2006
Styrken ved et personligt vidnesbyrd
November 2006


Styrken ved et personligt vidnesbyrd

Vores faste personlige vidnesbyrd vil motivere os til at ændre os selv og derpå velsigne verden.

I Mormons Bog kan vi læse om den unge Nefi, der af Herren blev befalet at bygge et skib. Han var hurtig til at adlyde denne befaling, men hans brødre var skeptiske. »Og da mine brødre så, at jeg skulle til at bygge et skib,« skriver han, »begyndte de at murre imod mig og sige: Vor bror er en tåbe, for han tror, at han kan bygge et skib, ja, og han tror også, at han kan krydse disse store vande« (1 Ne 17:17).

Men Nefi mistede ikke modet. Han havde ingen erfaring med at bygge skibe, men han havde et stærkt personligt vidnesbyrd om, »at Herren … bereder en vej … så [vi] kan udføre det, som han befaler« (1 Ne 3:7). Med dette stærke vidnesbyrd og hjertets motivation byggede Nefi, trods sine troløse brødres stærke modstand, et skib, som de krydsede de store vande i.

Lad mig fortælle jer om en personlig oplevelse fra min egen ungdom om styrken bag de retfærdige motiver.

Efter anden verdenskrigs virvar endte min familie i det russiskbesatte Østtyskland. Da jeg gik i fjerde klasse, skulle jeg lære russisk som mit første udenlandske sprog i skolen. Jeg fandt det ret svært på grund af det kyrilliske alfabet, men som tiden gik, klarede jeg det udmærket.

Da jeg var 11 år, måtte vi forlade Østtyskland om natten på grund af min fars politiske overbevisning. Nu gik jeg i skole i Vesttyskland, som var amerikansk besat på det tidspunkt. Der skulle alle børn lære engelsk og ikke russisk i skolen. At lære russisk havde været svært, men engelsk var umuligt for mig. Jeg mente, at min mund ikke var lavet til at tale engelsk. Mine lærere kæmpede. Mine forældre led. Og jeg vidste, at engelsk bestemt ikke var mit sprog.

Men noget ændrede sig i mit unge liv. Næsten dagligt cyklede jeg ud til lufthavnen og så flyene lette og lande. Jeg læste, studerede og lærte alt, hvad jeg kunne finde om flyvning. Det var mit største ønske at blive pilot. Jeg kunne allerede se mig selv i cockpittet på et rutefly eller et militært jagerfly. Jeg følte dybt i mit hjerte, at det lige var mig!

Så fandt jeg ud af, at for at blive pilot skulle jeg kunne tale engelsk. Fra den ene dag til den anden var det til alles overraskelse som om min mund havde ændret sig. Jeg var i stand til at lære engelsk. Det krævede stadig meget arbejde, ihærdighed og tålmodighed, men jeg var i stand til at lære engelsk!

Hvorfor? På grund af en retfærdig og stærk drivkraft!

Vore bevæggrunde og tanker påvirker i sidste instans vore handlinger. Vidnesbyrdet om sandheden af Jesu Kristi gengivne evangelium er den stærkest motiverende kraft i vores liv. Jesus fremhævede gang på gang kraften i gode tanker og de rigtige bevæggrunde: »Se hen til mig i alle jeres tanker; tvivl ikke, frygt ikke« (L&P 6:36).

Vidnesbyrdet om Jesus Kristus og det gengivne evangelium vil hjælpe os i vores tilværelse med at lære om Guds særlige plan for os og så handle derefter. Det giver os forvisning om Guds virkelighed, sandhed og godhed, om Jesu Kristi lærdomme og forsoning og om sidste dages profeters guddommelige kaldelse. Vores vidnesbyrd motiverer os til at leve retfærdigt, og retfærdig levevis vil bevirke, at vores vidnesbyrd vokser sig stærkere.

Hvad er et vidnesbyrd?

En definition på vidnesbyrd er: »Et højtideligt vidnesbyrd, hvad angår sandheden i en sag«, udsprunget fra det latinske ord testimonium og ordet testi, som betyder vidne (»Testimony«, http://www.reference .com/browse/wiki/Testimony; Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11. udg., 2003, »testimony«, s. 1291).

For medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er udtrykket vidnesbyrd et varmt og velkendt ord i vores religiøse udtryk. Det er blidt og sødt. Det har altid en vis hellighed over sig. Når vi taler om vidnesbyrd, henviser vi til følelser i vores hjerte og sind mere end en ophobning af logiske, tørre kendsgerninger. Det er en gave fra Ånden, et vidnesbyrd fra Helligånden om, at visse begreber er sande.

Et vidnesbyrd er den sikre kundskab eller forvisning fra Helligånden om sandheden og guddommeligheden ved Herrens værk i disse sidste dage. Et vidnesbyrd er »en fast, levende, bevægende overbevisning om de sandheder, der er åbenbaret i Jesu Kristi evangelium« (Marion G. Romney, »Hvordan man får et vidnesbyrd«, Den danske Stjerne, nov. 1976, s. 1; fremhævelse tilføjet).

Når vi bærer vidnesbyrd, erklærer vi den absolutte sandhed om det evangeliske budskab. I en tid, hvor mange opfatter sandhed som relativ, er en erklæring om den absolutte sandhed ikke særlig populær, ej heller virker det politisk korrekt eller belejligt. Vidnesbyrd om »ting, som de virkelig er« (Jakob 4:13) er dristige, sande og livsvigtige, fordi de har evige konsekvenser for menneskeheden. Satan ville ikke have noget imod, hvis vi erklærede budskabet om vores tro og evangeliske lærdom som noget, der kan forhandles ifølge omstændighederne. Vores faste overbevisning om evangelisk sandhed er et anker i vores liv; det er vedholdende og pålideligt som Nordstjernen. Et vidnesbyrd er meget personligt og kan være lidt forskelligt hos hver eneste af os, fordi enhver er en enestående person. Alligevel vil et vidnesbyrd om Jesu Kristi gengivne evangelium altid omfatte disse klare og enkle sandheder:

  • Gud lever. Han er vor kærlige Fader i himlen, og vi er hans børn.

  • Jesus Kristus er den levende Guds Søn og verdens Frelser.

  • Joseph Smith er Guds profet, og igennem ham blev Jesu Kristi evangelium gengivet i vor tid.

  • Mormons Bog er Guds ord.

  • Præsident Gordon B. Hinckley og hans rådgivere samt medlemmerne af De Tolv Apostles Kvorum er profeterne, seerne og åbenbarerne i vore dage.

Når vi opnår en dybere kundskab om disse sandheder og om Frelsesplanen ved Helligåndens kraft og gave, kan vi komme til at »kende sandheden af alt« (Moro 10:5).

Hvordan får vi et vidnesbyrd?

Vi ved alle sammen, at det er nemmere at tale om et vidnesbyrd end at opnå et. Processen for at opnå et vidnesbyrd, bygger på høstens lov: »Hvad et menneske sår, skal det også høste« (Gal 6:7). Intet godt kommer uden anstrengelse og offer. Hvis vi arbejder hårdt for at opnå et vidnesbyrd, vil det gøre os og vores vidnesbyrd endnu stærkere. Og hvis vi bærer vores vidnesbyrd, vokser det.

Et vidnesbyrd er en yderst dyrebar ejendom, fordi det ikke opnås ved logik eller fornuft alene, det kan ikke købes med verdslige midler, og det kan ikke gives som gave eller arves efter forfædrene. Vi kan ikke være afhængige af andre menneskers vidnesbyrd. Vi skal selv vide det. Præsident Gordon B. Hinckley har sagt: »Det er enhver sidste dages helligs pligt at vide med sig selv uden skygge af tvivl, at Jesus er den levende Guds opstandne og levende Søn« (»Frygt ikke for at gøre det gode«, Liahona, feb. 2000, s. 5).

Kilden til denne sikre kundskab og faste overbevisning er guddommelig åbenbaring, »for Jesu vidnesbyrd er profetiens ånd« (Åb 19:10).

Vi modtager dette vidnesbyrd, når Helligånden taler til vores ånd. Vi vil modtage en rolig og fast vished, som vil være kilden til vores vidnesbyrd og overbevisning, uanset hvad vores kultur, race, sprog eller socioøkonomiske baggrund er. Disse tilskyndelser fra Ånden vil, snarere end menneskelig logik alene, være det sande fundament, som vores vidnesbyrd vil blive bygget på.

Kernen i dette vidnesbyrd vil altid være troen på og kundskaben om Jesus Kristus og hans guddommelige mission, han som i skrifterne om sig selv siger: »Jeg er vejen og sandheden og livet« (Joh 14:6).

Så hvordan modtager vi et personligt vidnesbyrd rodfæstet i Helligåndens vidnesbyrd? Mønstret er angivet i skrifterne:

For det første: Ønsk at tro. Mormons Bog opmuntrer os således: »Hvis I vil vågne op og vække jeres evner til et forsøg med mine ord og udøve den mindste smule tro, ja, selv om I ikke kan gøre mere end at ønske at tro« (Alma 32:27). Nogle siger måske: »Jeg kan ikke tro; jeg er ikke en religiøs person.« Hvis I blot vil overveje det, for Gud lover os guddommelig hjælp, selv hvis vi kun har et ønske om at tro, men det skal være et ægte og ikke et foregivet ønske.

For det andet: Ransag skrifterne. Stil spørgsmål; studér dem, ransag skrifterne efter svar. Igen, Mormons Bog har gode råd til os: »Hvis I giver plads til, at et frø kan blive sået i jeres hjerte« gennem flittigt studium af Guds ord, vil det gode frø »begynde at svulme i jeres bryst,« hvis I ikke modstår med vantro. Dette gode frø vil »udvikle [jeres] sjæl« og »oplyse [jeres] forstand« (Alma 32:28).

For det tredje: Gør Guds vilje, og hold befalingerne. Det er ikke nok at indlede en videnskabelig debat, hvis vi gerne selv vil vide, at Guds rige er blevet genoprettet på jorden. Overfladisk studium er heller ikke nok. Vi må selv skride til handling, og det betyder at lære og så gøre Guds vilje.

Vi har brug for at komme til Kristus og følge hans lærdomme. Frelseren har sagt: »Min lære er ikke min egen, men hans, som har sendt mig. Den, der vil gøre hans vilje, skal erkende, om min lære er fra Gud, eller om jeg taler af mig selv« (Joh 7:16-17; fremhævelse tilføjet). Og han har sagt: »Elsker I mig, så hold mine bud« (Joh 14:15).

For det fjerde: Overvej, fast og bed. For at modtage kundskab fra Helligånden må vi bede vor himmelske Fader om den. Vi må stole på, at Gud elsker os, og at han vil hjælpe os med at genkende Helligåndens tilskyndelser. Mormons Bog fortæller os:

»Når I læser dette, så husk på, hvor barmhjertig Herren har været mod menneskenes børn fra Adams skabelse helt op til den tid, da I modtager dette, og grunder over det i hjertet.

… Adspørg Gud, den evige Fader, i Kristi navn, om dette ikke er sandt; og hvis I spørger af et oprigtigt hjerte, med oprigtig hensigt, idet I har tro på Kristus, så vil han tilkendegive sandheden af det for jer gennem Helligåndens kraft« (Moro 10:3-4).

Og profeten Alma sagde:

»Jeg vidner for jer om, at jeg ved, at det, hvorom jeg har talt om, er sandt. Og hvordan tror I, at jeg kender til dets sandhed?

… Se, jeg har fastet og bedt … for at jeg selv kunne vide dette. Og Gud Herren har tilkendegivet det for mig ved sin hellige Ånd, og dette er åbenbarelsens Ånd, som er i mig« (se Alma 5:45-46).

Mine kære brødre og søstre, Alma modtog sit vidnesbyrd gennem faste og bøn for mere end 2000 år siden, og vi kan få den samme hellige oplevelse i dag.

Hvad kan et vidnesbyrd bruges til?

Et vidnesbyrd sørger for passende perspektiv, motivation, og et solidt fundament til at bygge et liv med formål og personlig udvikling på. Det er en konstant kilde til fortrolighed, en sand og trofast ledsager gennem gode og dårlige tider. Et vidnesbyrd giver os en grund til håb og glæde. Det hjælper os med at udvikle en ånd af optimisme og lykke og sætter os i stand til at frydes ved naturens skønhed. Et vidnesbyrd motiverer os til at vælge det rette på alle tider og under enhver omstændighed. Det motiverer os til at holde os nær til Gud, så han kan holde sig nær til os (se Jak 4:8).

Vores personlige vidnesbyrd er et beskyttende skjold, og som en jernstang leder det os sikkert gennem mørke og forvirring.

Nefis vidnesbyrd gav ham modet til at rejse sig og blive regnet for en, som adlyder Herren. Han knurrede ikke, tvivlede eller frygtede ikke uanset omstændighederne. Når tider blev hårde, sagde han: »Jeg vil tage af sted og gøre det, som Herren har befalet, for jeg ved, at Herren … bereder en vej … [til at] udføre det« (1 Ne 3:7).

Ligesom Herren kendte Nefi, kender Gud os og elsker os. Dette er vores tid; disse er vore dage. Vi er, hvor det hele sker. Vores faste personlige vidnesbyrd vil motivere os til at ændre os og derpå velsigne verden. Om dette vidner jeg og efterlader jer min velsignelse som en Herrens apostel. I Jesu Kristi navn. Amen.