2016
Jeg blir gjort narr av på skolen fordi jeg er medlem av Kirken. Jeg vet at jeg må stå frem for det jeg tror på, men det er så vanskelig! Hvordan kan jeg bli modig nok?
April 2016


Spørsmål & svar

“Jeg blir gjort narr av på skolen fordi jeg er medlem av Kirken. Jeg vet at jeg må stå frem for det jeg tror på, men det er så vanskelig! Hvordan kan jeg bli modig nok?”

Du har rett i at du trenger mot for å takle denne situasjonen. Jesus Kristus har tross alt befalt: “Stå opp og la deres lys skinne, så deres lys kan være et banner for nasjonene” (L&p 115:5). Men å ha mot til å la ditt lys skinne behøver ikke nødvendigvis å bety at du tar til motmæle mot dem som gjør narr av deg.

Uansett kan du la motstanden inspirere deg til å bli bedre. Når du jobber hardt for å styrke ditt vitnesbyrd, kan du utvikle den slags fredelig mot som vil hjelpe deg å ta til orde eller ganske enkelt fortsette å gjøre det som er rett, selv om andre gjør narr av deg.

Det kan være opprørende å bli ertet, men husk at du kan be om å bli fylt med kjærlighet, slik at andre kan føle Kristi kjærlighet gjennom deg (se Moroni 7:48). Fordi hver situasjon er unik, skulle du søke Åndens veiledning for å kunne vite hvordan du kan reagere på en Kristus-lignende måte i hvert tilfelle.

Avhengig av situasjonen, kan det være best å snakke på tomannshånd med dem som har gjort narr av deg, eller bare ignorere den uvennlige ertingen mens du fortsetter å etterleve din tro. Hvis andre ikke er interessert i å høre på det du har å si, kan ditt eksempel på vennlighet, tilgivelse og oppriktighet være det beste budskapet du kan sende.

Vis sant mot

De som gjør narr av deg, vil kanskje ikke slutte bare fordi du er modig nok til å be dem om å slutte, men de vil kanskje slutte når du utøver ditt mot ved å leve i samsvar med det du er – en siste-dagers-hellig. Før du vet ordet av det, vil vår himmelske Faders godkjennelse skinne på deg, og forhåpentligvis åpne øynene deres for det gjengitte evangelium i ditt liv.

Bright U., 17 år, delstaten Imo, Nigeria

Finn styrke i det grunnleggende

Bønn og faste er viktig fordi det vil hjelpe deg å takle vitser og utfordringer på skolen, akkurat slik Jesus Kristus opplevde mye hån og spott da han var her på jorden. De vil hjelpe deg å utvikle større kjærlighet til og tålmodighet med andre.

Walter C., 15 år, Jaén, Peru

Bli veiledet ved bønn

I lang tid var jeg det eneste medlemmet på skolen. Mine nærmeste venner syntes å forstå meg, men andre skolekamerater gjorde narr av meg. En dag ba jeg, og følte behov for å snakke med en av dem som oppfordret andre til å gjøre narr av meg. Jeg forklarte at jeg ikke var sint på ham, men jeg ba ham om å gi meg den samme respekten som han selv ønsket. Etter å ha hørt samtalen vår, forsvarte en av lærerne mine meg alltid når han så noe skje. Jeg vet at Herren vil være med deg når du snakker med disse personene.

Shanela S., 14 år, Pangasinan, Filippinene

Bygg opp ditt vitnesbyrd

Først trenger du et sterkt vitnesbyrd om sannhetene du ønsker å dele med andre. Dernest må du ha kjærlighet til dem som gjør narr, og ikke havne i krangler, for Gud støtter aldri stridighet (se 3 Nephi 11:29). Men mest av alt må du gjøre ditt beste for alltid å ha Ånden med deg. Ånden vil hjelpe deg å få større kjærlighet og mot, og han vil gi ordene dine større kraft.

Julia F., 19 år, Hesse, Tyskland

Elsk dine fiender

Jeg har vært i lignende situasjoner. Hvis du har tro og ydmyker deg, vil du bli velsignet med den styrke og tro du trenger for å etterleve budet “Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere… og be for dem” (Matteus 5:44). Jeg vil oppfordre deg til å granske Skriftene for å finne svar på hvordan du kan være sterk. Be når du føler deg alene i din tro. I Romerne 8:31 står det: “Hva skal vi da si til dette? Er Gud for oss, hvem er da imot oss?” Du har Gud på din side! Alt er mulig.

Reagan T., 15 år, Utah, USA

Ikke vær redd

Snakk oftere om religionen din, eller gjør bevisst ting for å komme inn på den. Jeg var i en lignende situasjon, og skrev: “Jeg elsker å være siste-dagers-hellig” på skolesekken. Ved å gjøre det, åpnet jeg døren til flere misjonæranledninger og viste andre at jeg ikke var redd for å la dem vite at jeg er medlem av Kirken. Uansett hva du gjør, må du ikke la dem trykke deg ned. Be for dem og for deg selv. Snart vil du oppdage at hvis du fokuserer på å frelse andre, vil du ikke være så redd for å la dem få vite sannheten om vår himmelske Faders evangelium.

Savanna P., 14 år, Texas, USA