Generalkonference
Mirakler i Jesu Kristi evangelium
Oktoberkonferencen 2021


Mirakler i Jesu Kristi evangelium

Jeg ved, at hans evangelium kan give os håb, fred og glæde, ikke kun nu, men det vil også velsigne utallige andre i fremtidige generationer.

Mabuhay! Jeg bringer jer kærlighed og varme smil fra de vidunderlige hellige i Filippinerne. I år er det 60 år siden, at de første missionærer ankom til Filippinerne. I dag er der 23 missioner og flere end 800.000 medlemmer af Kirken i 123 stave. Der er syv templer, enten fungerende, under opførelse eller bekendtgjort. Det er virkelig et mirakel. Vi er vidner til opfyldelsen af profetien i 2 Nefi 10:21: »Store er Herrens løfter til dem, der er på øerne i havet.«

Billede
Præsident Hinckley i Filippinerne

Dette mirakel er også en opfyldelse af den profeti, som blev udtalt i en bøn af den daværende ældste Gordon B. Hinckley i Manila i 1961. I den bøn udtalte ældste Hinckley: »Vi påkalder dine velsignelser over dette lands folk, at de vil være venlige og gæstfrie og imødekommende og elskværdige mod dem, der kommer her, og at mange, ja, Herre, vi beder om, at der skal være mange, mange tusinde, der modtager dette budskab og bliver velsignet derved. Vil du velsigne dem med et modtageligt sind og et forstående hjerte, med tro til at modtage og med mod til at leve efter evangeliets principper« (indvielsesbøn ved American War Memorial Cemetery, Filippinerne, 28. apr. 1961).

Billede
Familien Revillo

Ud over de mange, mange tusinde trofaste sidste dages hellige har evangeliets mirakel medført positive forandringer for landet og dets befolkning. Jeg er et levende vidne derom. Jeg var seks år gammel, da mine forældre meldte sig ind i Kirken på den sydlige ø Mindanao. På den tid var der kun en mission i hele landet og ingen stave. Jeg er for evigt taknemlig for mine forældres mod og forpligtelse til at følge Frelseren. Jeg ærer dem og alle Kirkens pionerer i Filippinerne. De banede vejen for, at de efterfølgende generationer blev velsignet.

Kong Benjamin sagde i Mormons Bog: »Og endvidere ønsker jeg af jer, at I skal tænke på den velsignede og lykkelige tilstand for dem, der holder Guds befalinger. For se, de er velsignede i alt, både timeligt og åndeligt« (Mosi 2:41).

Når vi efterlever og adlyder evangeliets principper og ordinancer, bliver vi velsignet, forandret og omvendt til at blive mere lig Jesus Kristus. Det var sådan, at evangeliet ændrede og velsignede de filippinske hellige, herunder min familie. Evangeliet er virkelig vejen til et lykkeligt liv i overflod.

Evangeliets første princip er tro på Herren Jesus Kristus. Mange filippinere har en naturlig tro på Gud. Det er let for os at stole på Jesus Kristus og vide, at vi kan få svar på vores bønner.

Billede
Familien Obedoza

Familien Obedoza er et godt eksempel på dette. Bror Obedoza var min grenspræsident, da jeg var en ung mand. Bror og søster Obedozas største ønske var at blive beseglet til deres familie i templet i Manila. De boede i General Santos City, 1600 km fra Manila. For familien på ni personer syntes det umuligt at klare turen til templet. Men som købmanden, der solgte alt, hvad han ejede, for at købe én særlig kostbar perle (se Matt 13:45-46), besluttede parret at sælge deres hus for at betale for rejsen. Søster Obedoza var bekymret, fordi de ikke ville have noget hjem at vende tilbage til. Men Bernardo forsikrede hende om, at Herren ville sørge for dem.

I 1985 blev de beseglet i templet som familie for tid og al evighed. I templet fandt de en glæde uden lige – deres uvurderlige perle. Og som bror Obedoza havde sagt, så hjalp Herren dem. Da de vendte tilbage fra Manila, gav venlige bekendte dem et sted at bo, og med tiden erhvervede de deres eget hjem. Herren tager sig af dem, der viser deres tro på ham.

Evangeliets andet princip er omvendelse. Omvendelse er at vende sig bort fra synd og at vende sig til Gud for tilgivelse. Det betyder ændring af sind og hjerte. Som præsident Russell M. Nelson har sagt, er det »at gøre det og blive lidt bedre hver dag« (»Vi kan gøre det bedre og være bedre«, Liahona, maj 2019, s. 67).

Omvendelse minder meget om sæbe. Som ung kemiingeniør arbejdede jeg på en sæbefabrik i Filippinerne. Jeg lærte, hvordan man laver sæbe og processen med, hvordan det virker. Når man blander olier med en alkalibase og tilsætter antibakterielle midler, opstår der et kraftigt stof, som kan fjerne bakterier og vira. Ligesom sæbe er omvendelse et rengøringsmiddel. Det giver os mulighed for at slippe af med vores urenheder og vores gamle affald, så vi bliver værdige til at være sammen med Gud, »for intet urent kan arve Himmeriget« (Alma 11:37).

Gennem omvendelse trækker vi på Jesu Kristi rensende og helliggørende kraft. Den er således en vigtig del af omvendelsesprocessen. Det er det, der skete med anti-nefi-lehierne i Mormons Bog. De var lamanitter, som var blevet så fuldstændig omvendt, at de »aldrig faldt fra« (se Alma 23:6-8). De begravede deres krigsvåben og tog dem aldrig op igen. De ville hellere dø end at bryde denne pagt. Og de beviste det. Vi ved, at deres offer førte til mirakler; tusinder, som kæmpede imod dem, smed deres våben og blev omvendt. Mange år senere blev deres sønner, som vi kender som de tapre unge krigere, beskyttet i kamp mod utrolige odds!

Billede
Ældste Revillos far

Min familie og mange filippinske hellige gennemgik en lignende omvendelsesproces. Da vi tog imod Jesu Kristi evangelium og blev medlem af Kirken, ændrede vi vores adfærd og kultur for at tilpasse os til evangeliet. Vi var nødt til at give slip på forkerte traditioner. Jeg så det hos min far, da han fik kendskab til evangeliet og omvendte sig. Han var storryger, men han smed sine cigaretter væk og rørte aldrig en cigaret igen. På grund af hans beslutning om at ændre sig er fire generationer efter ham blevet velsignet.

Billede
Generationer af familien Revillo

Omvendelse får os til at indgå og holde pagter gennem hellige ordinancer. Den første af frelsens og ophøjelsens ordinancer er dåb ved nedsænkning til syndernes forladelse. Dåben giver os mulighed for at modtage Helligåndsgaven og indgå en pagt med Herren. Vi kan forny denne dåbspagt hver uge, når vi tager nadveren. Det er også et mirakel!

Brødre og søstre, jeg opfordrer jer til at bringe dette mirakel ind i jeres liv. Kom til Jesus Kristus og vælg at udøve jeres tro på ham, omvend jer og indgå og hold de pagter, der findes i frelsens og ophøjelsens ordinancer. Dette vil gøre det muligt for jer at blive sammenkoblet med Kristus og modtage guddommelighedens kraft og velsignelser (se L&P 84:20).

Jeg vidner om, at Jesus Kristus er virkelig, han lever og elsker hver enkelt af os. Jeg ved, at hans evangelium kan give os håb, fred og glæde, ikke kun nu, men det vil også velsigne utallige andre i fremtidige generationer. Det er grunden til de filippinske helliges smukke og varme smil. Det er miraklet i Kristi evangelium og lære. Jeg vidner om dette i Jesu Kristi hellige navn. Amen.