Institut
Lektion 23, Lærerens hæfte: Joseph Smiths profetiske mission og martyrium


»Lektion 23, Lærerens hæfte: Joseph Smiths profetiske mission og martyrium«, Grundlag for genoprettelsen – Lærerens hæfte, 2019

»Lektion 23, Lærerens hæfte«, Grundlag for genoprettelsen – Lærerens hæfte

Lektion 23, Lærerens hæfte

Joseph Smiths profetiske mission og martyrium

Den 27. Juni 1844 led Joseph og Hyrum Smith martyrdøden i Carthage i Illinois. Deres død blev en stærk besegling af deres vidnesbyrd om Jesu Kristi gengivne evangelium (se Lære og Pagter 135:1, 3). Denne lektion er udformet til at styrke elevernes vidnesbyrd om Joseph Smiths profetiske mission.

Forslag til undervisningen

BEDRE UNDERVISNING OG INDLÆRING

Brug salmer. Hellig musik, især Kirkens salmer, kan hjælpe eleverne med at føle Helligåndens indflydelse, når de studerer evangeliet. Du kan vælge, at I indleder med at synge en salme, der har relevans for lektionsmaterialet. Det kan give yderligere indsigt.

Joseph og Hyrum Smith led martyrdøden i fængslet i Carthage.

Overvej at synge nogle få vers (deriblandt vers 7) af salmen »En stakkels sorgbetynget mand«. Forklar, at denne salme og dens budskab om at tjene Frelseren var en af Joseph Smiths yndlingssange. Profeten bad John Taylor om at synge den i fængslet i Carthage, lige inden pøbelen angreb.

Bed eleverne om at forklare, hvad de har lært af de begivenheder, der førte til, at Joseph og Hyrum Smith blev arresteret og fængslet i Carthage i Illinois. (Tilskynd eleverne til at trække på det, de har lært af forberedelsesmaterialet).

  • Hvordan tror I, at ordene i »En stakkels sorgbetynget mand« kan have afspejlet Josephs hengivenhed over for Frelseren? (Giv om nødvendigt eleverne lidt tid til at læse ordene i salmen, inden de svarer på dette spørgsmål).

Forklar, at Joseph vidste, at han så den visse død i øjnene, hvis han tog til rettergang i Carthage. Dan Jones, et medlem af Kirken, der var sammen med profeten i Nauvoo, da han forberedte sig på at tage til Carthage, mindedes:

Jeg skal aldrig glemme det scenarie, hvor [profeten] stod … og så sig omkring, derefter på byen og og dens indbyggere, som han holdt så meget af, og sagde: »Hvis jeg ikke tager derhen [til Carthage], vil resultatet blive en ødelæggelse af denne by og dens indbyggere, og jeg kan ikke udholde tanken om, at mine kære brødre og søstre og deres børn skal gennemgå det samme som i Missouri en gang til i Nauvoo. Nej, det er bedre for jeres broder Joseph at dø for sine brødre og søstre, for jeg er villig til at dø for dem. Mit værk er fuldført.« (Dan Jones, i Ronald D. Dennis, trans., »The Martyrdom of Joseph Smith and His Brother, Hyrum,« BYU Studies, bd. 24, nr. 1 [1984], s. 85)

  • Hvad siger profetens ord og handlinger om hans karakter?

Billede
Liberty Jail set udefra

Du kan måske påpege, at Joseph Smith fulgte Frelserens eksempel på kærlighed ved sin villighed til at ofre sit liv for at beskytte de hellige (se Joh 15:13).

Vis et billede af fængslet i Carthage. Lad eleverne fortælle, hvad de kan huske om begivenhederne i fængslet i Carthage den 27. juni 1844, da Joseph og Hyrum Smith blev dræbt. (Tilskynd eleverne til at bruge, hvad de har lært af forberedelsesmaterialet).

Forklar, at bekendtgørelsen af profetens død, der nu er inkluderet i Lære og Pagter 135, er taget fra ældste John Taylors og Willard Richards øjenvidneberetninger.

Læs Lære og Pagter 135:1-2, 4-6 sammen med klassen.

  • Hvad er jeres tanker og følelser, når I overvejer det offer, som Joseph og Hyrum Smith var villige til at yde for deres vidnesbyrd om det gengivne evangelium?

Bed eleverne om at læse de to sidste sætninger i Lære og Pagter 135:3 (begyndende med »Han levede ædelmodigt …«) og Lære og Pagter 136:39, og se efter, hvad vi lærer om Josephs og Hyrums død.

  • Hvad lærer disse vers os om betydningen af Josephs og Hyrums død? (Eleverne kan finde en sandhed lig følgende: Joseph og Hyrum Smith beseglede deres vidnesbyrd om det gengivne evangelium med deres blod).

Forklar, at denne besegling af deres vidnesbyrd med deres blod for altid fastslog deres vidnesbyrd og guddommelige mission i forbindelse med evangeliets gengivelse.

For at hjælpe eleverne til at bedre at forstå denne sandhed kan du overveje at vise videoen »Testimony of the Book of Mormon« (4:39) af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum. Tilskynd eleverne til at tænke over, hvilken ufravigelig trofasthed Joseph og Hyrum udviste omkring deres vidnesbyrd, selv da de så døden i øjnene.

  • Hvordan styrker det jeres vidnesbyrd om Joseph Smith som Herrens profet, at han var villig til at give sit liv for det gengivne evangelium?

Guddommelige velsignelser er blevet gjort tilgængelige for vor himmelske Faders børn på grund af Joseph Smiths profetiske tjenestegerning.

Lad eleverne læse første sætning af Lære og Pagter 135:3, der fortæller, at Joseph Smith har gjort mere for menneskenes frelse i denne verden end nogen anden Jesus Kristus alene undtaget. (Du kan eventuelt opfordre eleverne til at markere denne sandhed i deres skrifter).

Overvej at spørge eleverne, hvordan de ville forklare denne sandhed for en ven af en anden kristen tro.

Lad eleverne læse resten af Lære og Pagter 135:3 og se efter det bidrag, profeten Joseph Smith ydede for at hjælpe vor himmelske Faders børn med at opnå frelse. Bed eleverne om at fortælle, hvad de finder frem til. Skriv eventuelt deres svar på tavlen.

  • Hvad vil I ellers føje til denne liste over, hvad profeten Joseph Smith har bidraget med for verdens frelse?

Lad eleverne vælge at besvare et af følgende spørgsmål. Giv eleverne noget tid til at skrive deres tanker ned.

  • Hvilke oplevelser har I haft, som har hjulpet jer til at få et vidnesbyrd om profeten Joseph Smith?

  • Hvordan er jeres liv blevet påvirket og velsignet på grund af, at Joseph Smith fuldførte sin mission som profet?

Bed efter noget tid nogle få elever om at fortælle klassen, hvad de har skrevet. Afslut med at bære dit vidnesbyrd om profeten Joseph Smith.

Til næste gang

Bed eleverne om at forestille sig, hvordan det ville være at blive kaldet til at lede Kirken med kun lidt erfaring og mange svagheder. Bed dem om at overveje, hvorvidt de ville have tro og tillid til, at Herren ville hjælpe dem i sådan en kaldelse. Tilskynd dem til at læse forberedelsesmaterialet til næste gang med dette spørgsmål in mente.