Institut
Lektion 15, Lærerens hæfte: Vor himmelske Faders plan og vores guddommelige potentiale


»Lektion 15, Lektion 15, Lærerens hæfte: Vor himmelske Faders plan og vores guddommelige potentiale«, Grundlag for genoprettelsen, Lærerens hæfte, 2019

»Lektion 15, Lærerens hæfte«, Grundlag for genoprettelsen, Lærerens hæfte

Lektion 15, Lærerens hæfte

Vor himmelske Faders plan og vores guddommelige potentiale

Herren åbenbarede Joseph Smith herligheden af vor himmelske Faders plan for forløsning og vores guddommelige potentiale til at blive ligesom ham. Denne lektion vil styrke elevernes påskønnelse for Faderens plan og deres forståelse af, hvem de er og hvad de kan gøre for at nå deres guddommelige potentiale.

Forslag til undervisningen

Joseph Smith modtog vigtige sandheder om frelsesplanen.

Bed eleverne om at forklare, hvad de fleste kristne og tidligt omvendt til Kirken måtte have forstået om Gud og livet herefter, inden Herren gav åbenbaringer om disse emner gennem Joseph Smith. (Eleverne vil måske gerne se i afsnit 1 og 3 af forberedelsesmaterialet).

  • Hvad lærte I af forberedelsesmaterialet omkring, hvornår og hvordan Herren afslørede sandheder om frelsesplanen for Joseph Smith?

  • Hvilke gengivne sandheder om planen, tror I, der kan have været mest omvæltende for de tidlige hellige? Hvor er disse sandheder optegnet? (Se afsnit 1 og 3 i forberedelsesmaterialet).

Når eleverne svarer på de foregående spørgsmål, kan de måske lige kigge på nogle af de skriftsteder, der bliver nævnt i forberedelsesmaterialet fx Moses 1:39 og Abraham 3:22-26. Hjælp eleverne med at identificere og forklare sandheder som den følgende: Guds gerning og herlighed er »at tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket (se Moses 1:39). Vi levede sammen med vor himmelske Fader som ånder, før vi blev født (se Abr 3:22-23). Herren skabte jorden som et sted, hvor vi kunne stå prøven om at adlyde Gud eller lade være (se Abr 3:24-25).

  • Forestil jer, hvordan jeres liv ville være anderledes, hvis I ikke kendte til vor himmelske Faders plan. Hvordan tror I, at kundskab om den plan har påvirket den måde, som I tænker, træffer valg og handler på?

Joseph Smith underviste om vores guddommelige potentiale.

Forklar, at Joseph Smith den 7. april 1844 rejste sig for at tale ved det, der skulle vise sig at blive hans sidste konference. Efter han havde bedt de hellige om deres udelte opmærksomhed, underviste Joseph om guddommelig natur og evige udvikling« (»King Follett Discourse«, Church History Topics, ChurchofJesusChrist.org/study/church-history).

Bed en elev om at læse det uddrag af Joseph Smiths udtalelse fra King Follett-talen, der findes i afsnit 2 i forberedelsesmaterialet.

  • Hvad lærer I af Josephs belæringer om jeres forhold til Gud?

Forklar, at Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum i 1995 udsendte et dokument, som blev kaldt »Familien: En proklamation til verden«. I den erklærede de:

Alle mennesker – mænd og kvinder – er skabt i Guds billede. Hver enkelt er en højt elsket søn eller datter af himmelske forældre, og som sådan besidder hver enkelt guddommelige egenskaber og muligheder …

I den førjordiske verden kendte og tilbad Guds åndelige sønner og døtre Gud som deres evige Fader og accepterede hans plan for, hvordan hans børn kunne få et fysisk legeme og opnå jordiske erfaringer for at udvikle sig frem mod fuldkommenhed og til sidst realisere deres guddommelige skæbne som arvinger til evigt liv. (»Familien: En proklamation til verden«, ChurchofJesusChrist.org)

  • Hvad er vores guddommelige potentiale, som Guds sønner og døtre? (Hjælp eleverne med at identificere et princip, der svarer til følgende: Som vor himmelske Faders åndebørn har vi potentiale til at blive som ham.)

Vis eller stil følgende spørgsmål og giv eleverne tid til at tænke over dem og skrive de indtryk ned, der kommer til dem.

  • Hvordan påvirker denne sandhed jeres syn på jeres forhold til vor himmelske Fader? Hvordan påvirker det jeres syn på jer selv og dem omkring jer? Hvordan påvirker det den måde, som I lever jeres liv på?

Jesus Kristus viste os, hvordan vi kan modtage en fylde af Guds herlighed i det celestiale rige.

Skriv eller vis ordene himmel og helvede på tavlen og spørg eleverne, hvad de fleste kristne i det 19. århundrede troede om, hvor man havnede.

Mind dem om, hvad de læste i Lære og Pagter 76 om livet herefter og om at opnå celestial herlighed. (Eleverne er måske nødt til at se på Lære og Pagter 76:50-54 igen). Du kan også spørge eleverne, hvad de lærte om vor himmelske Fader og Jesus Kristus af de åbenbarede sandheder i afsnit 76.

Vis følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

Rundt om i Kirken hører jeg mange kæmpe med dette problem: »Jeg er bare ikke god nok.« »Jeg kommer til kort.« »Jeg kan ikke leve op til det.« Jeg hører det fra teenagere. Jeg hører det fra missionærer. Jeg hører det fra nyomvendte. Jeg hører det fra livslange medlemmer. (Jeffrey R. Holland, »Så vær da fuldkomne – i sidste ende«, Liahona, nov. 2017, s. 40).

Du kan eventuelt bede eleverne om at tænke på et tidspunkt i deres liv, hvor de måske har følt sådan.

Bed de studerende om at læse Lære og Pagter 76:40-42 og se efter den afgørende rolle, Jesus Kristus spiller i planen for vores frelse.

  • Hvilken rolle spiller Jesus Kristus i for vores søgen efter evigt liv? (Hjælp eleverne med at finde frem til følgende sandhed: Vi kan kun blive gjort fuldkomne gennem Jesus Kristus).

  • Hvorfor tror I, at det er vigtigt at huske, at fuldkommenhed og ophøjelse kun er mulig igennem Jesus Kristus?

Læs Lære og Pagter 93:12-13 sammen som klasse og se efter passager, der lærer os om Frelserens vej til at blive som vor himmelske Fader.

  • Hvad tror I, det vil sige, at Frelseren »fortsatte fra nåde til nåde, indtil han modtog en fylde«?

  • Hvordan kan Frelserens eksempel hjælpe jer til at overvinde mismod i jeres stræben efter evigt liv?

Vis og læs følgende udtalelse af ældste Holland:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

Jeg vidner om den storslåede skæbne, der er gjort mulig for os ved Herren Jesu Kristi forsoning, han som selv fortsatte »fra nåde til nåde« (L&P 93:13), indtil han i sin udødelighed (Luk 13:32) modtog en fuldkommen fylde af celestial herlighed. Jeg vidner om, at han i denne og hver eneste time rækker sine naglemærkede hænder frem mod os med den samme nåde, holder fast i os og opmuntrer os, men nægter at slippe os, indtil vi er sikkert hjemme i vores himmelske Forældres favn. Mod et sådant fuldkomment øjeblik fortsætter jeg om end kluntet med at stræbe. For så fuldkommen en gave fortsætter jeg om end utilstrækkeligt med at takke. Jeg gør det i hans navn, navnet på selve Fuldkommenheden, ham, der aldrig selv har været kluntet eller utilstrækkelig, men som elsker alle os, der er det, ja, i Herren Jesu Kristi navn. (Jeffrey R. Holland, »Så vær da fuldkomne – i sidste ende«, Liahona, nov. 2017, s. 42).

Bed eleverne om et minut at tænke over, hvad der på denne tid i livet ville hjælpe dem med til at udvikle sig åndeligt mod evigt liv. Afslut med at bære dit vidnesbyrd om, at vi igennem Frelserens nåde og ved at følge hans eksempel kan modtage evigt liv og indtræde i det celestiale rige.

BEDRE UNDERVISNING OG INDLÆRING

Fortsæt med at opmuntre eleverne til at forberede sig. Nu hvor eleverne er mere end halvvejs igennem dette kursus, kan du eventuelt bede dem om at fortælle, hvordan forberedelse til klassen har påvirket jeres oplevelse af kurset. Overvej at dele følgende udtalelse af ældste Kim B. Clarke fra De Halvfjerds: »Når I gør jeres del – beder i tro, studerer og engagerer jer aktivt og gør jeres bedste – vil Helligånden undervise jer, øge jeres evne til at handle på det, I lærer, og hjælpe jer til at blive det, Herren ønsker, I bliver. (»Læring for hele sjælen«, Liahona, aug. 2017, s. 33).

Til næste gang

Bed eleverne om tænke over, hvorvidt deres liv er anderledes på grund af templer og tempelordinancer. Forklar, at de næste gang vil lære om, hvorfor fordums profeter viste sig for Joseph Smith og Oliver Cowdery i templet i Kirtland. Bed dem om at læse forberedelsesmaterialet til lektion 16 så de kan komme forberedte på at drøfte principper, der kan gøre templet til en mere meningsfuld del af deres liv.