2009
Välsignade är alla fridsstiftare
Juli 2009


Kom lyssna till en profets röst

Välsignade är alla fridsstiftare

Från ett tal som hölls vid Brigham Young-universitetet den 6 februari 1994.

Bild
President Henry B. Eyring

När man tittar i tidningarna och på teve så ser man inte mycket som handlar om frid. Varje dag är nyheterna fulla av våld som pågår runtom i världen.

Frälsaren sade: ”Och välsignade är alla fridstiftare, ty de skall kallas Guds barn.” (3 Nephi 12:9)

När jag läste det skriftstället som pojke undrade jag över löftet. Det lät inte som något märkvärdigt. Men jag ser nu att löftet är både underbart och säkert. De som ska få evigt liv är Guds barn.

Jag vittnar om att Gud känner dig. Han bryr sig om dem omkring dig, och han älskar dig. Du är hans lärjunge och det gör dig till ett ljus för folket. När du gör något i tro för att sprida evangeliet och frid till människorna runt omkring dig så känner de Frälsarens ljus. Du har visat vägen.

Jag vittar för dig om att Gud lever. Jesus är Kristus. Jag känner hans kärlek till dig. Jag vet att Frälsaren talade sanning när han sade: ”Välsignade är alla fridsstiftare.”

En orolig hemafton

I varje hem finns det tillfällen när en fridsstiftare behövs. President och syster Eyring har fyra söner och två döttrar. En gång när barnen var små höll president Eyring en hemaftonslektion om frid. Medan han undervisade såg han att två av pojkarna sparkade på varandra! Men när pojkarna blev äldre lärde de sig att bli fridsstiftare och de blev varandras bästa vänner och hjälpare.

När behöver din familj en fridsstiftare? Vad kan du göra för att hjälpa till?

Fridsstiftare efterlyses!

Här är en situation när en fridsstiftare behövdes. Sätt bilderna i ordning från första till sista för att se hur ett barns önskan att vara fridsstiftare påverkade hennes familj.

A

B

C

D

Svar:

Hur vi fick saligprisningarna

”Saliga är de som skapar frid” är en av lärdomarna som Jesus kallade ”saligprisningarna”. (Se Matt 5:1–11.) Saligprisningarna visar hur man ska leva ett gott liv. Var och en nämner en särskilt välsignelse vi får när vi följer en viss lärdom. Det var så här vi fick saligprisningarna:

1. En dag följde en samling människor efter Jesus. De hade hört att han kunde bota människor och göra andra underverk. De ville höra honom undervisa.

2. Jesus befann sig nära en kulle, eller ett litet berg. Han gick upp en bit på kullen och höll ett tal, eller en predikan.

3. I sin predikan undervisade Jesus människorna om hur de skulle leva för att Gud skulle välsigna dem. Ordet salig betyder att vara ”glad” eller att vara ”välsignad”.

4. Talet som Jesus höll den dagen kallas bergspredikan. När Jesus hade uppstått höll han en liknande predikan för människorna i Amerika när han besökte dem. (Se 3 Nephi 12:3–11.)

  • Rätta ordningen är C, A, D, B.

Fridsfursten, av Simon Dewey; fotografi av duva © Corbis; Bergspredikan, av Harry Anderson; illustrationer Beth Whittaker