Generalkonferanse
Behovet for fredsstiftere
Generalkonferansen april 2023


Behovet for fredsstiftere

Du har din handlefrihet til å velge stridighet eller forsoning. Jeg oppfordrer deg til å velge å være en fredsstifter, nå og alltid.

Mine kjære brødre og søstre, det er en glede å være sammen med dere. I løpet av de siste seks månedene har dere stadig vært i mine tanker og i mine bønner. Jeg ber om at Den hellige ånd vil formidle det Herren ønsker at dere skal høre når jeg nå taler til dere.

Da jeg var i kirurgisk turnustjeneste for mange år siden, assisterte jeg en kirurg som amputerte et ben fylt med svært smittsom koldbrann. Operasjonen var vanskelig. I den spente situasjonen utførte en på teamet i tillegg en oppgave dårlig, og kirurgen brøt ut i sinne. Midt i raserianfallet kastet han skalpellen som var full av bakterier. Den landet i underarmen min!

Alle i operasjonsstuen – unntatt kirurgen som var ute av kontroll – ble forferdet over dette farlige bruddet på kirurgisk praksis. Heldigvis ble jeg ikke smittet. Men denne opplevelsen gjorde varig inntrykk på meg. I samme stund lovet jeg meg selv at uansett hva som skjedde i operasjonsstuen min, skulle jeg aldri miste kontrollen over følelsene mine. Jeg lovet også den dagen aldri å kaste noe i sinne – enten det er skalpeller eller ord.

Selv nå, flere tiår senere, lurer jeg på om den besmittede skalpellen som landet i armen min, var noe mer skadelig enn de giftige stridighetene som infiserer vår samfunnsdialog og for mange personlige relasjoner i vår tid. Høflighet og anstendighet synes å ha forsvunnet i denne tiden med polarisering og lidenskapelige uoverensstemmelser.

Vulgaritet, dømmesyke og ond tale om andre er altfor vanlig. Altfor mange kommentatorer, politikere, underholdere og andre influensere slynger stadig ut fornærmelser. Jeg er svært bekymret over at så mange mennesker synes å tro at det er helt akseptabelt å fordømme, sverte og nedverdige enhver som ikke er enig med dem. Mange synes ivrige etter å skade en annens rykte med ynkelige og skarpe spydigheter!

Sinne overtaler aldri noen. Fiendtlighet oppbygger ingen. Stridighet fører aldri til inspirerte løsninger. Dessverre ser vi noen ganger stridig adferd selv innenfor våre egne rekker. Vi hører om dem som fornedrer sin ektefelle og sine barn, om dem som bruker sinte utbrudd for å kontrollere andre, og om dem som straffer familiemedlemmer med å “tie dem i hjel”. Vi hører om ungdom og barn som mobber og om ansatte som ærekrenker sine kolleger.

Mine kjære brødre og søstre, slik skal det ikke være. Som Jesu Kristi disipler skulle vi være eksempler på hvordan vi kan omgås andre – spesielt når vi har meningsforskjeller. En av de enkleste måtene å identifisere en sann etterfølger av Jesus Kristus på, er hvor medfølende vedkommende behandler andre mennesker.

Frelseren gjorde dette klart i sine prekener til etterfølgere på begge halvkuler. “Salige er de som stifter fred”, sa han.1 “Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til.”2 Og så ga han naturligvis formaningen som utfordrer hver enkelt av oss: “Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel imot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere.”3

Før sin død befalte Frelseren sine tolv apostler å elske hverandre slik han hadde elsket dem.4 Og så la han til: “Av dette skal alle kjenne at dere er mine disipler, om dere har kjærlighet til hverandre.”5

Frelserens budskap er klart: Hans sanne disipler oppbygger, løfter, oppmuntrer, overtaler og inspirerer – uansett hvor vanskelig situasjonen er. Sanne Jesu Kristi disipler er fredsstiftere.6

I dag er det palmesøndag. Vi forbereder oss til å minnes den viktigste og mest uforlignelige begivenhet som noensinne er nedtegnet på jorden, som er Herren Jesu Kristi forsoning og oppstandelse. En av de beste måtene vi kan hedre Frelseren på, er ved å bli en fredsstifter.7

Frelserens forsoning gjør det mulig for oss å overvinne all ondskap – også stridighet. La det ikke være noen tvil: Stridighet er ondskap! Jesus Kristus erklærte at den “som har stridighetens ånd” ikke er av ham, men er “av djevelen som er stridighetens far, og [djevelen] oppegger menneskenes hjerter til å stride i vrede mot hverandre.”8 De som fremmer stridighet, følger Satans strategibok, enten de er klar over det eller ikke. “Ingen kan tjene to herrer.”9 Vi kan ikke støtte Satan med våre verbale angrep og så tro at vi fortsatt kan tjene Gud.

Mine kjære brødre og søstre, hvordan vi behandler hverandre har virkelig betydning! Hvordan vi snakker til og om andre hjemme, i kirken, på jobben og på Internett, har virkelig betydning. I dag ber jeg oss om å omgås andre på en høyere og helligere måte. Vær vennlig og lytt nøye. Hvis det er noe “som er dydig, skjønt, prisverdig og godt”10 som vi kan si om en annen person – enten til ham eller bak ryggen hennes – skulle det være vår kommunikasjonsnorm.

Hvis et par i menigheten din blir skilt, eller en ung misjonær kommer hjem før tiden, eller en tenåring tviler på sitt vitnesbyrd, trenger de ikke din dom. De trenger å oppleve Jesu Kristi rene kjærlighet som gjenspeiles i dine ord og handlinger.

Hvis en venn på sosiale medier har sterke politiske eller sosiale synspunkter som krenker alt du tror på, vil ikke en sint og hvass kommentar fra deg hjelpe. Å bygge broer av forståelse vil kreve mye mer av deg, men det er akkurat det vennen din trenger.

Stridighet driver Ånden bort – hver gang. Stridighet underbygger den falske oppfatningen om at konfrontasjon er måten å løse forskjeller på. Men det er det aldri. Stridighet er et valg. Å stifte fred er et valg. Du har din handlefrihet til å velge stridighet eller forsoning. Jeg oppfordrer deg til å velge å være en fredsstifter, nå og alltid.11

Brødre og søstre, vi kan bokstavelig talt forandre verden – én person og én samhandling om gangen. Hvordan? Ved å vise hvordan man kan håndtere ærlige meningsforskjeller med gjensidig respekt og verdig dialog.

Meningsforskjeller er en del av livet. Jeg arbeider hver dag med Herrens hengivne tjenere som ikke alltid ser en sak på samme måte. De vet at jeg ønsker å høre deres tanker og ærlige følelser om alt vi drøfter – spesielt sensitive saker.

Bilde
President Dallin H. Oaks og president Henry B. Eyring

Mine to edle rådgivere, president Dallin H. Oaks og president Henry B. Eyring, er eksemplariske i måten de uttrykker sine følelser på – spesielt når de er forskjellige. De gjør det med ren kjærlighet til hverandre. Ingen av dem antyder at han vet best, og at han derfor strengt må forsvare sin stilling. Ingen av dem viser tegn på et behov for å konkurrere med den andre. Fordi hver enkelt er fylt med nestekjærlighet, “Kristi rene kjærlighet”,12 kan våre drøftelser bli veiledet av Herrens Ånd. Som jeg elsker og hedrer disse to flotte mennene!

Nestekjærlighet er motgiften mot stridighet. Nestekjærlighet er den åndelige gaven som hjelper oss å avlegge det naturlige menneske, som er egoistisk, defensiv, stolt og sjalu. Nestekjærlighet er det viktigste kjennetegnet på en sann etterfølger av Jesus Kristus.13 Nestekjærlighet definerer en fredsstifter.

Når vi ydmyker oss for Gud og ber med all hjertets iver, vil Gud gi oss nestekjærlighet.14

De som er velsignet med denne himmelske gaven, er langmodige og vennlige. De misunner ikke andre og er ikke opphengt i hvor viktige de selv er. De blir ikke lett provosert og tenker ikke ondt om andre.15

Brødre og søstre, Kristi rene kjærlighet er svaret på de stridigheter som plager oss i vår tid. Nestekjærlighet driver oss “til å bære hverandres byrder”16 istedenfor å legge byrder på hverandre. Kristi rene kjærlighet gjør det mulig for oss å “stå som Guds vitner til alle tider og i alle ting”17spesielt i anspente situasjoner. Nestekjærlighet gjør det mulig for oss å vise hvordan Kristi menn og kvinner taler og handler – spesielt når de blir sterkt kritisert.

Jeg snakker ikke om “fred for enhver pris”.18 Jeg snakker om å behandle andre på måter som samsvarer med overholdelse av den pakt du inngår når du tar del i nadverden. Du lover å alltid minnes Frelseren. I situasjoner som er svært ladet og fylt med stridighet, innbyr jeg deg til å minnes Jesus Kristus. Be om å få mot og visdom til å si eller gjøre det han ville sagt eller gjort. Når vi følger Fredsfyrsten, vil vi bli hans fredsstiftere.

På dette tidspunktet tenker du kanskje at dette budskapet virkelig vil hjelpe noen du kjenner. Kanskje du håper at det vil hjelpe ham eller henne til å være snillere mot deg. Jeg håper det! Men jeg håper også at du vil se dypt inn i ditt hjerte for å se om det er en flik av stolthet eller sjalusi som hindrer deg i å bli en fredsstifter.19

Hvis du mener alvor med å bidra til å samle Israel og bygge relasjoner som vil vare gjennom evigheten, er tiden inne til å legge bitterhet til side. er tiden inne til å slutte å insistere på at det er din måte eller ingen måte. er tiden inne til å slutte å gjøre ting som får andre til å gå på tå hev av frykt for å gjøre deg opprørt. er tiden inne til å begrave dine krigsvåpen.20 Hvis ditt verbale arsenal er fylt med fornærmelser og beskyldninger, er tiden inne til å legge dem bort.21 Du vil fremstå som en åndelig sterk Kristi mann eller kvinne.

Tempelet kan hjelpe oss i vårt oppdrag. Der blir vi begavet med Guds kraft, noe som gir oss evnen til å overvinne Satan, pådriveren til alle stridigheter.22 Kast ham ut av dine relasjoner! Legg merke til at vi også irettesetter djevelen hver gang vi oppklarer en misforståelse eller nekter å ta anstøt. I stedet kan vi vise den milde barmhjertighet som er karakteristisk for Jesu Kristi sanne disipler. Fredsstiftere forpurrer motstanderen.

La oss som et folk bli et sant lys på høyden – et lys som “ikke kan skjules”.23 La oss vise at det finnes en fredelig, respektfull måte å løse komplekse problemer og en opplyst måte å løse uoverensstemmelser på. Når du viser den kjærlighet som kjennetegner en sann etterfølger av Jesus Kristus, vil Herren foredle din innsats utover din høyeste fatteevne.

Evangeliets garn er det største garnet i verden. Gud har innbudt alle til å komme til ham, “sort eller hvit, trell eller fri, mann eller kvinne”.24 Det er rom for alle. Det finnes imidlertid ikke rom for fordommer, fordømmelse eller stridigheter av noe slag.

Mine kjære brødre og søstre, det beste ligger fremdeles foran dem som bruker livet sitt på å bygge opp andre. I dag oppfordrer jeg deg til å granske ditt disippelskap i sammenheng med hvordan du behandler andre. Jeg velsigner deg med å gjøre justeringer som måtte være nødvendige, slik at din adferd er foredlende, respektfull og representativ for en sann etterfølger av Jesus Kristus.

Jeg velsigner deg med å erstatte aggressivitet med bønn, fiendskap med forstand og stridighet med fred.

Gud lever! Jesus er Kristus. Han er denne kirkens overhode. Vi er hans tjenere. Han vil hjelpe oss å bli hans fredsstiftere. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.