2010
Når Herren befaler det
Maj 2010


Når Herren befaler det

Trofast lydighed vil, på trods af opgavens størrelse, give os Herrens vejledning, hjælp og fred.

Billede
Elder Bruce A. Carlson

Det fortælles, at to friluftsentusiaster hyrede et lille fly, så de kunne flyve til en fjerntliggende sø på deres årlige fisketur. Efter en vellykket fisketur vendte piloten tilbage for at hente dem. Han oplyste dog hurtigt lystfiskerne om, at det lille fly ikke kunne bære dem, deres udstyr og den ekstra vægt fra de fisk, som de have fanget. Det ville blive nødvendigt at flyve to gange.

Men lystfiskerne var ikke interesseret i at betale for en ekstra flyvning. Så efter de havde lovet at pakke deres udstyr godt sammen og havde betalt et lille tillæg, indvilligede piloten modstræbende i at gøre et forsøg.

Lystfiskerne smilede sigende, da piloten tvang flyet i luften. Nogle få sekunder senere mistede flyet dog fart og styrtede ned i et stort sumpet område ved søens udkant.

Flyet havde mistet fart, da det forlod et velkendt fænomen, der hedder »jordeffekt«. »Jordeffekt« giver et ekstra løft til et fly, når luften presses sammen mellem flyets vinger og jordens overflade – når højden er meget lille. I dette tilfælde skulle flyet, mens det kravlede op og ud af »jordeffekten«, flyve ved hjælp af egen opdrift og kraft, hvilket det ganske enkelt ikke kunne.

Der skete heldigvis ingen alvorlige skader, og da de igen var kommet sig, spurgte den ene lystfisker den anden: »Hvad skete der?« Den anden svarede: »Vi styrtede ned, da vi lettede – omkring hundrede meter fra, hvor vi endte sidste år!«

Som de to lystfiskere kan vi sommetider tro, at der må være en nemmere vej, en genvej eller en modifikation af Herrens befalinger, der vil imødekomme vore individuelle omstændigheder. Sådanne tanker anerkender ikke, at streng lydighed mod Herrens love velsigner og beskytter os, mens det at svigte Herrens love fører til forudselige konsekvenser.

Da Harold B. Lee blev kaldet som Kirkens præsident, sagde han: »Kirkens sikkerhed ligger i, at medlemmerne holder befalingerne … Når de holder befalingerne, vil der komme velsignelser.«1

Når vi vælger at være ulydige mod en befaling, er det som regel fordi (1) vi har overbevist os selv om, at befalingen ikke gælder os; (2) vi tror ikke, at befalingen er vigtig, eller (3) vi er sikre på, at befalingen er for svær at adlyde.

1. Denne befaling gælder ikke mig

I Kong Salomos sidste år som konge sagde Herren gennem en profet til ham: »Jeg vil … rive kongeriget fra dig og give det til en, der er i din tjeneste.«2

Kort tid efter vidste profeten, Akija, at den person skulle være Jeroboam, en »dygtig« mand, som Salomo satte »over bærerne fra Josefs hus«.3 Jeroboams pligter krævede, at han rejste fra Efraims bjergland, hvor han boede, til hovedstaden Jerusalem. Under en af disse rejser mødte Akija ham på vejen. Gennem Akija sagde Herren: »Jeg … giver dig de ti stammer.«4 Han belærte også Jeroboam således: »Hvis du … vandrer ad mine veje … og holder mine love og befalinger … så vil jeg være med dig … og jeg vil give dig Israel.«5

Efter at have hørt Akijas profeti søgte Salomo at slå Jeroboam ihjel, hvorfor Jeroboam flygtede til Egypten.6 Da Salomo døde, vendte Jeroboam tilbage fra Egypten til den nordlige del af Israel og begyndte at lede de ti nordlige stammer.7

Jeroboams plan om at regere riget bestod dog af en blanding af godt og ondt. Han oprettede Sikem som nationens hovedstad, en by med stor religiøs betydning for hans folk. Men desværre indførte han sataniske ritualer i deres tilbedelse.8

Som lystfiskerne overbeviste Jeroboam sig selv om, at nogle af Guds befalinger ikke gjaldt ham. Som et resultat af hans handlinger blev alle hans efterkommere dræbt, og på grund af de hedenske skikke, som han indførte i forbindelse med deres hellige ordinancer, blev Israels ti stammer til sidst drevet ud af deres arveland.9

På samme måde som det får ødelæggende konsekvenser at flyve ud af »jordeffekten« med mere vægt end flyets vinger kan bære, vil vores delvise eller selektive overholdelse af Guds love ikke bringe os alle lydighedens velsignelser.

2. Denne befaling er ikke vigtig

Årtier senere rejste Na’aman, en syrisk hærfører og en mand, som »nød stor respekt«,10 fra sit fædreland til Judæa og bad kongen, Joram, om at blive helbredt for spedalskhed.11

Na’aman blev sendt til profeten Elisa. »Elisa sendte et bud ud til ham med den besked: ›Gå hen og bad dig syv gange i Jordan … og du bliver ren.‹«12

På trods af dette profetiske løfte om at blive helbredt blev Na’aman fornærmet, fordi Elisa ikke selv tog imod ham og endnu mere fornærmet over profetens råd om at vaske sig syv gange i den lille og mudrede flod. Hans stolthed krævede noget større og mere bemærkelsesværdigt, noget der passede til hans status og position i samfundet.

Heldigvis for Na’aman overbeviste hans tjenere ham om, at uanset hvad profeten havde bedt ham om at gøre, ville Herren velsigne ham, hvis han adlød. Så gik Na’aman hen og dyppede sig i Jordan-floden som anvist, og som følge deraf blev han kureret for spedalskhed.13

Lydighed mod Herrens befalinger, uanset hvor trivielle eller uvigtige vi må finde dem, vil uden tvivl bringe Herrens lovede velsignelser.

3. Denne befaling er bare for svær

Profeten Lehi førte sin familie ud i ørkenen, fordi han fulgte Herrens befaling. På rejsens første dage bad Lehi sin søn Lemuel om at være »fast og bestandig, og urokkelig i at holde Herrens befalinger!«14

Men da det profetiske krav kom om at vende tilbage til Jerusalem for at hente bronzepladerne, der indeholdt »optegnelsen om jøderne,«15 gjorde de to ældste sønner oprør og sagde: »Det er … vanskeligt.«16

På trods af, at Nefis ældre bror murrede, førte Nefis tro og lydighed mod Herrens befalinger til, at de fik fat på bronzepladerne. En nation blev opbygget, et sprog blev bevaret, og kommende generationer blev undervist i Jesu Kristi evangelium.

Vi kan til tider forsøge at rationalisere for, at Herren vil forstå vores ulydighed, fordi vore særlige omstændigheder gør det vanskeligt, pinligt eller endda smertefuldt at overholde hans lov. Dog vil trofast lydighed, uanset opgavens størrelse, give os Herrens vejledning, hjælp og fred.

Profeten Joseph Smith bad ved to lejligheder til Herren og spurgte, om en betydningsfuld ven, Martin Harris, måtte tage de første 116 håndskrevne sider med det oversatte materiale fra »Lehis Bog« fra Harmoni i Pennsylvania til Palmyra. Hver gang bad Herren Joseph om at ikke at betro materialet til Martin Harris.

Martin ville bruge materialet som bevis for at stoppe sine venner fra at sprede rygter om ham og hans venskab med Joseph Smith. Den tredje gang gav Herren efter for Josephs anmodning.17

Martin mistede manuskriptet, og som følge heraf blev pladerne taget fra profeten Joseph Smith i en længere periode. Det var en smertelig lektie for profeten Joseph, som sagde: »Jeg gjorde dette til mit valgsprog: Når Herren befaler det, så gør det18 Dette bør og kan også være vores valgsprog.

Herrens svar er sikkert, når vi adlyder hans befalinger. »Hvis du holder mine befalinger og holder ud til enden, skal du få evigt liv …«19

Desuden har han rådet os: »Jeg, Herren, er barmhjertig og nådig mod dem, der frygter mig, og finder glæde i at ære dem, som tjener mig i retfærdighed og i sandhed indtil enden.«20

Lydighed mod Herrens befalinger giver os tiltro til den vej, som vi har valgt. Vi får hans vejledning, når vi fortsætter vore bestræbelser, og han tilbyder os muligheden for at blive som vor Frelser, Jesus Kristus, og vende tilbage til vor Faders nærhed.

Det er min bøn, at vi hver eneste dag må stræbe efter at være mere lydige mod lovene, ordinancerne og befalingerne i Jesu Kristi evangelium, så han kan velsigne os endnu mere.

Jeg bærer vidnesbyrd om, at lydighed mod Guds befalinger giver os himlens velsignelser, at vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus, lever, at Mormons Bog er Guds ord og at præsident Thomas S. Monson er Herrens profet i vore dage. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Harold B. Lee, citeret i Stephen W. Gibsons, »Presidency Meets the Press«, Church News, 15. jul 1972, s. 3.

  2. 1 Kong 11:11.

  3. 1 Kong 11:28.

  4. 1 Kong 11:31.

  5. 1 Kong 11:38.

  6. Se 1 Kong 11:40.

  7. Se 1 Kong 12:2-3, 20.

  8. Se 1 Kong 12:25-30.

  9. Se 1 Kong 14:10, 15-16.

  10. 2 Kong 5:1.

  11. Se 2 Kong 5:5-6.

  12. 2 Kong 5:10.

  13. Se 2 Kong 5:11-14.

  14. 1 Ne 2:10.

  15. 1 Ne 3:3.

  16. 1 Ne 3:5.

  17. Se History of the Church, 1. bd. s. 20-23 samt L&P 3 og 10.

  18. Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 159.

  19. L&P 14:7.

  20. L&P 76:5, fremhævelse tilføjet.