2005
Fordyb dig i seminar
Oktober 2005


Fordyb dig i seminar

De unge på Tahiti fordyber sig i skrifterne hver dag.

Et eller andet sted, midt ude på det store ocean, på en smuk tropisk ø, hvor vinden dufter af blomster, og palmerne strækker sig op mod himlen, opdager sidste dages hellige unge den kraft, som findes i skrifterne.

På øen Tahiti, der betyder »samlingssted«, samles mange af disse unge mænd og kvinder hver morgen kl. 5.15 for at studere skrifterne og lære, hvordan evangeliet kan ændre deres liv.

Seminar på Tahiti, såvel som på flere af de 117 andre øer, som udgør Fransk Polynesien, er velbesøgt. Vel er det en udfordring at stå så tidligt op, men de unge mener, at velsignelsen langt overgår det offer.

»Det er ikke let,« siger Vaitiare Timo på 17 fra Mahina Menighed i Arue Stav i Tahiti. »Men der er ingen vej udenom. Jeg må komme. Jeg må tjene Herren efter alt det, han har gjort for mig.«

Hver af de unge har deres egen grund til at komme her. De kommer for at lære, at forstå, at efterleve, at finde venner, at få en daglig hjælp til at tackle livets problemer, at forberede sig på mission og ægteskab, at blive omvendt, at tjene Herren, at føle sig godt tilpas og at finde tryghed. De erfarer, at seminar hjælper dem med at opnå dette og meget mere.

Træng ind i skrifterne

»Jeg kommer for at lære,« siger Raymonde Chapman på 15 fra Orofero Menighed i Paea Stav i Tahiti, »for at lære skrifterne bedre at kende og høre mere om profeternes liv. Jeg vil gerne øge min forståelse.«

Hvis Raymonde gerne vil vide mere om skrifterne, så er seminar det helt rigtige sted. Det er ikke usædvanligt at høre en seminarlærer sige noget i stil med: »Vi prøver at få eleverne til at trænge ind i skrifterne, så skrifterne kan trænge ind i dem.«

Det ses tydeligt, at disse elever trænger ind i skrifterne, og at skrifterne bliver en del af dem selv.

18-årige Karere Teihos yndlingsskriftsted er L&P 10:5: »Bed altid, så du må vinde sejr, ja, så at du kan overvinde Satan og slippe ud af hænderne på Satans tjenere, der understøtter hans værk.«

»Satan er meget stærk,« siger Karere, der er medlem af Mahina Menighed. »Hver morgen, inden jeg tager til seminar, beder jeg om at blive beskyttet mod fristelser. Det virker.« Han trækker på skuldrene. »Jeg er ikke fuldkommen, men indtil videre er jeg blevet velsignet med styrke til at stå imod.«

Når elever som Karere begynder at omsætte det, de lærer, i praksis, begynder skriftens kraft for alvor at ændre deres liv.

»Seminar hjælper os med at anvende evangeliet i vores liv,« siger Benjamin Tuahiva på 14 fra Orofero Menighed. »Profeternes liv er et eksempel for os.«

»Jeg holdt meget af beretningen om, hvordan Josef tilgav sine brødre,« siger Benjamins klassekammerat Rumia Temauri på 14 med henvisning til historien om, hvordan Josef blev solgt i Egypten. »Det er et godt eksempel på, hvordan man skal have et godt forhold til sin familie. Det har hjulpet mig.«

Søster Ariiotima Mahirava, der er Benjamins og Rumias seminarlærer, beder sine elever om at lære et mesterskriftsted hver uge. På bagsiden af hvert mesterskriftstedskort er der forslag til, hvordan eleven kan anvende det, som skriftstedet taler om. Søster Mahirava udfordrer eleverne til at efterleve det i løbet af ugen og så bære vidnesbyrd i seminarklassen om, hvordan de er blevet velsignet ved det.

»Jeg tror, at eleverne indser, at evangeliet ikke bare er noget, man efterlever om søndagen,« siger søster Mahirava. »Det er rart at se eleverne få den indsigt.«

Velsignelserne ved seminar

Seminareleverne i Fransk Polynesien er taknemlige for muligheden for at deltage i seminar. De erkender de mange velsignelser, som de modtager for deres trofasthed.

»Det er en stor velsignelse at vide, at Mormons Bog er Guds ord,« siger Karere. »Det er vores religions slutsten. Den hjælper os til at omvende os til vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Jeg har fået stor kærlighed til dem.«

Eleverne påskønner også profeternes ord og erfaringer.

»De historier, vi hører fra skrifterne, hjælper os i dagligdagen,« siger Vaitiare. »Det, som profeterne gjorde i sin tid, kan også hjælpe os i dag. Jeg har også haft gavn af oplevelser fra de nutidige profeters liv, især Joseph Smiths.«

»Jeg ved, at seminar hjælper mig,« siger Karere. »Jeg ved, at det, at jeg kommer her hver morgen for at lære mere om evangeliet, vil gavne mig, når jeg skal på mission, fordi det viser mig, hvordan jeg skal undervise og bære vidnesbyrd.«

Find en at støtte dig til

Ikke alene styrker seminar den enkelte elev, eleverne finder også styrke i samværet med hinanden.

»Der bliver afholdt et par klasser samtidig,« siger Vaitiare. »Så vi lærer elever fra de andre klasser og andre menigheder at kende. Da de fleste af os går på den samme skole, er det en hjælp at finde skolekammerater, som også er medlemmer.«

Når disse skriftstuderende elever finder venner, der deler deres standarder, er det lettere for dem at stå fast ved deres tro henne på skolen.

»Vi foretager os en masse sammen med vore venner, som ikke er medlemmer,« siger Vaitiare. »Men nogle gange er det rart at støtte sig til en, som deler ens tro.«

Tryghed i de sidste dage

Vaitiare har også et yndlingsskriftsted. I det mindste indtil hendes studier hjælper hende med at finde et andet skriftsted, som kan hjælpe hende lige så meget. Det er Åb 1:3: »Salig er den, som læser op, og de, som hører profetiens ord og holder fast ved det, der står skrevet i den; for tiden er nær.«

»Skrifterne fortæller os sandheden, hvis vi læser i dem,« siger hun. »Det, som profeterne siger, er en rettesnor for os. Hvis vi følger skrifterne og profeternes ord, kan vi føle os trygge i disse tider.«

Det er bare endnu en grund til at samles til seminar og trænge ind i skrifterne.

SEMINARVENNER

»Tak for jeres indsats for at … gå til institut, at gå til seminar og tage del i de velsignelser, som kan opnås der, ikke blot ved selve den evangeliske undervisning, men også ved samværet med andre. Jeg vil sige til jer, at I skal udsøge jer venner blandt Kirkens medlemmer. Hold sammen og styrk hinanden. Og når fristelserne kommer, vil I have nogle at støtte jer til, som kan velsigne jer og indgyde jer styrke, når I har brug for det.«

Præsident Gordon B. Hinckley, »Den levende profets ord«, Liahona , august 1998, s. 16.