Institut
Lektion 10, Lærerens hæfte: Følger Herrens levende profeter


»Lektion 10, Lærerens hæfte: Følger Herrens levende profeter«, Grundlag for genoprettelsen, Lærerens hæfte, 2019

»Lektion 10, Lærerens hæfte«, Grundlag for genoprettelsen, Lærerens hæfte

Lektion 10, Lærerens hæfte

Følger Herrens levende profeter

En grundlæggende sandhed i det gengivne evangelium er, at Herren fortsat kalder levende profeter til at åbenbare sin vilje og lære for sit folk. Denne lektion er udformet til at hjælpe eleverne til at forpligte sig til at følge Herrens profeter i tålmodighed og tro.

Forslag til undervisningen

Herren befaler de hellige at give agt på sin profets ord.

Vis et billede af Kirkens præsident, og spørg eleverne, hvad de tænker og føler, når de ser dette billede.

Vis følgende udtalelse af ældste Ulisses Soares fra De Tolv Apostles Kvorum, der står i forberedelsesmaterialet:

At vi har profeter er et tegn på Guds kærlighed til sine børn. (Ulisses Soares, »Profeter taler ved Helligåndens kraft«, Liahona, maj 2018, s. 99)

  • Hvordan er levende profeter et tegn på Guds kærlighed til sine børn? (Anspor eleverne til at trække på det, de lærte i afsnit 1 i forberedelsesmaterialet).

Forklar, at Joseph Smith på den dag, hvor Kirken blev organiseret, modtog en åbenbaring fra Herren med et bud og et løfte til medlemmerne af hans kirke. Læs L&P 21:4-5 sammen med eleverne og se, hvad Herren sagde, at Kirkens medlemmer skulle gøre.

  • Hvilken sandhed kan vi udlede af Herrens bud til de hellige? (Brug elevernes ord til at formulere en sandhed lig følgende: Herren har givet os bud om at tage imod profeternes ord i tålmodighed og tro, som kom de fra Herrens egen mund).

  • Hvorfor kræver det sommetider tålmodighed og tro at give agt på profetens ord?

Lad eleverne læse følgende scenario klassevis eller i små grupper og drøfte følgende spørgsmål:

Mens I taler med en ven om den seneste generalkonference, fortæller jeres ven jer om sin kamp for at acceptere noget, en af Kirkens ledere har sagt. »Hvad bør jeg gøre, hvis jeg ikke er enig i en del af det, som en profet har undervist om?« spørger hun.

  • Hvorfor kan det være et svært dilemma for et medlem af Kirken?

  • Hvad kan I sige til jeres ven, der opmuntrer hende til at handle i tålmodighed og tro, mens hun søger svar på sit dilemma? (Anspor eleverne til at tænke eller kigge på det, de lærte i afsnit 2 af forberedelsesmaterialet).

  • Hvad har hjulpet jer til at følge Herrens profeter i tålmodighed og tro? Eller hvad har I lært af en i familien eller en ven, I har talt med om dette spørgsmål (som foreslået i afsnit 2 i forberedelsesmaterialet)?

Skriv eller vis følgende ufuldstændige princip på tavlen: Når vi giver agt på Herrens profeters ord i tålmodighed og tro …

Læs L&P 21:6 sammen med eleverne og se, hvad Herren lovede for at følge profeternes ord i tålmodighed og tro.

  • Hvad tror I, det betyder, at »helvedes porte ikke [skal] få overhånd over jer«, og at »Herren vil sprede mørkets magter foran jer«, og at han vil »få himlene til at ryste til jeres gavn«? (Skriv elevernes svar på tavlen under den ufuldstændige principielle udtalelse).

  • Hvilke nyere eksempler er der på belæringer fra Herrens profeter, der kan beskytte os mod mørkets magter og få himlene til at ryste til vores gavn? (Overvej at forberede nogle eksempler at fortælle om).

  • Hvornår har jeres villighed til at følge profeternes råd i tålmodighed og tro ført til nogle af disse velsignelser?

Giv eleverne tid til bønsomt at overveje, hvad de kan gøre for at følge Herrens profeter med større tålmodighed og tro. De kan også tænke over, hvordan de kan blive bedre til at handle på profetiske opfordringer og råd. Opfordr eleverne til at skrive de tanker og indtryk ned, som kommer til dem. Anspor dem til at handle på tilskyndelser, de får fra Ånden.

Herrens profeter modtager åbenbaring og kan udlægge læren for hele Kirken.

Henled elevernes hukommelse på hændelsen med Hiram Page og hans sten, som de har læst om forberedelsesmaterialet.

  • Hvilke problemer forårsagede Hiram Pages påstand om at have modtaget åbenbaring for Kirkens medlemmer?

Påmind dem om, at Hiram Page ikke alene påstod at modtage åbenbaring for Kirken, men det, han derigennem hævdede, var i modstrid med læresætninger i skrifterne og åbenbaringer, som Joseph Smith tidligere havde modtaget. De, der godtog Hiram Pages åbenbaringer, var blandt andre medlemmer af familien Whitmer og Oliver Cowdery.

Læs Lære og Pagter 28:1-7 og se, hvad Herren belærte Oliver Cowdery og Kirkens medlemmer om. Påpeg, at de »hemmeligheder«, der nævnes i vers 7, omhandler »åndelige sandheder, som kun kendes ved åbenbaring« (Guide til skrifterne, »Guds hemmeligheder«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

  • Hvilke sandheder kan vi lære af disse vers om, hvem der kan modtage åbenbaring for hele Kirken? (Eleverne kan finde frem til flere sandheder, inklusive denne: Kun de, der har nøglerne til at lede Kirken, er bemyndiget til at modtage åbenbaring for og fremsætte læresætninger for hele Kirken).

  • Hvordan kan forståelse af denne sandhed beskytte os mod at blive bedraget?

Forklar, at der er stor overensstemmelse i de læresætninger, som Guds udvalgte profeter har belært om igennem Kirkens historie. Alligevel kan nogle medlemmer undre sig, når de finder en udtalelse, som en fortidig leder i Kirken har fremsagt engang, der kan synes at være i strid med det, vi lærer i dag.

  • Hvilke principper kan vejlede os til at se, at det er Herrens lære, der formidles igennem hans levende profeter? (Du kan måske bede eleverne om at gennemgå disse udtalelser af ældste D. Todd Christofferson og Neil L. Andersen i afsnit 3 af forberedelsesmaterialet).

Som en del af drøftelsen kan du læse følgende udtalelse af ældste præsident Russell M. Nelson:

I forstår måske ikke altid enhver udtalelse, som en levende profet kommer med. Men når I ved, at en profet er profeten, kan I gå til Herren i ydmyghed og tro og bede om jeres eget vidnesbyrd om, hvad som helst hans profet har sagt. (Se Russell M. Nelson, »Vær det bedste, jeres generation har at byde på«, Liahona, okt. 2016, s. 53).

Overvej af afslutte lektionen med at bære dit vidnesbyrd om levende profeter og velsignelserne ved at følge dem i tålmodighed og tro.

Til næste gang

Forklar, at der i lektionen til næste gang er fokus på et emne, som præsident Russell M. Nelson har omtalt som »den største udfordring, den største sag og det største værk på jorden« (»Zions ungdom«, tale til de unge på verdensplan, 3. juni 2018, supplement til Liahona, s. 4-5, ChurchofJesusChrist.org). Bed eleverne om at læse forberedelsesmaterialet til næste gang og komme forberedte på at drøfte formålet med og velsignelserne ved at tage del i den store sag og det store arbejde med Israels indsamling.