Generalkonferanse
Fokuser på Jesus Kristus
Generalkonferansen april 2023


Fokuser på Jesus Kristus

Herren Jesus Kristus er løsningen på våre problemer, men vi må åpne våre øyne og løfte vårt blikk for å se ham.

Faren min pleide å si til meg: “Ikke fokuser så intenst på problemene dine at du ikke kan se løsningen.”

Jeg vitner om at Herren Jesus Kristus er løsningen på selv våre vanskeligste problemer. Nærmere bestemt har han overvunnet fire problemer som hver og en av oss står overfor, og som ingen av oss kan løse på egenhånd:

  1. Det første problemet er fysisk død. Vi kan prøve å utsette den eller ignorere den, men vi kan ikke overvinne den på egenhånd. Jesus Kristus overvant imidlertid døden for oss, og som følge av dette vil vi alle oppstå en dag.1

  2. Det andre problemet omfatter prøvelser, vanskelige opplevelser, sorg, smerte og urettferdighet som er i denne verden. Jesus Kristus overvant alt dette. For dem som streber etter å følge ham, vil han en dag “tørke bort hver tåre” og gjøre ting godt igjen.2 I mellomtiden kan han styrke oss til å gjennomgå våre prøvelser med frimodighet, godt mot og fred.3

  3. Det tredje problemet er åndelig død som følge av synd. Jesus Kristus overvant dette problemet ved å påta seg “straffen … for at vi skulle ha fred”.4 På grunn av hans sonoffer kan vi bli befridd fra konsekvensene av våre synder hvis vi har tro på Frelseren, oppriktig omvender oss, godtar pakten Faderen tilbyr oss gjennom nødvendige ordinanser som dåp og holder ut til enden.5

  4. Det fjerde problemet er vår begrensede, ufullkomne natur. Jesus Kristus har løsningen på dette problemet også. Han visker ikke bare ut våre feil og gjør oss uskyldige igjen. Han kan bevirke “en stor forandring i … våre hjerter, så vi ikke har lyst til å gjøre ondt mer, men til stadig å gjøre godt.”6 Vi kan bli fullkommengjort ved Kristi nåde og en dag bli ham lik.7

Dessverre konsentrerer vi oss altfor ofte så mye om våre egne problemer at vi mister fokuset på løsningen, vår Frelser Jesus Kristus. Hvordan unngår vi denne feilen? Jeg tror svaret ligger i paktene vi innbys til å inngå med ham og vår Fader i himmelen.

Fokuser på Jesus Kristus gjennom pakter

Våre pakter hjelper oss å rette vår oppmerksomhet, våre tanker og våre handlinger mot Kristus. Når vi “holder fast ved paktene vi har inngått”, kan vi lettere identifisere “det som er av denne verden” som vi skulle “legge til side” og “det som tilhører en bedre verden”, skulle vi flittig søke.8

Det var det Ammons folk gjorde i Mormons bok. Da de lærte om Jesus Kristus og begynte å fokusere sitt liv på ham, forsto de at de skulle begrave sine krigsvåpen og ble fullkomment ærlige og “skilte seg ut ved sin nidkjærhet mot Gud”.9

Overholdelse av pakter leder oss til å søke etter alt som innbyr Åndens innflytelse og avvise alt som driver den bort – “for vi vet at dersom vi kan være verdige til Den hellige ånds nærvær, kan vi også være verdige til å bo i vår himmelske Fader og hans Sønn, Jesu Kristi nærhet.”10 Dette kan bety at vi må forandre vårt ordforråd og bruke vennligere ord. Det kan bety å erstatte åndelig usunne vaner med nye vaner som styrker vårt forhold til Herren, for eksempel daglig bønn og skriftstudium, individuelt og sammen med vår familie.

President Russell M. Nelson har sagt at “enhver som inngår pakter i dåpsbassenger og i templer – og holder dem – har økt tilgang til Jesu Kristi kraft …

Belønningen for å holde pakter med Gud er himmelsk kraft – kraft som styrker oss til å motstå våre prøvelser, fristelser og hjertesorg bedre.”11

Å fornye våre pakter under nadverden hver søndag er en fin anledning til å granske oss selv12 og igjen stille fokuset i livet på Jesus Kristus. Ved å ta del i nadverden erklærer vi at vi “alltid minnes ham”.13 Ordet alltid er så viktig. Det utvider Frelserens innflytelse til alle deler av vårt liv. Vi minnes ham ikke bare i kirken eller bare i våre morgenbønner, eller bare når vi er i vanskeligheter og vi trenger noe.

Ja, noen ganger blir vi avledet. Vi glemmer. Vi mister fokus. Men å fornye våre pakter betyr at vi ønsker alltid å minnes Frelseren, at vi vil prøve å gjøre det gjennom uken, og at vi vil forplikte oss på nytt og ha ham i fokus igjen ved nadverdsbordet neste uke.

Fokuser på Jesus Kristus i vårt hjem

Det er klart at det å fokusere på Jesus Kristus må være mer enn en søndagsaktivitet i kirken. Da president Nelson introduserte Kom, følg med meg i 2018, sa han: “Tiden er kommet for en hjemme-sentrert kirke.”14 Han sa at vi skulle “omforme [vårt] hjem til et troens tilfluktssted” og “et senter for læring i evangeliet”. Og han ga oss fire vidunderlige løfter hvis vi gjør det.15

Det første løftet:Dine sabbatsdager [vil] … virkelig bli en lyst.” Det vil bli en dag da vi kommer nærmere vår Frelser. Som en ung kvinne fra Peru sa: “Herrens dag er den dagen jeg får flest svar fra Herren.”

Det andre løftet:Dine barn vil være ivrige etter å lære og etterleve Frelserens læresetninger.” Det er av denne grunn “vi taler om Kristus, vi gleder oss i Kristus, vi forkynner om Kristus, … så våre barn kan vite hvilken kilde de kan se hen til for å få forlatelse for sine synder”.16

Vi gjør dette slik at en dag, når vår sønn drar ut på jobb eller går på fjelltur eller jakter på dyr i skogene, slik Enos gjorde, kan han huske hva vi underviste ham om Kristus og om gleden ved å etterleve evangeliet. Og hvem vet? Kanskje dette vil være dagen da han endelig vil føle den åndelige hunger som vender ham til Jesus Kristus, slik at han kan høre Herrens røst si til ham: “Dine synder er deg forlatt, og du skal bli velsignet.”17

Det tredje løftet: “Den ondes innflytelse i ditt liv og i ditt hjem vil avta.” Hvorfor? Fordi jo mer vi fokuserer på Jesus Kristus, desto mindre appellerer synden til oss.18 Når vårt hjem er fylt med Frelserens lys, er det stadig mindre rom for djevelens mørke.

Det fjerde løftet: “Endringene i din familie vil bli betydelige og vedvarende.” Hvorfor? Fordi forandringen Jesus Kristus bringer, er “en mektig forandring”.19 Han forandrer den vi dypest sett er. Vi blir “nye skapninger”.20 Vi blir gradvis mer lik Frelseren, fylt med hans rene kjærlighet til alle Guds barn.

Hvem ville ikke ønske disse løftene oppfylt i sitt liv og i sin familie? Hva må vi gjøre for å oppnå dem? Svaret er å omforme vårt hjem til et troens tilfluktssted og et senter for læring i evangeliet. Og hvordan gjør vi det? Ved å fokusere på vår himmelske Fader og Jesus Kristus, gjøre dem til det sentrale i vårt familieliv, den viktigste innflytelsen i vårt hjem.

Kan jeg foreslå at du begynner med å gjøre Kristi ord, som finnes i Skriftene, til en daglig del av ditt liv? Det finnes ingen foreskrevet formel for perfekt skriftstudium. Det kan være 5 eller 10 minutter hver dag – eller mer hvis du kan. Det kan være et kapittel eller noen få vers om dagen. Noen familier foretrekker å studere om morgenen før de drar på skole eller arbeid. Andre foretrekker å lese om kvelden før de legger seg. Noen unge ektepar har fortalt meg at de studerer hver for seg på vei til jobb og deretter deler innsikt med hverandre via tekstmeldinger, så deres kommentarer og drøftinger blir nedtegnet.

Kom, følg med meg gir mange forslag til aktiviteter og ressurser som kan hjelpe enkeltpersoner og familier å lære evangeliets prinsipper fra Skriftene. Bibelvideoene og Mormons bok-videoene kan også være verdifulle verktøy for å gjøre Skriftene mer tilgjengelige for familien. Ungdom og barn blir ofte inspirert av de uforglemmelige historiene i Skriftene. Disse historiene og evangelieprinsippene de underviser vil forbli hos dine barn, som betrodde venner, når de trenger gode forbilder på tjeneste, dyd, lydighet, tålmodighet, utholdenhet, personlig åpenbaring, nestekjærlighet, ydmykhet og tro på Jesus Kristus. Med tiden vil det at du konsekvent nyter av Guds ord hjelpe dine barn å komme stadig nærmere Frelseren. De vil lære ham å kjenne som aldri før.

Herren Jesus Kristus lever i dag. Han kan være en aktiv, daglig tilstedeværelse i vårt liv. Han er løsningen på våre problemer, men vi må åpne våre øyne og løfte vårt blikk for å se ham. Han sa også: “Se hen til meg i enhver tanke, tvil ikke, frykt ikke.”21 Når vi fokuserer på ham og vår Fader i himmelen, inngår og holder pakter med dem, og gjør dem til den viktigste innflytelsen i vårt hjem og vår familie, vil vi bli den slags mennesker president Nelson så for seg: “Et folk som er i stand til, beredt og verdig til å ta imot Herren når han kommer igjen. Et folk som allerede har valgt Jesus Kristus over denne falne verden. Et folk som fryder seg over sin frihet til å velge å etterleve Jesu Kristi høyere, helligere lover.”22 I Jesu Kristi navn. Amen.