2009
Förbered dig för och besök templet
Juli 2009


Besökslärarnas budskap

Förbered dig för och besök templet

Undervisa om följande skriftställen och citat, eller, om så behövs, en annan princip som kan vara till välsignelse för systrarna ni besöker. Bär vittnesbörd om läran. Inbjud dem ni undervisar att berätta vad de har känt och lärt sig.

Hur kan jag förbereda mig för att besöka templet?

Silvia H Allred, första rådgivare i Hjälpföreningens generalpresidentskap: ”Templet är Herrens hus. Han avgör hur det får användas, de förrättningar som ska ges och de normer vi måste följa för att få komma till templet … Personlig värdighet är ett nödvändigt krav för att vi ska få ta del av templets välsignelser. Vi förbereder oss genom att lyda buden och sträva efter att göra Guds vilja.” (”Heliga tempel, heliga förbund”, Liahona, nov 2008, s 113)

Äldste David B Haight (1906–2004) i de tolv apostlarnas kvorum: ”Vi som besöker templet måste leva på ett sätt som hjälper oss bli värdiga att inträda däri och helt och fullt ta del … Vi bedömer vår värdighet att inträda i templet i … intervjuer … som prästadömsledarna har med oss. Vår signatur, tillsammans med deras på vår tempelrekommendation vittnar om vår värdighet att besöka templet.” (”Kom till Herrens hus”, Nordstjärnan, jul 1992, s 16)

Vilka välsignelser får vi när vi förbereder oss för och besöker templet?

L&F 110:7:”Jag skall i barmhärtighet uppenbara mig för mitt folk i detta hus.”

President Howard W Hunter (1907–1995): ”Låt oss skynda till templet så ofta som tid och medel och personliga omständigheter tillåter. Låt oss inte bara komma till templet för våra nära och käras skull, utan också för de egna välsignelser vi får genom att tillbedja Gud i templet, för heligheten och tryggheten vi får uppleva inom dess invigda och helgade väggar. Templet är en vacker plats, det är en plats för uppenbarelse, det är en plats för frid.” (”Den stora symbolen för vårt medlemskap”, Nordstjärnan, nov 1994, s 6)

L&F 38:32: ”Jag [skall] ge er min lag, och där skall ni begåvas med kraft från höjden.” (Se också L&F 95:8.)

Äldste Robert D Hales i de tolv apostlarnas kvorum: ”Välsignelserna vi får genom tempelbegåvningen är lika viktiga för var och en av oss som dopet var. Därför ska vi förbereda oss så att vi kan vara rena när vi besöker Guds tempel. Tempelarbetet ger oss möjlighet att ta emot vår egen begåvning och ingå förbund för levande personer, men också att utföra samma förrättningar för de dödas återlösning. Det är av den anledningen vi uppmanas i skrifterna att bygga tempel och förbereda oss så att vi är värdiga att ta del av templets heliga förrättningar och förbund …

Templets främsta syfte är att tillhandahålla de förrättningar som är nödvändiga för vår upphöjelse i det celestiala riket. Templets förrättningar leder oss till vår Frälsare och ger oss välsignelserna som kommer till oss genom Jesu Kristi försoning.” (”Temple Blessings”, i Brigham Young University 2005–2006 Speeches [2006], s 1, 4)

President Gordon B Hinckley (1910–2008): ”Varje man och kvinna som kommer till templet i en anda av uppriktighet och tro, lämnar Herrens hus som en bättre man eller kvinna. Vi behöver ständigt förbättra oss. Vi behöver då och då lämna världens tumult och buller och komma innanför väggarna till Guds heliga hus, där vi kan känna hans Ande i en helig och fridfull omgivning.” (”Om missioner, tempel och förvaltarskap”, Nordstjärnan, jan 1996, s 56)

Infällt: fotografi av templet i Mérida i Mexico, Marcos Gonzalez; bakgrund: fotografi av templet i Nauvoo i Illinois, John Luke