2016
Profeti og personlig åpenbaring
April 2016


Budskap fra Det første presidentskap

Profeti og personlig åpenbaring

Bilde
youth and children first presidency message sidebars
Bilde
family watching general conference

Jesu Kristi sanne kirke har blitt gjenopprettet, og finnes på jorden i dag. Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige har alltid blitt ledet av levende profeter og apostler, som mottar konstant veiledning fra himmelen.

Dette guddommelige mønster fantes også i oldtiden. Vi lærer i Bibelen: “For Herren Herren gjør ikke noe uten at han har åpenbaret sine skjulte råd for sine tjenere profetene” (Amos 3:7).

Gud har igjen talt i vår tid gjennom profeten Joseph Smith. Gjennom profeten Joseph har han åpenbart Jesu Kristi evangelium i dets fylde. Han har gjengitt sitt hellige prestedømme med dets nøkler og alle rettigheter, all myndighet og alle funksjoner forbundet med prestedømmets hellige kraft.

I vår tid er levende profeter og apostler bemyndiget til å tale, undervise og lede med myndighet fra Gud Faderen og vår Herre Jesus Kristus. Frelseren sa til profeten: “Det jeg, Herren, har talt, har jeg talt, og jeg unnskylder meg ikke, og selv om himlene og jorden forgår, skal mitt ord ikke forgå, men alt skal bli oppfylt, enten ved min egen røst eller ved mine tjeneres røst, det være det samme” (L&p 1:38).

På generalkonferansen to ganger i året blir vi velsignet med anledningen til å høre Herrens ord til oss fra hans tjenere. Det er et uvurderlig privilegium. Men verdien av denne muligheten avhenger av hvorvidt vi mottar ordene under innflytelse av den samme Ånd som de ble gitt til disse tjenerne ved (se L&p 50:19-22). Akkurat slik de mottar veiledning fra himmelen, må også vi det. Og det krever at vi gjør den samme åndelige innsatsen.

“Du må forberede deg”

For mange år siden ba et av medlemmene av De tolv apostlers quorum meg om å lese en konferansetale han forberedte til generalkonferansen. Jeg var ny som medlem av quorumet. Jeg anså det som en ære at han stolte på at jeg kunne hjelpe ham å finne ordene som Herren ville at han skulle si. Han sa med et smil: “Å, dette er 22. utkastet av talen.”

Jeg husket et råd en kjærlig og vennlig president Harold B. Lee (1899-1973) tidligere hadde gitt meg med stort ettertrykk: “Hal, hvis du ønsker å få åpenbaring, må du forberede deg.”

Jeg leste, grunnet og ba angående dette 22. utkastet. Jeg studerte så godt jeg kunne under Den hellige ånds innflytelse. Da dette quorumsmedlemmet holdt talen sin, hadde jeg forberedt meg. Jeg er ikke sikker på om jeg hjalp, men jeg vet at jeg ble forandret da jeg hørte talen. Det kom budskap til meg langt utover ordene jeg hadde lest, og som han uttalte. Ordene hadde større betydning enn de jeg hadde lest i utkastet. Og budskapet syntes å være rettet til meg, tilpasset mine behov.

Guds tjenere faster og ber om å motta budskapet Han ønsker at de skal gi dem som trenger åpenbaring og inspirasjon. Det jeg lærte av denne opplevelsen, og mange andre som den, er at for å oppnå de store fordelene som er tilgjengelig ved å høre levende profeter og apostler, må vi selv betale prisen for å motta åpenbaring.

Herren elsker enhver som hører hans budskap, og han kjenner den enkeltes hjerte og omstendigheter. Han vet hvilken irettesettelse, hvilken oppmuntring og hvilken sannhet i evangeliet som best vil hjelpe hver enkelt å velge sin egen vei underveis til evig liv.

Vi som lytter til og ser budskapene fra generalkonferansen, tenker noen ganger etterpå: “Hva husker jeg best?” Herren håper at vi alle vil svare: “Jeg vil aldri glemme øyeblikkene da jeg følte Ånden fortelle meg hva jeg kunne gjøre for å behage min himmelske Fader og Frelseren.”

Denne personlige åpenbaringen kan vi motta når vi hører profetene og apostlene, og når vi anstrenger oss i tro for å motta den, akkurat slik president Lee sa vi kunne. Jeg vet at dette er sant ved erfaring og ved Åndens vitnesbyrd.