Institut
Lektion 5, Lærerens hæfte: Fremkomsten af Mormons Bog


»Lektion 5, Lærerens hæfte: Fremkomsten af Mormons Bog«, Grundlag for genoprettelsen, Lærerens hæfte, 2019

»Lektion 5, Lærerens hæfte«, Grundlag for genoprettelsen, Lærerens hæfte

Lektion 5, Lærerens hæfte

Fremkomsten af Mormons Bog

Fremkomsten af Mormons Bog skete på mirakuløs vis. Denne lektion vil hjælpe eleverne til en bedre forståelse af, hvordan Mormons Bog blev oversat »ved Guds gave og kraft« (L&P 135:3). De vil også reflektere over og få mulighed for at bære deres vidnesbyrd om sandfærdigheden af Mormons Bog.

Forslag til undervisningen

BEDRE UNDERVISNING OG INDLÆRING

Undervisning til omvendelse. Præsident Henry B. Eyring har sagt: »Vi må sigte højere. Vi må holde de mål, vi altid har haft: tilmelding, regelmæssig deltagelse, færdiggørelse, kundskab om skrifterne og erfaringen med at føle Helligånden bekræfte sandhed. Derudover må vi sigte efter missionsmarken og templet. Men de studerende har brug for mere i den tid, de er vores studerende …

Jesu Kristi rene evangelium må gå ind i de studerendes hjerte ved Helligåndens kraft … Vores mål må være, at de bliver oprigtigt omvendt til Jesu Kristi evangelium, mens de er hos os« (»We Must Raise Our Sights«, tale ved en CES-konference om Mormons Bog, 14. aug. 2001, s. 2).

Mormons Bog kom frem »ved Guds gave og kraft«.

Vis klassen et billede af Moroni, der graver pladerne ned.

Billede
Moroni graver pladerne ned, af Tom Lovell, ©IRI

Bed eleverne om at beskrive, hvad de ved om, hvad der sker på dette billede. Du kan også spørge, hvad de tror, Moroni vidste om den virkning, optegnelsen ville få på fremtidige generationer.

Bed eleverne om at læse Mormon 8:12-16 og se efter, hvad Moroni sagde om fremkomsten af Mormons Bog.

  • Hvad ønskede Moroni at gøre klar om fremkomsten af Mormons Bog?

Vis følgende udtalelse af Joseph Smith, som han ofte gentog, når han blev spurgt om oversættelsen af Mormons Bog:

Jeg oversatte Mormons Bog ved Guds gave og kraft. (Joseph Smith, i James Palmer, Journal, s. 75, Kirkens historiske bibliotek, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, Utah)

Lad eleverne fortælle, hvad de opdagede i forberedelsesmaterialet om, hvordan Mormons Bog kom frem »ved Guds gave og kraft«. (Henled om nødvendigt elevernes tanker på, hvad de lærte i afsnit 1 af forberedelsesmaterialet). Du kan også bede dem om at stille ethvert spørgsmål, de måtte have fra deres studium af oversættelsen af Mormons Bog.

Bed eleverne om at se på det, de lærte af udtalelserne af Joseph Smith og ældste Neal A. Maxwell til sidst i afsnit 1 af forberedelsesmaterialet. (Bed eventuelt en elev om at læse dem højt).

  • Hvorfor tror I, at vi bør være mere optaget af bogens indhold end »af den proces, hvorved vi modtog den«?

Gud lover, at mennesker kan modtage en bekræftelse på Mormons Bog.

Spørg eleverne, hvor mange af dem, der godt gad selv at se guldpladerne, og hvorfor.

  • Hvorfor tror I, at Herren ikke beviser ægtheden af Mormons Bog ved at tillade, at pladerne og andre artefakter bliver vist for verden?

Bed dem om at læse Lære og Pagter 5:3, 6-7 for sig selv og se efter, hvorfor Joseph ikke måtte vise pladerne til dem, der ønskede bevis. Få eleverne til at forklare, hvad disse vers lærer os.

Forklar, at denne åbenbaring blev givet til Joseph som følge af, at Martin Harris bad om bevis på, at Joseph havde guldpladerne. Martin var Josephs ven og var økonomisk i stand til at hjælpe til med at få Mormons Bog trykt, når den var blevet oversat. Martins hustru, Lucy, indgav en klage til den lokale fredsdommer, hvori hun beskyldte Joseph for at bedrage hendes mand og andre for økonomisk vindings skyld. I marts 1829 tog Martin til Harmony i Pennsylvania for at bede Joseph Smith om bevis på, at pladerne fandtes.

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 5:11-15 og se efter en måde, som Herren ville bevidne optegnelsen bag Mormons Bog på. Bed eleverne om at forklare, hvad de lærer af disse vers.

Forklar, at Herren åbenbarede, at Martin Harris ville blive et af de tre vidner, hvis han ville »bøje sig« og »ydmyge sig i indtrængende bøn og tro« (L&P 5:24). Tre måneder senere inviterede Joseph Martin Harris til sammen med Oliver Cowdery og David Whitmer at være med til at søge det særlige vidnesbyrd, som Herren havde lovet.

Vis billedet af Joseph Smith og de tre vidner fra forberedelsesmaterialet, og bed klassen om at genfortælle, hvad der skete, da disse tre mænd bad om et vidnesbyrd om pladerne.

  • Hvad følte Joseph ved, at de tre vidner så pladerne? (Lad om nødvendigt eleverne læse Lucy Mack Smiths beretning i forberedelsesmaterialet).

  • Hvordan styrkes de tre vidners vidnesbyrd af det faktum, at de aldrig fornægtede deres vidnesbyrd, selv om hver af dem gled væk fra profeten og Kirken?

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 5:15-16 og Moroni 10:3-5 og se efter, hvordan alle mennesker kan få et vidnesbyrd om sandfærdigheden af Mormons Bog. Når eleverne forklarer, hvad de lærer af disse skriftsteder, så hjælp dem med at identificere et princip, der svarer til følgende: Herren vil tilkendegive sandfærdigheden af Mormons Bog gennem Helligånden for alle, der søger et vidnesbyrd.

  • Hvordan kan et vidnesbyrd fra Helligånden sammenlignes med fysiske beviser som at se pladerne eller få fuld kundskab om alle detaljer ved oversættelsen af Mormons Bog?

Bed en elev om at læse følgende historie højt, som kommer fra bror Tad R. Callister, tidligere hovedpræsident for Søndagsskolen:

En af mine gode og intelligente venner forlod Kirken for en tid. Han skrev for nylig til mig angående sin tilbagevenden: »Til at starte med ønskede jeg, at Mormons Bog skulle bevises historisk, geografisk, lingvistisk og kulturelt for mig. Men da jeg begyndte at fokusere på det, som den lærer os om Jesu Kristi evangelium og hans frelsende mission, begyndte jeg at få et vidnesbyrd om dens sandfærdighed. En dag, mens jeg læste Mormons Bog på mit værelse, stoppede jeg op, knælede ned og opsendte en inderlig bøn og følte klart, at vor himmelske Fader hviskede til min ånd, at Kirken og Mormons Bog helt sikkert var sande. Min periode på tre et halvt år med at genundersøge Kirken førte mig tilbage helhjertet og overbevist om dens sandfærdighed.«

Hvis man tager sig tiden til ydmygt at læse og grunde over Mormons Bog, som min ven gjorde, og lægge øre til Åndens søde frugt, så vil man til sidst modtage det ønskede vidnesbyrd.

Mormons Bog er en af Guds største gaver til os. (Tad R. Callister, »Guds overbevisende vidnesbyrd: Mormons Bog«, Liahona, nov. 2017, s.109)

  • Hvilke erfaringer har hjulpet jer til at vide, at Mormons Bog er sand? (Giv eleverne mulighed for at fortælle om, hvad de har skrevet i deres forberedelsesmateriale i slutningen af afsnit 2).

Afslut med at bære dit vidnesbyrd om, at selvom vi ikke har set guldpladerne eller var til stede, da Mormons Bog blev oversat, så kan vi læse og studere bogen og selv modtage en åndelig bekræftelse på, at den i sandhed er Guds ord.

Til næste gang

Bed eleverne om at overveje, hvorfor kritik af Herrens kirke så aggressivt målrettes mod Mormons Bog. Anspor klassen til at studere forberedelsesmaterialet til næste gang og se efter, hvordan de kan forbedre deres evne til at forsvare Mormons Bog.