2006
Den store plan for lykke
November 2006


Den store plan for lykke

Ligesom en fisk behøver vand, behøver I evangeliet og Helligåndens ledsagelse for at være oprigtigt og virkeligt lykkelige.

Da jeg var diakon ligesom mange af jer unge mænd, var min far og jeg på vandretur i bjergene for at fiske efter ørreder. Da min far satte maddingen på krogen for enden af min fiskesnøre, fortalte han mig, at jeg skulle få krogen til at sidde fast i fi-skens mund, når den forsøgte at tage maddingen, for ellers ville den slippe væk. Jeg forstod ikke, hvad det betød at få krogen til at sætte sig fast, så han forklarede mig, at krogen skulle fæstnes godt i fiskens mund, når den bed på krogen, så den ikke kunne ryste sig fri, og at krogen ville sætte sig fast, hvis jeg trak hurtigt tilbage i stangen, når fisken prøvede at tage maddingen. Jeg ville virkelig gerne fange en fisk, så jeg stod på bredden af vandløbet som en sammenpresset fjeder, med hver eneste muskel spændt, og ventede på selv den mindste bevægelse for enden af stangen, som ville være et tegn på, at fisken prøvede at tage maddingen. Efter nogle minutter mærkede jeg en bevægelse for enden af min fiskestang, og i samme øjeblik trak jeg den tilbage af al min kraft og forventede en sej kamp med fisken. Jeg var overrasket over at se den stakkels ørred – med en krog fast placeret i munden – blive slynget op af vandet og op i luften over hovedet på mig og lande sprællende på jorden bag mig.

Jeg har to iagttagelser fra den oplevelse: For det første har en fisk, som ikke er i vandet, det elendigt: Selvom dens gæller, finner og hale fungerer rigtig godt i vandet, er de fuldstændig ubrugelige på land. For det andet så døde den stakkels fisk, som jeg fan-gede den dag, fordi den blev narret til at behandle noget meget farligt – endda dræbende – som værdifuldt eller i det mindste tilstrækkelig interessant til at retfærdiggøre et nærmere eftersyn og måske et lille nip.

Mine kære brødre i Det Aronske Præstedømme, der er et par lektier, man kan lære af dette: For det første er det grundlæggende formål med jeres liv, som Lehi sagde, at »nyde glæde« (2 Ne 2:25). For at kunne nyde glæde skal I forstå, at I som jeres himmelske Faders børn har arvet guddommelige egenskaber og åndelige behov – og ligesom en fisk behøver vand, behøver I evangeliet og Helligåndens ledsagelse for at være oprigtigt og virkeligt lykkelige. Fordi I er Guds slægt (se ApG 17:28), er det uforeneligt med jeres evige natur at gøre noget forkert og føle jer godt tilpas. Det kan ikke lade sig gøre! Det er så at sige en del af jeres åndelige DNA, at I kun oplever fred, glæde og lykke i den udstrækning, I efterlever evangeliet.

I modsætning hertil vil I, i den grad I vælger ikke at efterleve evangeliet, få det lige så elendigt som en fisk uden vand (se Mosi 4:30). Som Alma sagde til sin søn Corianton:

»Se, jeg siger dig: Ugudelighed har aldrig været lykke.

Og se, min søn, alle mennesker, som er i en naturlig tilstand, eller jeg vil snarere sige i en kødelig tilstand, er i bitterheds galde og i syndens bånd; de er uden Gud i verden, og de har levet i modstrid med Guds natur; derfor er de i en tilstand, der er i modstrid med lykkens natur« (Alma 41:10-11).

Læg mærke til, at det at være »uden Gud i verden« – med andre ord at afvise at efterleve hans evangelium og derfor undvære Helligåndens ledsagelse – er at befinde sig i en tilstand, der står i modsætning til lykkens natur. Jesu Kristi evangelium er i virkeligheden den – bemærk, at det er i ental, og derfor betyder den eneste – »store plan for lykke« (Alma 42:8). Hvis I vælger nogen anden måde at leve på, eller forsøger kun at efterleve den del af evangeliet, der synes bekvem, vil et sådant valg snyde jer for den fulde, strålende glæde og lykke, som I blev skabt til af vor kærlige Fader i himlen og hans Søn.

Nu kommer vi til den næste lektie fra min fiskeoplevelse: Ligesom en fisk i et vandløb skal tage sig i agt for de snarer, der er placeret på dens vej for at undgå at blive trukket op af vandet, skal vi være vise for at undgå at blive trukket bort fra et lykkeligt, evange-lieorienteret liv. Husk på, som Lehi bemærkede, at djævelen »stræber efter at gøre alle mennesker elendige, ligesom han selv er« og får »magt til at tage [os] til fange«, når vi beskæftiger os med noget urent og ondt (2 Ne 2:27, 29). Bliv derfor ikke narret til så meget som at tage et lille nip af noget uværdigt, for Satan står klar til at sætte krogen fast. Det var denne risiko for, at krogen blev sat listigt eller pludseligt fast, der fik den fordums profet Moroni – som rent faktisk så vores tid (Morm 8:35) – til tydeligt at advare jer og mig om ikke at røre »den onde gave, ej heller det urene« (Moro 10:30).

Der er meget, der er ondt og urent i musik, på internettet, i film, blade og i alkohol, stoffer og tobak. For så vidt angår alt ondt og urent, mine unge venner, så rør det ikke! Forklædt i noget sådant er der en krog, der listigt sætter sig fast, og meget mere pludseligt end I kan forestille jer – og det kan være en ulideligt smertefuld proces at få krogen ud igen. Alma beskrev, at omvendelsesprocessen for ham var »næsten til døde« (Mosi 27:28). Faktisk sagde han, at »intet kunne være så intenst og så bittert, som mine smerter var« (Alma 36:21).

Der er måske nogle af jer, som har været indblandet i noget ondt eller urent. Find håb i den lærdomsmæssige og historiske kendsgerning, at Almas tro på Herren førte ham til omvendelse, og som en direkte følge af hans omvendelse oplevede han en sådan lykke gennem kraften i Kristi forsoning, at med hans ord »kan intet være så intenst og sødt, som min glæde var« (Alma 36:21). I vil opleve det samme, når I søger Herren gennem omvendelse.

Hver især har vi i en eller anden grad brug for at omvende os. Omvendelse vil sige at foretage de virkelige ændringer i jeres liv, som Frelseren ønsker, at I skal foretage jer for jeres lykkes skyld. Omvendelse er det evangeliske princip, der sætter os i stand til mest: Når jeres tro på Frelseren fører til personlige forandringer, vil denne omvendelse, som Helaman siger, »[bringe jer] til Forløserens kraft, til [jeres] sjæles frelse« (Hel 5:11). Når I søger at forandre jer, så husk på, at vor kærlige Frelser, som Alma erklærer, har »… al magt til at frelse enhver, der tror på hans navn og frembringer de frugter, som er omvendelse værdig« (Alma 12:15). Det er kraftfuld, befriende lærdom fyldt med håb!

Profeten Joseph Smith erfarede selv, at Herren forventer, at vi undgår elendighed ved at efterleve hans evangelium, og ønsker, at vi skal vide, at vi kan omvende os. Da han mistede de 116 sider af manuskriptet til oversættelsen af Mormons Bog ved at give efter over for menneskers overtalelse, havde Joseph det elendigt. Herren fortalte ham: »[du] burde … have været trofast; og så ville [Gud] have udstrakt sin arm og beskyttet dig imod alle Modstanderens brændende pile; og han ville have været med dig i hver modgangsstund« (L&P 3:8). Det samme gælder hver eneste af jer unge mænd: Vær trofaste, og I vil blive støttet af Guds hånd. Profeten blev derefter mindet om, at han – ligesom hver eneste af os – ville blive tilgivet, hvis han omvendte sig. Forestil jer, hvilken glæde han følte, da Herren erklærede: »Men husk, at Gud er barmhjertig; omvend dig derfor fra det, som du har gjort, og som er i modstrid med den befaling, som jeg har givet dig, og da er du stadig udvalgt« (L&P 3:10).

Min opfordring til hver eneste af jer her i aften er at efterleve evangeliet for at blive oprigtigt lykkelig, og hvis I har beskæftiget jer med noget ondt eller urent, at foretage de ændringer, som Herren ønsker for jer for jeres egen lykkes skyld – og jeg bærer vidnesbyrd om, at han vil sætte jer i stand til at lykkes med det gennem sin uforlignelige kraft.

Når I tager imod denne opfordring, vil I høste varig lykke og bygge jeres livs grundvold på den klippe, som er vor Frelser, således, som Helaman sagde, at den onde »ingen magt skal få over jer til at drage jer ned i elendighedens og den uendelig jammers kløft på grund af den klippe, som I er bygget på, som er en sikker grundvold, en grundvold, hvorpå menne-skene, hvis de bygger derpå, ikke kan falde« (Hel 5:12). Om Herren Jesus Kristus bærer jeg mit inderlige vidnesbyrd: Han er klippen, den eneste sikre grundvold for lykke og helbredelse. Han lever, har al magt i himlen og på jorden, kender jeres navn, og han elsker jer. I Herren Jesu Kristi hellige navn. Amen.