Generalkonferanse
“Bli i meg og jeg i deg, vandre derfor med meg”
Generalkonferansen april 2023


“Bli i meg og jeg i deg, vandre derfor med meg”

Frelserens løfte om å bli i oss er sant og tilgjengelig for hvert paktslojalt medlem av hans gjenopprettede kirke.

Oldtidsprofeten Enok, som er beskrevet i Det gamle testamente, Lære og pakter og Den kostelige perle,1 medvirket til å etablere byen Sion.

Skriftenes beretning om Enoks kall til å tjene indikerer at “han hørte en røst fra himmelen som sa: Enok, min sønn, profeter til dette folk og si til dem: Omvend dere … for deres hjerter er blitt hårde og deres ører er døve, og deres øyne kan ikke se langt.”2

“Og da Enok hadde hørt disse ord, bøyde han seg til jorden … og han talte til Herren og sa: Hvorfor har jeg funnet nåde for dine øyne, for jeg er bare en gutt og hele folket hater meg, og jeg er tung i tale, hvorfor er jeg din tjener?”3

Legg merke til at da Enok ble kalt til tjeneste, ble han svært oppmerksom på sin personlige utilstrekkelighet og sine begrensninger. Og jeg tror at vi alle på et eller annet tidspunkt i vår tjeneste i Kirken har følt oss omtrent som Enok. Men jeg tror at Herrens svar på Enoks inntrengende spørsmål er lærerikt og gjelder hver enkelt av oss i dag.

“Og Herren sa til Enok: Gå ut og gjør som jeg har befalt deg, og intet menneske skal ramme deg. Opplat din munn og den skal bli fylt, og jeg vil gi deg evnen til å tale …

Se, min Ånd hviler på deg, derfor vil jeg rettferdiggjøre alle dine ord, og fjellene skal vike for deg, og elvene skal forandre sine løp, og du skal bli i meg og jeg i deg, vandre derfor med meg.4

Enok ble til slutt en mektig profet og et redskap i Guds hender til å utføre et stort verk, men han begynte ikke sin tjenestegjerning på den måten! Hans kapasitet ble snarere foredlet over tid da han lærte å bli i og vandre med Guds Sønn.

Jeg ber oppriktig om Den hellige ånds hjelp når vi sammen overveier rådene Herren ga Enok og hva det kan bety for dere og meg i dag.

Du skal bli i meg

Herren Jesus Kristus innbyr hver enkelt av oss til å bli i ham.5 Men hvordan kan vi egentlig lære og bli i ham?

[Det engelske] ordet abide [bli] betyr å holde seg fast eller stabil og holde ut uten å gi etter. Eldste Jeffrey R. Holland forklarte at å “bli” som en handling betyr “‘bli – men bli for evig’. Dette er evangeliets budskap til [alle] i verden. Kom, men kom for å bli. Kom med overbevisning og standhaftighet. Kom for godt, for din egen skyld og for alle generasjoners skyld som må følge dere.”6 Derfor blir vi i Kristus når vi er faste og standhaftige i vår hengivenhet til Forløseren og hans hellige hensikter, både i gode og dårlige tider.7

Vi begynner å bli i Herren ved å utøve vår moralske handlefrihet til å påta oss hans åk8 gjennom paktene og ordinansene i det gjengitte evangelium. Paktsforbindelsen vi har med vår himmelske Fader og hans oppstandne og levende Sønn, er den himmelske kilde til perspektiv, håp, kraft, fred og varig glede. Den er også den klippefaste grunnvoll9 som vi skulle bygge vårt liv på.

Vi blir i ham ved stadig å strebe etter å styrke vårt individuelle paktsbånd med Faderen og Sønnen. Å be oppriktig til den evige Fader i hans elskede Sønns navn styrker for eksempel vår paktsforbindelse med dem.

Vi blir i ham ved virkelig å nyte Kristi ord. Frelserens lære trekker oss, som paktens barn, nærmere ham10 og vil fortelle oss alt vi skal gjøre.11

Vi blir i ham ved å forberede oss oppriktig til å delta i nadverdens ordinans, gjennomgå og reflektere over våre paktsløfter og omvende oss oppriktig. Verdig deltagelse i nadverden er et vitne for Gud om at vi er villige til å påta oss Jesu Kristi navn og strebe etter å “alltid minnes ham”12 etter den korte tidsperioden som må til for å delta i denne hellige ordinansen.

Og vi blir i ham ved å tjene Gud når vi tjener hans barn og yter omsorgstjeneste til våre brødre og søstre.13

Frelseren sa: “Hvis dere holder fast på mine bud, da blir dere i min kjærlighet, likesom jeg har holdt fast på min Fars bud og blir i hans kjærlighet.”14

Jeg har kort beskrevet flere av de mange måtene vi kan bli i Frelseren på. Og nå innbyr jeg hver enkelt av oss som hans disipler til å be, søke, banke på og selv lære ved Den hellige ånds kraft andre meningsfylte måter som vi kan gjøre Kristus til midtpunktet på i vårt liv i alt vi gjør.

Og jeg i deg

Frelserens løfte til sine følgere er tosidig: Hvis vi blir i ham, vil han bli i oss. Men er det virkelig mulig for Kristus å bli i deg og meg – individuelt og personlig? Svaret på dette spørsmålet er et rungende ja!

I Mormons bok lærer vi om Almas undervisning og hans vitne til de fattige hvis lidelser hadde tvunget dem til å være ydmyke. I sin undervisning sammenlignet han ordet med et frø som må plantes, pleies og gis næring, og han beskrev “ordet” som Jesu Kristi liv, misjon og sonoffer.

Alma sa: “Begynn å tro på Guds Sønn, at han vil komme for å forløse sitt folk og at han skal lide og dø for å sone for deres synder, og at han skal oppstå fra de døde. Det vil tilveiebringe oppstandelsen, så alle mennesker på den siste dag – på dommens dag – skal stå for ham for å bli dømt etter sine gjerninger.”15

Gitt denne beskrivelsen av “ordet” av Alma, vennligst overvei den inspirerende forbindelsen han så identifiserer.

“Og nå … jeg ønsker at dere skal så dette ord i deres hjerter, og når det begynner å svulme, skal dere gi det næring ved deres tro. Og se, det vil bli et tre som veller frem i dere til evig liv. Og måtte Gud la deres byrder bli lette gjennom gleden over hans Sønn. Og alt dette kan dere gjøre hvis dere vil.”16

Frøet vi skulle strebe etter å plante i vårt hjerte, er ordet – ja, Jesu Kristi liv, misjon og lære. Og når ordet pleies og gis næring ved tro, kan det bli et tre som vokser opp i oss til evig liv.17

Hva var treets symbolikk i Lehis syn? Treet kan betraktes som et bilde på Jesus Kristus.18

Mine kjære brødre og søstre, er Ordet i oss? Er sannhetene i Frelserens evangelium skrevet på våre hjerters kjødtavler?19 Kommer vi til og blir vi gradvis mer lik ham? Vokser Kristi tre i oss? Anstrenger vi oss for å bli “[nye skapninger]”20 i ham?21

Kanskje dette mirakuløse potensialet inspirerte Alma til å spørre: “Er dere blitt åndelig født av Gud? Har dere fått hans bilde i deres ansikter? Har dere erfart denne mektige forandring i deres hjerter?”22

Vi skulle alltid huske Herrens instruksjoner til Enok: “Du skal bli i meg og jeg i deg.”23 Og jeg vitner om at Frelserens løfte om å bli i oss er sant og tilgjengelig for hvert paktslojalt medlem av hans gjenopprettede kirke.

Vandre derfor med meg

Apostelen Paulus formante troende som hadde tatt imot Herren: “Vandre i ham.”24

Å vandre i og sammen med Frelseren fremhever to viktige aspekter ved disippelskap: (1) å adlyde Guds bud og (2) å huske og overholde de hellige pakter som knytter oss til Faderen og Sønnen.

Johannes erklærte:

“Ved dette vet vi at vi har lært ham å kjenne, om vi holder hans bud.

Den som sier: Jeg kjenner ham! – og ikke holder fast på hans bud, han er en løgner, og sannheten er ikke i ham.

Men den som holder fast på hans ord, i ham er sannelig Guds kjærlighet blitt fullkommen. Av dette vet vi at vi er i ham.

Den som sier at han blir i ham, han er også skyldig til å vandre slik som han vandret.”25

Jesus kaller på hver enkelt av oss: “Kom så og følg meg”26 og “vandre … med meg.”27

Jeg vitner om at når vi strever fremover i tro og vandrer i Herrens Ånds saktmodighet,28 blir vi velsignet med kraft, veiledning, beskyttelse og fred.

Vitnesbyrd og løfte

Alma beskriver en kjærlig oppfordring fra Herren til alle levende sjeler.

“Se, han innbyr alle mennesker, for barmhjertighetens armer er rakt ut mot dem, og han sier: Omvend dere, og jeg vil ta imot dere …

Kom til meg, og dere skal spise av frukten fra livets tre, ja, dere skal fritt spise og drikke av livets brød og vann.”29

Jeg understreker det absolutte omfanget av Frelseres oppfordring. Han ønsker å velsigne hvert eneste menneske som nå lever, som noensinne har levd og som skal leve på jorden, med sin nåde og barmhjertighet

Noen av Kirkens medlemmer godtar læresetninger, prinsipper og vitnesbyrd som gjentatte ganger har blitt forkynt fra denne talerstolen i Konferansesenteret og i lokale forsamlinger rundt om i verden, som sanne – og strever likevel med å tro at disse evige sannhetene gjelder konkret i deres liv og omstendigheter. De har oppriktig tro og tjener pliktoppfyllende, men deres paktsforbindelse med Faderen og hans Sønn Forløseren har ennå ikke blitt en levende og forvandlende virkelighet i deres liv.

Jeg lover at ved Den hellige ånds kraft kan du kjenne og føle at evangeliets sannheter som jeg har forsøkt å beskrive, er for deg – for deg individuelt og personlig.

Jeg vitner med glede om at Jesus Kristus er vår kjærlige og levende Frelser og Forløser. Hvis vi blir i ham, vil han bli i oss.30 Og når vi vandrer i og med ham, vil vi bli velsignet med å frembringe mye frukt. Dette vitner jeg om i Herren Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Noter

  1. Se 1 Mosebok 5:18–24; Lære og pakter 107:48–57; Moses 6–7.

  2. Moses 6:27.

  3. Moses 6:31.

  4. Moses 6:32, 34; uthevelse tilføyd.

  5. Se Johannes 15:4–9.

  6. Jeffrey R. Holland, “Bli i meg”, Liahona, mai 2004, 32.

  7. Se Johannes 15:10.

  8. Se Matteus 11:29–30.

  9. Se Helaman 5:12.

  10. Se 3 Nephi 27:14–15.

  11. Se 2 Nephi 32:3.

  12. Moroni 4:3; 5:2.

  13. Se Mosiah 2:17.

  14. Johannes 15:10.

  15. Alma 33:22.

  16. Alma 33:23; uthevelse tilføyd.

  17. Se Alma 26:13.

  18. Jeg forklarte dette prinsippet under en andakt i 2017:

    “Alma … ‘begynte å forkynne Guds ord til folket. Og de gikk inn i deres synagoger og i deres hus, ja, og de forkynte også ordet på deres gater’ [Alma 32:1; uthevelse tilføyd]. Han sammenlignet også Guds ord med et frø.

    ‘Hvis dere gir plass så et frø kan bli sådd i deres hjerte, se, hvis det er et ekte frø, eller et godt frø, og hvis dere ikke kaster det ut ved deres vantro så dere derved motsetter dere Herrens Ånd, se, da vil det begynne å svulme i deres bryst, og når dere føler denne svulmende bevegelse, vil dere begynne å si til dere selv: Dette må nødvendigvis være et godt frø — eller ordet må være godt — for det begynner å utvide min sjel, ja, det begynner å opplyse min forstand, ja, jeg begynner å fryde meg over det’ [Alma 32:28; uthevelse tilføyd].

    Interessant nok blir et godt frø til et tre når det plantes i hjertet og begynner å svulme, spire og vokse.

    ‘Og se, når treet begynner å vokse, vil dere si: La oss gi det næring og pleie det med stor omsorg, så det kan slå rot, så det kan vokse opp og gi oss frukt. Og se, hvis dere pleier det og gir det næring og steller det med stor omsorg, vil det slå rot og vokse opp og bære frukt.

    Men hvis dere forsømmer treet og ikke har tanke for å pleie det og gi det næring, se, da vil det ikke slå rot, og når solen svir det med sin hete, visner det fordi det ikke har noen rot, og dere rykker det opp og kaster det bort.

    Nå skjer ikke dette fordi frøet ikke var godt, heller ikke fordi frukten ikke ville være ettertraktelsesverdig, men det skjer fordi deres jord er ufruktbar og dere ikke vil pleie treet og gi det næring, derfor kan dere ikke høste frukt.

    Og derfor, hvis dere ikke vil pleie ordet og gi det næring og ved troens blikk se fremover til frukten, kan dere aldri høste av frukten fra livets tre.

    Men hvis dere vil pleie ordet og gi det næring, ja, med deres tro og med stor flid og med tålmodighet vil pleie treet og gi det næring når det begynner å vokse, idet dere ser fremover til frukten, da skal det slå rot, og se, det skal bli et tre som vokser frem til evig liv’ [Alma 32:37–41; uthevelse tilføyd] …

    Det sentrale i Lehis drøm er livets tre – et bilde på ‘Guds kjærlighet’ [1 Nephi 11:21–22].

    ‘For så har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv’ [Johannes 3:16].

    Vår Herre Jesu Kristi fødsel, liv og sonoffer de største tilkjennegivelser av Guds kjærlighet til sine barn. Som Nephi vitnet om, er denne kjærlighet ‘det mest ettertraktelsesverdige av alt’ og, ‘det som gir sjelen størst glede’ [1 Nephi 11:22–23; se også 1 Nephi 8:12, 15]. Kapittel 11 i 1 Nephi gir en detaljert beskrivelse av livets tre som et symbol på Frelserens liv, tjenestegjerning og offer – ‘Guds velvillige nedstigning’ [1 Nephi 11:16]. Treet kan betraktes som et symbol på Kristus.

    Én måte å tenke på frukten på treet på, er som et symbol på velsignelsene ved Frelserens forsoning. Frukten beskrives som ‘ettertraktelsesverdig fordi den gjorde en lykkelig’ [1 Nephi 8:10] og frembringer stor glede og ønsket om å dele denne gleden med andre.

    Det er megetsigende at det altoverskyggende tema i Mormons bok – å innby alle til å komme til Kristus – [se Moroni 10:32], er av største betydning i Lehis syn [se 1 Nephi 8:19]” (“The Power of His Word Which Is in Us” [tale holdt ved et seminar for nye misjonsledere 27. juni, 2017], 4–5).

  19. Se 2 Korinter 3:3.

  20. 2 Korinter 5:17.

  21. Almas analogi lærer oss at ønsket om å tro planter frøet i vårt hjerte, å pleie troens frø og gi det næring ved vår tro får livets tre til å spire, og å pleie treet og gi det næring frembringer frukt fra treet, som er “søtere enn alt som er søtt” (Alma 32:42) og er “den største av alle Guds gaver” (1 Nephi 15:36).

  22. Alma 5:14.

  23. Moses 6:34; uthevelse tilføyd.

  24. Kolosserne 2:6.

  25. 1 Johannes 2:3–6; uthevelse tilføyd.

  26. Lukas 18:22.

  27. Moses 6:34.

  28. Se Lære og pakter 19:23.

  29. Alma 5:33–34; uthevelse tilføyd.

  30. Se Johannes 15:5.