2005
JEG VIL ALTID VÆLGE DET RETTE
Oktober 2005


FÆLLESTID

JEG VIL ALTID VÆLGE DET RETTE

»Vælg i dag … Jeg og mit hus vil tjene Herren« (Jos 24:15).

Tænk over de valg, som du træffer hver dag. Vælger du selv, hvilket tøj du skal have på, hvad du skal sige, hvad du skal læse og se på, og hvordan du skal opføre dig? Evnen til at træffe valg er en gave fra vor himmelske Fader. Den kaldes handlefrihed . En vigtig del af vor himmelske Faders plan for os er, at vi skal benytte vores handlefrihed. Hvad kan hjælpe dig med at vælge det rette?

Vor himmelske Fader vil hjælpe dig med at vælge det rette. Du er Guds barn, og han ønsker, at du skal vende tilbage og leve hos ham. Husk på, at du kan bede til vor himmelske Fader når som helst og hvor som helst, og han vil velsigne dig med mod til at vælge det rette.

Jesus Kristus hjælper dig med at vælge det rette. Han er »vejen, sandheden og livet« (Joh 14:6) og det fuldkomne eksempel, som du kan følge. Du vælger det rette, når du spørger dig selv: »Hvad ville Jesus forvente, at jeg gør?«

Helligånden hjælper dig med at vælge det rette. Når du bliver døbt, og når du modtager nadveren, indgår du pagt om (eller lover) at holde budene. Når du gør det, lover vor himmelske Fader, at Helligånden vil være hos dig. Helligånden tilskynder dig til at gøre det rette, han advarer dig og velsigner dig med fred, når du vælger det rette.

Profeterne hjælper dig med at vælge det rette. Skrifterne indeholder Guds ord, som profeterne har forkyndt det. De kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du skal gøre. Vores profet og andre ledere i dag er Guds tjenere. Hør godt efter, når de taler til generalkonferencerne. Når du følger deres råd, vælger du det rette.

»Vælg det rette«-labyrint

Gå gennem labyrinten på side L4. Vælg de billeder, der repræsenterer gode valg. Når du træffer de rette valg, fører labyrinten dig til Kristus.

Forslag til fællestid

  1. 1. Du kan fortælle om visdomsordet og tøjstandarder ved at skrive sedler med følgende skriftsteder: Fra L&P 89, vers 7, 8, 9, 10, 11, 12 og 14; og følgende citater fra præsident Gordon B. Hinckley: »En velsoigneret ung pige, som er ren i legemet og sindet, er virkelig smuk.« »En velsoigneret ung mand er virkelig flot. Han er en søn af Gud, som er fundet værdig til at bære Guds hellige præstedømme.« »[En Guds søn] behøver ikke tatoveringer eller ørenringe på eller i sit legeme.« »Jeg lover jer, at den dag vil komme, hvis I har tatoveringer, hvor I vil fortryde jeres handlinger.« »Med hensyn til de unge piger [så] er et par beskedne ørenringe tilstrækkeligt.« »Der er ingen grund til, at nogen sidste dages hellig dreng eller pige … overhovedet forsøger [at tage narko]« (se »En profets råd og bøn for ungdommen«, Liahona, april 2001, s. 30-41). Forklar, at både tøjstandarderne og visdomsordet har med kroppens pleje at gøre. Læg sedlerne ned i en pose; og lad så posen gå rundt, mens børnene synger. Stands musikken, og lad et barn vælge en seddel fra posen og læse henvisningen højt. Drøft og forklar principperne i visdomsordet og tøjstandarderne.

  2. 2. På opslagstavlen anbringer du otte til ti billeder fra sættet Evangelisk Kunst, som viser Kristus, der gør gode gerninger mod andre. Fortæl børnene, at Jesus er vores ven, og ved sit eksempel lærte han os at være gode venner. Lad hver klasse vælge et billede og læse historien om billedet fra skrifterne eller fra teksten bag på billedet. Mens hver klasse fremfører en lille sketch over deres historie, kan I tale om, hvordan Jesu eksempel hjælper os til at være gode venner.