2009
Me uskomme, että perhe on Jumalan säätämä
Lokakuu 2009


Yhteinen tuokio

Me uskomme, että perhe on Jumalan säätämä

”Perhe on keskeisellä sijalla Luojan suunnitelmassa Hänen lastensa iankaikkiseksi päämääräksi” (”Perhe – julistus maailmalle”).

Amalikkia oli paha mies. Hän lupasi nefiläisille kaikenlaista, jos he tekisivät hänestä kuninkaan. Monet ihmiset uskoivat häntä ja kääntyivät pois vanhurskaudesta.

Moroni oli nefiläisten sotajoukkojen päällikkö. Hän oli hurskas ja uskoi Jeesukseen Kristukseen. Kun Moroni kuuli, että Amalikkia johdatti monia ihmisiä harhaan, hän suuttui Amalikkialle. Hän tiesi, että ihmiset olivat vaarassa menettää vapautensa.

Moroni repi vaatteestaan kappaleen ja kirjoitti siihen: ”Meidän Jumalamme, uskontomme ja vapautemme ja rauhamme, vaimojemme ja lastemme muistoksi” (Alma 46:12). Hän kiinnitti kangaskappaleen salon päähän ja kutsui sitä vapauden tunnukseksi. Sitten hän rukoili kansan puolesta ja meni heidän luokseen heiluttaen vapauden tunnusta ja kutsuen nefiläisiä suojelemaan vapauttaan hänen kanssaan. (Ks. Alma 46:1–21.)

Sinä elät aikaa, jolloin on samanlaisia ihmisiä kuin Amalikkia. He haluavat johtaa meitä niin, ettemme enää noudata taivaallisen Isän suunnitelmaa. Yksi sen suunnitelman tärkeimmistä osista on perhe.

Taivaallinen Isä haluaa, että kirkon jäsenet ymmärtävät Hänen perhettä koskevan suunnitelmansa. Ensimmäinen presidenttikunta ja kahdentoista apostolin koorumi kirjoittivat perhejulistuksen, jossa selitetään, mitä me uskomme ja ajattelemme perheestä. Vapauden tunnuksen tavoin perhejulistus voi rohkaista meitä muistamaan ja selittämään muille, mihin me uskomme.

Toiminta

Irrota sivu Y4 ja liimaa se kartongille. Ripusta perhejulistus paikkaan, jossa perheesi voi nähdä sen ja muistaa, miten tärkeää on vahvistaa toinen toistaan.

Ideoita yhteiseen tuokioon

  1. ”Perhe – julistus maailmalle” on nykyajan ilmoitus. Pyydä lapsia kuuntelemaan, kuinka monta kertaa he kuulevat sanan ”ilmoittanut” tai ”ilmoittaa”, kun sanotte yhdessä yhdeksännen uskonkappaleen. Opeta, että Jumala ilmoittaa edelleen tahtonsa lapsilleen. Tätä Jumalalta tulevaa tietoa sanotaan ilmoitukseksi. Anna kopio perhejulistuksesta jokaiselle lapselle ja selitä, että perhejulistus on ilmoitus, jonka Jumala on antanut meidän aikanamme valittujen palvelijoidensa välityksellä. Anna jokaiselle luokalle perhejulistuksesta eri lause, josta puuttuu joitakin sanoja. Pyydä heitä yhdessä täyttämään tyhjät kohdat oikeilla sanoilla. Esimerkiksi: ” on sijalla Luojan Hänen lastensa iankaikkiseksi päämääräksi.” Pyydä kutakin luokkaa nousemaan seisomaan ja toistamaan yhdessä täydentämänsä lause. Laulakaa ensimmäinen säkeistö laulusta ”Jumalan perhe” (Liahona, lokakuu 2008, s. Y12–Y13). Tähdennä sitä, että perhejulistus on Jumalalta saatu ilmoitus, ja että meidän pitää ymmärtää sen opetukset ja elää niiden mukaan. Kerää kopiot julistuksesta, sillä käytät niitä jälleen viikolla 3.

  2. ”Perhe – julistus maailmalle” opettaa avioliiton tärkeyden. Kutsu muutama seurakunnan jäsen, jotka piispa tai seurakunnanjohtaja on hyväksynyt, osallistumaan paneelikeskusteluun avioliiton tärkeydestä (ks. ”Paneelikeskustelut”, Opettaminen, kutsumuksista suurin, 2000, s. 172). Anna heille etukäteen kysymykset, jotka aiot esittää. Esimerkkejä: Kuinka taivaallinen Isä on siunannut sinua ja puolisoasi? Voitko kertoa esimerkin siitä, kuinka jokin evankeliumin opetus on auttanut sinua olemaan hyvä vaimo (tai aviomies)? Mitä lapset voivat tehdä nyt valmistautuakseen menemään jonakin päivänä naimisiin? Voit ehdottaa, että osallistujat käyvät läpi perhejulistuksen. Anna lasten vuorotellen valita ja lukea kysymykset. Pyydä paneelin jäseniä vastaamaan vapaasti. Todista avioliiton tärkeydestä taivaallisen Isän suunnitelmassa.

Valokuvakuvitus Matthew Reier