Bibliotek
Hvordan kan jeg blive en bedre lærer?


Hvordan kan jeg blive en bedre lærer?

God undervisning er et vigtigt led i at opbygge Herrens rige, og vi har alle mange muligheder for at undervise. Selvom vi ikke har nogen formel kaldelse til at undervise, så har vi undervisningsmuligheder i vores familie og som naboer og venner. Vi kan blive bedre lærere ved oprigtigt at vurdere vore egne styrker og svagheder, ydmygt søge Herrens hjælp og ihærdigt søge efter at udvikle de evner og færdigheder, der er vigtigst i evangelisk undervisning.

Billede

Forbered dig åndeligt

Hvordan har gode lærere været til velsignelse for dig? Hvad har du gjort for at blive en bedre lærer?

Hvilke muligheder har du givet de unge for at undervise? Hvad er deres styrker og svagheder som lærere?

Studér bønsomt disse skriftsteder og hjælpekilder. Hvad vil hjælpe de unge til at lære, hvordan de kan blive bedre lærere?

Eter 12:27 (Herren vil hjælpe os til at gøre det svage stærkt)

L&P 42:14 (Vi skal have Ånden for at undervise)

L&P 88:78 (Undervis flittigt)

Robert D. Hales, »›Kom så og følg mig‹ ved at praktisere kristen kærlighed og tjeneste«, Liahona, nov. 2016, s. 22-24

»Introduktion: Undervisning på Frelserens måde«, Undervisning på Frelserens måde, 2016, s. 4-5

»Forbedring som en kristuslignende lærer: En personlig evaluering«, Undervisning på Frelserens måde, 2016, s. 37

Dallin H. Oaks, »Undervisning i evangeliet«, Liahona, jan. 2000, s. 94-98

David M. McConkie, »Undervis med Guds kraft og myndighed«, Liahona, nov. 2013

»Undervis i evangeliet«, Tro mod sandheden, 2005, s. 164-166

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren gav sine disciple vigtige opgaver med at undervise, velsigne og tjene andre. Hvordan vil de unge blive velsignet ved at få muligheder for at undervise andre i det, som de lærer?

Skab sammenhænge

Hjælp i de første få minutter i hver klasse de unge til at skabe sammenhæng mellem det, de lærer i forskellige situationer (som for eksempel personligt studium, seminar, andre klasser i Kirken eller oplevelser med deres venner). Hvordan kan du hjælpe dem til at se anvendeligheden af evangeliet i deres hverdag? Forslagene herunder kan eventuelt hjælpe:

  • Bed de unge om kortfattet at fortælle om en lektion fra en familieaften, seminar eller Kirken, som de holdt meget af.

  • Bed dem om at tænke på en yndlingslærer, der har inspireret dem til at efterleve evangeliet. Hvad var det, der gjorde denne lærer så god? Hvilke egenskaber havde denne lærer, som de unge gerne vil efterligne? Bed de unge om at læse afsnittet med titlen »Frelserens måde at undervise på« på side 4 i Undervisning på Frelserens måde og se efter egenskaber hos kristuslignende lærere. Hvordan er gode lærere i evangeliet med til at opbygge Guds rige?

Lær sammen

Ud fra forslagene herunder kan de unge lære, hvordan de bliver bedre lærere. Følg Åndens vejledning, og vælg det eller de, der vil virke bedst i din klasse:

  • Del klassen op i tre grupper, og bed hver gruppe om at læse et af følgende skriftsteder: Eter 12:27; L&P 42:14; L&P 88:78. Bed dem om at overveje og drøfte, hvordan vi kan blive bedre lærere ifølge disse skriftsteder. Tilskynd dem til at læse de skriftsteder, der er nævnt i fodnoterne til disse vers for at lære mere om at blive bedre lærere, og bed dem om at fortælle, hvad de fandt frem til. Bed de unge om at læse afsnittet »Undervis i evangeliet« i Tro mod sandheden (s. 164-166) og lave en liste over, hvordan de kan blive mere omsorgsfulde lærere.

  • Lad de unge finde de seks grundlæggende principper ved undervisning fra afsnit III i ældste Dallin H. Oaks’ tale »Undervisning i evangeliet« og skrive dem på tavlen. Bed dem om at vurdere, hvor gode de er til at anvende disse principper i deres undervisning. Bed dem om at vælge et af disse principper, som de ønsker at lære mere om eller at blive bedre til i deres undervisning. Bed dem om at studere dette princip i ældste Oaks’ tale og fortælle, hvad de lærte, og hvad de vil gøre for at anvende dette princip næste gang, de skal undervise.

  • Bed eleverne om at udfylde »Forbedring som en kristuslignende lærer: En personlig evaluering« på side 37 i Undervisning på Frelserens måde. Bed dem om at drøfte, hvad de lærte i små grupper, og gengive hovedpunkterne fra drøftelsen med de andre grupper. Bed de unge om at tænke på en nylig situation, hvor de underviste (for eksempel ved en familieaften, en klasse i Kirken eller som hjemmelærer). Bed hver ung om at lægge en plan om at blive bedre som underviser i evangeliet.

  • Skriv på tavlen: »Hvad kan jeg gøre for at blive en bedre lærer?« Bed de unge om at læse de tre afsnit, begyndende med vendingen »At ›undervise hinanden i rigets lære‹« i ældste Robert D. Hales’ tale »›Kom så og følg mig‹ ved at praktisere kristen kærlighed og tjeneste«. De kunne også læse »Introduktion: Undervisning på Frelserens måde« i Undervisning på Frelserens måde. Bed dem om at se efter svar på dette spørgsmål og fortælle om det, de finder. Hvordan vil de anvende det, de har lært i deres egen undervisning?

  • Bed de unge om at læse »Undervisningsmetoder« i Tro mod sandheden og på tavlen skrive de undervisningsmetoder, de finder frem til. I hvilke situationer har de unge set disse metoder blive benyttet? Bed de unge om at vælge en af trosartiklerne og bruge et par minutter af klassetiden på at forberede sig til at undervise nogle børn om den ved hjælp af en af de metoder, der står på tavlen. Bed de unge om at fortælle, hvad de har forberedt.

Bed de unge om at fortælle om det, de har lært i dag. Forstår de, hvordan de kan blive bedre lærere? Har de yderligere spørgsmål? Ville det være værd at bruge mere tid på dette emne?

Skriftstudiumsmetoder

Brug fodnoter. I det første forslag i dette afsnit bliver de unge opfordret til at bruge fodnoterne i skrifterne. Hjælp dem til at se, hvordan de kan få en større forståelse af det, de læser, når de benytter fodnoterne. Tilskynd de unge til ofte at benytte fodnoterne for at få mest muligt ud af deres personlige studium af skrifterne.

Video:

Se mere

Opfordring til handling

Lad de unge fortælle om eventuelle tilskyndelser, de har fået i løbet af klassetiden. Hvad vil de gøre for at forbedre sig som lærere? Tilskynd dem til at fortælle om deres oplevelser i de kommende klasser.