2009
Temppelin siunauksia
Lokakuu 2009


Temppelin siunauksia

Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuudessa 15. marraskuuta 2005 pidetystä puheesta. Koko puheen teksti englanniksi on osoitteessa http://speeches.byu.edu.

Temppeli on pyhitetty rakennus, pyhä paikka, jossa suoritetaan välttämättömiä pelastavia seremonioita ja toimituksia meidän valmistamiseksemme korotukseen.

Kuva
Elder Robert D. Hales

Temppeliendaumentin siunaukset ovat yhtä välttämättömiä meille jokaiselle kuin oli kasteemme. Tästä syystä meidän täytyy valmistautua, niin että voimme olla puhtaita astumaan Jumalan temppeliin.

Tilaisuus mennä temppeliin ja solmia siellä pyhiä liittoja on yksi suurimmista siunauksista, mitä meidän on mahdollista saada kuolevaisuudessa. Kun sitten olemme solmineet nuo liitot, kuuliaisuutemme elää niiden mukaan päivittäin on osoituksena uskostamme, rakkaudestamme, omistautumisestamme ja hengellisestä sitoutumisestamme kunnioittaa taivaallista Isäämme ja Hänen Poikaansa Jeesusta Kristusta. Kuuliaisuutemme valmistaa meitä myös elämään Heidän kanssaan iankaikkisuuksissa. Temppelin pelastavat toimitukset ovat välttämättömiä iankaikkiselle onnensuunnitelmalle – ja jopa sen keskeinen ydin.

Temppeliä koskeva oppi

Temppeli on todellakin paikka, jossa ihminen on ”maailmassa mutta ei maailmasta”. Kun sinulla on huolia ja sinun on tehtävä ratkaisevia päätöksiä, jotka painavat raskaana mieltäsi ja sieluasi, voit viedä huolesi temppeliin ja saada hengellistä johdatusta.

Meidän on hankittava todistus ja kunnioittava tunne siitä, että temppeli on Herran huone. Meille opetetaan, ettei minkään epäpuhtaan pidä päästä temppeliin, jotta säilyttäisimme temppelin pyhyyden ja kutsuisimme Hengen siunaamaan niitä, jotka tulevat pyhään temppeliin saamaan toimituksensa ja solmimaan liittonsa. Kunnioituksen tunne temppelissä on keskeinen tekijä sellaisen ilmapiirin luomiseksi, että Henki voi vallita siellä jokaisen päivän jokaisena tuntina.

Kun olin poika, isäni toi minut Long Islandista New Yorkista kävelemään Suolajärven temppelin alueella, koskettamaan temppeliä ja keskustelemaan temppelin tärkeydestä elämässäni. Siinä tilanteessa tein päätöksen, että jonakin päivänä palaisin ottamaan vastaan temppelitoimitukset.

Kautta historian, jokaisella taloudenhoitokaudella, Herra on antanut profeetoille käskyn rakentaa temppeleitä, niin että Hänen kansansa voisi saada temppelitoimitukset. Moosesta ja israelilaisia siunattiin kannettavalla temppelillä, telttamajalla, jossa toimitettiin pyhää toimitustyötä Mooseksen lain mukaan – ja jonne Herra tuli toisinaan puhumaan Mooseksen kanssa. Kuningas Salomo rakennutti kauniin Jerusalemin temppelin, joka myöhemmin hävitettiin. Sitten Kristuksen palvelutyön aikana Jerusalemiin rakennettiin toista temppeliä.

Saamme tietää Mormonin kirjasta, että Nefi rakensi temppelin ”Salomon temppelin tapaan” (2. Nefi 5:16). Muut nefiläisprofeetat kuten Jaakob ja kuningas Benjamin opettivat kansaa temppelin luona (ks. MK Jaak. 1:17; Moosia 1:18).

On merkittävää, että kun ylösnoussut Herra Jeesus Kristus ilmestyi nefiläisille vuonna 34 jKr., Hän tuli temppelille (ks. 3. Nefi 11:1–11).

Profeetta Joseph Smith on opettanut: ”Kirkko ei ole eikä voi olla täysin järjestetty oikeaan järjestykseensä, ennen kuin on valmistunut temppeli, jossa on oleva paikat varattuna pappeuden toimitusten suorittamiseen.”1

Kirtlandin temppeli oli ensimmäinen temppeli näinä myöhempinä aikoina, ja sillä oli merkittävä osa pappeuden avainten palauttamisessa. Rukouksen seurauksena Jeesus ilmestyi Joseph Smithille Kirtlandin temppelissä 3. huhtikuuta 1836 (ks. OL 110). Vapahtaja ilmestyi kirkkaudessa ja otti vastaan Kirtlandin temppelin huoneenaan. Siinä tilaisuudessa ilmestyivät myös Mooses, Elias ja Elia palauttamaan hallussaan olevat pappeuden avaimet. Elia palautti sinetöimisvoiman avaimet, kuten Malakia oli luvannut, niin että me voisimme nauttia elämässämme temppelin siunausten täyteydestä.

Pioneeriesivanhempamme rakensivat Nauvoon temppelin ja suorittivat siellä pyhiä toimituksia. Nauvoon temppeli oli ensimmäinen temppeli, jossa toimitettiin endaumentteja ja sinetöimisiä. Ne osoittautuivat suureksi voimanlähteeksi pioneereille, kun he kärsivät vaikeuksista ylittäessään tasangot matkalla Siioniin Suolajärven laaksossa. Heille oli annettu voimaa pyhässä temppelissä. Aviomies ja vaimo oli sinetöity toisiinsa. Lapset oli sinetöity vanhempiinsa. Monet heistä menettivät perheenjäseniä näiden kuollessa matkan varrella, mutta he tiesivät, ettei se merkinnyt heidän kohdallaan loppua. Heidät oli sinetöity temppelissä koko iankaikkisuudeksi. Myöhemmin presidentti Brigham Youngin saaman ilmoituksen mukaisesti pyhät rakensivat lisää temppeleitä länteen.

Nykyään toiminnassa olevia temppeleitä on 130, niin että uskolliset kirkon jäsenet eri puolilla maailmaa voivat mennä Herran huoneeseen saamaan temppelitoimituksensa ja tekemään liittoja Hänen kanssaan.

Temppelitoimitukset

Temppelin ensisijainen tarkoitus on suoda toimitukset, jotka ovat välttämättömiä saadaksemme korotuksemme selestisessä valtakunnassa. Temppelitoimitukset ohjaavat meitä Vapahtajamme luo ja suovat siunauksia, jotka tulevat osaksemme Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta. Temppelit ovat suurenmoisin ihmisen tuntema oppimisen korkeakoulu, ja ne antavat meille tietoa ja viisautta maailman luomisesta. Endaumenttiopetuksissa saamme ohjausta siihen, kuinka meidän tulee elää täällä kuolevaisuudessa. Sana endaumentti tarkoittaa ”lahjaa”. Toimitus käsittää sarjan opetuksia siitä, kuinka meidän tulee elää, ja liittoja, joita teemme elääksemme vanhurskaasti seuraamalla Vapahtajaamme.

Toinen tärkeä toimitus on sinetöinti selestiseen avioliittoon iankaikkisuudeksi. Tämän liiton ansiosta lapset sinetöidään vanhempiinsa ja liitossa syntyneistä lapsista tulee osa iankaikkista perhettä.

Oppi ja liitot opettaa meille: ”Mitä sinä sinetöit maan päällä, se on sinetöity taivaassa; ja minkä sinä sidot maan päällä minun nimessäni ja minun sanani kautta, sanoo Herra, se on iankaikkisesti sidottu taivaissa” (OL 132:46).

Kun pari polvistuu alttarin ääreen, olen sinetöijänä tietoinen roolistani Herran edustajana. Tiedän, että se, mitä sinetöidään maan päällä, on kirjaimellisesti sinetöity taivaassa – eikä sitä koskaan rikota, jos sinetöidyt pysyvät uskollisina ja kestävät loppuun asti.

Olen nähnyt vuosien varrella monia aviopareja, jotka ovat kyenneet säilyttämään avioliittonsa vahvana ja elinvoimaisena pysyen uskollisina liitoille, jotka he solmivat temppelissä. Näillä onnistuneilla aviopareilla on paljon yhteistä.

Ensiksi nämä avioparit tietävät kukin itse, keitä he ovat – Jumalan poikia ja tyttäriä. He asettavat iankaikkisia tavoitteita elää jälleen kerran taivaallisen Isämme ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen luona. He pyrkivät jättämään taakseen luonnollisen ihmisen tavat (ks. Moosia 3:19).

Toiseksi he tuntevat pelastavien temppelitoimitusten ja temppeliliittojen opin ja tärkeyden ja sen, miten välttämättömiä ne ovat iankaikkisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Kolmanneksi he päättävät saavuttaa Jumalan valtakunnan iankaikkiset siunaukset mieluummin kuin väliaikaista maailman omaisuutta.

Neljänneksi nämä avioparit oivaltavat, että kun heidät on sinetöity ajaksi ja koko iankaikkisuudeksi, he ovat valinneet iankaikkisen kumppanin – heidän aikansa liehitellä muita on ohi! Enää ei ole mitään tarvetta etsiä!

Viidenneksi nämä avioparit asettavat toisensa itsensä edelle. Itsekkyys tukahduttaa hengelliset aistit. Pitämällä yhteyttä Herraan rukouksessa he kasvavat yhteen eivätkä erilleen. He keskustelevat keskenään, niin ettei kärpäsestä koskaan ehdi kasvaa härkästä. He puhuvat varhain ”pikku harmeista” tarvitsematta pelätä heti loukkaavansa toista. Tällä tavoin paineen kasvaessa kattilassa ja sen alkaessa viheltää vältytään katkerien tunteiden rajuilta purkauksilta. On paljon parempi päästellä vähän höyryä ennen kuin painekattilan kansi räjähtää. He ovat halukkaita pyytämään anteeksi, jos he ovat loukanneet rakastaan. He ilmaisevat rakkautensa toisiaan kohtaan ja tulevat läheisemmiksi. He kohottavat ja vahvistavat toisiaan.

Temppelin siunaukset

Temppeli on pyhitetty rakennus, pyhä paikka, jossa suoritetaan välttämättömiä pelastavia seremonioita ja toimituksia meidän valmistamiseksemme korotukseen. On tärkeää, että me hankimme varman tiedon siitä, että valmistautumisemme pyhään huoneeseen menemiseen ja osallistumisemme näihin seremonioihin ja liittoihin ovat merkittävimpiä tapahtumia, mitä koemme kuolevaisessa elämässämme.

Me tulimme vapaaehtoisesti Isän Jumalan luota tähän kuolevaisuuden koetusaikaan. Meillä on tahdonvapaus ja tieto, että kokisimme vastakohtaisuutta kaikessa (ks. 2. Nefi 2:11). Tavoitteenamme on ottaa päällemme Jumalan koko taisteluvarustus ja vastustaa pahan palavia nuolia uskon kilven ja Hengen miekan turvin (ks. OL 27:15–18), kestää loppuun asti ja olla kelvollisia olemaan ja elämään Isän Jumalan ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen edessä koko iankaikkisuuden – saavuttaa se, mitä kutsutaan iankaikkiseksi elämäksi.

Viite

  1. History of the Church, osa 4, s. 603.

Valokuva Suolajärven temppelistä Welden C. Andersen; oikealla: valokuvakuvitus John Luke

Moosesta ja israelilaisia siunattiin kannettavalla temppelillä, telttamajalla, jossa toimitettiin pyhää toimitustyötä Mooseksen lain mukaan – ja jonne Herra tuli toisinaan puhumaan Mooseksen kanssa.

Kuvitus Ted Henninger