Institut
Lektion 8, Lærerens hæfte: Organiseringen af Jesu Kristi Kirke


»Lektion 8, Lærerens hæfte: Organiseringen af Jesu Kristi Kirke«, Grundlag for genoprettelsen, Lærerens hæfte, 2019

»Lektion 8, Lærerens hæfte«, Grundlag for genoprettelsen, Lærerens hæfte

Lektion 8, Lærerens hæfte

Organiseringen af Jesu Kristi Kirke

Gennem profeten Joseph Smith organiserede Herren igen sin kirke på jorden. Denne lektion vil hjælpe eleverne til at forklare, hvad der gør Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige til »den eneste sande og levende kirke« (L&P 1:30). Eleverne vil også finde ud af, hvordan de i større grad kan deltage i Herrens genoprettede kirke.

Forslag til undervisningen

Herren genoprettede sin kirke gennem profeten Joseph Smith.

Bed eleverne om at forestille sig, at de inviterede en ven med i kirke, og vennen svarede: »Det med kirke er fint nok, men jeg tror, at jeg kan være et lige så godt menneske uden formel religion. Vi må alle følge vores egen vej til Gud, ikke?«

  • Hvad er nogle af de misopfattelser, der kan afholde jeres ven fra at forstå værdien af Herrens Kirke?

Giv eleverne nogle minutter til i små grupper at drøfte, hvordan de kan forklare denne ven, hvorfor Herren grundlagde en kirke på denne jord. (Tilskynd eleverne til at bruge, hvad de har lært af at studere forberedelsesmaterialet).

Vis det medfølgende billede af Peter Whitmer seniors hjem i Fayette i New York. Henled elevernes opmærksomhed på det, de læste i afsnit 1 i forberedelsesmaterialet, for at beskrive, hvad der fandt sted i Whitmers hjem, den dag Kirken blev organiseret.

Billede
Billede af Peter Whitmers bjælkehus
Billede
Joseph Smith underviser en forsamling

Bed klassen om at læse Trosartiklerne 1:6 og se, hvad Joseph Smith på et tidspunkt skrev om organiseringen af Jesu Kristi Kirke. Hvis der er brug for det, kan du måske fortælle, at »evangelister« kan være patriarker, og »hyrder« refererer til præsiderende embeder så som en biskop.

  • Hvilke sandheder kan vi lære af denne udtalelse? (En sandhed, vi kan lære, er, at Herrens Kirke i de sidste dage er organiseret, som den var på Jesu tid).

Bed en elev om læse andet afsnit af bror Tad R. Callisters udtalelse i afsnit 2 i forberedelsesmaterialet, det begynder med ordene »Hvis man skulle sammenligne …«

Vis følgende skriftstedshenvisninger. Lad eleverne vælge et eller flere af dem, som de læser for sig selv og ser efter, hvad de afslører om organisationen, skikke og lærdomme i Frelserens kirke i Det Nye Testamente.

Bemærk: Det er ikke meningen, at denne aktivitet skal være meget omfattende eller tidskrævende. Den har blot til formål at hjælpe eleverne til at se, hvordan Herrens genoprettede kirke er opbygget efter hans tidligere kirke.

  • Hvilke ligheder kan I se mellem Kristi oprindelige kirke og Kirken i dag? Hvorfor er det vigtigt at vide, at Herrens kirke i dag blev organiseret efter samme mønster som hans oprindelige kirke?

Forklar, at omtrent halvandet år efter Kirken var blevet organiseret, belærte Herren om det unikke ved sin genoprettede kirke. Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 1:30 for sig selv og se efter, hvad Herren sagde.

  • Hvordan beskriver Herren sin kirke i vers 30? (Hjælp eleverne til at finde frem til følgende doktrinære udtalelse: Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er den eneste sande og levende kirke på jorden).

For at hjælpe eleverne til dybere forståelse af denne sandhed kan du måske bede klassen om at drøfte følgende spørgsmål. Anspor dem til at kigge på og tænke over, hvad de lærte af afsnit 2 i forberedelsesmaterialet under drøftelsen.

  • Hvordan ville I fintfølende og alligevel frygtløst forklare nogle, hvad det vil sige, at denne kirke er »den eneste sande og levende kirke på hele jordens overflade«?

  • Hvad gør denne kirke »levende«? (Det kan være en hjælp at vise noget, der er levende, som en plante, og bede eleverne beskrive det karakteristiske ved noget levende sammenlignet med noget, der er dødt).

  • Hvorfor tror I, at det er vigtigt at forstå, at selvom de evige sandheder i Frelserens evangelium ikke ændrer sig, så fortsætter Kirken med at vokse og tilpasse sig gennem åbenbaring fra Herren?

  • Hvilke oplevelser har hjulpet jer til komme til kundskab om, at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er Frelserens sande og levende kirke?

Herrens kirke gør evangeliets velsignelser tilgængelige for alle.

Vis følgende udtalelse af ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum. Bed en studerende om at læse den højt:

Det er værd at standse op og overveje, hvorfor Jesus Kristus vælger at bruge en kirke, sin kirke, til at udføre sit og sin Faders værk. (»Hvorfor Kirken«, Liahona, nov. 2015, s. 108)

  • Hvorfor tror I, at Jesus Kristus vælger at bruge en kirke, sin kirke til at udføre sit og sin Faders værk?

Læs som klasse Moroni 6:3-6 og Lære og Pagter 43:8-9 og se efter nogle af de formål med og de velsignelser, der kommer ved at være medlem af og tjene i Herrens kirke. Lad eleverne fortælle, hvad de lærte af disse skriftsteder.

Giv dem om nødvendigt et minut til at gennemlæse udtalelserne af ældste Christofferson og søster Bonnie L. Oscarson i afsnit 3 af forberedelsesmaterialet.

  • Hvilke lærdomme i disse udtalelser giver især mening for jer? (Når eleverne har svaret, viser du følgende sandhed: Herren organiserede sin kirke for at hjælpe os med at komme til sig, modtage alle velsignelser i evangeliet og få mulighed for at drage omsorg for andre).

Bed eleverne om at tænke over hvert enkelt element i denne sandhed. Lad dem fortælle, hvordan de har set denne sandhed blive opfyldt i deres eget liv. Du kan stille nogle opfølgende spørgsmål som disse:

  • Hvad er de »fulde velsignelser« ved Herrens evangelium?

  • Hvilken rolle spiller Kirken for at hjælpe jer til at blive mere lig jeres himmelske Fader?

Giv eleverne noget tid til at tænke over og skrive deres tanker ned om følgende spørgsmål:

  • Hvordan kan jeg deltage mere aktivt i Kirken og hjælpe med at nå målene med den?

Efter tilstrækkelig tid spørger du eleverne, hvad de har lært i dag, som kan hjælpe dem til at besvare en vens spørgsmål som det, der blev introduceret i scenariet i begyndelsen af lektionen. Du kan derpå afslutte ved at bære vidnesbyrd om de sandheder, I har drøftet i denne lektion.

Til næste gang

Forklar, at vi, på grund af genoprettelsen af evangeliet, forstår mere om Frelserens karakter og sonoffer, end nogen har været i stand til i næsten 2000 år. Bed eleverne om at tænke over de velsignelser, der følger af at komme deres Frelser, Jesus Kristus, nærmere. Anspor dem til øge deres forståelse af og tro på ham ved nøje at studere forberedelsesmaterialet til næste lektion.