Institut
Lektion 15, Klassens forberedelsesmateriale: Vor himmelske Faders plan og vores guddommelige potentiale


»Lektion 15, Klassens forberedelsesmateriale: Vor himmelske Faders plan og vores guddommelige potentiale«, Grundlag for genoprettelsen, Lærerens hæfte, 2019

»Lektion 15, Klassens forberedelsesmateriale«, Grundlag for genoprettelsen, Lærerens hæfte

Lektion 15, Klassens forberedelsesmateriale

Lektion 15: Vor himmelske Faders plan og vores guddommelige potentiale

Billede
mand ser på bjerge

Profeten Joseph Smith erklærede: »Den store frelsesplan er et emne, som bør optage hele vores opmærksomhed og betragtes som en af himlens største gaver til menneskeheden« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 206). Igennem åbenbaringer og syn fik Joseph Smith en forståelse af, hvordan Guds plan for hans børn kan ændre millioner af menneskers liv rundt om i verden. Denne lektion vil hjælpe jer til at forstå, hvem I er og hvad jeres guddommelige potentiale er.

Afsnit 1

Hvordan har de gengivne sandheder i Guds plan for frelse påvirket mit liv?

Forestil jer at være nyomvendt til Herrens genoprettede kirke på Joseph Smiths tid. Jeres syn på vor himmelske Faders plan ville have været ufuldstændigt. Hvis I var blevet opdraget som kristne, ville I sikkert have trospunkter som disse: (1) Gud, Jesus og Helligånden er én Gud, uden fysisk legeme eller lidenskaber, (2) mennesker havde ikke levet forud for dette liv og de var blevet skabt af Gud ud af ingenting og (3) Gud er utilnærmelig og mystisk – begrebet om at mennesker er Guds børn er kun metaforisk.

Ved åbenbaring fik Joseph Smith og de tidlige hellige en forståelse af vor himmelske Faders sande væsen og hans guddommelige plan for frelse. Forestil jer, hvordan det må have føltes, når de lærte nogle af de gengivne sandheder, som vi skatter så højt i dag om vor himmelske Faders plan.

Meget af Josephs forståelse af frelsesplanen kom igennem hans arbejde med Mormons Bog og hans inspirerede oversættelse af Det Gamle og Det Nye Testamente. Mens profeten Joseph oversatte Første Mosebog i 1830, opdagede han, at Moses blev ført op på et højt bjerg og vist Guds store skaberværk. Denne åbenbaring er det, vi i dag kender som det første kapitel af Moses’ Bog i Den Kostelige Perle. Herren fortalte Moses, at han var en Guds søn. Gud underviste også om en anden vigtig sandhed, der findes i Moses 1 om formålet med hans værk.

Billede
Bubble Nebula
Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Moses 1:37-39.

Ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum sagde om udødelighed og evigt liv:

Billede
Ældste Robert D. Hales

Det evige livs gave er enhver indsats værd, det kræver at studere, lære og anvende frelsesplanen. Hele menneskeheden vil opstå og modtage udødelighedens velsignelse. Men for at få evigt liv – det liv, som Gud lever, er det værd at efterleve frelsesplanen af hele vores hjerte, sind, kraft og styrke. (Se Robert D. Hales, »Frelsesplanen: En hellig skat af kundskab til at vejlede os«, Liahona, okt. 2015, s. 33)

Bemærk, at ældste Hales definerer evigt liv, som »det liv Gud lever.« Overvej, hvad det betyder for jer, at vor himmelske Faders værk er at føre jer tilbage til hans nærhed, så I kan nyde udødelighed og evigt liv.

I en åbenbaring modtaget d. 6. maj 1933 skrev Joseph Smith: »Mennesket var også i begyndelsen hos Gud« (L&P 93:29). Josephs oversættelse af Abrahams Bog, der blev udgivet i 1842, gav større indsigt i vores førjordiske liv og muligheder efter jordelivet.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Abraham 3:22-26.

Billede
Jesus underviser engle
Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvordan tror I, at kundskab om vores førjordiske liv og formålet med jordelivet påvirkede de tidlige hellige? Hvordan påvirker denne viden jeres tanker, valg og handlinger i dag?

Afsnit 2

Hvilke lærdomme om Guds karakter blev gengivet til profeten Joseph Smith?

Billede
Joseph i lunden, af Archie D. Shaw

I 1844 blot måneder, inden han døde, talte Joseph Smith ved det, der skulle blive hans sidste konference. Hans ven, King Follett, var for nyligt død i en ulykke og familien havde bedt Joseph om at tale ved begravelsen. Joseph underviste frimodigt om Guds egenskaber og vores potentiale for at blive som ham. I det der senere skulle blive kendt som King Follett-talen, erklærede Joseph:

Billede
profeten Joseph Smith

Der er kun meget få levende væsener i verden, der rigtig forstår Guds karakter … Dersom menneskene ikke forstår Guds karakter, forstår de heller ikke sig selv …

Gud selv var engang, som vi er nu, og han er nu et ophøjet menneske og sidder på sin trone i himlene! … Dersom I skulle se ham i dag, ville I se ham som en mand i et menneskes skikkelse – som jer selv …

Når vi forstår Guds karakter og ved, hvordan vi kommer til ham, begynder han at åbenbare himlene for os og fortælle os alt om dem …

Gud selv, der befandt sig midt mellem ånder og herlighed, fandt det, fordi han var mere intelligent, for passende at indstifte love, hvorved de øvrige kunne få lov til at bevæge sig fremad som han selv. Det forhold, vi har til Gud, stiller os i en situation, hvor vi kan vokse i kundskab …

Her er altså det evige liv – at kende den eneste vise og sande Gud. I må selv lære, hvordan I kan blive guder og blive Guds konger og præster [og dronninger og præstinder] … ved at gå fra den ene lille grad til den anden og fra noget småt til noget stort, fra nåde til nåde, fra ophøjelse til ophøjelse … (Se Lærdomme: Joseph Smith, s. 40-42, 208, 220).

Note: Hele King Follett-talen kan læses i »Classics in Mormon Thought: The King Follett Sermon«, Ensign, apr. 1971, s. 12-17.

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

Guds hensigt [er], at vi, hans børn, må blive i stand til at nyde den største glæde, at være sammen med ham for evigt og blive som han er. ( D. Todd Christofferson, »Alle dem, jeg elsker, revser og tugter jeg«, Liahona, maj 2011, s. 97).

Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv i forberedelse til klassen

Besvar følgende spørgsmål i jeres notesbøger eller det tomme felt her: Hvilke sandheder fandt I i Joseph Smiths King Follett-tale? Hvordan påvirker disse sandheder måden, hvorpå I ser jer selv og andre omkring jer og jeres forhold til Gud?

Afsnit 3

Hvordan kan jeg opnå evigt liv i det celestiale rige?

Forestil jer igen at leve som tidlig omvendt til den genoprettede Kirke. I ville højst sandsynligt, som størstedelen af de kristne gjorde dengang, have troet på, at når et menneske dør, kom vedkommende enten i himlen eller i helvede. Mange mennesker på Joseph Smiths tid blev betegnet som kongregationalister eller universalister. Hvis man havde en kongregationalistisk tro, troede man på, at det kun var et lille antal mennesker, der ville komme i himmelen. Havde man en universalistisk tro, troede man sandsynligvis på, at Gud ville kræve en vis straf for synderen, men at alle mennesker med tiden ville komme i himmelen.

Billede
John Johnsons hjem

I februar 1832 fik Joseph Smith og Sidney Rigdon et syn, som hjalp os til at forstå livet efter døden. De to mænd arbejdede på Joseph Smiths oversættelse af Det Nye Testamente på førstesalen i John Johnsons hjem og holdt pause for at tænke over Johannes 5:29, som handler om de retfærdiges og de uretfærdiges opstandelse. Der var adskillige mænd i samme værelse som Joseph og Sidney, da de to mænd fik synet og beskrev, hvad de så. Dette syn, der er optegnet i Lære og Pagter 76 giver os en bedre forståelse af vor himmelske Faders plan. Overvej at markere sandheder i dette afsnit, der giver os større forståelse for livet herefter og som viser vor himmelske Faders ønske om at velsigne alle sine børn.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs uddrag af det syn, som det står skrevet i Lære og Pagter 76:12, 20, 40-42, 50-54, 58, 62, 65, 69-71, 74-76, 79, 81-82, 86, 89-92, 111.

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvordan forestiller I jer, at den åbenbarede kundskab i afsnit 76 ville have påvirket jer, hvis I havde været en omvendt i Kirkens første tid? Hvad kan vi lære om vor himmelske Fader og Jesus Kristus af dette syn?