Generalkonferanse
Mitt sinn ble grepet av denne tanken på Jesus Kristus
Generalkonferansen april 2023


Mitt sinn ble grepet av denne tanken på Jesus Kristus

Når du fortsetter omhyggelig å gripe fatt i tanken på Jesus Kristus, lover jeg deg ikke bare himmelsk veiledning, men himmelsk kraft.

I denne vakre påskehøytiden, gjentar jeg bønnen i denne mektige salmen: “Led oss, o du store Jehova”.1

En bemerkelsesverdig historie i Mormons bok forteller om en ung mann ved navn Alma fra en fremtredende familie, som Skriftene beskriver som en avgudsdyrkende vantro.2 Han var veltalende og overbevisende, og brukte smiger for å overtale andre til å følge ham. Forbausende nok viste en engel seg for Alma og vennene hans. Alma falt til jorden og var så svak at han ble båret hjelpeløs til sin fars hjem. Han forble i en tilsynelatende bevisstløs tilstand i tre dager.3 Senere forklarte han at selv om han virket bevisstløs for menneskene rundt seg, var hans sinn svært aktivt mens hans sjel sørget ved tanken på at han i sitt liv hadde ignorert Guds bud. Han beskrev sitt sinn som “opprørt ved tanken på [sine] mange synder”4 og “sønderrevet i evig pinsel”.5

I sin dype fortvilelse husket han at han i sin ungdom ble undervist om “en Jesus Kristus som skulle komme, en Guds Sønn som skulle sone for verdens synder”.6 Så kom han med en svært overbevisende uttalelse: “Da mitt sinn ble grepet av denne tanken, ropte jeg i mitt hjerte: O Jesus, du Guds Sønn, ha barmhjertighet med meg.”7 Da han appellerte til Frelserens guddommelige kraft, skjedde det noe mirakuløst: “Da jeg tenkte dette”, sa han, “kunne jeg ikke lenger huske mine smerter”.8 Plutselig følte han fred og lys. “Ikke noe [kan] være så intenst og sødmefylt som min glede var,”9 erklærte han.

Alma “ble grepet av” sannheten om Jesus Kristus. Hvis vi brukte ordene “ble grepet av” eller “grep fatt i” i fysisk forstand, kan vi si: “Han grep fatt i rekkverket akkurat da han falt,” noe som betyr at han plutselig strakte seg ut og grep tak i noe som var solid sementert på en sikker grunnvoll.

I Almas tilfelle var det hans sinn som strakte seg ut og grep fatt i denne mektige sannheten om Jesu Kristi sonoffer. Han handlet i tro på denne sannheten, og ved Guds kraft og nåde ble han reddet fra fortvilelse og fylt med håp.

Selv om våre erfaringer kanskje ikke er så dramatiske som Almas, er de likevel like evig betydningsfulle. Vårt sinn har også blitt “grepet av denne tanken” på Jesus Kristus og hans barmhjertige offer, og vår sjel har følt det lys og den glede som følger.

Holde fast ved tanken på Jesus Kristus

Min bønn i denne påsken er at vi mer bevisst vil forme, styrke og få denne fremtredende åndelige tanken inn i vår sjels kammer,10 slik at den ivrig kan strømme inn i vårt sinn, veilede oss i det vi tenker og gjør, og stadig bringe den sødmefylte gleden ved Frelserens kjærlighet.11

Å fylle vårt sinn med Jesu Kristi kraft betyr ikke at han er den eneste tanken vi har. Men det betyr at alle våre tanker er omsluttet av hans kjærlighet, hans liv og læresetninger, og hans sonoffer og strålende oppstandelse. Jesus er aldri i et glemt hjørne, for våre tanker om ham er alltid til stede og “[opphøyer] hans store navns ære!”12 Vi ber og minnes opplevelser som har bragt oss nærmere ham. Vi ønsker guddommelige bilder, hellige skrifter og inspirerte salmer velkommen i vårt sinn, for å dempe de utallige daglige tankene som strømmer gjennom vårt travle liv. Vår kjærlighet til ham skjermer oss ikke mot tristheten og sorgen i dette jordelivet, men det gjør det mulig for oss å gjennomgå utfordringene med en styrke som langt overgår vår egen.

Ved tanken på min Frelser kjær

fylles min sjel med fred.

Dog vil jeg helst ham være nær,

skue hans herlighet.13

Husk at du er vår himmelske Faders åndebarn. Som apostelen Paulus forklarer, er vi “Guds ætt”.14 Du har levd med din egen personlige identitet lenge før du kom til jorden. Vår Fader laget en fullkommen plan for at vi skulle komme til jorden, lære og vende tilbake til ham. Han sendte sin elskede Sønn, for at vi, ved hans uendelige forsoning og oppstandelses kraft, skal kunne leve på den andre siden av graven. Og når vi er villige til å utøve tro på ham og omvende oss fra våre synder,15 blir vi tilgitt og mottar håpet om evig liv.16

Gi vårt sinn og vår ånd eksepsjonell oppmerksomhet

I dette jordelivet trenger vårt sinn og vår ånd eksepsjonell oppmerksomhet.17 Vårt sinn lar oss leve, velge og skjelne godt og ondt.18 Vår ånd mottar det bekreftende vitnesbyrd om at Gud er vår Fader, at Jesus Kristus er Guds Sønn og at deres læresetninger er vår veiledning til lykke her og evig liv på den andre siden av graven.

Almas sinn ble grepet av denne tanken på Jesus Kristus. Den forandret hans liv. Generalkonferansen er en tid til å forstå hva Herren ønsker at vi skal gjøre og bli. Det er også en tid til å reflektere over vår fremgang. Etter hvert som mine oppgaver har ført meg over hele verden, har jeg observert en økende åndelig kraft i Kirkens rettferdige og hengivne medlemmer.

For fem år siden ble vi bedt om å fremheve Frelseren mer i alt vi gjør ved å bruke Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges riktige navn.19 Vi sier hans navn mer oppriktig.

For fire år siden økte vi vårt fokus på deltagelsen i Herrens nadverd ved å redusere tiden for nadverdsmøtet. Vi tenker mer på Jesus Kristus og er mer seriøs i vårt løfte om alltid å minnes ham.20

Med den verdensomspennende pandemiens isolasjon og hjelp fra Kom, følg med meg, blir Frelserens læresetninger mer fremtredende i vårt hjem, og bidrar til vår tilbedelse av Frelseren gjennom uken.

Ved å følge president Russell M. Nelsons råd om å “høre Ham”,21 foredler vi vår evne til å gjenkjenne Den hellige ånds hvisken og se Herrens hånd i vårt liv.

Med bekjentgjørelsen og ferdigstillelsen av dusinvis av templer, kommer vi oftere inn i Herrens hus og mottar hans lovede velsignelser. Vi føler sterkere den uforlignelige skjønnheten ved vår Frelser og Forløser.

President Nelson sa: “Det er ikke enkelt eller går automatikk i å bli [en … effektiv disippel]. Vi må holde urokkelig fokus på Frelseren og hans evangelium. Det er mentalt krevende å anstrenge seg for å se hen til ham i enhver tanke.”22

Ved å rette vår oppmerksomhet mot Jesus Kristus, blir alt annet rundt oss – i vår nåtid – sett gjennom vår kjærlighet til ham. Mindre viktige distraksjoner falmer, og vi fjerner de tingene som ikke er i tråd med hans lys og karakter. Når du fortsetter oppmerksomt å gripe fatt i denne tanken på Jesus Kristus, stole på ham og holde hans bud, lover jeg deg ikke bare himmelsk veiledning, men himmelsk kraft – kraft som gir styrke til dine pakter, fred til dine vanskeligheter og glede til dine velsignelser.

Minnes Jesus Kristus

For noen uker siden besøkte Kathy og jeg hjemmet til Matt og Sarah Johnson. På veggen var det et bilde av deres dyrebare familie, et vakkert bilde av Frelseren og en illustrasjon av tempelet.

Deres fire døtre, Maddy, Ruby, Claire og June, snakket lykkelig om hvor høyt de elsket sin mor.

I over et år hadde Sarah regelmessig planlagt lørdagsavtaler for at familien skulle dra til tempelet sammen, slik at jentene kunne delta i dåp for avdøde familiemedlemmer.

I november i fjor planla Sarah en avtale i tempelet for familien den siste uken i desember på torsdag istedenfor lørdag. “Jeg håper det er greit for deg,” sa hun til Matt.

Sarah hadde fått diagnosen kreft, men legene forventet at hun ville leve i to eller tre år til. Under et nadverdsmøte hadde Sarah båret sitt mektige vitnesbyrd og sagt at uansett utfall for henne, elsket hun Frelseren av hele sitt hjerte og at “seieren allerede var vunnet” av ham. Etter hvert som desember gikk, forverret Sarahs helse seg uventet raskt, og hun ble innlagt på sykehuset. Tidlig om morgenen torsdag 29. desember fullførte hun stille sitt jordeliv. Matt hadde vært ved Sarahs side hele natten.

Med sønderknust hjerte og fullstendig utmattet fysisk og følelsesmessig, kom han hjem og sørget sammen med sine døtre. Da Matt kastet et blikk på telefonen sin, la han merke til påminnelsen om den uvanlige torsdagsavtalen Sarah hadde planlagt med tempelet senere den dagen. Matt sa: “Da jeg så den, tenkte jeg: Dette kommer ikke til å gå.”

Men så ble Matts sinn grepet av denne tanken: “Frelseren lever. Det finnes ikke noe sted vi heller vil være som familie enn i hans hellige hus.”

Bilde
Familien Johnson

Matt, Maddy, Ruby, Claire og June ankom tempelet til avtalen Sarah hadde planlagt for dem. Med tårer strømmende nedover kinnene, utførte Matt dåp sammen med døtrene sine. De følte dypt sin kjærlighet og evige bånd til Sarah, og de følte Frelserens enorme kjærlighet og trøstende fred. Matt sa ømt: “Selv om jeg føler dyp sorg og savn, roper jeg av glede fordi jeg kjenner min Faders vidunderlige frelsesplan.”

I denne påskehøytiden vitner jeg om den fullstendige og absolutte sannhet som Frelserens uforlignelige sonoffer og hans strålende oppstandelse er. Når ditt sinn forblir fast og for evig i tanken på Jesus Kristus, og når du fortsetter mer fullstendig å fokusere ditt liv på Frelseren, lover jeg deg at du vil føle hans håp, hans fred og hans kjærlighet. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. “Led oss, o du store Jehova”, Salmer, nr. 48.

  2. Se Mosiah 27:8.

  3. Se Alma 36:10.

  4. Alma 36:17.

  5. Alma 36:12.

  6. Alma 36:17.

  7. Alma 36:18. Den andre gangen “gripe fatt i” brukes i Mormons bok, er det snakk om dem som “grep fatt i enden av jernstangen” (1 Nephi 8:24, 30).

  8. Alma 36:19.

  9. Alma 36:21.

  10. “Livets største slag utkjempes i din egen sjels stille kamre” (David O. McKay, i Conference Report, apr. 1967, 84).

  11. “[Tanker] kommer forut for all handling. Våre tanker er sentralbordet, kontrollpanelet som styrer våre handlinger” (Boyd K. Packer, Så alle kan bli oppbygget [1982], 33).

    President Dallin H. Oaks underviste: “Vi kan undertrykke onde ønsker og erstatte dem med rettferdige. Dette innebærer utvikling og øvelse. President Joseph F. Smith underviste at ‘utviklingen … av våre ønsker er av vidtrekkende betydning’” (Pure in Heart [1988], 149).

  12. “Lover den Herre”, Salmer, nr. 34.

  13. “Ved tanken på min Frelser kjær”, Salmer, nr. 76

  14. Apostlenes gjerninger 17:29.

  15. Se Lære og pakter 58:42–43.

  16. Se Lære og pakter 14:7.

  17. “Det er ingen, uten Gud, som kjenner dine tanker og ditt hjertes hensikter” (Lære og pakter 6:16).

  18. “Et godt menneske bærer fram det som godt er, av hjertets gode forråd. Og et ondt menneske bærer fram det onde av sitt onde forråd. For det hjertet flyter over av, det taler hans munn” (Lukas 6:45).

  19. Se Russell M. Nelson, “Kirkens riktige navn”, Liahona, nov. 2018, 87–89.

  20. Vår pakt hver uke i nadverdsbønnen er at vi “alltid [skal] minnes ham” (Moroni 4:3; Lære og pakter 20:77). Mormons bok oppmuntrer oss ved å bruke ordet to ganger etter hverandre: “Husk, husk” (Mosiah 2:41; Alma 37:13; Helaman 5:9). Åndelig erindring kommer ved Den hellige ånds kraft: “Han skal lære dere alle ting, og minne dere om alt” (Johannes 14:26).

  21. Russell M. Nelson, “Hør Ham”, Liahona, mai 2020, 90.

  22. Russell M. Nelson, “Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv”, Liahona, mai 2017, 41. President Russell M. Nelson sa også: “Gleden [siste dagers hellige] føler, har lite å gjøre med omstendighetene i vårt liv, og alt å gjøre med hva vi fokuserer på” (“Glede og åndelig overlevelse”, Liahona, nov. 2016, 82).