Kirkens præsidenters lærdomme
Kapitel 16: Opbyggelsen af Zion


Kapitel 16

Opbyggelsen af Zion

Præsident Young var af hele sin sjæl hengiven til at oprette Zion. Han førte tilsyn med næsten 100.000 helliges indsamling til dalene i Rocky Mountains og koloniserede omkring 400 større og mindre byer. Han byggede templer og tabernakler, organiserede stave og ward i hele det vestlige USA og sendte missionærer til næsten alle jordens hjørner. Ingen forstod bedre, hvilket offer og hvilken indsats der krævedes, men, som han sagde: »Vi vil ikke vente på engle … vi vil bygge [Zion selv]« (DBY, s. 443).

Brigham Youngs lærdomme

Zion er de rene af hjertet.

Lad mig sige nogle få ord med hensyn til Zion. Vi hævder at være Zion. Hvis vi er rene af hjertet, er vi det, fordi »dette er Zion: DE RENE AF HJERTET« [se L&P 97:21] (DBY, s. 118). Hvor er Zion? Der hvor Guds Kirkes organisation findes. Og må det bo åndeligt i alles hjerte; og må vi leve, så vi altid kan nyde Zions ånd! (DBY, s. 118).

Dette er evangeliet, dette er frelsesplanen, dette er Guds rige, dette er det Zion, som alle profeterne siden verdens begyndelse har talt og skrevet om. Dette er Zions værk, som Herren har lovet at frembringe (DBY, s. 118).

Zion vil med tiden strække sig ud over hele denne jord. Der vil ikke være nogen krog eller noget hjørne på jorden, som ikke vil være Zion. Det hele vil være Zion (DBY, s. 120).

Det bør være vores formål i livet at helliggøre os og opbygge vor Guds Zion.

Det bør være vores formål i livet at opbygge vor Guds Zion, at indsamle Israels hus, tilvejebringe hedningernes fylde, genoprette og velsigne jorden med vores evner og gøre den som Edens Have, samle os skatte af visdom samt visdom i vores egen forståelse, rense vores hjerte og forberede et folk til at møde Herren, når han kommer (DBY, s. 88).

Vi har intet andet at gøre her end at opbygge og etablere Guds Zion. Det skal gøres i overensstemmelse med Guds vilje og lov [se L&P 105:5], efter det mønster og den orden, hvorefter Enok dengang opbyggede og fuldkommengjorde Zion, som blev taget bort til himmelen; derfor spredte ordet sig om, at Zion var flygtet [se Moses 7:69]. Efter en tid vil det komme tilbage igen, og på samme måde som Enok forberedte sit folk til at blive værdige til at blive taget bort, må vi også gennem vores trofasthed forberede os til at møde Zion fra det høje, når det kommer til jorden igen, og til at kunne tåle dets kommes lys og herlighed (DBY, s. 443).

Vi glæder os til den dag, hvor Herren vil forberede opbygningen af Det Ny Jerusalem som en forberedelse til, når den er blevet bygget på denne jord, at Enoks by skal forenes dermed [se Moses 7:62–64]. Vi venter på at nyde den dag, uanset om vi sover i døden på dette tidspunkt eller ej. Vi glæder os til, med al den forventning og tillid som børn kan have til en forælder, at vi vil være der, når Jesus kommer; og hvis vi ikke er der, at vi vil komme sammen med ham: I alle tilfælde vil vi være der, når han kommer (DBY, s. 120).

Formålet med at opbygge Zion er at helliggøre Guds børn gennem frelsens ordinanser.

Vi er blevet indsamlet … med det udtrykkelige formål at rense os selv, så vi kan blive udskårne søjler i Guds tempel. Vi er her med det formål at oprette Guds rige på jorden. For at være forberedt til dette arbejde har det været nødvendigt samle os fra verdens nationer og lande [for at modtage] Guds Søns præstedømmes hellige ordinanser, som er nødvendige for de helliges fuldkommengørelse som forberedelse til hans komme (DBY, s. 121).

Beseglingsordinansen skal udføres her [søn] til [fader], og kvinde til mand, og børn til forældre osv., til generationerne er kædet fuldkommen sammen gennem beseglingsordinanserne tilbage til fader Adam. Derefter har vi fået befaling om at samles, om at gå ud fra Babylon [se L&P 133:5, 7 og 14] og helliggøre os og opbygge vores Guds Zion ved at bygge byer og templer og forløse lande fra deres uciviliserede tilstand, indtil jorden er helliggjort og beredt til, at Gud og englene kan bo på den (DBY, s. 407).

Herren har givet de hellige mulighed for at opbygge Zion.

Forstår vi, at hvis vi vil nyde et Zion nu eller i evigheden, at vi da selv må skabe det? At alle, som har et Zion i Gudernes evigheder, organiserede, udformede og fuldkommengjorde det selv, og at de derfor har ret til at nyde godt af det? (DBY, s. 118).

Når vi beslutter os til at skabe et Zion, vil vi gøre det, og dette værk begynder i den enkeltes hjerte. Når en familiefar ønsker at skabe et Zion i sit eget hjem, må han føre an i dette gode værk, hvilket er umuligt for ham at gøre, medmindre han selv har Zions ånd i sig. Før han kan udføre helliggørelsens værk i sin familie, må han helliggøre sig selv, og derigennem kan Gud hjælpe ham med at helliggøre hans familie (DBY, s. 118).

Herren har gjort sin del af arbejdet; han har omgivet os med elementer, som indeholder hvede, kød, hør, uld, silke, frugt og alt, hvad der skal til for at opbygge, forskønne og forherlige de sidste dages Zion, og det er vores opgave at forme disse elementer efter vores ønsker og behov i overensstemmelse med den viden, som vi har nu og den visdom, som vi kan opnå fra himmelen gennem vores trofasthed. På denne måde vil Herren igen bringe Zion til jorden, og ikke på nogen anden måde (DBY, s. 294).

Der er ikke en eneste ting, som mangler i hele Guds værk for at skabe et Zion på jorden, når folk beslutter sig for at gøre det. Vi kan skabe et Guds Zion på jorden efter vores behag, efter det samme princip, hvorefter vi kan opdyrke en hvedemark eller bygge og bebo et hus. Der har ikke været noget tidspunkt, hvor der ikke har været materialer her til at dyrke majs, hvede osv., og ved velovervejet forvaltning af og disposition over dette altid eksisterende materiale kan et Guds Zion altid bygges på jorden (DBY, s. 118).

Det kræver offer og en stor indsats at opbygge Zion.

Vi ønsker, at alle de sidste dages hellige skal forstå, hvordan man opbygger Zion. Zions by vil i skønhed og storhed overgå alt andet, som nu er kendt på jorden. Forbandelsen vil blive taget fra jorden, og synd og korruption vil blive fejet bort fra dens overflade. Hvem vil udføre dette store værk? Skal Herren overbevise folk om, at han vil forløse Zions centrale stav, forskønne den og derefter sætte dem der, uden de har gjort sig nogen anstrengelse? Nej. Han vil ikke komme her og bygge et tempel, et tabernakel, en løvsal eller udplante frugttræer, lave forklæder af figenblade eller klæder af skind eller arbejde i messing og jern, for vi ved allerede, hvordan vi skal gøre disse ting … Vi må opbygge Zion, hvis vi skal gøre vores pligt (DBY, s. 120).

Jeg ser mænd og kvinder i denne forsamling – kun ganske få – som blev uddrevet fra Zions centrale stav [i Jackson County i Missouri; se L&P 57:2–3]. Spørg dem, om de oplevede nogen sorg eller bekymringer; lad dem da se på det smukke land, som Herren ville have givet dem, hvis de havde været trofaste i at holde hans bud og havde vandret for ham, som de burde; og spørg dem med hensyn til de velsignelser, som de ville have modtaget. Hvis de fortæller jer, hvad de føler i deres sind, vil de fortælle jer, at Jesu åg havde været godt, og hans byrde ville have været let, og at det ville have været en dejlig opgave at have vandret i lydighed mod hans befalinger og at have været af ét hjerte og ét sind; men på grund af nogles egoisme, som er afgudsdyrkelse, og på grund af deres begærlighed, som er det samme, og deres sinds begærlige ønsker, blev de kastet ud og drevet bort fra deres hjem (DBY, s. 113–114).

Lad os optræne vores sind, indtil vi fryder os over det, som er godt, elskeligt og helligt og konstant søger efter den intelligens, som vil gøre os i stand til virkelig at opbygge Zion, hvilket består i at bygge huse, tabernakler, templer, gader, og alle andre bekvemmeligheder og nødvendigheder for at pynte og forskønne, mens vi søger efter at gøre Herrens vilje alle vore dage. Lad os udvikle vores sind i al videnskabelig og mekanisk viden, flittigt søge at forstå motivet og planen med alt det, som er skabt, så vi kan vide, hvad vi skal gøre i vores liv, og hvordan vi skal udvikle de muligheder, som er inden for vores rækkevidde (DBY, s. 247).

Vi er kommet hertil for at opbygge Zion. Hvordan skal vi gøre det? … Vi er nødt til at være forenede i vores indsats. Vi bør arbejde med en forenet tro som én mands hjerte; og alt, hvad vi gør, bør udføres i Herrens navn, og da vil vi blive velsignet og få fremgang i alt, hvad vi laver. Vi har et stykke arbejde at udføre, hvis storhed næppe kan beskrives (DBY, s. 284).

Mange sidste dages hellige tror, at når de har adlydt evangeliet, ydet et offer ved at forlade deres hjem og måske deres forældre, mand, hustru, børn, gård, fædreland eller andre kære ting, så er arbejdet udført; men det er kun lige begyndt. Arbejdet med at rense os selv og forberede os på at opbygge Guds Zion … er kun lige begyndt for os, når vi er kommet så langt som så (DBY, s. 291).

Alt, hvad der har med opbyggelsen af Zion at gøre, kræver en reel og hård arbejdsindsats. Det er nonsens at tale om at opbygge noget rige uden gennem arbejde; det kræver arbejde af enhver del af vores organisation, det være sig mentalt, fysisk eller åndeligt, og det er den eneste måde at opbygge Guds rige på (DBY, s. 291).

Hvis vi skal opbygge Guds rige eller oprette Zion på jorden, må vi arbejde med vores hænder, planlægge i vores tanker og udtænke måder og midler til at nå det mål (DBY, s. 291).

Jeg har konstant Zion for øje. Vi vil ikke vente på engle eller på, at Enok og hans folk skal komme og opbygge Zion, men vi vil bygge det. Vi vil dyrke vores hvede, bygge vores huse, indhegne vores gårde, tilplante vores vingårde og frugthaver og dyrke alt, som gør vores legeme godt og tilpas, og på denne måde har vi til hensigt at opbygge Zion på jorden og lutre og rense det fra al urenhed. Lad der være en hellig indflydelse, som udgår fra os over alle ting, som vi har nogen magt over: Over den jord vi dyrker, over de huse vi bygger, og over alt, som vi ejer; og hvis vi hører op med at have nogen forbindelse med det, som er korrupt, og grundlægger Guds Zion i vores hjerte, i vores eget hjem, i vores byer og i hele vores land, vil vi til sidst overvinde jorden, for vi er jordens herrer; og i stedet for torne og tidsler vil enhver plante, som er god som føde for mennesket og til at forskønne og pynte op med, springe frem fra dens skød (DBY, s. 443–444).

Herren har velsignet mig, han har altid velsignet mig. Fra den tid hvor jeg begyndte at opbygge Zion, er jeg blevet overordentligt velsignet. Jeg kunne fortælle om tilfælde af så utrolig en beskaffenhed, hvad angår Guds forsyn med mig, at mine brødre og søstre i deres hjerte ville sige: »Jeg har svært ved at tro dette« (DBY, s. 452).

Min åndelige glæde må komme gennem mit eget liv, men det ville styrke samfundets velfærd, og min glæde, da jeg er ét med dem, hvis enhver mand og kvinde ville efterleve deres religion og selv nyde evangeliets lys og herlighed, være fredsommelige, ydmyge og trofaste, og hvis de hele tiden ville glæde sig i Herren, passe de ting de er kaldet til at gøre, og sørge for aldrig at gøre noget forkert (DBY, s. 119).

Da ville alt være fred, lykke og ro på vores gader og i vores hjem. Retssager ville ophøre med at eksistere, højrådet og biskoprådene ville ikke blive forelagt nogen problemer og retsmøder, oprør og strid ville ikke være kendt (DBY, s. 119).

Da ville vi have Zion, for alle ville være rene af hjertet (DBY, s. 119).

Jeg har i mit hjerte besluttet mig til at gøre Guds vilje, at opbygge hans rige på jorden, at etablere Zion og dets love og at frelse folket; og jeg kan sige, sandt og ærligt, at i alt mit arbejde har tanken om, hvad min belønning vil være, aldrig strejfet mig eller om min krone vil blive stor eller lille, eller om jeg i det hele taget vil få nogen krone, en lille besiddelse, en stor besiddelse eller ingen besiddelse. Jeg har aldrig haft nogen tanker eller overvejelser om dette eller overhovedet taget mig noget af det. Det eneste, som jeg har haft i mine tanker, har været, at det var min pligt at gøre Guds vilje og at arbejde for at etablere hans rige på jorden … fordi de principper, som Gud har åbenbaret til jordens indbyggeres frelse, af natur er rene, hellige og ophøjende. I dem findes der ære og evig fremgang, de leder fra lys til lys, fra styrke til styrke, fra herlighed til herlighed, fra viden til viden og fra magt til magt (DBY, s. 452).

Forslag til studium

Zion er de rene af hjertet.

Det bør være vores formål i livet at helliggøre os og opbygge vor Guds Zion.

  • Præsident Young lærte os, at »det bør være vores formål i livet at … opbygge vor Guds Zion.« Hvad må vi gøre som Kirke for at opbygge Zion? Hvordan kan man som enkeltperson hjælpe med dette arbejde?

  • Hvad er »det mønster og den orden,« som Enok brugte til at bygge og fuldkommengøre Zion dengang? (Se også Moses 7:10–11, 17–21). Hvordan kan vi følge det samme mønster i vores familie og ward eller gren i dag?

  • Hvordan kan familier skabe Zion i deres eget hjem?

Formålet med at opbygge Zion er at helliggøre Guds børn gennem frelsens ordinanser.

  • Hvordan kan vi helliggøre os selv og vores familie?

  • Hvorfor »har vi fået befaling om at samles, om at gå ud fra Babylon« til Zion? (Se også L&P 44:4–6; 133:14). Hvad er det åndelige Babylon, og hvordan slipper vi ud derfra?

  • Hvad har opbyggelsen af Zion og det hellige præstedømmes ordinanser til fælles?

Herren har givet de hellige mulighed for at opbygge Zion.

  • Hvad har Herren givet os, så vi kan bidrage med at opbygge Zion?

  • Zion begynder i »den enkeltes hjerte.« Hvilke gaver eller talenter har I, som kan hjælpe jer med at opbygge Zion?

Det kræver offer og stor indsats at opbygge Zion.

  • I Kirkens første tid blev stedet for Zions centrale stav åbenbaret (se også L&P 57:2–3). Hvad forhindrede ifølge Brigham Young de hellige i at tage deres arv i besiddelse og etablere Zion på det tidspunkt?

  • Hvordan vil Herren sørge for oprettelsen af Zion? (Se også L&P 105:5–6).

  • Hvorfor er det vigtigt, at »optræne vores sind« i vores stræben efter at opbygge Zion?

  • Præsident Young belærte om, at vi må være forenede i vores indsats for at opbygge Zion. Hvordan kan vi opnå denne enhed i vores familie, kvorum og ward eller gren?

  • Hvorfor kræver Herren »en reel og hård arbejdsindsats« af os for at opbygge Zion?

  • Præsident Young udtalte: »Herren har velsignet mig … fra den tid, hvor jeg begyndte at opbygge Zion, er jeg blevet overordentligt velsignet.« Hvilke velsignelser venter der dem, der holder deres pagt om at opbygge Zion? (Se også Es 51:11).

Billede
Manti Temple under construction

Præsident Brigham Young var kendt som en store kolonisator. Han indviede grunden til templet i Manti (ses ovenfor under opførelse) i 1877.

Billede
Salt Lake Temple under construction

Fotografi af templet i Salt Lake City under opførelse. Præsident Young viede sit liv til at opbygge Zion og belærte om, at »det bør være vores formål i livet at opbygge vor Guds Zion« (DBY, s. 88).