs træstykke ifølge præsident Young blevet lagt i »Efraims hænder«?

Skrifternes budskaber er enkle og lette at forstå for dem, som søger Herrens Ånd.

  • Hvad var præsident Youngs råd til dem, som konstant søger menneskers fortolkning af skrifterne?

  • Hvilke fordele får vi, fordi vi har profeternes optegnelser i skrifterne?

  • Præsident Young opfordrede os til at se bort fra det til tider svære sprog i skrifterne, så værdifulde principper og lærdomme kan lede os i vores liv. Hvilke lærdomme nævnte han især? Hvorfor er disse lærdomme særligt vigtige for os i dag?

  • For hvem siger præsident Young, at skrifterne er enkle og lette at forstå?

  • Præsident Young lærte os, at vi bør »leve således, at åbenbaringens ånd kan kommunikere med og påvirke vores hjerte og fortælle os, hvad vi skal gøre.« Hvordan kan vi nære åbenbaringens ånd i vores liv, så vi kan få en mere klar forståelse af skrifternes budskaber?

Billede
Book of Mormon

Ved at læse og bede om Mormons Bog fik Brigham Young et vidnesbyrd om dens sandhed. Han belærte om, at hvis andre vil følge hans eksempel »i al ærlighed og oprigtighed, da vil [de] vide, at Mormons Bog er sand (DBY, s. 109).

Billede
original Book of Mormon manuscript

Fotografi af en del af originalmanuskriptet til Mormons Bog.