Institut
Lektion 22, Lærerens hæfte: Flerkoneri


»Lektion 22, Lærerens hæfte: Flerkoneri«, Grundlag for genoprettelsen – Lærerens hæfte, 2019

»Lektion 22, Lærerens hæfte«, Grundlag for genoprettelsen – Lærerens hæfte

Lektion 22, Lærerens hæfte

Flerkoneri

Ægteskab mellem en mand og en kvinde er Herrens lov, medmindre han befaler andet (se Jakob 2:27-30). Ved åbenbaring befalede Herren Joseph Smith at efterleve princippet om flerkoneri og undervise nogle af Kirkens tidlige medlemmer om det. Flerkoneri fortsatte i Kirken, indtil Herren ved åbenbaring erklærede, at de hellige skulle ophøre med denne praksis (se Officiel Erklæring – 1). Denne lektion er udformet for at styrke elevernes overbevisning om, at Joseph Smith og nogle tidlige medlemmer af Kirken handlede under Herrens vejledning, da de praktiserede flerkoneri. Det vil også hjælpe eleverne til at stole mere på Herren, når de stræber efter at adlyde hans vilje og finde svar på deres spørgsmål.

Forslag til undervisningen

Herren åbenbarede udøvelsen af flerkoneri.

Vis følgende udtalelse af præsident Russell M. Nelson:

Gud har altid bedt sine pagtsbørn om at gøre svære ting. (Russell M. Nelson, »Vær det bedste, jeres generation har at byde på«, Liahona, okt. 2016, s. 53)

  • Hvilke »svære ting« har Gud bedt Kirkens medlemmer om at gøre i vore dage? (Skriv eventuelt svarene på tavlen. Bed eleverne om under lektionen at overveje, hvordan de personligt efterlever de bud).

  • Hvorfor tror I, at Gud beder sine pagtsbørn om disse ting?

Påpeg, at for mange af de tidlige sidste dages hellige var et af de sværeste bud fra Gud at efterleve princippet om flerkoneri. Mind eleverne om, at allerede i 1831 begyndte Joseph Smith at bede for at forstå, hvorfor nogle fordums profeter og israelitiske konger praktiserede flerkoneri (se afsnitsindledningen og v. 1 i L&P 132).

Få en elev til at læse Lære og Pagter 132:34-37 højt. Lad resten af klassen følge med og se efter, hvordan Herren besvarede profetens spørgsmål.

  • Vis følgende spørgsmål: Hvorfor tog Abraham Hagar som medhustru?

  • Hvilket princip underviste Herren ifølge vers 36-37 Joseph Smith i om lydighed mod hans bud? (Skriv følgende sandhed på tavlen, når eleverne har svaret: Når vi er villige til adlyde, hvad end Herren befaler, bliver det »regnet [os] til retfærdighed«.)

  • Hvordan kan Herrens befaling til Abraham om at ofre Isak sammenlignes med hans befaling til Joseph Smith og de tidlige hellige om at praktisere flerkoneri?

Forklar, at nogen tid efter, at Herren havde åbenbaret princippet om flerkoneri til Joseph Smith, befalede han profeten at efterleve dette princip og undervise andre om det.

Vis følgende udtalelse, og bed en elev om at læse den højt:

Ifølge Helen Mar Kimball sagde Joseph Smith, at »praktiseringen af dette princip ville blive den sværeste prøve, som de hellige nogensinde ville opleve udfordre deres tro.« Selv om det var en af de »sværeste« prøver i hendes liv, vidnede hun om, at det også havde været »en af de største velsignelser«. (»Flerkoneri i Kirtland og Nauvoo,« Evangeliske emneessay, topics.ChurchofJesusChrist.org)

  • Hvad følte Joseph Smith omkring flerkoneri til at begynde med, da det først blev introduceret? (Lad om nødvendigt eleverne gennemgå Eliza R. Snows udtalelse i afsnit 2 af forberedelsesmaterialet).

Bed eleverne om at tænke over Abrahams og Joseph Smiths eksempel.

  • Hvad viser de tidlige helliges villighed til at adlyde så svære befalinger om deres karakter og tro?

Forklar, at flere af tidlige hellige efterlod sig skriftlige vidnesbyrd om den indre kamp, de oplevede, da de blev præsenteret for flerkoneri. Lad eleverne fortælle, hvad de kan huske af de beretninger, de læste i afsnit 3 af forberedelsesmaterialet.

Vis følgende udtalelse af Phebe Woodruff, hustru til præsident Wilford Woodruff. Bed en studerende om at læse den højt:

Da der først blev undervist om princippet om polygami, tænkte jeg, at det var det mest ugudelige, jeg nogensinde havde hørt om … Men så snart jeg blev overbevist om, at det kom igennem åbenbaring fra Gud til Joseph, og jeg kendte ham som profet, kæmpede jeg med min himmelske Fader i inderlig bøn for at blive vejledt rigtigt i denne vigtige situation i mit liv. Svaret kom. Jeg fik fred i mit sind. Jeg vidste, at det var Guds vilje. (Phebe Woodruff, i Edward Tullidge, The Women of Mormondom, 1877, s. 413)

  • Hvordan kan Phebes eksempel hjælpe nogle i dag, der måtte kæmpe med at adlyde et af Guds bud? Hvordan kan hendes eksempel hjælpe nogle, der måtte have spørgsmål om udøvelsen af flerkoneri blandt de tidlige hellige?

Bed en elev om at læse Ordsprogenes Bog 3:5-6 højt, og lad resten af klassen følge med og se efter et princip, der relaterer til disse tidlige helliges erfaringer.

  • Hvilke principper kan vi lære af disse vers og de tidlige helliges erfaringer? (Brug elevernes ord, og skriv eller vis et princip, der svarer til følgende: Hvis vi stoler på Herren af hele vores hjerte og ikke blot forlader os på vores egen indsigt, vil han vejlede os).

Stil dem følgende spørgsmål:

  • Hvad tror I, det betyder for nogle, der er bekymrede over den tidlige praksis med flerkoneri, at stole på Herren af hele sit hjerte og ikke blot forlade sig på sin egen forstand?

Forklar, at det ikke er ualmindeligt for Kirkens medlemmer at stille spørgsmål eller nære bekymring omkring flerkoneri. Gud har ikke åbenbaret og kræver heller ikke, at hans børn i dag forstår detaljerne omkring flerkoneri. Men alle hellige loves dog, at de kan få et vidnesbyrd om, at Joseph Smith var Guds profet, der modtog befalinger og åbenbaringer fra Gud, og at han levede trofast i overensstemmelse med Guds bud.

BEDRE UNDERVISNING OG INDLÆRING

Du kan hjælpe eleverne med at besvare svære spørgsmål. At give eleverne korrekt information og hjælpe dem til at finde troværdige kilder kan hjælpe dem til at tænke på udfordrende emner og forklare dem nøjagtigt. Hvis eleverne ønsker at lære mere om udøvelsen af flerkoneri i Kirkens tidlige historie, så tilskynd dem til bønsomt at studere de kilder, der er nævnt i afsnittet »Ønsker I mere?« i forberedelsesmaterialet.

Lad dem tænke over tidspunkter i deres liv, hvor de har sat deres lid til Herren og adlydt et svært bud – eller hvor de ikke har støttet sig til »egen indsigt« i deres søgen efter svar på svære spørgsmål. Du kan eventuelt bede nogle få elever om at fortælle om deres oplevelser. Spørg dem, hvordan Herren har vejledt dem.

Overvej at give eleverne tid til at tænke over religiøse eller personlige spørgsmål, de måtte have. Bed dem om at overveje, hvad de kan gøre for at finde svar eller bekræftelse på de spørgsmål og for at have tillid til og stole på Herren. De kan måske skrive deres tanker ned i en dagbog eller bede Herren om hjælp til at vide, hvordan de kan handle i tro.

Herren åbenbarede visse årsager til udøvelsen af flerkoneri.

Forklar, at vi ikke kender eller forstår alle Guds formål med at introducere flerkoneri i denne uddeling, men han har oplyst nogle årsager. For eksempel underviste Herren Joseph Smith om, at denne praksis var en del af genoprettelsen af »alt« fra tidligere uddelinger (se L&P 132:40, 45).

Bed en elev om at læse Jakob 2:30 højt, og lad klassen se efter endnu en årsag til, at Herren har givet sit folk befaling om at praktisere flerkoneri. Lad dem fortælle, hvad de finder frem til. (Elevernes svar bør afspejle, at befalingen blev givet for at øge det antal af børn, der blev født i evangeliets pagt. På denne måde kunne Herrens folk skaffe ham efterkommere).

Påpeg, at de tidlige helliges bestræbelser på at adlyde dette bud »resulterede i, at der blev født et stort antal børn i trofaste sidste dages hellige hjem« (»Flerkoneri og familier i det tidlige Utah,« Evangeliske emneessay, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Senere gav Herren åbenbaring om, at de sidste dages hellige skulle ophøre med at praktisere flerkoneri.

Lad en elev, der har studeret forberedelsesmaterialet (afsnit 2) fortælle, hvad der førte til ophør af flerkoneri i den genoprettede kirke.

  • Hvordan vil I forklare Kirkens nuværende standpunkt om flerkoneri for andre?

Lad nogle få skiftes til at læse højt fra det første og syvende afsnit i »Uddrag af tre taler af præsident Wilford Woodruff angående manifestet«, der står efter Officiel Erklæring – 1.

  • Hvad belærte præsident Woodruff de hellige om? (Eleverne bør fremhæve en sandhed lig følgende: Herren vil aldrig tillade, at Kirkens præsident fører Kirken på afveje).

  • Hvordan kan denne sandhed påvirke den måde, vi personligt tager imod råd og undervisning fra Herrens levende profet på?

Afslut med at bære dit vidnesbyrd om, at profeten Joseph Smith og andre tidligere kirkeledere var Guds sande profeter, der lydigt fulgte og underviste de sidste dages hellige om Herrens bud.

Til næste gang

Forklar eleverne, at når de forbereder sig til klassen næste gang, vil de få mulighed for at lære mere om detaljerne omkring Joseph og Hyrum Smiths død. Tilskynd eleverne til at komme forberedt til at drøfte deres tanker om, hvad Joseph Smith udførte som Guds profet.